Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Laag

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Framboos schreef:
Laag schreef:
ejvl schreef:
Laag schreef:Ik verbaas mij erover, dat het standpunt aangaande vaccinatie zo verschoven is.
Het blijft een middel, dat ziekmakend is, om zodoende antistoffen aan te maken tegen een specifieke ziekte, waarvan wij niet weten of die ons zal treffen. En de een gebruikt het, met de wens dat God het zal zegenen, de ander gebruikt het niet, met de wens dat God hem zal bewaren.
Het blijft een persoonlijke zaak. Een zaak van het geweten, en waarom de ongevaccineerden dan hardleers zijn, ik weet het niet.
Laat elkaar vrij, dwang en drang is er al genoeg, en komt er nog meer, hetzij via de overheid, hetzij via de media, hetzij via andere wegen.
Ik vind het zorgelijk, dat het anti vaccinatie standpunt niet meer begrepen wordt, het onbegrip daarover. En allerlei suggesties waarom men zich niet laat vaccineren, alsof daar geen inwendige strijd aan ten grondslag ligt, alsof het niet een gedurige strijd en zaak van het gebed is. En dat is niet overal zo, evenals wel vaccineren niet bij iedereen een zaak van het gebed zal zijn, en een strijd.
In plaats van te bukken onder Gods hand, slaat de reformatorische gezindte elkaar om de oren. Laten we elkaar vasthouden, respecteren en gedurig opdragen in het gebed.
Ik begrijp het niet-vaccineren ook niet. Ik zie geen verschil in bijvoorbeeld preventief bloedverdunners gebruiken omdat er een kans is op een hoge bloeddruk maar op dat moment nog niet aan de orde is.
Maar dat betekent niet dat er respectloos moet worden omgegaan met degenen die niet wensen te vaccineren. Van beide kanten moet er respect zijn vind ik, het begrijpen hoeft wat mij betreft niet eens als we maar fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan in wederzijds respect.
Er ligt wel een diagnose aan ten grondslag.
Ja, de diagnose dat je een hoger risico hebt op het krijgen van een ziekte, evenals het niet hebben van antistoffen een hogere kans geeft op het krijgen van ernstig covid
Dat is waar. Toch kies ik er voor, mij niet te laten vaccineren.
Er is al veel over geschreven, en ik laat het hierbij, ook omdat we elkaar nooit zullen overtuigen, van wel of niet vaccineren.
De hele gang van zaken rondom Covid-19, maakt mij zeer ongerust. De polarisatie in de samenleving, de ontkerkelijking, de 'ontkoppeling' aan de kerk waar men kerkt, het klimaatdebat, het stikstofbeleid, de genderisme, enz. Veel zaken die in een stroomversnelling lijken te zijn gekomen. Als ik vandaag lees, dat er 3 miljoen mensen bijgekomen zijn, die honger lijden, en als ik daarbij zie, hoe de agrarische sector in Nederland afgeknepen en uitgekocht wordt, hoe goede landbouwgronden aan de natuur en huizen wordt uitgeruild. Als ik de Green Deal zie, al de landbouw naar het Oostblok, wat als Rusland daar zijn territoriale gronden wil uitbreiden? Een China die al de graanvoorraden opkoopt, maakt, dat we straks ook voor ons voedsel afhankelijk zijn van China en Rusland. (Wel geheel off topic, en ook weer niet).

Als ik al die zaken bezie, dan vraag ik mij af, waar gaat het heen, en wat zal onze jeugd nog mee moeten maken, wat zal er van Nederland terecht komen, neem alleen de discussies over Covid-19.
Gistermiddag moest ik aan Baruch denken, die man was verdrietig over alles wat hij gehoord had, en toen kwam Jeremia, en die sprak troostende woorden: Baruch, God regeert, hou je maar aan Hem vast. En we hebben dit nog, en dat nog Baruch! Nee, Jeremia bracht een ontzettend woord, wat Ik gebouwd heb, dat breek Ik af, en wat Ik geplant heb dat ruk Ik uit, ja, zelfs dit ganse land. En moest Baruch nog grote dingen zoeken? Vrede, het behoud van het volk, ook niet, want God zou een kwaad brengen over alle vlees, en troost Baruch, dat hij nog behouden zal worden.
Als ik deze tijd zie, wat als God Zelf zijn werk gaat afbreken, als Hij Zelf, hetgeen Hij geplant heeft, gaat uitrukken, zouden we niet heden ons moeten verootmoedigen, en Hem gedurig aanroepen? Maar wat, als Hij vast besloten heeft, uit te rukken, en af te breken? Hebben wij, refo's, ons volk behoudenis aangedaan?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het wel grappig dat Parsival onze refoforum viroloog, of in ieder geval corona kenner is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:Wanneer we opnieuw kijken naar de Belgische cijfers over de vaccinatiestatus van patiënten die in ziekenhuizen zijn opgenomen, dan kun je op basis van het laatste weekrapport (5 november) het volgende zien - in percentages:

- Ziekenhuisopnames 18-64 jaar: 61% ongevaccineerd / 39% gevaccineerd
- Ziekenhuisopnames vanaf 65 jaar: 17% ongevaccineerd / 83% gevaccineerd
- Totaal: 32,5% ongevaccineerd / 67,5% gevaccineerd

Kortom: In België is voor het totaal over alle leeftijdsgroepen van de in het ziekenhuis opgenomen patiënten ruim 2/3 deel gevaccineerd, vanaf 65 jaar is dat zelfs 4 op de 5. Dit beeld wijkt behoorlijk af van wat het RIVM en het kabinet ons voorhoudt voor NL.

