Mohammed B. krijgt levenslang
- ndonselaar
- Contacteer:
Mohammed B. krijgt levenslang
AMSTERDAM (ANP) - De rechtbank in Amsterdam heeft Mohammed B. dinsdag tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Volgens de rechters is de 27-jarige Amsterdammer van Marokkaanse afkomst schuldig aan de moord op Theo van Gogh op 2 november.
Ook is B. schuldig bevonden aan poging tot moord op een aantal politieagenten en twee omstanders en heeft hij het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali belemmerd haar werk als parlementariër te kunnen doen. Volgens de rechtbank is de moord op Van Gogh gepleegd met terroristisch oogmerk. Voor de pogingen tot moord op de agenten en omstanders is het terroristisch oogmerk niet voldoende bewezen, concluderen de rechters.
Het openbaar ministerie (OM) had levenslang geëist.
De rechtbank acht bewezen dat B. de moord op Van Gogh, het belemmeren van Kamerlid Hirsi Ali in haar werk als parlementariër en het voorhanden hebben van een wapen en munitie, met terroristisch oogmerk heeft begaan. Dat de verdachte heeft verklaard Van Gogh te hebben vermoord uit geloofsovertuiging, sluit terroristisch oogmerk niet uit, aldus de rechtbank.
De moord is gepleegd in een drukke straat, tijdens spitsuur en op een bekende Nederlander. Daarbij heeft B. een brief achtergelaten op het lichaam van het slachtoffer, die niet alleen was gericht aan Hirsi Ali, maar ook aan geheel Nederland. „De verdachte heeft welbewust beoogd de Nederlandse bevolking vrees aan te jagen”, zo stelde U. Bentinck, de voorzitter van de rechtbank.
De rechtbank gaf aan dat er „al met al aanwijzingen” zijn dat B. is geholpen bij de gepleegde misdrijven. De rechtbank denkt daarbij aan leden van het terreurnetwerk de Hofstadgroep, waarin B. „wellicht een leidende of onderwijzende rol heeft gespeeld”. Maar het wettig en overtuigend bewijs voor een nauwe en bewuste samenwerking ontbreekt volgens de rechtbank.
wat vinden jullie van deze straf?
Ook is B. schuldig bevonden aan poging tot moord op een aantal politieagenten en twee omstanders en heeft hij het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali belemmerd haar werk als parlementariër te kunnen doen. Volgens de rechtbank is de moord op Van Gogh gepleegd met terroristisch oogmerk. Voor de pogingen tot moord op de agenten en omstanders is het terroristisch oogmerk niet voldoende bewezen, concluderen de rechters.
Het openbaar ministerie (OM) had levenslang geëist.
De rechtbank acht bewezen dat B. de moord op Van Gogh, het belemmeren van Kamerlid Hirsi Ali in haar werk als parlementariër en het voorhanden hebben van een wapen en munitie, met terroristisch oogmerk heeft begaan. Dat de verdachte heeft verklaard Van Gogh te hebben vermoord uit geloofsovertuiging, sluit terroristisch oogmerk niet uit, aldus de rechtbank.
De moord is gepleegd in een drukke straat, tijdens spitsuur en op een bekende Nederlander. Daarbij heeft B. een brief achtergelaten op het lichaam van het slachtoffer, die niet alleen was gericht aan Hirsi Ali, maar ook aan geheel Nederland. „De verdachte heeft welbewust beoogd de Nederlandse bevolking vrees aan te jagen”, zo stelde U. Bentinck, de voorzitter van de rechtbank.
