Masturbation is not a crime?

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vincent schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:Jammer dat de vergelijking met roken op termijn mank gaat.
Als je een half jaar gestopt ben geef je er tenminste niets meer om.
Vergeet dat maar gerust.
Daar is minimaal 5 jaar voor nodig en bij de meeste mensen zelfs nog langer.

Is dat de behoefte vanuit je lichaam of ingeprent gedrag? Zelfbevrediging komt wel voort uit een behoefte die eigen is aan de mens. Lijkt mij. Of dat met roken ook zo is waag ik te betwijfelen (rook zelf gelukkig niet noch heb gerookt dus kan niet vergelijken)
Ik heb wel eens horen beweren, dat de tabaksindustrie chemische stoffen aan sigaretten toevoegt om verslaving te stimuleren en in stand te houden.
Robert

Bericht door Robert »

Josephus schreef:
Robert schreef:Weet je, moslims stoppen hun vrouwen in een burqa, prikkels weg.
Dat geloof je toch hopelijk zelf niet... :shock:
Dat is dus wat ze ermee hopen te bereiken.
Dat lukt ze inderdaad niet.
Net zoals het niet lukt om seksuele prikkels kwijt te raken.

Seks vergelijken met een rookverslaving.
Tsja, het is weer ouderwets seks als een ziekte zien.
Ik geef deze discussie op. Iedereen m'n complimenten voor de volwassen manier waarop we over dit onderwerp konden spreken. Ik vind het jammer dat jullie het, mijns inziens, vanuit een theoretische invalshoek blijven bekijken die, nogmaals, mijns inziens, niet realistisch is.

En ik geloof absoluut dat je verslaafd kunt zijn aan seks en masturberen. We moeten niet altijd alles willen bekijken vanuit het extreme. Ik heb gewoon die tobbende jongere op het oog, die ene die niets heeft aan een 'sluit je maar voor alles af, dan komt alles goed'.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Tsja..Robert, ik deed eerst ook mee aan deze discussie. Iemand zei nog dat hij het knap vond dat ik persoonlijk was. Wat ik trouwens aardig vond hoor. Maar de rest doet dat niet, en ventileerd zelfbevrediging als verdoemelijk. Er komen geen persoonlijke aspecten bij kijken. Waar moet je dan nog over discuseren?

Stel je blijft je hele leven alleen. 'Geen zelfbevrediging. Punt'.

Ik heb zelf verteld dat ik God erbij betrek. Je mag toch bidden dat God je bewaard voor zondige gedachten? Of bidden jullie niet?

Het lijkt wel of hier maar twee kanten gezien worden: GEEN zelfbevrediging en verslaving.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Robert schreef:Ik heb gewoon die tobbende jongere op het oog, die ene die niets heeft aan een 'sluit je maar voor alles af, dan komt alles goed'.
En ik heb die tobbende jongere op het oog, die ene die niets heeft aan een 'ga maar lekker door, maakt niet uit, God vergeeft het wel weer, en baat het niet dan schaad het niet'.
Ballerina schreef:Stel je blijft je hele leven alleen. 'Geen zelfbevrediging. Punt'.
Dat is wel een leuke redernering, heel menselijk, maar het heeft niets met bijbelse argumentatie te maken. Op die manier kun je alles goed praten, bijvoorbeeld: Stel je blijft je hele leven ongehuwd. 'Geen sex. Punt'. Er zijn ergere dingen dan een leven zonder zelfbevrediging, zelfs als je altijd alleen blijft.

Verder nog in het algemeen:
Naar God toe hebben we niet te maken met een democratie, waar we kiezen wat ons het beste uit komt, of een coalitie bespreken waarbij we van God wat willen en van de Satan wat. Natuurlijk is de praktijk weerbarstig, en hebben we allemaal onze strijd, en stuikelen allen in velen, helemaal waar. Maar op het moment dat we we de geestelijke wapenrusting als zijnde ouderwets en barbaars terzeide gooien, en ons niet meer tegen de aanstormende vijand gaan verdedigen, maar hem genuanceerd toe willen spreken om een compromis met hem te sluiten, dan zijn we verkeerd bezig. En dat noem ik dan niet realistisch, want de bijbel leert ons dat want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien.