Ik vermoed dan ook dat het RIVM nog steeds systematisch onjuist rapporteert door uit te gaan van het vaccinatieregister, waardoor een deel van de gevaccineerden (namelijk zij die niet in het vaccinatieregister staan) ten onrechte geteld wordt als ongevaccineerd.

Natuurlijk: wanneer de cijfers omgerekend worden naar 100.000 inwoners, dan liggen er verhoudingsgewijs duidelijk meer ongevaccineerden in het ziekenhuis dan gevaccineerden. Echter, ook hier zijn de verhoudingen heel anders dan wat het RIVM voorrekent. In België is de kans dat een ongevaccineerde 65+-plusser in het ziekenhuis komt iets minder dan 3x zo hoog dan voor een gevaccineerde. Het RIVM rekent met een veel groter verschil.

M.i. goed om de buitenlandse cijfers in de gaten te houden. Die leren ons meer genuanceerd naar de cijfers te kijken!
Voor de leeftijd < 64 in bovenstaand voorbeeld is het ook van belang de absolute aantallen te vermelden. Die zijn nl. dermate laag dat het wel zinnig wordt om die te vergelijken met het aantal vaccinaties in die groep. En dan kosten, bijwerken etc. eens naast elkaar te zetten.
Het ging nu om een weekrapportage met gemiddeld 38 opnames per dag < 64 jaar (gevaccineerd en ongevaccineerd samen) en 68 opnames per dag >= 65 jaar (idem).
refo

Bericht door refo »

Ja, we gaan naar het buitenland kijken. Goed idee. Oostenrijk: 2g. Duitsland 2g.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Ja, we gaan naar het buitenland kijken. Goed idee. Oostenrijk: 2g. Duitsland 2g.
Ik kies liever voor Portugal en Spanje: respectievelijk 98 en 90 procent van de volwassenen is gevaccineerd en er gelden amper restricties.

Wat denkt @Wim Anker daarvan?
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Ja, we gaan naar het buitenland kijken. Goed idee. Oostenrijk: 2g. Duitsland 2g.
Weer een fijne opbouwende post. Waarom altijd zo'n negatieve en zure insteek in jouw reacties....?
RotterdaM

Bericht door RotterdaM »

Charles schreef:
RotterdaM schreef:
eilander schreef:
Marco schreef:Halve waarheid: de vergelijking met griep. Griep zorgt zonder allerlei maatregelen niet voor volle ic's. Corona doet dat wel, zelfs met een grotendeels gevaccineerde bevolking.
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp. Maar in 2018 waren de ziekenhuizen wel overbelast door griep. Afdelingen Spoedeisende Hulp sloten tijdelijk de deuren, geplande operaties en opnames werden uitgesteld.
Je hebt deels gelijk; ja er was in 2018 flinke overbelasting met veel rennen en vliegen en tekorten, maar het was eindig en is nooit onbeheersbaar geweest, zoals in Italië/Brazilië, maar ook bijna in NL toen de golf op z'n heftigst was. Als er in 2020 en nu geen maatregelen waren geweest kan het niet anders of er hadden veel meer doden gevallen, doordat er te weinig juiste zorg gegeven kon worden. Daarom zijn mijns inziens de overlijdens tgv griep niet te vergelijken met die tgv corona, ook al lijken de aantallen dus bij elkaar in de buurt te komen.
2018 heeft aangetoond dat onze IC capaciteit tekort schiet. De zorg was toen, als gevolg van een stevig griepseizoen, volledig overbelast. Net als IC's nu. Wat heeft Hugo de Jonge afgelopen 1,5 jaar gedaan om die capaciteit uit te breiden? Niets. Een beetje moeite en de zorg was nu niet overbelast. We hebben nu voor het eerst een minister die bewust, en op valse gronden, bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspeelt.
Het klopt zeker dat er niets gedaan is aan het (allang bekende) tekort aan ziekenhuis- en ICbedden. Toch ben ik benieuwd waar je dan het personeel vandaan had moeten halen om nu 1,5jaar verder geen problemen te hebben gehad?
En je kan niet stellen dat dan nu de zorg niet overbelast zou zijn. Niemand kan in de toekomst kijken; vorig jaar dacht het gros dat corona 'straks' over zou zijn. Als de capaciteit uitgebreid zou zijn geweest zouden er ook nog veel meer operaties zijn uitgevoerd met daardoor kortere wachttijden; dus had er ook afgeschaald moeten worden.
TSD

