Tiberius schreef:Het was Boston (dacht ik), die het beeld van een dorpsdokter beschrijft. De dokter is beschikbaar voor iedereen in het dorp. Maar alleen de zieken gaan naar hem toe.
Het is een wat schraal beeld, geef ik toe. Lees anders 1 Korinthe10 eens of Romeinen 9, waar heel duidelijk over "tweeërlei kinderen des verbonds" wordt gesproken.
Als we dat vasthouden, vallen we enerzijds niet in de dwaling van het verbondsautomatisme en anderzijds niet in de korte doopformulier-versie van Refo.
Beiden zijn zielsmisleidend, want eenzijdig.
Nou, dan hoeven we ook geen hele boom op te zetten over die 12 bijlslagen!
Leuk, die dorpsdokter. Het beeld klopt zeker niet, nee. Het beeld is namelijk zo: er is een dorp waar alle mensen ziek zijn vanwege dezelfde kwaal. Dat weten ze ook, want de koning vertelt ze dat. De koning van dat land stuurt zijn zoon er heen. Die kan die kwaal genezen. Iedereen mag komen. Niemand is uitgezonderd. Wie komt wordt ge-ga-ran-deerd genezen.
Kwaadsprekers beweren dat je helemaal niet zomaar naar die zoon-dokter mag. Je moet eerst ontdekt zijn aan je ziek zijn. Als je denkt dat je ziek bent zonder die ontdekking mag je niet. De zoon-dokter stuurt echter zijn assistenten om te laten vertellen dat echt iedereen welkom is. Men luistert echter veelal niet. Dat heeft een aantal oorzaken. Soms denkt men dat men niet ziek is. Soms wacht men inderdaad wacht op een nadere ontdekking van de ziekte. dat komt omdat men zelf assistenten aanstelt die zeggen óf dat het wel meevalt, óf dat het niet meevalt, maar dat de zoon-dokter echt niet zomaar benaderd mag worden.
Dus wie 'vuurbangheid' heeft: gewoon niet geloven. Alles sal reg kom. En indien uiteindelijk niet, dan toch.
En wie 'automatisch' denkt: trek je niets van die kwaadsprekers aan. 't Is God Zelf Die belooft en Hij liegt niet.
Gewoon opzien naar de koperen slang. Gebeten ben je al. Door een andere slang. De koperen slang wordt nou eenmaal niet voor niets verhoogd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:
Gewoon opzien naar de koperen slang.
Ja, dat is de theorie, maar in de praktijk heeft mijn vlees daar niet zo'n zin in. Het vlees dat zomaar zichzelf verloochent bezit ik niet, en ik ben het ook nog nergens tegengekomen. Ik ben het grote probleem, en verbied mezelf het opzien. Dat heeft niets met dogmatiek te maken, maar het is werkelijkheid.
refo schreef:
Ja, dat is de theorie, maar in de praktijk heeft mijn vlees daar niet zo'n zin in. Het vlees dat zomaar zichzelf verloochent bezit ik niet, en ik ben het ook nog nergens tegengekomen. Ik ben het grote probleem, en verbied mezelf het opzien. Dat heeft niets met dogmatiek te maken, maar het is werkelijkheid.
Het hoeft ook niet. Het mág. Als je meent zo beter te doen, moet je dat doen.
Maar -neem me niet kwalijk- wat een zot geredeneer. Hoe dacht je aan 'vlees dat zichzelf verloochent' te komen? Dit lijkt op een soort hyper-contra-remonstrantisme. Hypercalvinisme is het al niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:
Wij zijn chronisch afkerig. Dat zit in ons bloed.
Toch is Hij het die onze afkeringen wil genezen en er is geen ander adres voor deze kwaal van jou en mij dan de grote Heelmeester Jezus Christus. Ik vind het zo mooi dat ik juist met zo'n afkerig hart tot Hem mag vluchten. Hij weet er raad mee.
Hij is sterker dan al onze bergen en heuvels en komt er met gemak overheen.
Dus Rochus is er hoop.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
refo schreef:
Maar -neem me niet kwalijk- wat een zot geredeneer. Hoe dacht je aan 'vlees dat zichzelf verloochent' te komen? Dit lijkt op een soort hyper-contra-remonstrantisme. Hypercalvinisme is het al niet meer.
Als je dit al hyper-contra-remonstratisme noemt, ben ik erg benieuwd wat je onder refo(rmatorisch) verstaat.
refo schreef:
Als je dit al hyper-contra-remonstratisme noemt, ben ik erg benieuwd wat je onder refo(rmatorisch) verstaat.
Daaronder verstaat hij kennelijk - en ik ook: Gewoon opzien naar de koperen slang.
Hoewel we allemaal best weten dat dat niet zo gewoon is.
uitgeworpen schreef:
Wij zijn chronisch afkerig. Dat zit in ons bloed.
Toch is Hij het die onze afkeringen wil genezen en er is geen ander adres voor deze kwaal van jou en mij dan de grote Heelmeester Jezus Christus. Ik vind het zo mooi dat ik juist met zo'n afkerig hart tot Hem mag vluchten. Hij weet er raad mee.
Hij is sterker dan al onze bergen en heuvels en komt er met gemak overheen.
:!: :!:
Ik zou bijna, heel evangelisch, 'amen' zeggen. Maar dat zit niet in mijn aard, dus ik laat het maar bij de uitroeptekens.
refo schreef:
De de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. Zo ondogmatisch is dat niet. Dogmatiek en werkelijkheid horen bij elkaar. Het kenmerk van goede dogmatiek: gegrond op de Schrift en toepasbaar in de praktijk. Probleem is het woordje 'gewoon'. Het is niet gewoon. En mijn vlees doet het niet - niet uit zichzelf. Een probleem dat het hele aardse leven zal blijven.
Maar tegelijk is het goed om te weten dat je mag opzien naar de koperen slang. Dan zal Hij het voor je doen. Maar ook dat je moet opzien. Nu. Dat is een opdracht.
En laat je dan niet verleiden om met opkijken te wachten. Tot je stap zoveel hebt voltooid. Dat zul je uit jezelf nooit kunnen.
-edit: @ Wim: Helemaal mee eens (ik moet eens wat sneller tikken).
refo schreef:Leuk, die dorpsdokter. Het beeld klopt zeker niet, nee. Het beeld is namelijk zo: er is een dorp waar alle mensen ziek zijn vanwege dezelfde kwaal. Dat weten ze ook, want de koning vertelt ze dat. De koning van dat land stuurt zijn zoon er heen. Die kan die kwaal genezen. Iedereen mag komen. Niemand is uitgezonderd. Wie komt wordt ge-ga-ran-deerd genezen.
Kwaadsprekers beweren dat je helemaal niet zomaar naar die zoon-dokter mag. Je moet eerst ontdekt zijn aan je ziek zijn. Als je denkt dat je ziek bent zonder die ontdekking mag je niet. De zoon-dokter stuurt echter zijn assistenten om te laten vertellen dat echt iedereen welkom is. Men luistert echter veelal niet. Dat heeft een aantal oorzaken. Soms denkt men dat men niet ziek is. Soms wacht men inderdaad wacht op een nadere ontdekking van de ziekte. dat komt omdat men zelf assistenten aanstelt die zeggen óf dat het wel meevalt, óf dat het niet meevalt, maar dat de zoon-dokter echt niet zomaar benaderd mag worden.
Dus wie 'vuurbangheid' heeft: gewoon niet geloven. Alles sal reg kom. En indien uiteindelijk niet, dan toch.
En wie 'automatisch' denkt: trek je niets van die kwaadsprekers aan. 't Is God Zelf Die belooft en Hij liegt niet.
Gewoon opzien naar de koperen slang. Gebeten ben je al. Door een andere slang. De koperen slang wordt nou eenmaal niet voor niets verhoogd.
Iedereen mag komen. Maar wat nu als niemand wil komen?
refo schreef:Leuk, die dorpsdokter. Het beeld klopt zeker niet, nee. Het beeld is namelijk zo: er is een dorp waar alle mensen ziek zijn vanwege dezelfde kwaal. Dat weten ze ook, want de koning vertelt ze dat. De koning van dat land stuurt zijn zoon er heen. Die kan die kwaal genezen. Iedereen mag komen. Niemand is uitgezonderd. Wie komt wordt ge-ga-ran-deerd genezen.
Deze dokter, waarvan sommige patienten zo dodelijk ziek zijn dat ze zelfs niet ´willen´, komt zijn patienten vaak ook Zelf opzoeken. Dat vind ik persoonlijk het verrassende van deze Heelmeester.
Wanneer Hij niet gekomen was, had mijn wil nooit de mogelijkheid gehad om te willen. Hij heeft daar een uitstekend medicijn voor. Het is nog gratis ook.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Deze dokter, waarvan sommige patienten zo dodelijk ziek zijn dat ze zelfs niet ´willen´, komt zijn patienten vaak ook Zelf opzoeken. Dat vind ik persoonlijk het verrassende van deze Heelmeester.
Wanneer Hij niet gekomen was, had mijn wil nooit de mogelijkheid gehad om te willen. Hij heeft daar een uitstekend medicijn voor. Het is nog gratis ook.
Fil. 2: 12,13: Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Met andere woorden: het mogen komen is dus niet voldoende om ons zalig te maken. Er is nog iets anders nodig.
En het is nu juist dat waar sommigen absoluut níét van horen willen.
Afgewezen schreef:Met andere woorden: het mogen komen is dus niet voldoende om ons zalig te maken. Er is nog iets anders nodig.
Afgewezen schreef:Met andere woorden: het mogen komen is dus niet voldoende om ons zalig te maken. Er is nog iets anders nodig.