Tiberius schreef:huisman schreef:Het nieuwe boekje van Ds Moerkerken wordt o.a. zo aangeprezen.
In het boek Ruth zien we Gods vrijmacht en opzoekende liefde. We lezen over Gods leiding tot de geheel enige Borg en Middelaar, van Wie Boaz een type is. Zo wordt Ruth, de Moabitische, de bruid van Bethlehem
dan ben ik bang voor een geheel allegorische uitleg van een historisch bijbelboek.
Denk je dan niet dat Boaz een type is van Christus?
Een type wil zeggen dat bepaalde dingen in iemands gedrag herkenning oproepen in de vergelijking met Christus. In die zin kan je zeggen dat Boaz een type van Christus is. Maar dat is nog wat heel anders, dan de geschiedenis van
Ruth lezen als het komen van een zondaar tot Christus.
Naast het exegetische argument tegen een op die wijze omgaan met Gods heilige Woord (het is immers geen uitleg meer van de tekst, noch het maken van een toepassing die opkomt uit de tekst), is er ook het dogmatische argument. Het levert namelijk nogal wat dogmatische problemen op, als je dat gaat doen. We zien duidelijk het geloof bij
Ruth, in haar komen tot Israël, en haar prachtige belijdenis bij de grens. Wie gaat zeggen: Zo'n groot geloof en vertrouwen in de HEERE van Israël staat los van het kennen van Christus, is een dwaling. Nergens in de Schrift lezen we over een geloof wat losstaat van de kennis van Christus.
Ik hou het liever bij gewoon de boodschap van de tekst zelf:
Door het ongeloof van een Israëlitisch gezin* komt een heidense vrouw in aanraking met de God van Israël en wordt in Israël ingelijfd, ja krijgt zelfs een ereplaats in het geslachtsregister van David en de grote Davidszoon. Het geloof** wat deze heiden belijdt bij de grens, komt niet beschaamd uit. De God van Israël betoont dat Hij voorziet: Door de wet van God kan zij in haar levensonderhoud voorzien***. Door de wet van God is er een Goel, die het land van Naomi lossen moet/mag, en zo de armoede en nederige staat opheft. Boaz betoont een gelovige Israëliet te zijn, wanneer hij de wet van God aangrijpt**** om Ruth te kunnen trouwen, namelijk het leviraatshuwelijk.
---------
* Zij trokken tegen Gods gebod vanuit het Broodhuis in Israël naar het heidense Moab. In plaats van te vertrouwen dat God zou voorzien, kozen zij ervoor om liever tegen Gods geboden in zélf het heft in handen te nemen.
** Duidelijk belijdt ze haar vertrouwen in de God van Israël, en verkiest liever met Zijn volk in armoede te leven dan rijkdom en een nieuwe start (een nieuw huwelijk) te genieten zonder die God in het heidense Moab.
*** Aren rapen was een recht wat de wet van God beschrijft ten gunste van de arme, waartoe
Ruth en Naomi nu behoren.
**** Het leviraatshuwelijk was niet verbonden aan het Goel-schap. Het leviraatshuwelijk gaat over het trouwen van de man van een broer, wanneer deze zoonloos gebleven is. Dat is echter niet op Boaz van toepassing. Daarnaast:
Ruth is een heidense! Een Israëliet zou eigenlijk helemaal niet met haar getrouwd behoren te zijn in de eerste plaats. Dat hij het op zich neemt deze wet toch uit te voeren, zegt dus meer iets over Boaz: Hij houdt Gods gebod zelfs daar, waar er op hem geen plicht rust.