De rechtbank gaf aan dat er „al met al aanwijzingen” zijn dat B. is geholpen bij de gepleegde misdrijven. De rechtbank denkt daarbij aan leden van het terreurnetwerk de Hofstadgroep, waarin B. „wellicht een leidende of onderwijzende rol heeft gespeeld”. Maar het wettig en overtuigend bewijs voor een nauwe en bewuste samenwerking ontbreekt volgens de rechtbank.
wat vinden jullie van deze straf?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
-
Even een misverstand uit de weg ruimen. Levenslang is levenslang. Iemand kan dan niet meer vrijkomen door strafvermindering wegens goed gedrag. Alleen gratie kan nog een middel zijn om vrij te komen. Wel kan de rechtbank besluiten om ook nog eens TBS op te leggen om op deze wijze zelfs gratie te voorkomen.Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Ik weet niet.
Ik hoorde dat hij ook echt levenslang had.
Dus niet meer eruit komt.
Maar of het waar is...
Levenslang wordt alleen opgelegd bij een meervoudige moord. 20 jaar is de maximale straf voor een enkelvoudige moord. (zie Volkert vd G.) Mohammed B heeft naast een moord ook nog een veroordeling voor een x aantal pogingen tot moord en doodslag op zijn strafblad erbij daarom krijgt hij o.a. levenslang.
-
Op zich mee eens. Alleen dat betekend dat de doodstraf weer ingevoerd moet worden. In de casus van Mohammed B is het vrij duidelijk hoe de zaak ligt en daarom de doodstraf gerechtvaardigd. Alleen we hebben gezien wat de gevolgen van de doordstraf in de US zijn. Hoeveel foutieve doodstraffen zijn daar niet uitgesproken. Sommige konden nog tijdig worden rechtgezet mar bij andere was het te laat en is het voor onschuldige mensen menselijk gezien eeuwigheid (huiveringwekkend niet?). In Nederland kennen we de Puttense moordzaak stel die mensen hadden de doodstraf gekregen dan was het nu te laat, terwijl achteraf de onschuld is vastgesteld.Oorspronkelijk gepost door memento
Wat mij betreft de doodstraf. Hij bekend openlijk dat hij bij zijn volle bewustzijn, met voorbedachte rade, deze moord pleegde.
Doodstraf is voluit Bijbels immers wie het leven van een ander bewust (moord) afneemt die heeft het recht op zijn eigen leven verspeeld. Daarom sta ik achter de doodstraf als straf. Maar gelet op de vele haken ogen en de kans op fouten ben ik er niet voor om deze weer te herintroduceren. Doe dan maar levenslang en dan ook echt levenslang
Ik ben tégen gevangenisstraf. Ik zie meer in taakstraffen gecombineerd met gevangenisstraf. Dus laat gevangenen rotklusjes opknappen zoals riolen schoonmaken, of weet ik veel wat. Zijn ze én nuttig voor de maatschappij, én het verhoogd het 'straf' gehalte.Doe dan maar levenslang en dan ook echt levenslang
-
Mag van mij ook.Oorspronkelijk gepost door mementoIk ben tégen gevangenisstraf. Ik zie meer in taakstraffen gecombineerd met gevangenisstraf. Dus laat gevangenen rotklusjes opknappen zoals riolen schoonmaken, of weet ik veel wat. Zijn ze én nuttig voor de maatschappij, én het verhoogd het 'straf' gehalte.Doe dan maar levenslang en dan ook echt levenslang
Varkenshokken schoonmaken bijvoorbeeld :bou:
Dat vind ik te mild, het kan als je lang opgesloten zit fijn zijn om eens van omgeving te veranderen (Dus eens de gevangenis uit te kunnen, eventueel kletsen met andere 'normale' mensen) ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat dit te makkelijk is. Deze man wíl dood... hij wil als martelaar dood gemaakt worden (zodat het rechtssysteem de boeman is en hij tot martelaar verheven kan worden). Ik vind dat deze man gewoon een hele poos, en dan ook echt héél lang alleen in een cel moet zitten, in een isoleercel. Zonder ramen, zonder tv, zonder internet of wat dan ook. Compleet afgezonderd van de buitenwereld.Oorspronkelijk gepost door mementoIk ben tégen gevangenisstraf. Ik zie meer in taakstraffen gecombineerd met gevangenisstraf. Dus laat gevangenen rotklusjes opknappen zoals riolen schoonmaken, of weet ik veel wat. Zijn ze én nuttig voor de maatschappij, én het verhoogd het 'straf' gehalte.Doe dan maar levenslang en dan ook echt levenslang
Van eenzaamheid wordt je zwaar ongelukkig van. Ookal is deze man helemaal gestoord (wegens mijn kalmte tijdens de moord, de rechtzaak en de uitspraak) toch zal de stilte en de eenzaamheid hem echt wel raken. Als je eenzaam bent raak je in je eigen gedachten verstrikt, je beleefd dingen opnieuw etc.! Laat hem maar goed beseffen wat hij gedaan heeft...
