Masturbation is not a crime?

Gian

Re: Masturbation is not a crime?

Bericht door Gian »

helma schreef: sexualtiteit is gericht op de ander; gevende liefde.
Mooi gezegd. Een jonge knul heeft hier niets aan. Iedere man masturbeert met enige regelmaat zoniet veelvuldig voor het huwelijk en ik vermoed dat er maar zeer weinig vrouwen nooit gemasturbeert hebben voor het huwelijk. Ik schaar me achter Democritus, het is een lastige kwestie.
Het tekent ons onontkoombare bestaan in zonden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Wat mij vooral opvalt is dat diverse mensen nogal erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zonder ruimte te laten voor andere meningen.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat ieder persoonlijk bepaalt wat in een dergelijke situatie wel of niet ´goed´ is. Als iets iemand tot zonde is: prima. Maar dat is erg persoonlijk denk ik.

Als iemand uit principiële overtuiging niet masturbeert is dat zijn/haar keuze. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat gevraagd wordt, dus is voor mij een dergelijke afweging helemaal niet aan de orde.

Verder is het in mijn optiek prima mogelijk om te masturberen zonder allerlei overspelige gedachten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Met alle respect voor alle deelnemers aan deze discussie, ik vraag me toch in goede gemoede af of dit op RF op deze wijze besproken moet worden? Maar dat is mijn gevoel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Met alle respect voor alle deelnemers aan deze discussie, ik vraag me toch in goede gemoede af of dit op RF op deze wijze besproken moet worden? Maar dat is mijn gevoel.
Eens, ook mijn gevoel.
vlinder

Bericht door vlinder »

Aan de ene kant mee eens.
Aan de andere kant moeten we niet zo naïef zijn om te denken dat christenen hier niet mee worstelen. Mogen we dan niet discussiëren of dit zonde is of niet? Waar kunnen die mensen dan terecht met hun vragen? Als je op internet ga zoeken lijkt het net of je gestoord bent als je het nog nooit gedaan hebt. Waar moet je dan heen? Laten we er hier dan met elkaar een Bijbels antwoord op zoeken. Een topic als verjaardagen en kerkdiensten hoeft van mij ook niet. In die topics wordt ook gezegd: Sla ze dan over. Ik zou zeggen: de titel is duidelijk, sla het topic dan over als je er niet mee te maken wilt hebben, maar laat ruimte over voor anderen die graag Bijbels gefundeerde antwoorden willen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef:Met alle respect voor alle deelnemers aan deze discussie, ik vraag me toch in goede gemoede af of dit op RF op deze wijze besproken moet worden? Maar dat is mijn gevoel.
Ik denk je te begrijpen, alleen als ik denk wat zou het probleem dan zijn dan zou ik het ook niet weten. Zelfbevrediding is gewoon een groot probleem voor veel jongeren, met name in onze kringen. Openheid en open zijn is ook een probleem voor veel christenen. Daarom ben ik eigenlijk wel voorstander van dit soort discussies.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MaCx

Bericht door MaCx »

coupe soleil schreef:Wat mij vooral opvalt is dat diverse mensen nogal erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zonder ruimte te laten voor andere meningen.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat ieder persoonlijk bepaalt wat in een dergelijke situatie wel of niet ´goed´ is. Als iets iemand tot zonde is: prima. Maar dat is erg persoonlijk denk ik.

Als iemand uit principiële overtuiging niet masturbeert is dat zijn/haar keuze. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat gevraagd wordt, dus is voor mij een dergelijke afweging helemaal niet aan de orde.

Verder is het in mijn optiek prima mogelijk om te masturberen zonder allerlei overspelige gedachten.
we proberen het Woord van God als richtlijn te gebruiken. alles wat niet in de lijn van de Bijbel past is onBijbels.

en dat duld dat ook geen tegenspraak. Maar sommige abstracte onderwerpen waar moeilijk concreet uitgehaald worden hoe er mee om te gan is dan ook lastig, maar ik probeer dit dan ook af en toe een klein beetje te bewijzen ;-)

maar ik hoop dat iedereen wel heel heeft dat hij/zij gerespecteerd wordt met zijn of haar mening.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk dat het boekje "mijn hart blijft onbevredigd" van Walter (en Ingrid?) Trobisch, hier wel een aanrader is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
henriët

Bericht door henriët »

ik begrijp de gevoelens van Luther wel, maar ik kan me helemaal vinden in de antwoorden van Gian en vlinder.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

coupe soleil schreef:Wat mij vooral opvalt is dat diverse mensen nogal erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zonder ruimte te laten voor andere meningen.

Je begrijpt 1 ding niet helemaal. Het gaat mensen niet om het halen van hun eigen gelijk en het absoluut maken van hun eigen mening. Het gaat om wat de Bijbel zegt. Ik ben niet overtuigd van mijn eigen gelijk maar wel van het gelijk van Jezus. Voor andere meningen dan die van Hem is er dan inderdaad geen ruimte. Omdat Hij weet wat goed voor ons is.

Nogmaals, ik stelde: Het is verkeerd als je er verkeerde gedachten bij hebt. En dat heb ik aan de hand van Jezus woorden onderbouwd. Als jij niet aan vrouwen die niet van jou zijn denkt bij het masturberen heb ik dat niet afgekeurd.
helma schreef:
Magdalena schreef:Tja, soms is mijn man er niet.....
sexualtiteit is gericht op de ander; gevende liefde.
het lijkt me dat het in dit geval toch echt om jezelf gaat.

veel mensen raken er aan verslaafd; daaraan kun je al zien dat het ten diepst om jezelf gaat
Het gaat om beiden. Ik denk dat we ook moeten uitkijken met een statement als: Seksualiteit is gericht op de ander. Voor een deel klopt dat zeker... maar het moet van twee kanten komen, het hoort in een relatie tussen twee mensen... en als het goed is is het voor beiden plezierig. Het is gericht op je relatie en zodoende op die ander en op jezelf... omdat je samen die relatie hebt.

Daarnaast is het ook wat natuurlijks... dat als je het een poosje mist, je er ook behoefte aan krijgt. (behoefte die de duivel zelfs tegen je kan gebruiken). Ik vraag me sterk af of het dan verkeerd is om te masturberen en aan je partner te denken. Het is niet ideaal maar is het daarmee verkeerd?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Vroeger zeker was ook dit een onderwerp waarvan men vond: des choses dont on ne parle pas; aangelegenheden waarover men niet spreekt. Tegenwoordig: een zekere openheid met inachtneming, althans binnen dit forum, van discretie en hoffelijkheid. Niettemin. Nogmaals, binnen dit forum althans, zal de communis opinio wel, en met juistheid, zijn dat het huwelijk DE plaats is voor sexualiteit. Echter, de ogen kunnen niet gesloten worden voor de situaties dat er nog geen of niet meer een huwelijk is,en voor de gevallen dat er binnen het huwelijk situaties kunnen zijn als voor het werk langdurig weg ( zoals de zeeman, de militair op buitenlandse missie ) of als de huwelijkspartner is langdurig ziek of wordt verpleegd. Dat kan zo zijn of haar spanningen geven ook als het om sexualiteit gaat. Hoe daar mee om te gaan? Hoe daar enigerlei oplossing voor te vinden? Niet een ieder zal het gegeven zijn om zijn of haar gedachten dan neutraal te houden en niet de mogelijkheid van enigerlei eigen richting in te gaan. Het laatste is op zijn gunstigst slechts een surrogaat, met een in vergelijking met de huwelijkse situatie tekortschietende en verdrietige nasmaak. Niettemin: reden te over voor voorzichtigheid in visie of mening, en voor denken in en met barmhartigheid.
Thomas
coupe soleil

Jacobse schreef:Vroeger zeker was ook dit een onderwerp waarvan men vond: des choses dont on ne parle pas; aangelegenheden waarover men niet spreekt. Tegenwoordig: een zekere openheid met inachtneming, althans binnen dit forum, van discretie en hoffelijkheid. Niettemin. Nogmaals, binnen dit forum althans, zal de communis opinio wel, en met juistheid, zijn dat het huwelijk DE plaats is voor sexualiteit. Echter, de ogen kunnen niet gesloten worden voor de situaties dat er nog geen of niet meer een huwelijk is,en voor de gevallen dat er binnen het huwelijk situaties kunnen zijn als voor het werk langdurig weg ( zoals de zeeman, de militair op buitenlandse missie ) of als de huwelijkspartner is langdurig ziek of wordt verpleegd. Dat kan zo zijn of haar spanningen geven ook als het om sexualiteit gaat. Hoe daar mee om te gaan? Hoe daar enigerlei oplossing voor te vinden? Niet een ieder zal het gegeven zijn om zijn of haar gedachten dan neutraal te houden en niet de mogelijkheid van enigerlei eigen richting in te gaan. Het laatste is op zijn gunstigst slechts een surrogaat, met een in vergelijking met de huwelijkse situatie tekortschietende en verdrietige nasmaak. Niettemin: reden te over voor voorzichtigheid in visie of mening, en voor denken in en met barmhartigheid.
Thomas
En wat wil je hier nu mee zeggen?
coupe soleil

Marnix schreef:

Je begrijpt 1 ding niet helemaal. Het gaat mensen niet om het halen van hun eigen gelijk en het absoluut maken van hun eigen mening. Het gaat om wat de Bijbel zegt. Ik ben niet overtuigd van mijn eigen gelijk maar wel van het gelijk van Jezus. Voor andere meningen dan die van Hem is er dan inderdaad geen ruimte. Omdat Hij weet wat goed voor ons is.

Nogmaals, ik stelde: Het is verkeerd als je er verkeerde gedachten bij hebt. En dat heb ik aan de hand van Jezus woorden onderbouwd. Als jij niet aan vrouwen mannen in mijn geval  die niet van jou zijn denkt bij het masturberen heb ik dat niet afgekeurd.
Ik had het niet over jou. Jouw punt is me duidelijk, en ik denk dat je ook wel gelijk hebt.
Robert

Bericht door Robert »

Oude discussie waar ik in het verleden aan bijgedragen heb.
Het valt me op dat er nog steeds heel erg veel vanuit het eigen gevoel wordt geredeneerd.
Bottom line is: de Bijbel is heel erg duidelijk in het afwijzen van expliciete seksuele zonden. Masturbatie wordt nergens afgewezen.

Er is hier sprake van het volgen van een gevoel. Net zoals Alie Hoek van Kooten op Refoweb vragen krijgt over of getrouwde mannen en vrouwen wel samen mogen douchen, en of ze wel mogen genieten van de seks, of dat dit alleen voor de voortplanting bedoeld is.
Kortom, een menselijke religioziteit.

Ik wil niet ontkennen dat masturbatie gepaard kan gaan met allerlei zonden, maar dat is niet anders als met gewone seks.
Kortom, of citeer de Bijbel waarin masturbatie wordt verboden, en als je dat citaat niet kunt vinden, voeg dan zelf ook geen tittel en geen jota toe aan de wet.

Je weet wat Jezus zegt over mensen die af doen of toevoegen aan de wet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marnix

Bericht door Marnix »

Heb je het nu over masturbatie binnen of buiten het huwelijk?

Je zegt: masturbatie kan gepaard kan met zonden, maar dat is met gewone seks ook zo. Dat klopt op zich, maar dan heb je het volgens mij wel over seks tussen een getrouwd stel. Heb je het over "gewone seks" buiten het huwelijk, dan kan je je afvragen of dat gepaard kan gaan met zonde, of zonde is. En hoe zit dat dan met masturbatie? Dan is het dus de vraag waar je dan aan denkt, als je geen eigen man / vrouw hebt. En zegt Jezus dus dat wie iemand aanziet om haar te bgeren, in zijn hart al overspel heeft gepleegd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten