Dat is waar. Toch kies ik er voor, mij niet te laten vaccineren.Framboos schreef:Ja, de diagnose dat je een hoger risico hebt op het krijgen van een ziekte, evenals het niet hebben van antistoffen een hogere kans geeft op het krijgen van ernstig covidLaag schreef:Er ligt wel een diagnose aan ten grondslag.ejvl schreef:Ik begrijp het niet-vaccineren ook niet. Ik zie geen verschil in bijvoorbeeld preventief bloedverdunners gebruiken omdat er een kans is op een hoge bloeddruk maar op dat moment nog niet aan de orde is.Laag schreef:Ik verbaas mij erover, dat het standpunt aangaande vaccinatie zo verschoven is.
Het blijft een middel, dat ziekmakend is, om zodoende antistoffen aan te maken tegen een specifieke ziekte, waarvan wij niet weten of die ons zal treffen. En de een gebruikt het, met de wens dat God het zal zegenen, de ander gebruikt het niet, met de wens dat God hem zal bewaren.
Het blijft een persoonlijke zaak. Een zaak van het geweten, en waarom de ongevaccineerden dan hardleers zijn, ik weet het niet.
Laat elkaar vrij, dwang en drang is er al genoeg, en komt er nog meer, hetzij via de overheid, hetzij via de media, hetzij via andere wegen.
Ik vind het zorgelijk, dat het anti vaccinatie standpunt niet meer begrepen wordt, het onbegrip daarover. En allerlei suggesties waarom men zich niet laat vaccineren, alsof daar geen inwendige strijd aan ten grondslag ligt, alsof het niet een gedurige strijd en zaak van het gebed is. En dat is niet overal zo, evenals wel vaccineren niet bij iedereen een zaak van het gebed zal zijn, en een strijd.
In plaats van te bukken onder Gods hand, slaat de reformatorische gezindte elkaar om de oren. Laten we elkaar vasthouden, respecteren en gedurig opdragen in het gebed.
Maar dat betekent niet dat er respectloos moet worden omgegaan met degenen die niet wensen te vaccineren. Van beide kanten moet er respect zijn vind ik, het begrijpen hoeft wat mij betreft niet eens als we maar fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan in wederzijds respect.
Er is al veel over geschreven, en ik laat het hierbij, ook omdat we elkaar nooit zullen overtuigen, van wel of niet vaccineren.
De hele gang van zaken rondom Covid-19, maakt mij zeer ongerust. De polarisatie in de samenleving, de ontkerkelijking, de 'ontkoppeling' aan de kerk waar men kerkt, het klimaatdebat, het stikstofbeleid, de genderisme, enz. Veel zaken die in een stroomversnelling lijken te zijn gekomen. Als ik vandaag lees, dat er 3 miljoen mensen bijgekomen zijn, die honger lijden, en als ik daarbij zie, hoe de agrarische sector in Nederland afgeknepen en uitgekocht wordt, hoe goede landbouwgronden aan de natuur en huizen wordt uitgeruild. Als ik de Green Deal zie, al de landbouw naar het Oostblok, wat als Rusland daar zijn territoriale gronden wil uitbreiden? Een China die al de graanvoorraden opkoopt, maakt, dat we straks ook voor ons voedsel afhankelijk zijn van China en Rusland. (Wel geheel off topic, en ook weer niet).
Als ik al die zaken bezie, dan vraag ik mij af, waar gaat het heen, en wat zal onze jeugd nog mee moeten maken, wat zal er van Nederland terecht komen, neem alleen de discussies over Covid-19.
Gistermiddag moest ik aan Baruch denken, die man was verdrietig over alles wat hij gehoord had, en toen kwam Jeremia, en die sprak troostende woorden: Baruch, God regeert, hou je maar aan Hem vast. En we hebben dit nog, en dat nog Baruch! Nee, Jeremia bracht een ontzettend woord, wat Ik gebouwd heb, dat breek Ik af, en wat Ik geplant heb dat ruk Ik uit, ja, zelfs dit ganse land. En moest Baruch nog grote dingen zoeken? Vrede, het behoud van het volk, ook niet, want God zou een kwaad brengen over alle vlees, en troost Baruch, dat hij nog behouden zal worden.
Als ik deze tijd zie, wat als God Zelf zijn werk gaat afbreken, als Hij Zelf, hetgeen Hij geplant heeft, gaat uitrukken, zouden we niet heden ons moeten verootmoedigen, en Hem gedurig aanroepen? Maar wat, als Hij vast besloten heeft, uit te rukken, en af te breken? Hebben wij, refo's, ons volk behoudenis aangedaan?