Verder wil ook ik de discussie stoppen. Als de "realiteit" (vanuit de mens gezien) belangrijker word dan de bijbel, dan hebben we geen gemeenschappelijke basis om op basis daarvan te discusseren. Nogmaals: ik ben zelf verre van zonder zonde, maar ik kan er (juist daarom misschien wel) niet vergoedelijkend over spreken.
Gian

Bericht door Gian »

Doe niet zo dramatisch Robert. Het is gewoonweg raar redeneren dat je beter de ene zonden kan doen dan de anderen omdat die minder zwaar zou zijn. Dat is niet minder dan een excuus om het te blijven doen.
Realistisch zijn we zeker, ik durf te stellen dat op een enkele uitzondering na iedereen van de mannen masturbeert met de bijbehorende zondige fantasiën. Zeker als hij nog alleenstaand is, ook als kind van God zijnde. Daarmee blijft het een onreinheid die zondig is.
Het zegt mij dat we zondig blijven. Het houd ons aan de grond. Accepteer jezelf dus als zondaar, maar accepteer niet de zonde! Dat is realistisch.
Laat het een reden zijn om dagelijks Gods aangezicht te zoeken en Hem aan te kleven voordat we weer vallen. Ik denk dat dat de enigste remedie is in deze ellendige zonde.

Joh 15: 3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Robert

Bericht door Robert »

En ik heb die tobbende jongere op het oog, die ene die niets heeft aan een 'ga maar lekker door, maakt niet uit, God vergeeft het wel weer, en baat het niet dan schaad het niet'.
Eerst een karikatuur maken van wat ik zeg en dan vervolgens de karikatuur afschieten. Da's lekker makkelijk debatteren.
Ik vind dat echt niveau nul.

En Gian, het is nog steeds niet uit de discussie gebleken of masturberen zondig is. Ten eerste kan masturberen zonder fantasien weldegelijk, ten tweede kan je masturberen denkende aan niet bestaande personen en ten derde kan je masturberen terwijl je denkt aan aan je echtgenote. Als laatste is fantaseren over een ongetrouwd persoon als je zelf ook ongetrouwd bent wellicht 'zondig', maar daar heb ik geen goede argumentatie voor gehoord.

Het leven is niet zo eenvoudig en zwart wit als sommige mensen denken voor te spiegelen. Dat zie je aan de reactie van J.C. Philpot op mij, van zojuist. Eerst moet hij mijn visie in een zwart-wit kader plaatsen voordat hij het af kan schieten. Waar is de nuance gebleven beste mensen?
Gian

Bericht door Gian »

Robert, het is onzinnig om te praten over masturberen zonder fantasie. Ik wil niet teveel in detail treden, maar zonder fantasie valt er weinig te marsturberen. Masturberen en aan je vrouw denken is iets voor gehuwden, en je had het net over de tobbende jongere.
Hoe haal je iemand in je hoofd die niet bestaat? :roll:
En een ongehuwde vrouw is van haar vader.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Josephus

Bericht door Josephus »

Robert schreef:Ten eerste kan masturberen zonder fantasien weldegelijk, ten tweede kan je masturberen denkende aan niet bestaande personen (...)
Robert, je verwijt anderen dit probleem teveel vanuit een "theoretische invalshoek" te bekijken. Doe je hier niet hetzelfde?

Je eerste optie blijf ik heel merkwaardig vinden. Misschien dat die bij kinderen die net hun seksualiteit ontdekken nog opgaat, bij volwassen mannen (met alle prikkels die we helaas krijgen tegenwoordig) geloof ik daar gewoon niet in. Theoretisch (dus gezien vanuit de lichamelijke functie) kan het dus, maar praktisch lijkt het mij bijna onhaalbaar.

Wat bedoel je met optie 2? Creëer je dan zelf een soort ideaalbeeld van een niet bestaande vrouw en zo ja, maakt dat de fantasie dan minder zondig?
Robert

Bericht door Robert »

Masturberen kan weldegelijk zonder fantasie.
Dat is dan dus niet planmatig masturberen waarbij je de lust zelf op moet wekken, dan heb je idd een flinke dosis fantasie nodig. Maar als je al, door wat voor (ongewenste) reden opgewonden bent dan kan masturberen weldegelijk zonder fantaseren.

Ik zeg idd dat ik me vooral richt op jongeren, omdat ik weet hoe lastig ik dit onderwerp zelf als tiener vond. Dat ik aangeef dat er veel meer over fantaseren (zonder dit direct als zondig te bestempelen) te zeggen is, en daarbij ook de getrouwde man noem wil niet zeggen dat dat dan ook weer op een ongetrouwde jongere slaat. Alleen maar dat het onderwerp breder is dan het zwart witte plaatje dat werd geschets.

En ja, fantaseren over een niet bestaande situatie is niet zo moeilijk. Dat is fantaseren toch bij uitstek, over een niet bestaande situatie fantaseren?
J.C. Philpot

Robert schreef:
Eerst een karikatuur maken van wat ik zeg en dan vervolgens de karikatuur afschieten. Da's lekker makkelijk debatteren.
Ik vind dat echt niveau nul.
Ik ben blij dat je dit aangeeft. Ik gebruik namenlijk jouw eigen methode:
Robert schreef:Ik heb gewoon die tobbende jongere op het oog, die ene die niets heeft aan een 'sluit je maar voor alles af, dan komt alles goed'.
Als dat geen karikatuur is van wat er in dit topic is gepost weet ik het niet meer.

Verder is voor masturberen wel dergelijk fantasie nodig. Helaas moeten we om dat te constateren toch even ingaan op de technische details. Om een erectie te creeren of in stand te houden (dit is nodig om te masturberen, dat zal je hopenlijk niet ontkennen), en heb je nodig: of een opwindend persoon, afbeeldingen van een opwindend persoon of fantasieen. En alle 3 is dit zonde tegen het 7e gebod (overspel), en tegen het 10e gebod (begeerte). Je krijgt niet als je in de tuin aan het wieden bent, en er is verder niets aan de hand, zomaar vanuit het niets een erectie. Dat maak je mij in ieder geval niet wijs.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 jan 2007, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

J.C. Philpot schreef:tegen het 5e gebod (begeerte)
Daar zal je illustere naamgenoot niet mee eens zijn ;) Wiskundig gezien moet het keer 2...
J.C. Philpot

Kaw schreef:
J.C. Philpot schreef:tegen het 5e gebod (begeerte)
Daar zal je illustere naamgenoot niet mee eens zijn ;) Wiskundig gezien moet het keer 2...
8) Bedankt vor de tip, makker.
Robert

Bericht door Robert »

Beste J.C. Philpot,

De erectie kan in stand gekomen zijn door bijvoorbeeld een bilboard die je onderweg tegen kwam of een schaars geklede dame. Dat beeld kan zo in je hoofd geprend zitten dat je het niet los kunt laten, al wil je het wel. Je kunt dan weldegelijk masturberen zonder daar verder bij te fantaseren. Als man tenminste, vrouwen hebben meer tijd en meer prikkels nodig. En wellicht oudere mannen ook.

En ik vond dat ik geen karikatuur van jullie postte. Er is weldegelijk door sommige gezegd dat de prikkels en lust tot masturberen weg gaan als je je maar lang genoeg onthoudt.
Als je vindt dat dit niet is wat jij bedoelt dan ben ik dolblij!

Verder, zoals eerder gezegd, vraag ik me af of fantaseren zonder de wens om de fantasie in werkelijkheid te brengen is 'begeerte' is. (daarmee spreek ik fantaseren niet goed, de fantasie is meestal, zoals ik al eerder zei, voor de daad uitgegaan) en als iemand single is is er al helemaal geen sprake van overspel.

Laten we er het meest extreme voorbeeld bij pakken waarvan ik denk dat masturbatie in ieder geval geoorloofd is.
Je vrouw is net bevallen en zowel fysiek als emotioneel niet in staat tot seks, in welke vorm dan ook. Dat kan weken duren.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nog een tip als je niet van jezelf af kan blijven, maar er van baalt: probeer een gevulde daginvulling te krijgen. 's morgens niet blijven liggen, maar opstaan als je wakker wordt. Overdag je dag vullen met school/werk/sport/sociale contacten. De avond niet achter een tv of computer sluipen ter ontspanning, tenzij deze in een ruimte staat waar je niet alleen bent. Als je alleen bent de tijd vullen met boeklezen waarbij de bijbel (desnoods de NBV zodat je langer kunt/wil lezen) natuurlijk de beste keuze is. Pas naar bed gaan wanneer je wilt slapen.
J.C. Philpot

Robert schreef:Verder, zoals eerder gezegd, vraag ik me af of fantaseren zonder de wens om de fantasie in werkelijkheid te brengen is 'begeerte' is.
In dit geval neem je een gebod naar de letter, niet naar de geest ervan. Als ik dus vloek uit frustatie (zonder de wens dat deze vloek werkelijk aan mij voltrokken word) dan is er dus niet aan de hand? Als ik kwaad ben op iemand, en ik verwens hem mondeling de dood in, zonder de wens dat dit werkelijk zo gebeurt, maar enkel om mijn frustaties te uiten, dan is dit dus geen zonde? I don't think so...

Verder is het 7e gebod vertaald als overspel, maar het is breder dan dat alleen. Ook als je niet gehuwd ben kun je tegen dit gebod zondigen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 jan 2007, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten