Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.Wilhelm schreef:Zelf loop ik ook wel eens klem met dit soort verhalen , gister een stukje van die uitzending bekeken.BJD schreef:Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen. Was een grote jongen in het criminele circuit... alles achter zich gelaten, nu werkzaam voor Voorkom
Zaken die ik vroeger zo stellig wist staan na zo'n verhaal weer op losse schroeven..
Maar toen moest ik toch heel sterk denken, aan de hoeren en de tollenaars, die zoveel aandacht kregen van Jezus in Zijn rondwandeling op deze aarde.
Hij werd zelfs een Vriend genoemd van tollenaren en zondaren.
Wat is het dan ook een les voor het eerst maar ook weer opnieuw om niet boven maar naast zulke mensen te gaan staan. Wat wij, in al onze gemeende rechtzinnigheid, voor het oog aanzien met angst en afwijzing en met een boog omheen lopen, kunnen voor God, in Zijn raadsplan, voorwerpen zijn van Zijn barmhartigheid en liefde. Wat is het noodzakelijk om altijd vanuit dat besef met onze naasten om te gaan.
Ook lees ik dit soort getuigenissen altijd met een soort van schaamte , als je ziet hoe de evangelische beweging hier mee omgaat. Dan denk ik vaak , wat kunnen wij zowel persoonlijk als gereformeerde gezindte daar toch veel van leren op dit punt.
Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
Re: Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
Precies. Zie ook wat Brakel hierover schrijft in zijn Redelijke Godsdienst.Wilhelm schreef:Rens schreef:het is zó'n typische EO-bekeringsgeschiedenis, dat ik er kromme tenen van krijg....écht in de "vertrouwde" stijl van "de Verandering"..........
ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Heere niet écht zo werkt, meer in de weg der geleidelijkheid..........maar wie ben ik om zelfs maar een indruk te kúnnen hebben van Gods wegen??
De weg der geleidelijkheid komt meer voor bij diegenen die onder de waarheid opgroeien.
Mensen die uit de wereld worden getrokken zonder ook maar enige kennis , daar gaat het vaak zeer krachtdadig. Zie bv ook Zacheus, Levi en Manasse
Dit is vaak ook de worsteling van veel mensen en in het bijzonder van jongeren die in de meer geleidelijke weg getrokken zijn , dat ze wel eens jaloers kunnen zijn op diegenen die zo krachtdadig bekeerd zijn en daar zo duidelijk over kunnen spreken.
Dat vind ik ook. Ook vind ik het raar dat hij, na een scheiding waaraan hijzelf ook schuldig is, weer opnieuw trouwt.Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.
Maargoed, dat valt misschien wel meer te verwijten aan zijn geestelijke leidslieden, die hem niet op die zaken van Gods woord gewezen hebben, dan aan hemzelf. Iemand die uit de wereld komt kent de bijbel natuurlijk nog niet zo goed...
En hier snap ik nou weer niks van. Zeker niet dat je dan 'jaloers' bent op degenen die 'zo krachtdadig bekeerd' zijn.memento schreef:Precies. Zie ook wat Brakel hierover schrijft in zijn Redelijke Godsdienst.Wilhelm schreef:Rens schreef:het is zó'n typische EO-bekeringsgeschiedenis, dat ik er kromme tenen van krijg....écht in de "vertrouwde" stijl van "de Verandering"..........
ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Heere niet écht zo werkt, meer in de weg der geleidelijkheid..........maar wie ben ik om zelfs maar een indruk te kúnnen hebben van Gods wegen??
De weg der geleidelijkheid komt meer voor bij diegenen die onder de waarheid opgroeien.
Mensen die uit de wereld worden getrokken zonder ook maar enige kennis , daar gaat het vaak zeer krachtdadig. Zie bv ook Zacheus, Levi en Manasse
Dit is vaak ook de worsteling van veel mensen en in het bijzonder van jongeren die in de meer geleidelijke weg getrokken zijn , dat ze wel eens jaloers kunnen zijn op diegenen die zo krachtdadig bekeerd zijn en daar zo duidelijk over kunnen spreken.
Manasse vind ik geen goed voorbeeld. Ook Manasse is onder de waarheid opgevoed, tenminste dat neem ik aan met zo'n vader als Hizkia....Wilhelm schreef:Rens schreef:het is zó'n typische EO-bekeringsgeschiedenis, dat ik er kromme tenen van krijg....écht in de "vertrouwde" stijl van "de Verandering"..........
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het heeft uiteraard ook met zwak of sterk geloof te maken, maar je ziet wel dat zij die zo krachtdadig uit de wereld getrokken zijn , vaak een sterk geloof hebben, terwijl zij die onder de waarheid zijn opgegroeid, menigmaal worden aangevochten door de vraag of het toch geen bedriegelijke weg is op basis van opvoeding en verstand.Afgewezen schreef:En hier snap ik nou weer niks van. Zeker niet dat je dan 'jaloers' bent op degenen die 'zo krachtdadig bekeerd' zijn.memento schreef:Precies. Zie ook wat Brakel hierover schrijft in zijn Redelijke Godsdienst.Wilhelm schreef:Rens schreef:het is zó'n typische EO-bekeringsgeschiedenis, dat ik er kromme tenen van krijg....écht in de "vertrouwde" stijl van "de Verandering"..........
Eens, wel had hij alle schepen achter hem verbrand en zich volledig op de afgodendienst gestort, dus er was wel zeker sprake van een heel duidelijke en krachtdadige omzetting.albion schreef:Manasse vind ik geen goed voorbeeld. Ook Manasse is onder de waarheid opgevoed, tenminste dat neem ik aan met zo'n vader als Hizkia....Wilhelm schreef:Rens schreef:het is zó'n typische EO-bekeringsgeschiedenis, dat ik er kromme tenen van krijg....écht in de "vertrouwde" stijl van "de Verandering"..........
Anders dan bv een Timotheus, die van zijn jeugd afaan was onderwezen in de leer der godzaligheid, en bewaart is voor het brute uitleven in de zonde.
Wilhelm schreef:
Het heeft uiteraard ook met zwak of sterk geloof te maken, maar je ziet wel dat zij die zo krachtdadig uit de wereld getrokken zijn , vaak een sterk geloof hebben, terwijl zij die onder de waarheid zijn opgegroeid, menigmaal worden aangevochten door de vraag of het toch geen bedriegelijke weg is op basis van opvoeding en verstand.
Wij kregen altijd te horen over ons voorgeslacht dat mijn overgrootmoeder jaloers was op haar man en omgekeerd, want de een was krachtdadig bekeerd terwijl de ander al van jongsaf bekeerd was en de omzetting uit de wereld niet zo had meegemaakt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-
Moet hij dan naar de rechter gaan en zich laten veroordelen? In het Nederlandse recht is het nog altijd zo dat je niet tweemaal op basis van hetzelfde kan worden veroordeeld. Daarnaast is een persoonlijke bekentenis ook niet voldoende indien dit niet met voldoende ander bewijs (getuigen en/ of forensisch) wordt ondersteund.Afgewezen schreef: Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.
Ook al zou hij het willen het kan niet. Laat deze man dan liever vrij rondlopen en zijn getuigenis afgeven. Dan een beetje zeggen dat hij zich moet aangeven.... ten diepste wat ik daarin altijd vind doorklinken. Waarom hij wel op een dergelijke wijze gegrepen...... en ik met mijn opvoeding, nette kerkelijke leven niet. Laat hem zich maar rustig houden en niet op de voorgrond treden...... hij heeft nog zoveel waar hij recht zicht op moet krijgen. Ten diepste is het vaak niet het kunnen billijken van Gods wondere weg
Daarnaast inzake het trouwen. Wij kunnen heel makkelijk even het meetlatje neerleggen. Hoe deze persoon onder de ideale randvoorwaarden zich zou hebben moeten gedragen. Ik heb veel meer moeite met mensen uit onze gezindte die tegenwoordig veel goed praten m.b.t. dergelijke zaken...... omdat het niet meer gaat, of niet meer goed voelt. Reken maar dat er in de vroegchristelijke, toen mensen uit de wereld werden getrokken, ook een hoop op dit gebied gespeeld zal hebben. Ik bedoel niet dat alles wel goed maar neem wel de omgevingsfactoren in ogenschouw.
Ik denk als je aan deze man zou vragen wat hij ervan vindt hoe het met zijn huwelijken en relaties is gelopen dan zal hij daar beschaamd over zijn en dit de rest van zijn leven meedragen. Maar ik denk ook dat hij werkelijk vanuit zijn hart onze jongelui zal wijzen op het zuiver houden van relaties.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Heel vreemd.albion schreef:Wilhelm schreef:
Het heeft uiteraard ook met zwak of sterk geloof te maken, maar je ziet wel dat zij die zo krachtdadig uit de wereld getrokken zijn , vaak een sterk geloof hebben, terwijl zij die onder de waarheid zijn opgegroeid, menigmaal worden aangevochten door de vraag of het toch geen bedriegelijke weg is op basis van opvoeding en verstand.
Wij kregen altijd te horen over ons voorgeslacht dat mijn overgrootmoeder jaloers was op haar man en omgekeerd, want de een was krachtdadig bekeerd terwijl de ander al van jongsaf bekeerd was en de omzetting uit de wereld niet zo had meegemaakt.
Dat komt idd ook voor, het kan zelfs zover gaan dat men elkaar niet begrijpt.albion schreef:Wilhelm schreef:
Juist vandaag stond er in deze context, als het over die worsteling gaat met het vergelijken met anderen en de weg die de Heere met Zijn volk houdt, ook een vraag en antwoord op Refoweb :
Refoweb / Ds C Harinck schreef: Dorst als voorwaarde
Aan ds C. Harinck. Eens hebt u een vraag via Refoweb voor mij beantwoord. Dit ging over mijn blokkade, dat het voor de dorstigen is. En dat ik zei: ik weet niet of ik een waarlijk een dorstige ben en zo is er geen troost voor me. U gaf toen als antwoord, dat ik dacht dat dorst een voorwaarde was, en u zei: een ieder die wil neme het water des levens om niet en ervaar de bevrijdende kracht van het Evangelie. Dit was zo’n blijdschap voor me om te lezen toen. Daarin lag zo’n ruimte, hoop, uitzicht.
Mag ik nu nog eens een vraag stellen, over iets wat ik echt als blokkade ervaar voor troost. We zongen: verzoen de zware schuld die mij met schrik vervuld. Ik ken geen schrik, geen vrees, geen vertoornde Rechter. En dominee, ik word dan zo onbeschrijflijk moedeloos, want dan ben ik zo bang dat ik geen waar geloof ken. Ik kan niet vertellen van een tijd dat Hij een vertoornd Rechter was en ik Hem zo heb leren kennen, van vrees en schrik. Soms denk ik: volgens mij heb ik de Heere mijn hele jeugd al als Vader mogen kennen. Maar ik ben zo bang dat ik mijzelf bedrieg. Hoe moet ik hier nu uitkomen? Het is zo zwaar voor me omdat dit me zo neerwerpt. Soms lees ik iets en is er zoveel troost, en dan bedenk ik weer dat ik dat niet ken en kan vertellen en dan is alle troost weer weg. Want dan ben ik zo bang dat ik mijzelf bedrieg. Hoe kom ik uit deze strik en cirkel?
Antwoord: Er zijn veel obstakels op de weg naar Christus en de vrede met God. God werpt deze in ieder geval niet op. "Die wil kome", zeg de Heere. De meeste obstakels worden door de duivel opgeworpen. Hij staat best toe dat mensen wat godsdienstig zijn, maar zodra zijn hem dreigen te verlaten en God in oprechtheid beginnen te zoeken en te dienen, is hij op de been. Hij kan ons heel wat inblazen.
Maar we kunnen niet alles aan hem toeschrijven. Veel obstakels worden door mensen en door onszelf opgeworpen. Eén van deze obstakels is wat je naar voren brengt. Je hebt niet de ervaring die sommigen hebben van een vertoornd Rechter en een vloekende Wet. Wij meten ons aan de ervaring van anderen. Je werpt jezelf dan een obstakel in de weg. God gaat niet met ieder dezelfde weg. Wat dat betreft hebben onze vaderen niet verder durven spreken dan over drie zaken, die ieder christen kent, namelijk ellende, verlossing en dankbaarheid. De mate en diepte daarvan hebben zij aan God overgelaten. God weet wat we nodig hebben om verlegen te worden om Zijn genade en de Zaligmaker Jezus Christus.
Ik kwam dezer dagen een zin in een boek tegen van Thomas Sheppard, waar ik in 1954 een datum en streep bij gezet had om als houvast te bewaren, die als volgt luidt:"Indien de Heere zo uw droefheid werkt dat gij niets liever zoudt zien dan dat Hij uw zonden wegnam, zult gij ongetwijfeld van dezelve verlost worden. " Joh. 5:40.
God ziet naar oprechtheid en waarheid en niet naar zwaarheid. Let verder toch meer op het kenmerk dat Jezus noemt. De boom wordt aan de vrucht gekend. De vruchten van ons leven bewijzen of Gods Geest ons hart heeft vernieuwd. Alle grote verhalen baten niet zo dit niet blijkt in de vrucht van ons leven.
Ik hoop je hiermee wat geholpen heb om de goede weg te vinden.
Ds. C. Harinck
Afgewezen schreef:Heel vreemd.albion schreef:Wilhelm schreef:
Waarom vind je dit zo vreemd ?
- MarthaMartha
Ik weet niet of dit waar is Wilhelm....Wilhelm schreef:
Een sterk geloof is (zoals Calvijn beschrijft) een vast vertrouwen dat gegrond is op Gods beloften in Christus.....
Ieder heeft zo zijn dingen die daarvan af kunnen trekken: de een krachtdadige bekering met zijn ervaring, de ander de twijfel of het niet bedrieglijk is..... maar een sterk geloof is geloof wat van allebei afziet en zich op Christus werpt!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm schreef:Afgewezen schreef:Heel vreemd.albion schreef:Wilhelm schreef:
Waarom vind je dit zo vreemd ?

Afgewezen schreef:
Ik vraag alleen verduidelijking op jou posting.
Ik stel het ook niet zwart-wit, ik spreek zelf over "vaak"MarthaMartha schreef:Ik weet niet of dit waar is Wilhelm....Wilhelm schreef:
Een sterk geloof is (zoals Calvijn beschrijft) een vast vertrouwen dat gegrond is op Gods beloften in Christus.....
Ieder heeft zo zijn dingen die daarvan af kunnen trekken: de een krachtdadige bekering met zijn ervaring, de ander de twijfel of het niet bedrieglijk is..... maar een sterk geloof is geloof wat van allebei afziet en zich op Christus werpt!
Natuurlijk kan iemand die krachtig getrokken is veel aanvechtingen hebben en vertwijfelingen, en iemand die van jongs af aan bekeerd is kan een vaste gang in zijn of haar leven hebben. Toch zie je in de praktijk wel dat een krachtige omzetting vaak gepaard gaat met een sterk geloof en een vastere gang.