Bericht door TSD »

RotterdaM schreef:
Charles schreef:
2018 heeft aangetoond dat onze IC capaciteit tekort schiet. De zorg was toen, als gevolg van een stevig griepseizoen, volledig overbelast. Net als IC's nu. Wat heeft Hugo de Jonge afgelopen 1,5 jaar gedaan om die capaciteit uit te breiden? Niets. Een beetje moeite en de zorg was nu niet overbelast. We hebben nu voor het eerst een minister die bewust, en op valse gronden, bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspeelt.
Het klopt zeker dat er niets gedaan is aan het (allang bekende) tekort aan ziekenhuis- en ICbedden. Toch ben ik benieuwd waar je dan het personeel vandaan had moeten halen om nu 1,5jaar verder geen problemen te hebben gehad?
En je kan niet stellen dat dan nu de zorg niet overbelast zou zijn. Niemand kan in de toekomst kijken; vorig jaar dacht het gros dat corona 'straks' over zou zijn. Als de capaciteit uitgebreid zou zijn geweest zouden er ook nog veel meer operaties zijn uitgevoerd met daardoor kortere wachttijden; dus had er ook afgeschaald moeten worden.
Lees het interview met Marcel Levi in het RD (zie link in COVID-19 topic). In Engeland hebben ze wel daar vol op ingezet én met resultaat.
DDD

Bericht door DDD »

Mensen die dachten dat Covid-19 wel binnen een jaar over zou zijn, waren ook wel erg optimistisch. Dat is werkelijk nooit bij mij opgekomen. Ik denk eerder dat we nog een avondklok krijgen, maar ik hoop dat het beperkt kan worden tot maatregelen waarmee ongevaccineerden op hun manier een bijdrage leveren aan de bestrijding van de pandemie.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Mensen die dachten dat Covid-19 wel binnen een jaar over zou zijn, waren ook wel erg optimistisch. Dat is werkelijk nooit bij mij opgekomen. Ik denk eerder dat we nog een avondklok krijgen, maar ik hoop dat het beperkt kan worden tot maatregelen waarmee ongevaccineerden op hun manier een bijdrage leveren aan de bestrijding van de pandemie.
Nu het verschil in transmissie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden steeds kleiner wordt gaan we naar 1G.
Alleen getest kom je nog ergens binnen. Duitsland gaat voorop en wij volgen.
Vroeger duurde een pandemie 2 tot 3 jaar. Nu met heel veel maatregelen en vaccins duurt de pandemie 2 tot 3 jaar. De mens kan met al zijn vernuft toch niet veel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
DDD schreef:Mensen die dachten dat Covid-19 wel binnen een jaar over zou zijn, waren ook wel erg optimistisch. Dat is werkelijk nooit bij mij opgekomen. Ik denk eerder dat we nog een avondklok krijgen, maar ik hoop dat het beperkt kan worden tot maatregelen waarmee ongevaccineerden op hun manier een bijdrage leveren aan de bestrijding van de pandemie.
Nu het verschil in transmissie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden steeds kleiner wordt gaan we naar 1G.
Vroeger duurde een pandemie 2 tot 3 jaar. Nu met heel veel maatregelen en vaccins duurt de pandemie 2 tot 3 jaar. De mens kan met al zijn vernuft toch niet veel.
Appels met peren vergelijken?
Hoe ver strekt uw medische kennis? Kennis van ziekteverwekkers?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Vroeger duurde een pandemie 2 tot 3 jaar. Nu met heel veel maatregelen en vaccins duurt de pandemie 2 tot 3 jaar. De mens kan met al zijn vernuft toch niet veel.
Als je zo simpel vergelijkt, kun je daar tegenin brengen dat het aantal doden veel lager is. Er zit dus wel degelijk vooruitgang in.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef:
Ik denk dat nu met alle maatregelen de pandemie een jaar of 5 duurt ;)
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Als je van lockdown naar lockdown zou gaan gaat het inderdaad veel langer duren. Een lockdown lost het virus niet op maar geeft alleen een spreiding over langere tijd van de besmettingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:
Als je van lockdown naar lockdown zou gaan gaat het inderdaad veel langer duren. Een lockdown lost het virus niet op maar geeft alleen een spreiding over langere tijd van de besmettingen.
Nu moet je ook weer niet de effecten van maatregelen kleiner voorstellen dan ze zijn. Een epidemie die rondgaat in een gevaccineerde populatie is echt veel minder ernstig dan in een niet-gevaccineerde populatie. Nieuw-Zeeland kan nu bijna alles opengooien en zal waarschijnlijk veel minder doden te betreuren hebben dan dat ze gehad zouden hebben als ze het vorig jaar niet op slot hadden gedaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie