Masturbation is not a crime?

edele strijdster

Re: Masturbation is not a crime?

Bericht door edele strijdster »

Lisa Ethan schreef: Wat masturbatie betreft, ik doe het niet vaak en als ik het dan toch heb gedaan dan bidt ik daarna, voor een ander is dat misschien krom maar voor mij werkt het. Ik zie het een beetje als een natuurlijk iets, zoals ik al zei een ontlading.
Is het een tip wanneer je de volgorde omdraait? Eerst bidden en dan pas masturberen? Want, ook ik zie dit als zonden. Niet omdat dit mijn gevoel is. Naar mijn idee wordt in de Bijbel een aantal keer beschreven dat dit toch niet echt de bedoeling is...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:Lijkt mij dat de moderators in slaap gevallen zijn.....
Hoezo? Vanwege al dat off-topic geleuter?

Wees blij dat dit eindelijk bespreekbaar is. Of is het ook in de lijn van de nadere reformatie dat je dit onderwerpt doodzwijgt? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
myster schreef:Ik lees dit topic nu al een hele tijd mee. Kan er geen zinnige post voor vinden. Maar voor mij blijft het allemaal nog een onduidelijke kwestie. Ik voor mij vind het toch zonde.

Ik heb bewondering voor jullie openheid waarmee jullie posten.

(Wilde dit toch even hier neerzetten, al kunnen jullie er waarschijnlijk niet veel mee)
Ik denk ook nog steeds dat het zonde is
en ik heb geen bewondering voor de openheid
Kortom, als mensen in jou ogen zondigen moeten ze het daar maar niet over hebben, dat moet stilgehouden worden?

Daarnaast, jammer dat velen weer een stap teruggaat in de discussie naar niveau "niet-onderbouwen-maar-gewoon-roepen-wat-je-altijd-geleerd-is"

Waarom denk je dat het altijd zonde is? Ik heb er nog geen argumenten voor gehoord. Wel dat het vaak gepaard gaat met zondige gedachten. Dan is er sprake van zonde. Maar als dat nou niet zo is, is er dan sprake van zonde? Puur vanwege de handeling? Daar lijkt mij niets verkeerd aan. Onderbouw maar eens waarom het zonde is.

Edele Strijder, kom maar met die Bijbeltekste, je zegt dat die er zijn... dus ik ben benieuwd.
Pierre27 schreef:k heb er in ieder geval veel mee geworsteld en ben het met diegene eens die stellen dat het praktisch niet zonder fantasie mogelijk is.
Ik dacht eigenlijk hetzelfde. Totdat Lisa hier aangaf dat het wel mogelijk is. Ik ben man en kan me dat niet voorstellen, maar als ze zegt dat het bij vrouwen wel mogelijk is kan ik als man wel zeggen dat ik me dat niet kan voorstellen, maar er is wel meer waarin mannen en vrouwen verschillen.

Als het zo is, masturbatie zonder verkeerde fantasieen erbij is dat dan verkeerd? Waarom? Wie zegt dat dat niet mag? Ik lees het niet in de Bijbel. Ik lees nergens dat dat verboden is, dat dat ook enkel en alleen binnen het huwelijk mag... Dus kom nou eens met een onderbouwing en niet puur met een gevoel, dat het voor je gevoel niet goed is... want dat gevoel is gewoon bepaald door je opvoeding, door je cultuur, hoe men daar met het onderwerp omgaat... het taboe, omdat er niet over gepreaat werd en het daarom raar was en al snel in een vreemd daglicht werd geplaatst. Logisch dat je gevoel dan zegt: Het is niet goed.

Maar ik heb voor dat gevoel nog totaal geen onderbouwing gezien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

helma schreef:
Ik denk ook nog steeds dat het zonde is
en ik heb geen bewondering voor de openheid
Marnix schreef:[
Kortom, als mensen in jou ogen zondigen moeten ze het daar maar niet over hebben, dat moet stilgehouden worden?

Daarnaast, jammer dat velen weer een stap teruggaat in de discussie naar niveau "niet-onderbouwen-maar-gewoon-roepen-wat-je-altijd-geleerd-is"

Waarom denk je dat het altijd zonde is? Ik heb er nog geen argumenten voor gehoord. Wel dat het vaak gepaard gaat met zondige gedachten. Dan is er sprake van zonde. Maar als dat nou niet zo is, is er dan sprake van zonde? Puur vanwege de handeling? Daar lijkt mij niets verkeerd aan. Onderbouw maar eens waarom het zonde is.
Lisa Ethan schreef:
Vincent schreef:Masturbatie verkeerd?

