Dat wil je niet weten...Oorspronkelijk gepost door limosaff serieus, meen je dat nou? of is dat gewoon een vraag niet om te weten wat het antwoord is maar om te zien hoe men reageerf?Oorspronkelijk gepost door HendrikusMen wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...Oorspronkelijk gepost door Gian
Als je bij de Lodenstein komt solliciteren vraagt men niet of je Christus kent, maar moet je de halve dogmatiek van Kersten opdreunen, vervolgens krijg je een spervuur van strikvragen, en owee als je maar ietsiepietsie te Evangelisch klinkt.....
Fruytier stapt uit ‘Barneveld’
tuurlijk wel, dat wil ik weten . . . ;-)Oorspronkelijk gepost door GianDat wil je niet weten...Oorspronkelijk gepost door limosaff serieus, meen je dat nou? of is dat gewoon een vraag niet om te weten wat het antwoord is maar om te zien hoe men reageerf?Oorspronkelijk gepost door HendrikusMen wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...Oorspronkelijk gepost door Gian
Als je bij de Lodenstein komt solliciteren vraagt men niet of je Christus kent, maar moet je de halve dogmatiek van Kersten opdreunen, vervolgens krijg je een spervuur van strikvragen, en owee als je maar ietsiepietsie te Evangelisch klinkt.....
Als het personeel het niet aandurft om erin te stappen, je directeur terug treed, wat moet je dan als bestuur, als je goed bent, ga je achter je mensen staan.Oorspronkelijk gepost door Admin
Als het personeel er voor kiest om in apeldoorn te blijven is dat toch nog geen reden om de samenwerking opzich op te zeggen..
unionist: De refoscholen kennen elkaar langer als vandaag. Als ik met een bedrijf wil fuseren doe ik eerst een vooronderzoek of e.a. haalbaar is voordat ik ondoordachte stappen neem.. Nu ligt alles op straat en zullen we schat ik in nog wel e.a. over ons (de scholen althans) over ons heen krijgen.
Dit denk ik ervan, er zaten mensen op verkeerde plekken.
Er zijn fouten gemaakt in het proces. Er is heus wel over nagedacht, maar ja als er dan verkeerde mensen op verkeerde plekken geplaatst worden, dan gaat het fout.
Misschien een beetje vaag, maar minder vaag wordt ik niet, anders kunnen er mensen beschadigd worden, ik hoop hierdoor niet) Daar hebben we ook niks aan.
Gedane zaken nemen geen keer, dit wordt voorlopig echt niks meer.
- Miscanthus
Mij werd alleen medegedeeld dat ik vast niet op zondag fietste.....Oorspronkelijk gepost door HendrikusMen wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...Oorspronkelijk gepost door Gian
ik hoefde alleen maar m'n hoofd van links naar rechts te bewegen en ik was binnen. :,
[Aangepast op 31/5/05 door Miscanthus]
Om weer on-tiopic te gaan:
Het bestuur van de JF heeft het vertrouwen opgezegd. Dat is niet het gevolg van het terugtrekken vanhet personeel. Het zijn beide uitkomsten van een samenwerking die niet is gelukt.
Eerst zag de adjunct-directeur het niet meer zitten. Daarna het overige JF-personeel en tenslotte het bestuur ook niet meer.
Fieret suggereert in de media dat deze beslissing als donderslag bij heldere hemel kwam. Dat is natuurlijk onzin. Denk je echt dat tot op vrijdag alles pais en vree was en er ineens een breif lag van het JF-bestuur? Wij zagen dat allang aankomen en ook op het VLC (waar mijn schoonvader werkt) kwam het niet als een verrassing. Dus als de directie van het VLC verbijsterd reageert is dat aardig toneelspel.
Wie het VLC kent en terugdenkt aan de fusies (of moet ik zeggen annexaties?) Amersfoort-Kesteren en Amersfoort-Hoevelaken, kan een en ander ook wel plaatsen.
Het bestuur van de JF heeft het vertrouwen opgezegd. Dat is niet het gevolg van het terugtrekken vanhet personeel. Het zijn beide uitkomsten van een samenwerking die niet is gelukt.
Eerst zag de adjunct-directeur het niet meer zitten. Daarna het overige JF-personeel en tenslotte het bestuur ook niet meer.
Fieret suggereert in de media dat deze beslissing als donderslag bij heldere hemel kwam. Dat is natuurlijk onzin. Denk je echt dat tot op vrijdag alles pais en vree was en er ineens een breif lag van het JF-bestuur? Wij zagen dat allang aankomen en ook op het VLC (waar mijn schoonvader werkt) kwam het niet als een verrassing. Dus als de directie van het VLC verbijsterd reageert is dat aardig toneelspel.
Wie het VLC kent en terugdenkt aan de fusies (of moet ik zeggen annexaties?) Amersfoort-Kesteren en Amersfoort-Hoevelaken, kan een en ander ook wel plaatsen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
En denk jij dat het bestuur niet heel erg gestuurd is door het terugtrekken van het personeel...Oorspronkelijk gepost door Unionist
Om weer on-tiopic te gaan:
Wat hadden ze anders moeten doen?
Kan 1 van de onderdelen zijn, maar volgens mij vooral vertrouwenskwestie. Niet goed communiceren, de directie VLC heeft niet goed geluisterd. Vanuit de Fruitier weet ik dat het al 2 a 3 mnd speelde.Oorspronkelijk gepost door Kislev
Misschien/waarschijnlijk was het wel of niet aannemen van PKN-leerlingen het breekpunt?
Het identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.Oorspronkelijk gepost door Pim
Zijn de verschillen tussen JFSG en VLC groot?
Bij ons in de buurt (bijv. Sliedrecht) kan je kiezen of je naar het Wartburg gaat of naar de Gomarus. Tussen die 2 scholen zitten best identiteitsverschillen.
En trouwens: over cultuurverschil gesproken: neem de vlc en Amersfoort en vlc in Hoevelaken. In mijn tijd was dat al een groot mentaliteitsverschil.
hoevelaken waren veel "raddraaiers" zoals ze dat hier uitdrukken. Op Amersfoort waren ze gemotiveerder. Niveau was daar ook hoger. Nadat ik van school ging (vlc Hoevelaken), is de mix van mvbo ook tussen die scholen veranderd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Moest je geen liedje op het orgel spelen van:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusMij werd alleen medegedeeld dat ik vast niet op zondag fietste.....Oorspronkelijk gepost door HendrikusMen wil in elk geval weten hoe je over "Afwachten of verwachten" denkt. En je kunt dan maar beter zeggen dat je dat boek niet gelezen hebt, volgens mij...Oorspronkelijk gepost door Gian
ik hoefde alleen maar m'n hoofd van links naar rechts te bewegen en ik was binnen. :,
[Aangepast op 31/5/05 door Miscanthus]
My Bony is over the ocean?:P:P:P
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Heb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..Oorspronkelijk gepost door vlinderHet identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.Oorspronkelijk gepost door Pim
Bij ons in de buurt (bijv. Sliedrecht) kan je kiezen of je naar het Wartburg gaat of naar de Gomarus. Tussen die 2 scholen zitten best identiteitsverschillen.
En trouwens: over cultuurverschil gesproken: neem de vlc en Amersfoort en vlc in Hoevelaken. In mijn tijd was dat al een groot mentaliteitsverschil.
hoevelaken waren veel "raddraaiers" zoals ze dat hier uitdrukken. Op Amersfoort waren ze gemotiveerder. Niveau was daar ook hoger. Nadat ik van school ging (vlc Hoevelaken), is de mix van mvbo ook tussen die scholen veranderd.
Commentaar RD:
Teleurstelling.
Daarmee is misschien wel het best het gevoel getypeerd dat achterblijft na het besluit van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap om de samenwerking met het Van Lodensteincollege te beëindigen. De twee werkten al enige tijd aan de stichting van een reformatorische school voor voortgezet onderwijs in Barneveld.
.
Met een vestiging in die plaats wilden de schoolbesturen de reisafstand voor leerlingen bekorten. Dat verlaagt niet alleen de vaak forse vervoerskosten voor de ouders, maar vergroot ook de betrokkenheid van de gezinnen bij de school.
.
Het voorbereidingstraject voor de nieuwe school verliep bepaald niet makkelijk. Diverse malen moesten de twee besturen teleurstellingen incasseren omdat regionale overheden barrières opwierpen.
.
Eind oktober vorig jaar gaf de gemeenteraad van het Veluwse dorp groen licht en konden de besturen aan de slag met de praktische voorbereidingen. De nieuwe school moet per 1 augustus de deuren openen voor de leerlingen uit de regio West-Veluwe.
