vraag over : De viervoudige staat van de mens, door Boston

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34661
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:De ellende wordt voluit geleerd, maar als (gelukkig) voorbij, omdat God tussenbeide gekomen is.
Fijn voor die mensen dat de ellende voorbij is. Ze kunnen altijd leven op de toppen van het (wat ze zelf bestempelen als) "geloof". Maar het is absoluut niet bijbels. Ook de HC heb je dan tegen je.
Lees maar bijvoorbeeld een van de laatste antwoorden (in het stuk der dankbaarheid!): Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen (...)
Dat is geen taal, waarvan we kunnen zeggen: de ellende is voorbij.

Of bij Paulus: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik denk dat refo toch nog iets anders bedoelt, Tiberius. Refo gaat ervan, of nee, hij stelt - want hij weet wel beter - dat (een eerste) bekering niet meer nodig is. We hoeven niet meer van dood levend gemaakt te worden, niet meer te worden getrokken vanuit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. Wie als verbondskind geboren wordt, heeft al deel aan het heil. Toepassing is niet meer nodig, want het heil is al toegepast. En geloof, dat hebben we dan wel nodig, maar dat is ons al geschonken bij onze geboorte c.q. doop, dus...
Overwaardering van de doop dus. Evenals de roomsen dat doen.

Ik las vandaag ergens: Wie zei er ook alweer dat als je ’m open zou snijden, er dan een paap in zijn hart zat?
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Ja, maar veel mensen zijn erg sterk in het beoordelen (gevolgd door het veroordelen) van andermans geloof. Daar zitten er op dit forum ook wel een stelletje van.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

freek schreef:
uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Ja, maar veel mensen zijn erg sterk in het beoordelen (gevolgd door het veroordelen) van andermans geloof. Daar zitten er op dit forum ook wel een stelletje van.
Jammer toch?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34661
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Stel je gerust: dat doet hij ook regelmatig, hoor.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Stel je gerust: dat doet hij ook regelmatig, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschied...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19414
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:
freek schreef:
uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Ja, maar veel mensen zijn erg sterk in het beoordelen (gevolgd door het veroordelen) van andermans geloof. Daar zitten er op dit forum ook wel een stelletje van.
Jammer toch?

Ds Roos (GGiN) zei eens "zul je niet te gauw oordelen? denk aan die molensteen, die molensteen"

is me altijd bijgebleven.
Ons komt het oordeel niet toe!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
uitgeworpen schreef:
freek schreef:
uitgeworpen schreef:Maar nu hebben we het over Refo. Wat hij gelooft of ontkent.
Hij kan toch voor zichzelf spreken?
Ja, maar veel mensen zijn erg sterk in het beoordelen (gevolgd door het veroordelen) van andermans geloof. Daar zitten er op dit forum ook wel een stelletje van.
Jammer toch?

Ds Roos (GGiN) zei eens "zul je niet te gauw oordelen? denk aan die molensteen, die molensteen"

is me altijd bijgebleven.
Ons komt het oordeel niet toe!!
Ds. Roos zei: Zul je niet te gauw oordelen.
Maar het is een misverstand te denken dat we nooit mogen oordelen!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 10 dec 2007, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Best wel jammer, dat dit topic verzandt in wat Refo gelooft of niet. Terwijl datgene waarop hij wordt aangevallen nou net niet is waar het om gaat. Want hoe je het wendt of keert, voor de gelovige die in Christus is aangenomen is de ellende, hoewel nog steeds aanwezig, niet meer hetzelfde. Als je weet dat je van de schuld verlost bent heb je een andere levenshouding. Een die niet alleen maar uit een voortdurende depressie bestaat, maar een die óók vreugde en vrolijkheid kent. Ken je dan geen ellende meer? Natuurlijk wel. De smet is er nog steeds, en je zult er met alles wat je hebt tegen moeten vechten. Gesteund door de Geest.

Dit is meteen een tweede puntje wat niet uit de verf is gekomen. Na Refo's en mijn reacties kwamen er een paar opmerkingen dat wij er aan voorbij zouden gaan dat je alleen maar door de Geest herboren kunt worden. Refo viel min of meer de bevinding aan. Ik denk dat hij daar deels gelijk in heeft. Bevinding is prachtig, als die in de lijn van de Bijbel is, en geloofsversterkend. Je kunt het een vrucht van het geloof noemen. De vraag is dus in feite, hoe je het werk van de Geest in dit licht moet zien. Belichten we uiteindelijk hetzelfde werk van een andere kant of is er meer?