1. Is het verkeerd om met enige regelmaat deze functie van het lichaam te gebruiken en een bepaald lichaamsvocht te verwijderen?
2. Zo ja, waarom is het verkeerd?
3. Zijn er mensen die het hiermee moeilijk hebben gehad, het als zonde zagen/gingen zien en op een bepaalde manier tot een 'bevrijding' zijn gekomen?
4. Zo ja, op welke wijze?
5. Wilhelmus a Brakel stelt in zijn Redelijke Godsdienst "schandelijke kwade bewegingen" (Col. 3:5, 1. Thess. 4:5) "ontuchtigheid, onreinigheid" (Gal. 5:19) gelijk met uitsluitend masturbatie. Wordt dat oorspronkelijk in de bijbeltekst ook ermee bedoeld?
1. Nee, ik vind van niet, zelfs dieren doen het.

2. nvt

3. Ik heb het nooit als een zonde gezien.

4. Ik heb er zelfs een speeltje voor.

5. Ik denk dat er wel meer bijbelse teksten uit zijn verband gerukt worden. (niet dubbelzinnig bedoelt.)

het gaat mij niet zozeer om de openheid op zich (al zou ik dat zelf over zo'n gevoelig onderwerp niet op een openbaar forum doen)
maar de manier erop en de details. Het wordt zo gauw onzuiver.

waarom vraag je eigenlijk niet of mensen die het niet als zonde zien (omdat dieren het ook doen) dit onderbouwen vanuit Gods Woord?

Als Lisa Ethan toch het gevoel heeft dat ze erná moet bidden, voelt ze zich dan toch schuldig?
Bevredigt het echt of hou je toch een gevoel van leegte over na je ontlading, omdat het toch niet de sexualiteit is zoals God die heeft bedoeld? Er is geen liefde bij die zich op de ander concentreert ; en daarvoor gaf God juist de sexualiteit
(Dr. Douma noemt zelfbevrediging 'egotripperij')

Ik heb er geen passende bijbeltekst bij die dit kant en klaar aangeeft. of het moet de tekst zijn die God aan Adam meegaf over het "tot een vlees zijn"
Ik geloof dat het Gods bedoeling is geweest dat sexualiteit gericht is op elkaar en de ánder. Dat is wat ik uit Gods Woord leer

Een boekje over deze 'materie' wat ik zelf heel helder vind en evenwichtig is van Walter en Ingrid Trobisch: Mijn hart blijft onbevredigd
Aanbevolen!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:

Wees blij dat dit eindelijk bespreekbaar is. Of is het ook in de lijn van de nadere reformatie dat je dit onderwerpt doodzwijgt? ;)
Meen dat dit geen gepast onderwerp voor een forum zoals dit is.

Kun je beter prive met je dominee over hebben denk ik...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

et gaat mij niet zozeer om de openheid op zich (al zou ik dat zelf over zo'n gevoelig onderwerp niet op een openbaar forum doen)
maar de manier erop en de details. Het wordt zo gauw onzuiver.

waarom vraag je eigenlijk niet of mensen die het niet als zonde zien (omdat dieren het ook doen) dit onderbouwen vanuit Gods Woord?
De vraag is: Waarom is het zonde? Volgens mij is een handeling op zich geen zonde, maar zonde vanwege gevolgen. Als je iets doet en daarbij verkeerde gedachten hebt is het zonde. Als iets in de Bijbel nergens wordt afgekeurd kan ik me voorstellen dat mensen dat bijbels bewijs genoeg vinden. De Bijbel keurt verkeerde vormen van seksualiteit af maar dan gaat het om overspel, homoseksualiteit, en verkeerde gedachten... als masturbatie zonder verkeerde gedachten erbij verkeerd is, waarom staat dat dan niet in de Bijbel? Dat is aangehaald als argumentatie voor, argumentatie tegen had ik nog niet gezien tot deze post.
Als Lisa Ethan toch het gevoel heeft dat ze erná moet bidden, voelt ze zich dan toch schuldig?
Goede vraag voor haar, ik las het niet als schuldig zijn maar God in alles betrekken.
Bevredigt het echt of hou je toch een gevoel van leegte over na je ontlading, omdat het toch niet de sexualiteit is zoals God die heeft bedoeld? Er is geen liefde bij die zich op de ander concentreert ; en daarvoor gaf God juist de sexualiteit
(Dr. Douma noemt zelfbevrediging 'egotripperij')
Volgens haar bevredigt het wel... en nee, het is iets anders dan liefde. En is wezenlijk anders dan seks tussen man en vrouw. Maar daarmee hoeft het nog niet verkeerd te zijn. Hoezo is het egotripperij dan, het voelt lekker... je benadeelt niemand ermee.
Ik heb er geen passende bijbeltekst bij die dit kant en klaar aangeeft. of het moet de tekst zijn die God aan Adam meegaf over het "tot een vlees zijn"
Ik geloof dat het Gods bedoeling is geweest dat sexualiteit gericht is op elkaar en de ánder. Dat is wat ik uit Gods Woord leer.
Uiteraard. Gemeenschap en seksualiteit zijn voor man en vrouw samen een mooi geschenk. Helemaal mee eens. En dat is zeker ook op elkaar gericht dan. Maar daarmee is masturbatie volgens mij nog niet verkeerd. Alleen verkeerde gedachten erbij zijn dat wel. Tenminste, dat zie ik in de Bijbel terug. Verkeerde lusten, namelijk op andere vrouwen of mensen van je eigen geslacht gericht. Dat is mijn interpretatie... goed om het te bespreken in ieder geval. En misschien zijn de mensen die dat kunnen zonder zonder zondige gedachten erbij ook wel heel zeldzaam.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Je maakt mij niet wijs dat als je zoiets doet dat je dan niet érgens aan denkt om die gevoelens te voeden. En dát is al zonde. Hoe kun je nou bidden als je de zonde "voedt" ?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:

