Vloeken verboden in Staphorst

Plaats reactie
Kaw
Contacteer:

Vloeken verboden in Staphorst

Bericht door Kaw »

Uitgegeven: 2 juni 2005 11:21
STAPHORST - In het openbaar vloeken is voortaan verboden in Staphorst. De gemeenteraad heeft met ruime meerderheid ingestemd het verbod per direct op te nemen in de Algemeen Plaatselijke Verordening, meldde de gemeente Staphorst donderdag.

De gemeenteraadsleden stemden woensdagavond met dertien tegen vier stemmen in met een voorstel van ChristenUnie en SGP. De christelijke partijen geven hiermee een signaal af tegen taalverruwing. Meer dan een signaal is het niet, omdat het opleggen van sancties op het vloeken verboden is.

Van de partijen in de Staphorster raad stemden alleen PvdA en de combinatie VVD/Gemeentebelangen tegen.

De SGP wist eerder al met succes een vloekverbod in te voeren in de Zeeuwse gemeente Reimerswaal. Het verbod in Staphorst is een aanpassing van vloekverboden die onder meer op de Veluwe tot 1986 golden. Dat jaar werden de vloekverboden en de daarbij horende sancties strijdig verklaard met het recht op vrije meningsuiting.

####################

Vloeken is dus een meningsuiting.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Verboden, maar ook verboden sancties op te leggen... Nog meer gedoogbeleid in Nederland :t

Overigens is het natuurlijk wel een goed signaal dat vloeken in het openbaar verboden is. Je kunt mensen er nu wel op aanspreken. (moeten we dan ook wel doen natuurlijk...:#)
Vloeken is dus een meningsuiting.
Blijkbaar wel. Hoe zat het ook al weer met de vrijheid van meningsuiting vs. 'recht' van belediging?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Hoe zat het ook al weer met de vrijheid van meningsuiting vs. 'recht' van belediging?
Als jij dat weet? Het heeft iets te maken met de staatsveiligheid en politieke correctheid.
Lassie

Bericht door Lassie »

zijn hier niet te laat mee? (begonnen)

[Aangepast op 2/6/05 door Lassie]
Jelle

Bericht door Jelle »

Het zou overal in nederland moeten gebeuren, Ik vind het een goed streven
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Tja, formeel kunnen ze er niks tegen doen.

Vloeken tegen politie valt wel onder 'belediging ambtenaar in functie'
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Helemaal mee eens Jelle. Ik word soms moedeloos van dat gevloek en ja ik zeg er niet altijd wat van, want het is soms nog link ook. Wat een maatschappij!!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Helemaal mee eens Jelle. Ik word soms moedeloos van dat gevloek en ja ik zeg er niet altijd wat van, want het is soms nog link ook. Wat een maatschappij!!
als er de doodstraf op stond (net als in de Bijbel) zou het erg stil worden denk ik ;)
limosa

Bericht door limosa »

Prima idee om te werken aan het beperken van het misbruik van Gods naam, zeker in het openbaar. Ik vind het echter geen goede zaak om dat in de APV op te nemen. De APV is tot onze wetgeving te rekenen. Wat we daar in opnemen moeten we ook kunnen handhaven. Door daar nu een verbod in op te nemen en erbij te zeggen dat er niet op gehandhaafd mag/kan/zal worden wordt het systeem ontkracht. Wat mij betreft hadden ze in Staphorst beter een ander kanaal gekozen om hun ongenoegen over de taalverruweing te communiceren.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
als er de doodstraf op stond (net als in de Bijbel) zou het erg stil worden denk ik ;)
Als iemand vloekt zou hij/zij eigenlijk een half uur niet meer moeten kunnen praten, dat zou echt helpen denk en daar zouden ze van schrikken, maarja helaas.

Afbeelding
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Maar wie bepaald of een woord een vloek is ?
Ik ken woorden die julie niet wensen te horen maar ik ken ook een woord dat gebruikt wordt wat voor mij weer zeer pijnlijk is.

Dus tja wie bepaald wat he?!
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Wat is vloeken?

Voor velen is vloeken het verzamelbegrip voor allerlei vormen van grof taalgebruik. Op historische gronden gebruikt de Bond een striktere definitie.

Definitie
De Bond definieert vloeken als het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus. De meest gebruikte vloeken zijn krachttermen om emoties te ontladen, of lege stopwoorden.

Scheldwoorden, verwensingen, schuttingtaal en andere vormen van grof taalgebruik vallen dus niet onder deze definitie. Aangezien de Bond deze vormen van verbaal geweld natuurlijk ook afkeurt, stellen we ze wel aan de orde in bijvoorbeeld het scholenwerk.

Geschiedenis
Enkele van onze meest bekende vloeken zijn afkomstig van oude eedformules. De Leidse lexicoloog prof. dr. P.G.J. van Sterkenburg deed een studie naar o.a. de herkomst van vloeken.

Zelfverwensing
Veel vloeken hebben de vorm van een (zelf-)verwensing. De meest zware is de gvd-vloek, God, verdoem mij. Je zou het een omgekeerd gebed kunnen noemen.

Bastaardvloeken
Bastaardvloeken zijn vloekwoorden die bijgeschaafd zijn, zodat ze onschuldiger klinken. Soms is nog duidelijk herkenbaar van welke vloeken ze afgeleid zijn, in andere gevallen is dat moeilijker te zien.

Stopwoord
De namen van God en Jezus worden soms gebruikt als stopwoord. Ook komen ze voor als uitroepen van verbazing, verbijstering of verontwaardiging. Zulke woorden hebben eigenlijk geen enkele zelfstandige betekenis. We kunnen met recht spreken van een leeg (ijdel) gebruik van deze namen.

Godslastering
Als er sprake is van opzettelijk en doelbewust misbruik van Gods naam spreken we van godslastering of blasfemie. Ook zonder Gods naam te noemen (en zelfs in keurige bewoordingen soms) kan iemand God lasteren door wat hij over God zegt en het beeld dat hij van God schept.

Afbeelding
Lambertus

Bericht door Lambertus »

sapperdeflap !!!

ik zeg voortaan alleen nog maar

SAPPERLOOT

(hoop ik )
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
sapperdeflap !!!

ik zeg voortaan alleen nog maar

SAPPERLOOT

(hoop ik )
Dat is geen vloek hoor!! Mag je best zeggen.

Afbeelding
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

tja... een vloekverbod beetje moeilijk te handhaven lijkt me. Verder wel een goed signaal zou vaker moeten gebeuren
Plaats reactie