Maar waar het wel fout gaat is als bevinding het geloof in de weg kan staan. Als je pas mag geloven als je éérst... Je mag en kan je geloof niet baseren op bevinding. Want je gaat dan uiteindelijk je zekerheid zoeken in jezelf. Daar zijn wij veel te klein voor. Bovendien, hoe zal je weten of je je zonden en ellende voldoende kent voordat je verder mag gaan? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Wat mij het daarin meest verbaasde, en ook wel stak, is dat het werk van de Geest in de discussie alleen gekoppeld lijkt te worden aan de bevinding van zondebesef. Ik koppel het aan het geloof komen in het algemeen. Door de Geest besef ik mijn ellende. Door de Geest mag ik er op vertrouwen dat Gods beloften niet alleen voor anderen, maar ook voor mij zijn en door de Geest mag ik daarvoor dankbaar zijn. Ook al weet ik dat ik in al deze drie nog maar een beginnetje heb in weten en voelen. De Geest werkt niet alleen in het kennen van de zonde.

Wat ik erg jammer vind in het hele gebeuren is dat er hier en daar veroordelingen rondvliegen. Die kan ik aan de ene kant wel begrijpen, maar ze steken wel. Ik word niet graag verbondsautomatist genoemd, en ik denk dat niemand dat hier erg leuk zou vinden als hij zo werd genoemd. Nou roep ik dat natuurlijk wel over mezelf af, dus ik kan het hebben, maar aan de andere kant verwacht ik wel dat als deze term wordt gebruikt er iets meer argumentatie komt dan alleen dat ds. Kersten dit zo zou vinden. Niets ten nadele van ds. Kersten, maar dat is geen argument. Dat is het zelfs in de Gereformeerde Gemeenten zelf niet, en ik verwacht dat er over dit onderwerp best meer te zeggen valt.

Ik zou nog steeds graag willen horen wat jullie vinden van de bijlslagen van ds. Boston, wat jullie vinden van de argumentatie daarachter. En daarmee samenhangend, waar de eis, indien aanwezig, tot het verkeren in een doodsstaat voordat men tot geloof mag komen, in de Bijbel te vinden is.

Ik meen namelijk de conclusie te kunnen trekken dat dit het punt is waarom hier over verbondsautomatisme gesproken wordt, en dat raakt niet alleen Refo en mij, maar dat raakt velen op dit forum. Wat mij betreft mogen er best harde woorden gebruikt worden - als dat nodig is, graag - maar dan wel met liefde en tot opbouw gebruikt.

Aan de andere kant, als ik het gedeelte van Boston niet moet lezen als een norm of richtlijn om tot geloof te komen maar als 'slechts' een aanwijzing hoe God het doet, wat is dan de waarde ervan? Want dan volgt uit de ene bijlslag vrijwel automatisch de andere en zal wie een keer in het proces is vrijwel zeker gaan geloven. Wat hebben we dan aan deze bijlslagen, is dan mijn vraag.


De discussie raakt zoals hij gelopen is een ieders persoonlijk geloof. Dat doen meer discussies. In mijn eigen reactie op Do Dec 06, 2007 1:15 am gaf ik een kleine blik in hoe ikzelf wat dat betreft in elkaar zit*. Misschien komen we hier niet uit, en dat hoeft ook niet altijd. Wel zou het fijn zijn als we hierin iets meer konden uitwisselen. Er liggen nog steeds een paar vragen, en daar is in feite dus de vraag waar dit topic mee begon ook nog min of meer bij: Wat moeten we aan met die bijlslagen?

Nog één opmerking: Ik stel deze vragen tussen de regels door best wel kritisch, en dat nog wel als buitenstaander. Maar met name de tweede zin onder 'Doelstelling' in de forumregels is hier meer dan waar ook van toepassing.