Als hij de doodstraf krijgt, komt ie er voor mijn gevoel zo makkelijk van af....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
-
MAKKELIJK!!! Sinds wanneer is het verschijnen voor de rechterstoel van God gemakkelijk? Voorzover wij kunnen zien is deze Mohammed B geen man die in Christus voor het gericht hierboven kan verschijnen. Weet wel wat je zegt het zal eeuwig tegenvallen en mogen wij dat onze naaste toewensen ook al heet hij Mohammed B.Als hij de doodstraf krijgt, komt ie er voor mijn gevoel zo makkelijk van af....
Deze man zal op aarde straf dienen te ontvangen voor hetgeen hij gedaan heeft maar dat alleen is niet genoeg. Deze man dient ook in het bloed van Christus gerechtvaardigd worden.
Hallo... hallo... HALLO... neej dat beweer ik niet :% Het is uitstel van executie die uiteindelijk toch wel gaat plaats vinden zo God het wil. (Aanvulling op mn vorige posting)Oorspronkelijk gepost door DemocritusMAKKELIJK!!! Sinds wanneer is het verschijnen voor de rechterstoel van God gemakkelijk? Voorzover wij kunnen zien is deze Mohammed B geen man die in Christus voor het gericht hierboven kan verschijnen. Weet wel wat je zegt het zal eeuwig tegenvallen en mogen wij dat onze naaste toewensen ook al heet hij Mohammed B.Als hij de doodstraf krijgt, komt ie er voor mijn gevoel zo makkelijk van af....
Deze man zal op aarde straf dienen te ontvangen voor hetgeen hij gedaan heeft maar dat alleen is niet genoeg. Deze man dient ook in het bloed van Christus gerechtvaardigd worden.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Wat ik merkwaardig vind is dat Volkert destijds 'maar' 18 jaar kreeg, terwijl Mohammed levenslang krijgt. Ik heb nog niets gelezen of gehoord over de motivatie van de rechtbank. In mijn ogen zijn er weinig verschillen tussen deze zaken. In beide gevallen wordt een bekende Nederlander doodgeschoten vanwege zijn uitspraken. Qua maatschappelijke beroering lopen beide moorden weinig uiteen, qua motief ook niet. Waarom dan in het ene geval 18 jaar (met de gebruikelijke vervroegde vrijlating na 12 jaar) en in het andere geval levenslang?
Weet iemand iets van de motivering van de rechtbank?
Weet iemand iets van de motivering van de rechtbank?
- ndonselaar
- Contacteer:
Daivd ik heb het ergens gelezen. Een aantal argumenten bleven mij bij:
Volkert v.d. G. heeft spijt betuigd richting de familie
Mohammed B. heeft verklaard het opnieuw te zullen doen.
Volkert v.d. G. heeft spijt betuigd richting de familie
Mohammed B. heeft verklaard het opnieuw te zullen doen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Boven dien heeft B. het politiek handelen van een kamerlid (Hirshi Aly) belemmerd en dat op zich is al genoeg om levenslang te krijgen. Fortuyn was op dat moment nog geen lid van de Tweede Kamer en is dat apropos gelukkig ook nooit geworden. Ook dat is een verklaring voor het verschil in strafmaat tussen B. en Van der G.