Afgewezen schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef:Het is wel interessant om te lezen wat ds. Moerkerken heeft gedrongen tot zijn publicaties over de standenleer:
"Als student en als jong predikant was ik in aanraking gekomen met het volk van God en met de wijze waarop Gods kinderen over de weg die God met hen hield, mochten spreken. Van sommige dingen was ik diep onder de indruk; andere zaken die ik hoorde hadden mij in verwarring gebracht. Ook beluisterde ik her en der kritiek op de wijze waarop onder Gods kinderen met name over de standen in het genadeleven werd gesproken. Toen kwam het verlangen bij mij op in de Heilige Schrift een onderbouwing te zoeken vandeze zo tere dingen.[ color=#800000] Waar liggen de lijnen in het Woord van God?" [/color](Genadeleven en Genadeverbond, 2e druk, blz. 76).
Het antwoord op het gekleurde citaat is onze discussie in een notendop. Calvijn zegt dat je leerstellingen direct uit de Schrift moet kunnen bewijzen en niet met indirect (allegorisch) Schriftbewijs mag komen.
En omdat Calvijn dat zegt, is het waar?
Bovendien zegt ds. Moerkerken in dit stukje toch niet dat hij zich uitsluitend wil baseren op allegorische lijnen?
Ik heb zijn beide boekjes gelezen en herlezen en m.i. baseert hij zich op flinterdunne Schriftbewijzen.
Deze zin uit jouw stukje is typerend "Toen kwam het verlangen bij mij op in de Heilige Schrift een onderbouwing te zoeken vandeze zo tere dingen." Als de remonstrant zegt : Kijk
Ruth kiest uit vrije wil voor de God van Naomi heeft hij net zoveel recht als dat iemand zegt: Kijk
Ruth kende Boaz nog niet net als wedergeborenen Christus nog niet kennen.
M.a.w met zo'n uitleg kun je alle kanten uit.
Met onderstaande teksten kun je maar één kant op
Rom 9:15 en 16 (tegen de remonstranten)
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil , noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
1Joh 5:12 (tegen de aanhangers van een stand zonder Christuskennis)
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.