*) Durf je zelf te pleiten op Gods beloften? Waarom (niet)?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Best wel jammer, dat dit topic verzandt in wat Refo gelooft of niet.
Dat is idd. een zijweg, maar punt is namelijk dat Refo afgeeft op zijn achtergrond. Dat maakte het gesprek gecompliceerder en beladener, begrijp je?
Terwijl datgene waarop hij wordt aangevallen nou net niet is waar het om gaat. Want hoe je het wendt of keert, voor de gelovige die in Christus is aangenomen is de ellende, hoewel nog steeds aanwezig, niet meer hetzelfde. Als je weet dat je van de schuld verlost bent heb je een andere levenshouding. Een die niet alleen maar uit een voortdurende depressie bestaat, maar een die óók vreugde en vrolijkheid kent. Ken je dan geen ellende meer? Natuurlijk wel. De smet is er nog steeds, en je zult er met alles wat je hebt tegen moeten vechten. Gesteund door de Geest.
Dat is helemaal waar, maar het ging er nu over de vraag 'hoe je op de wereld komt'. En zo als wij geboren worden, óók als verbondskind, is de ellende niet een gepasseerd station, maar wij moeten overgaan vanuit de dood in het leven. Dat is niet iets wat al plaats heeft gevonden, maar wat nog gebeuren moet.
Dit is meteen een tweede puntje wat niet uit de verf is gekomen. Na Refo's en mijn reacties kwamen er een paar opmerkingen dat wij er aan voorbij zouden gaan dat je alleen maar door de Geest herboren kunt worden. Refo viel min of meer de bevinding aan. Ik denk dat hij daar deels gelijk in heeft. Bevinding is prachtig, als die in de lijn van de Bijbel is, en geloofsversterkend. Je kunt het een vrucht van het geloof noemen. De vraag is dus in feite, hoe je het werk van de Geest in dit licht moet zien. Belichten we uiteindelijk hetzelfde werk van een andere kant of is er meer?
Er is meer. Het gaat om de 'doorleving', om die term maar eens te gebruiken. Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat jij de wedergeboorte ontkent.
Maar waar het wel fout gaat is als bevinding het geloof in de weg kan staan. Als je pas mag geloven als je éérst... Je mag en kan je geloof niet baseren op bevinding. Want je gaat dan uiteindelijk je zekerheid zoeken in jezelf. Daar zijn wij veel te klein voor. Bovendien, hoe zal je weten of je je zonden en ellende voldoende kent voordat je verder mag gaan? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Deze opmerking gaat aan de hele problematiek voorbij. Het gaat niet om wel of niet 'mogen' geloven. Het gaat erom hoe het geloof wordt gewerkt in een mensenleven.
Wat mij het daarin meest verbaasde, en ook wel stak, is dat het werk van de Geest in de discussie alleen gekoppeld lijkt te worden aan de bevinding van zondebesef. Ik koppel het aan het geloof komen in het algemeen. Door de Geest besef ik mijn ellende. Door de Geest mag ik er op vertrouwen dat Gods beloften niet alleen voor anderen, maar ook voor mij zijn en door de Geest mag ik daarvoor dankbaar zijn. Ook al weet ik dat ik in al deze drie nog maar een beginnetje heb in weten en voelen. De Geest werkt niet alleen in het kennen van de zonde.
Helemaal mee eens. Maar er is wel een volgorde. De Geest vernedert ons eerst om ons daarna te verhogen. Dat is de bekering.
Wat ik erg jammer vind in het hele gebeuren is dat er hier en daar veroordelingen rondvliegen. Die kan ik aan de ene kant wel begrijpen, maar ze steken wel. Ik word niet graag verbondsautomatist genoemd, en ik denk dat niemand dat hier erg leuk zou vinden als hij zo werd genoemd. Nou roep ik dat natuurlijk wel over mezelf af, dus ik kan het hebben, maar aan de andere kant verwacht ik wel dat als deze term wordt gebruikt er iets meer argumentatie komt dan alleen dat ds. Kersten dit zo zou vinden.
Nu zeg je twee verschillende dingen. Eerst dat de veroordelingen rondvliegen. Uiteindelijk mag dat toch wel, maar vervolgens deugt het argument dan weer niet.
Niets ten nadele van ds. Kersten, maar dat is geen argument. Dat is het zelfs in de Gereformeerde Gemeenten zelf niet, en ik verwacht dat er over dit onderwerp best meer te zeggen valt.
