huisman schreef:Tiberius schreef:Huisman, kan jij eens wat voorbeelden geven waar jij onbijbelse zaken waarneemt in een verklaring van Ruth? Het liefst een voorbeeld uit een verklaring die voor iedereen in te zien is.
Het wordt me steeds lastiger om het door jou geschetste beeld concreet te krijgen. Ik herken dat namelijk totaal niet.
Hier volgen wat voorbeelden uit een ander topic.
(...)
Wij hoeven dus niet preken op te zoeken , je gebruikt het zelf om leerstelingen te bewijzen.
Nee, ik gebruikte dat niet om een leerstelling te bewijzen, maar als illustratie. Evenals ik Bunyans Christenreize en de woestijnreis van de Israëlieten als illustratie heb gegeven.
Toen jij je daar niet in kon vinden, heb ik dat terug getrokken en een andere illustratie gegeven.
Maar dat is ook gelijk mijn bezwaar tegen jouw stelling. Want in feite liggen in de woestijnreis dezelfde lessen als in de weg van
Ruth. Verwerp je die dan ook?
huisman schreef:Tenslotte nog een keer Ds W Pieters
In sommiger preken nu voltrekt er zich een soms heel verward en bizar iets. Allegorie en typologie worden ineengevoegd, en zo worden er geestelijke belevenissen in een persoon gelegd. Dan wordt in het geval van Ruth gezegd: toen Ruth op de akker van Boaz begon te werken, kende ze Boaz nog niet! En men bedoelt dat voor Ruth zelf de ontmoeting met Boaz en later het huwelijk met hem een geestelijke wasdom heeft betekend. Alsof Boaz Christus Zelf was. Op zijn hoogst is Boaz een afbeelding van Christus. En dat is hij! Maar uit de weg van Gods voorzienigheid geestelijke gevolgtrekkingen op Ruth toepassen, kunnen en mogen we niet.
Dus Boaz type van Christus voluit ja, Het bijbelboek
Ruth exemplarisch voor de gangen van Gods volk absoluut niet.
Hoe dierbaar deze uitleg ook is en hoe wij misschien er in het verleden door gesticht zijn het id een ongegronde exegese.
Zie mijn eerdere bezwaar tegen deze conclusie. Je bestempelt dan namelijk de exegese in de lijn van de apostel en Christus als ongegrond.
huisman schreef:(Stevige taal maar dat is voor de duidelijkheid van de discussie)
Prima, maar stevige taal hoeft nog niet juist te zijn, omdat het stevig is. Laat staan, dat ik het er mee eens ben.