Ik was idd misschien niet helemaal duidelijk. Je moet het in een andere hoek zoeken. De dingen die jij noemt, komen vanuit weer een andere definitie van evolutie, en daarin zie ik inderdaad geen gevaar m.b.t. het geloof.Oorspronkelijk gepost door memento
Cory,
Duidelijk onderscheid maak je tussen verschillende soorten evolutie. Ik denk dat je gelijk hebt met het stellen dat micro-evolutie voldoende bewezen is. Ik zie daarin ook geen enkele bedrijging voor ons Scheppingsverhaal.
Alleen deze opmerking vat ik even niet:Als ik om me heen kijk zie ik heel veel evolutie op sociologisch en psychish gebied. Sociologisch: Een mens past zich aan aan zijn omgeving, denk bv aan aanpassen aan bedrijfscultuur, aan gewoonten die binnen een kerk gangbaar zijn. Of kijk eens hoe iemand gevormd wordt door zn vriendenkringEvolutie begint eigenschappen van geloof te vertonen wanneer deze theorie ook buiten de natuurwetenschappen gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de socio- en psychologie (en dat gebeurt meer dan je waarschijnlijk weet).
Psychologisch: Een mens groeit psychisch, en wordt in die groei door allerlei externe invloeden geholpen. Denk bv aan het veelvoorkomende minderwaardigheidscomplex, dit is (bijna) altijd terug te voeren op negatieve impulsen van buitenaf
In deze evolutie zie ik ook geen gevaar voor ons geloof. Zou je kunnen aangeven waarom je dat gevaarlijk vindt?
Ik doelde met het doorvoeren naar socio- en psychologie dat men menselijk (groeps)gedrag gaat verklaren aan de hand van de ideeën 'struggle for life' en 'survival of the fittest' die Darwin in de evolutie naar voren zag komen. Bijvoorbeeld dat we (onbewust) alleen maar uitzijn op het doorgeven van onze genen, het voorbestaan (of de verbetering) van de soort. Met egoïsme is dus helemaal niets mis, het vloeit niet meer dan logisch voort uit onze ontstaansgeschiedenis, het zit letterlijk in onze genen. Van moraal blijft op deze manier niet veel meer over…
Je kunt dit nog extremer doorvoeren door de evolutie een handje te gaan helpen, door geschikte ouders bij elkaar te gaan zoeken. Met de zaadbanken van tegenwoordig is dat helemaal niet zo’n grote stap meer. De faciliteiten zijn er zogezegd al, alleen de benodigde theoretische kennis nog niet helemaal.
Geloof kun je vervolgens ook zien als geëvolueerd. Men heeft bewezen dat het nuttig is voor ons welbevinden (en dus voor het voortbestaan van de soort) als we ergens in geloven. Zo vreemd is het dus niet dat de meerderheid van de mensheid ergens in gelooft. Maar we zijn nu misschien wel op een moment aangekomen waarop we het geloof niet meer nodig hebben. (Dawkins: ‘Dankzij Darwin is het mogelijk een intellectueel bevredigd atheïst zijn.’) Als nog niet iedereen daar aan toe is, is dat verder geen enkel probleem (past prima bij het post-modernisme), zolang het maar niet remmend werkt op de wetenschappelijke vooruitgang (die immers ook bij onze evolutie hoort). Alles kan en mag dan natuurlijk ook op wetenschappelijk gebied.
De consequenties van deze manier van redeneren vind ik nogal beangstigend…
Ik denk dat je het wel met me eens bent dat dit een heel kil wereldbeeld van louter zinloosheid oplevert. Daar zou je toch zwaar depressief van worden. In dat licht bezien is het zelfmoordcijfer in NL nog ontstellend laag…
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.