.
Nu loopt het schip, inmiddels getooid met de naam Witsiuscollege, in het zicht van de haven zwaar averij op. Het bestuur van de Apeldoornse Fruytier liet eind vorige week weten niet langer verantwoordelijkheid te willen dragen voor ’Barneveld’.
.
De motivatie voor dit besluit was het bestaan van belangrijke verschillen van inzicht over het onderwijsconcept en over de verantwoordelijkheden binnen de directie.
.
Dat een dergelijk besluit niet zomaar genomen wordt, zal duidelijk zijn. Ongetwijfeld zal aan beide bestuurstafels de pijn gevoeld worden van de breuk die nu geslagen is. Beide partijen zullen zeker ook punten hebben waarop ze vinden dat de ander is tekortgeschoten. Een deel daarvan onttrekt zich aan de waarneming van het publiek. Terecht. Want veel gekrakeel sticht niet.
.
Feit is dat het bestuur van de Fruytier constateert dat er een „groot verschil van inzicht” bestaat ten aanzien van de gewenste onderwijscultuur.
.
Dat probleem is niet uniek. Veel integraties van afdelingen en fusies van bedrijven en instellingen lopen stuk op cultuurverschillen. Bestuurlijk en organisatorisch kan -zeker op papier- de toekomstige samenwerking prima in orde zijn. Als het om de uitwerking gaat, blijkt het echter vaak uiterst moeilijk om uit twee bestaande eenheden één nieuwe te formeren waarin mensen zich thuis voelen. Juist daarom is vooraf indringend gesprek met alle betrokkenen over dit onderwerp essentieel.
.
Blijft natuurlijk dat het beëindigen van de samenwerking een diep ingrijpend besluit is, dat ook in hoge mate betreurd moet worden. Terwijl er volstrekte eenstemmigheid bestaat over de uitgangspunten en grondslag van het onderwijs, knapt een samenwerking af op verschil in cultuur en op meningsverschillen over directionele verantwoordelijkheden.
.
Dat is ronduit teleurstellend en zelfs beschamend. Teleurstellend omdat deze zaak slecht is voor het imago van het reformatorisch onderwijs binnen en buiten de gereformeerde gezindte.
.
Beschamend omdat hiermee niet alleen de naam van beide scholen beschadigd wordt, maar ook van de kerk en van de Koning van de kerk. Gemakkelijk kan weer met de vinger gewezen worden naar christenen die vooral ruzie met elkaar maken.
.
Juist in een tijd waarin de reformatorische scholen in gezamenlijkheid pal moeten staan voor het onderwijs dat is gefundeerd op Bijbel en belijdenis, komt een dergelijk verschil van inzicht naar buiten. Dat is schadelijk en vermindert de slagkracht van deze denominatie binnen het onderwijslandschap.
.
Het is daarom alleszins het overwegen waard om -eventueel met behulp van een groep wijze mensen- alsnog te pogen de breuk te lijmen.
Tja dat heb ik ook begrepen.Oorspronkelijk gepost door MSHeb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..Oorspronkelijk gepost door vlinderHet identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.Oorspronkelijk gepost door Pim
Het schijnt dat de ouders een heel vragen formulier moeten invullen. En als de school leiding dat niet bevalt, de antwoorden dan, dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Het zijn vaak ook regelrechte prive vragen heb ik begrepen. Ik denk dat ik zo'n vragen lijstje direct terug zou sturen met als opmerking; daar heeft u geen bal mee te maken.
Bij de Gomarus moet je dan wel hele vreemde dingen op het formulier zetten. Wil je op gesprek gevraagd worden. 4 jaar geleden kon je nog gerust vermelden dat je lid bent van de EO. Maar dat was dan wel in 'de Haan' tijd. Misschien dat het nu iets strakker is?Oorspronkelijk gepost door jacobTja dat heb ik ook begrepen.Oorspronkelijk gepost door MSHeb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..Oorspronkelijk gepost door vlinderHet identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.Oorspronkelijk gepost door Pim
Het schijnt dat de ouders een heel vragen formulier moeten invullen. En als de school leiding dat niet bevalt, de antwoorden dan, dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Het zijn vaak ook regelrechte prive vragen heb ik begrepen. Ik denk dat ik zo'n vragen lijstje direct terug zou sturen met als opmerking; daar heeft u geen bal mee te maken.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.