Meen dat dit geen gepast onderwerp voor een forum zoals dit is.

Kun je beter prive met je dominee over hebben denk ik...
Ja tuurlijk... alsof het zo makkelijk is dat met je dominee te bespreken. Denk je nou echt dat veel jongeren die met dit onderwerp naar hun dominee gaan en daar ook persoonlijk durven te zijn? Makkelijker om dat te doen met iemand waar je echt een goede band mee hebt... of wat meer in de anonimiteit op een forum.

Waarom is het niet gepast hier? Dat vind jij, misschien vanwege je visie hierop, of hoe jij er mee bent opgegroeid? Als ik in de poll zie dat veel mensen hier helemaal geen voorlichting hebben gehad kan ik me voorstellen dat ze dit geen goed onderwerp vinden om in het algemeen te bespreken, dat zijn ze niet gewend. Maar is het daarmee verkeerd? Ik vind het juist goed dat het besproken wordt.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Waarom is het niet gepast hier? Dat vind jij, misschien vanwege je visie hierop, of hoe jij er mee bent opgegroeid? Als ik in de poll zie dat veel mensen hier helemaal geen voorlichting hebben gehad kan ik me voorstellen dat ze dit geen goed onderwerp vinden om in het algemeen te bespreken, dat zijn ze niet gewend. Maar is het daarmee verkeerd? Ik vind het juist goed dat het besproken wordt.
Marnix, die poll is over voorlichting.....

Masturbatie is wel even heel iets anders....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mariavt schreef:Je maakt mij niet wijs dat als je zoiets doet dat je dan niet érgens aan denkt om die gevoelens te voeden. En dát is al zonde. Hoe kun je nou bidden als je de zonde "voedt" ?
Tja ik kan me dat ook niet voorstellen maar ik ben Lisa niet. En ik ben een man en ik weet niet hoe dat bij vrouwen is.... Wat de hersenen ondertussen doen bedoel ik dan. Ze zegt dat ze dat kan dus ik ging van die situatie even uit. Ze zegt die zonde niet te voeden, het zonder verkeerde gedachten te kunnen doen. Van wat ik van vrouwen weet kon ik me dat wel wat voorstellen, omdat die niet zo visueel ingesteld zijn er meer op gevoel gericht, dus het leek me aannemelijk dat die dan ook minder visualiseren en fantaseren...
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Marnix, die poll is over voorlichting.....

Oneens. Als het goed is, geef je als opvoeders bij de seksuele voorlichting ook informatie over zelfbevrediging. Sterker nog, als je dit niet doet, laat je m.i. een groot gat vallen. De voor te lichten kinderen zijn vaak op een leeftijd waarop ze steeds meer dingen gaan ontdekken en daarom horen tips en adviezen over zelfbevrediging ook zeker in de seksuele voorlichting thuis.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Marnix, die poll is over voorlichting.....

Het gaat me om seksualiteit in het algemeen. Dat is in sommige kringen weinig bespreekbaar geweest. Door geen voorlichting te geven kan het zijn dat seks wat geheimzinnig wordt. En men praten over dat soort zaken (en ook masturbatie reken ik daar onder) niet snel doet.
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Marnix, die poll is over voorlichting.....

Oneens. Als het goed is, geef je als opvoeders bij de seksuele voorlichting ook informatie over zelfbevrediging. Sterker nog, als je dit niet doet, laat je m.i. een groot gat vallen. De voor te lichten kinderen zijn vaak op een leeftijd waarop ze steeds meer dingen gaan ontdekken en daarom horen tips en adviezen over zelfbevrediging ook zeker in de seksuele voorlichting thuis.
Mee eens.

Wat niet weg neemt dat een discussie over masturbatie niet hetzelfde is als een discussie over voorlichting.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Marnix schreef: Edele Strijder, kom maar met die Bijbeltekste, je zegt dat die er zijn... dus ik ben benieuwd.
Nu, als ik al begin bij de 10 geboden, zijn er een heel aantal geboden die dit niet direct benoemen. Toch zijn er ook een heel aantal geboden die indirect wel benoemen dat dit niet mag. Ik wil ze allemaal langs gaan als jij dat graag wilt. Alleen denk ik, als jij heel eerlijk naar de 10 geboden kijkt dat jij net zo goed als ik weet dat masturbatie tegen de complete wet van God indruist!

Want is het eerste en het grootste gebod niet God lief hebben boven ons zelf? Wanneer je jezelf bevredigd voldoe je volgens mij niet aan dit gebod en streef je er ook niet naar om aan dit gebod te voldoen. Ik weet, dit is heel zwart wit gezegd, want wie zonder zonde is....

Nog geen 24 uur gelden hoorde ik een preek over het zevende gebod. Nu ben ik geen dominee, dus kan ik ook niet precies na vertellen wat ik gehoord heb. Het kwam hier op neer dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Seksualiteit is een gave van God die binnen het huwelijk plaats hoort te nemen.

En verder vind ik: Gaf God Adam geen vrouw? Voor die tijd lees je nergens dat Adam behoefte had aan seksualiteit, even cru gezegd. Adam had God, en dat was voor hem genoeg! Ontladen van je gevoelens is snel gezegd. Tuurlijk, je bent mens. Toch is het niet goed te praten! Is het niet juist zaak om hiermee tot God te gaan en te bidden of Hij je daar voor kracht wil geven. Zodat je leert omgaan met deze gevoelens wanneer deze jou leven (Een enkele keer) beheersen? Denk je echt, dat wanneer God voor in Zijn wonderlijke raad voor jou uitgedacht hebt dat jij alleen moet blijven in het leven, dat die Zelfde God jou geen kracht kan geven om met deze gevoelens om te gaan?

Weet je, ik hoor om me heen vaak zeggen: In Nederland zijn zonden geen zonden meer! Nu, dit blijkt wel uit de manier waarop hier wordt gereageerd op deze topic.,,,

Ik wordt er bijna verdrietig van, dat ik zoiets op een reformatorisch forum moet gaan verdedigen....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Bert Mulder
Contacteer:

edele strijdster schreef:
Marnix schreef: Edele Strijder, kom maar met die Bijbeltekste, je zegt dat die er zijn... dus ik ben benieuwd.
Nu, als ik al begin bij de 10 geboden, zijn er een heel aantal geboden die dit niet direct benoemen. Toch zijn er ook een heel aantal geboden die indirect wel benoemen dat dit niet mag. Ik wil ze allemaal langs gaan als jij dat graag wilt. Alleen denk ik, als jij heel eerlijk naar de 10 geboden kijkt dat jij net zo goed als ik weet dat masturbatie tegen de complete wet van God indruist!

Want is het eerste en het grootste gebod niet God lief hebben boven ons zelf? Wanneer je jezelf bevredigd voldoe je volgens mij niet aan dit gebod en streef je er ook niet naar om aan dit gebod te voldoen. Ik weet, dit is heel zwart wit gezegd, want wie zonder zonde is....

Nog geen 24 uur gelden hoorde ik een preek over het zevende gebod. Nu ben ik geen dominee, dus kan ik ook niet precies na vertellen wat ik gehoord heb. Het kwam hier op neer dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Seksualiteit is een gave van God die binnen het huwelijk plaats hoort te nemen.

En verder vind ik: Gaf God Adam geen vrouw? Voor die tijd lees je nergens dat Adam behoefte had aan seksualiteit, even cru gezegd. Adam had God, en dat was voor hem genoeg! Ontladen van je gevoelens is snel gezegd. Tuurlijk, je bent mens. Toch is het niet goed te praten! Is het niet juist zaak om hiermee tot God te gaan en te bidden of Hij je daar voor kracht wil geven. Zodat je leert omgaan met deze gevoelens wanneer deze jou leven (Een enkele keer) beheersen? Denk je echt, dat wanneer God voor in Zijn wonderlijke raad voor jou uitgedacht hebt dat jij alleen moet blijven in het leven, dat die Zelfde God jou geen kracht kan geven om met deze gevoelens om te gaan?

Weet je, ik hoor om me heen vaak zeggen: In Nederland zijn zonden geen zonden meer! Nu, dit blijkt wel uit de manier waarop hier wordt gereageerd op deze topic.,,,

Ik wordt er bijna verdrietig van, dat ik zoiets op een reformatorisch forum moet gaan verdedigen....
Ben ik ten zeerste met je eens!
Gesloten