Het is geen argument, het is een constatering. Ik wilde ermee zeggen dat er een duidelijke scheidslijn is tussen de GG en degenen die denken zoals jij. Je kunt dan nog zulke vriendelijke gesprekken met elkaar voeren, je komt niet tot elkaar. Ja, wellicht kun je een formulering bedenken waarin alle partijen zich kunnen vinden, maar heb je het dan nog over hetzelfde?
Ik zou nog steeds graag willen horen wat jullie vinden van de bijlslagen van ds. Boston, wat jullie vinden van de argumentatie daarachter. En daarmee samenhangend, waar de eis, indien aanwezig, tot het verkeren in een doodsstaat voordat men tot geloof mag komen, in de Bijbel te vinden is.
De bijlslagen van Boston zie ik als het 'vernederende' werk van de Geest, waarvan ik boven al gesproken heb. Met de manier waarop Boston dit preciseert, heb ik ook moeite, maar dat heb ik eerder al ergens gezegd. Je opmerking dat er een eis is dat je moet verkeren in de doodsstaat, vind ik op zijn zachtst gezegd, nogals dwaas. Wij worden geboren in onze doodsstaat. We zijn er in en we moeten er niet in komen of zoiets. Waar het om gaat, is dat het werkelijkheid wordt in ons leven, zoals de verloren zoon tot de ontdekking kwam dat hij ver was van het huis van de vader.
Ik meen namelijk de conclusie te kunnen trekken dat dit het punt is waarom hier over verbondsautomatisme gesproken wordt, en dat raakt niet alleen Refo en mij, maar dat raakt velen op dit forum.
Dat denk ik ook.
Wat mij betreft mogen er best harde woorden gebruikt worden - als dat nodig is, graag - maar dan wel met liefde en tot opbouw gebruikt.
Harde woorden zijn soms onvermijdelijk.
Aan de andere kant, als ik het gedeelte van Boston niet moet lezen als een norm of richtlijn om tot geloof te komen maar als 'slechts' een aanwijzing hoe God het doet, wat is dan de waarde ervan? Want dan volgt uit de ene bijlslag vrijwel automatisch de andere en zal wie een keer in het proces is vrijwel zeker gaan geloven. Wat hebben we dan aan deze bijlslagen, is dan mijn vraag.
Ik heb hier inmiddels genoeg over gezegd, ook in voorgaande postings.
De discussie raakt zoals hij gelopen is een ieders persoonlijk geloof.
Ook dat is soms onvermijdelijk.
Dat doen meer discussies. In mijn eigen reactie op Do Dec 06, 2007 1:15 am gaf ik een kleine blik in hoe ikzelf wat dat betreft in elkaar zit*. Misschien komen we hier niet uit, en dat hoeft ook niet altijd. Wel zou het fijn zijn als we hierin iets meer konden uitwisselen. Er liggen nog steeds een paar vragen, en daar is in feite dus de vraag waar dit topic mee begon ook nog min of meer bij: Wat moeten we aan met die bijlslagen?
Het is goed om uit te wisselen, maar dat is toch niet vrijblijvend, in de zin van: ieder zijn eigen waarheid. Dat geeft aan de discussie natuurlijk een zekere lading, maar dat kan niet anders.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Maar Afgewezen, wat is dan de waarde van het verbond?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Maar Afgewezen, wat is dan de waarde van het verbond?
Rom. 3:1,2:
Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het nut van de besnijdenis?
Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
ZWP
Berichten: 2293
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

Afgewezen schreef: Rom. 3:1,2:
Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het nut van de besnijdenis?
Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
Ben jij een jood?
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Lees dan ook Rom 2. Dit gaat over het jood-zijn in het nieuwe verbond.

Daarom wat concreter (en niet alleen aan Afgewezen): Wat is voor jou de waarde van het verbond? In relatie met het tot geloof geroepen worden?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

ZWP schreef:
Afgewezen schreef: Rom. 3:1,2:
Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het nut van de besnijdenis?
Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
Ben jij een jood?
De joden waren kinderen des verbonds. Zoals de NT christenen dat zijn.
(S.v.p. hier geen Israëldiscussie).
Plaats reactie