Advent verschillen tussen de RK en niet RKK

Plaats reactie
Bart-rk

Advent verschillen tussen de RK en niet RKK

Bericht door Bart-rk »

Weer een vraag over de verschillen tussen de RK en niet RK kerk
Hieronder een uitleg (katholieke) van de advent. Beleven julie dit net zo of zitten er verschillen in en zoja welke

groetjes
Bart

Het woord 'advent' is afgeleid van het Latijn: adventus (=komst, er aan komen) en advenire (= naartoe komen). Letterlijk betekent Advent: God komt naar ons toe.
De Advent heeft in de liturgie een dubbel karakter:

1.Het is de voorbereidingstijd op het Kerstfeest, de geboorte van Jezus Christus in onze mensengeschiedenis ruim 2000 jaar geleden.

2.Eveneens is de Advent de periode van verwachting van Jezus' wederkomst op het einde der tijden, wanneer God alles in allen zal zijn.
Advent begint op zondag vier weken voor Kerstmis, dus de zondag tussen 26 november en 4 december; dit jaar begint de Advent derhalve 30 november 2003.
De zondagen van deze tijd heten 1e, 2e, 3e, 4e zondag van de Advent.
Zo leven wij in de Advent naar het kerstfeest toe, opdat Jezus, Emmanuel God-met-ons, ook in ons eigen leven geboren mag worden. In deze periode worden wij uitgenodigd een grondhouding van verwachting en openheid aan te nemen. Wij maken ons hart klaar om Hem te ontvangen en opnieuw binnen te laten. De liturgie van de 4 adventszondagen wil die grondhouding ondersteunen en stapsgewijze gestalte geven.

In de kerk komt een adventskrans te hangen. Daar staan vier kaarsen op. Iedere zondag van de Advent wordt er een kaars ontstoken. We zien uit naar de komst van Jezus, 'het Licht der wereld'. Hoe meer kaarsen van de adventskrans branden, hoe meer licht er is, dat wil zeggen hoe dichter Jezus, het Licht, nabij is. De adventskrans is gemaakt van dennengroen; groen uit de natuur dat de winter trotseert. Het paarse lint dat doorheen het groen is geslingerd, spoort ons aan tot bezinning en inkeer. De priester draagt in deze adventstijd een paars kazuifel. Paars is de kleur van bezinning, boete en bekering. In de advent wordt het 'Eer aan God' (Gloria) niet gebeden of gezongen. Dit vreugdelied zongen de engelen in Betlehem bij de geboorte van Jezus. We zingen het in de Advent niet, omdat de Advent een tijd van inkeer is: zo klinkt het met Kerstmis weer als een nieuw lied. Dat nieuwe lied mogen we met Kerstmis met de engelen meezingen, vol blijdschap om de geboorte van Jezus.

De eerste lezingen in de Advent zijn voor het merendeel genomen uit de profeet Jesaja, die Israël op weg zette om de Verlosser te ontvangen. Jesaja schetst verschillende beelden over Diegene die gaat komen. In de Evangelies komen we vaak de laatste grote profeet van het Oude Testament tegen, Johannes de Doper, de voorloper van Jezus. De Advent is liturgisch gezien een 'Mariamaand'. Met Maria zien wij vol verwachting uit naar Jezus die naar ons toekomt.
Barak

Bericht door Barak »

De Katholieke kerk en enkele protestante kerken gebruiken een liturgische agenda of kalender. Dan staat al ver van te voren vast uit welk schriftgedeelte er wordt gelezen en waaruit dan de preek volgt. Daar is de adventstijd een deel van. Ik heb daar eigenlijk grote moeite mee. De bijbel geeft mijnsinziens daar geel aanleiding toe zulks een kalender te gebruiken. Alleen in het OT lezen we van de joodse feesten, maar als nieuwtestamentische gelovigen hoeven wij die niet te houden. Immers de meeste van deze feesten wijzen profetisch heen naar de komst van Christus en dat is inmiddels gebeurt. Zo ook met de adventstijd. Christus is al reeds geboren en zit inmiddels in de hemel aan de rechterhand van de Vader.

Als wij tot geloof gekomen zijn woont de Heilige Geest in ons die ons overtuigd van zonde, oordeel en gerechtigheid. Dat doet Hij wanneer Híj dat wil en als wij ons er voor open willen stellen. Het werk van de Heilige Geest is dus niet in te kaderen in bijvoorbeeld de adventstijd.

Tevens heb ik de geloofshouding aangenomen dat ik in geloof wacht op Zijn wederkomst Maranatha! (ondertussen zit ik niet stil hoor) Deze geloofshouding heb ik dus altijd totdat Hij komt. Dat gedenken wij bijvoorbeeld bij het Avondmaal. Tevens wil ik God elke dag de eer geven. Dat zou dus niet kunnen in de adventstijd.

Verder heeft de Heere Jezus ons nimmer opgedragen zijn geboorte te gedenken. En het valt eveneens zeer te betwijfelen of Hij wel geboren is in december. Wel wanneer Hij is opgestaan en wanneer de Heilige Geest is uitgestort.

Kortom Jezus ìs al gekomen en ben elke dag dankbaar dat Hij niet alleen naar deze wereld is gekomen, maar dat ik ook door zijn genade gered ben van de dood. Voor mij dus geen adventstijd en daar wordt ook in onze gemeente geen aandacht aan gegeven.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Barak
Tevens wil ik God elke dag de eer geven. Dat zou dus niet kunnen in de adventstijd.
Waarom niet ? je gelooft toch in de triniteit? En ja natuurlijk moet je de Heer iedere dag danken maar is daarom verkeerd om historische momenten te vieren? Vier je ook geen Pasen en Pinksteren dan bijvoorbeeld

Ook de RKK heeft een liturgische kalender waarin oa vastaat welke bijbelteksten er gelezen worden en bij de RKK geldt deze werelwijd. Persoonlijk vind ik dat wel handig Bovendien wordt door de RKK een A B en C jaar gehouden zodat je in drie jaar een zeer groot en ruim aantal bijbelse vehalen behandeld worden

Bij welke denominatie behoor jij alsik vragen mag ?

Nou tot morgen (ben weer vrij vanmiddag)
groetjes
Bart
Barak

Bericht door Barak »

Ik vier wel kerst, pasen, pinksteren etc. Maar de vraag is of ik dit Bijbels kan onderbouwen en dan zeg ik nee. De Heere Jezus heeft ons maar 1 ding gegeven wat we moeten blijven doen om te gedenken en dat is het Avondmaal.

Maar dus geen advent. In onze gemeente wordt kerst aangewend voor een samenkomst voor het hele gezin. De kinderen voeren wat op, de tieners laten wat zien en de jeugd. En op de avond voor kerst hebben wij een praise avond die er met name op gericht is om rand of buitenkerkelijke te benaderen. Evangeliserend dus. Want of het nu kerst is of niet. De wil van God is dat alle mensen worden behouden. Het blijkt bij ons dat de drempel voor ongelovigen lager ligt met kerst om naar evangelisatie samenkomst te gaan dan in een andere tijd van het jaar. Dus dat benutten we dan ten volle.

O ja, je vraag over denominatie. Ik belijd dat ik door genade alleen ben behouden. Ik heb daardoor Jezus kunnen aannemen, zodat hij mij macht heeft gegeven een kind van God genaamd te worden. Daardoor ben ik door de Heere ingevoegd in het lichaam van Christus. Ik heb geen idee welke denominatie dat is.

De plaatselijke gemeente waar ik lid van ben is niet aangesloten bij welk instituut dan ook en staat dus rechtstreeks onder het gezag van de Heere Jezus. De naam van onze gemeente is voluit als volgt: Volle evangelie gemeente Nehemia. (http://www.nehemia.nl)

(je begrijpt dat ik het niet zo heb op denominaties maar dat is nu erg off-topic)
Barak

Bericht door Barak »

Ik heb overigens nog een goede link met een zeer uitgebrijde (bijbel)studie over het kerstfeest.

Alles komt aan bod: De geboorte van de Heere Jezus, de kerstboom, ballen en stal etc. Zeer de moeite waard.

http://kerst.cjb.net/
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
In de kerk komt een adventskrans te hangen. Daar staan vier kaarsen op. Iedere zondag van de Advent wordt er een kaars ontstoken.
Dit is vorm Bart, en heeft niets met kerstfeest, noch met advent te maken.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Een reactie op laatste post Strik:

"Dit is vorm Bart, en heeft niets met kerstfeest, noch met advent te maken".
Dat gaat te ver want hiermee symboliseert men het verwachten, in afwachting zijn, uitzien/verlangen naar het Licht.
(Bron een RK-parochieblad waarin dit werd toegelicht.)

In de katholieke kerk is men nu eenmaal meer symbolisch ingesteld.
Zo wisselt ook de toga van de pastores bij iedere periode van het jaar.
Bart zal wel weten welke kleur precies bij welke tijd gebruikelijk is.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

MG
Zo wisselt ook de toga van de pastores bij iedere periode van het jaar.
Bart zal wel weten welke kleur precies bij welke tijd gebruikelijk is
Snel gezegd
Wit is feest kleur
Groen tijden door het jaar (de "gewone" zondagen)
Rood is pinksteren
Paars is boete
Zwart is rouw
Roze heb ik zelf nooit gezien

UITGEBREID

WIT
Wit is een feestkleur. Tijdens de vieringen in de Paas- en Kersttijd is wit de liturgische kleur. Ook op de feesten van Christus, maar niet bij lijdensgedachten. Op feestdagen van Maria, de Engelen en de Heiligen die geen martelaar zijn. Daarnaast op een aantal specifieke feestdagen:
- Allerheiligen
- Johannes de Doper
- Johannes de Evangelist
- Sint Petrus' Stoel
- Paulus' bekering
Een uitzonderlijke viering waarbij wit de liturgische kleur is, is bij de uitvaart van een pasgeborene of van een kind.

Groen
In de tijden door het jaar is groen de liturgische kleur. Het is de kleur van de hoop.

Zwart (of grijs)
Zwart of grijs wordt het meeste gebruikt bij vieringen van overledenen.

Rood
De liturgische kleur rood wordt gebruikt op Pinksteren en bij vieringen van het lijden van Jezus. Rood is de kleur van de liefde. Ook is de kleur te zien bij feesten van heiligen die als martelaar zijn gestorven en van apostelen en de vier evangelisten.

Paars
Paas staat voor boete(doening). De kleur wordt dan ook gebruikt in de veertigdagentijd en de advent. Soms wordt de kleur paars ook gebruikt in dodenmissen.

Roze
De kleur roze ten slotte wordt vrij weinig gebruikt. Het komt voor op de derde zondag van de Advent (Gaudete-zondag) en op de vierde zondag van de passietijd (Laetare).
Barak

Bericht door Barak »

Maar tegen symbolen heb ik niets. Zolang we maar beseffen dat zij nimmer de plaats van Christus in kunnen nemen. Bij ons in de gemeente hangt bijvoorbeeld een groot (leeg) kruis, een door een zuster gemaakt groot wandkleed met daarop een voorstelling van de barmhartige samaritaan. Voor op het podium staat in gouden letters "de Here vertroost". Verder hangen er aan de wanden van de zaal banieren met bijbelteksten erop.

Tevens wordt tijdens de samenkomsten de lofprijs ondersteund door het ritmisch zwaaien met banieren of een dansgroep. Dit gebeurt niet elke week. Het zijn symbolen die we allemaal in de Bijbel tegenkomen en dus ook plaats kunnen vinden tijden de erediensten.

En als in de RKK de priester in verschillende tijden van het jaar andere toga´s aan heeft is dat alleen maar mooi, maar kan wel erg op de persoon gericht zijn. Maar een priester is als het goed is door God aangesteld en kan dan in die zin ook een zekere autoriteit hebben.

Dus tegen symbolen heb ik niets, zoalng ze maar bijbels te onderbouwen zijn en altijd tot doel hebben om God groot te maken en niet de mens.

En nu terug naar dit topic. De tijd van advent vind ik te liturgisch (vast omsloten zonder inbreng van de Heilige Geest) en zie ik ook geen bijbelse argumenten voor om dit in te voeren in bijvoorbeeld onze gemeente. Maar een ieder zij in zijn eiegen gemoed ten volle verzekerd.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door Barak


Tevens wordt tijdens de samenkomsten de lofprijs ondersteund door het ritmisch zwaaien met banieren of een dansgroep. Dit gebeurt niet elke week. Het zijn symbolen die we allemaal in de Bijbel tegenkomen en dus ook plaats kunnen vinden tijden de erediensten.

En als in de RKK de priester in verschillende tijden van het jaar andere toga´s aan heeft is dat alleen maar mooi, maar kan wel erg op de persoon gericht zijn. Maar een priester is als het goed is door God aangesteld en kan dan in die zin ook een zekere autoriteit hebben.

Dus tegen symbolen heb ik niets, zoalng ze maar bijbels te onderbouwen zijn en altijd tot doel hebben om God groot te maken en niet de mens.

En nu terug naar dit topic. De tijd van advent vind ik te liturgisch (vast omsloten zonder inbreng van de Heilige Geest) en zie ik ook geen bijbelse argumenten voor om dit in te voeren in bijvoorbeeld onze gemeente. Maar een ieder zij in zijn eiegen gemoed ten volle verzekerd.
Mm nu ga ik een heeel persoonlijke reactie geven, hoewel ik geen behoefte meer heb aan preken van een uur of langer en ik vind dat geloof ook blijmoedig mag worden beleden heb ik niet zo'n behoefte aan dat "gehups" tijdens een kerkdienst. (ben mss in dat opzicht nog niet zo'n moderne gelovige Barak..)

Heb nooit gemerkt dat een priester zichzelf zo in het middelpunt plaatst.... zal Bart wel kunnen beamen.

En tot slot: er zijn heel veel Bijbelverhalen te vinden waarin verwachting op de geboorte van Jezus wordt uitgesproken. Vind het eigenlijk een rode draad door het hele O.T. en lees ook Mattheus. Zelfs het hele handelen van mensen was hierop gericht. Waarom zou dit niet liturgisch herdacht worden?
Het gebeurt in ieder geval "breed kerkelijk"...


[Aangepast op 28/11/03 door moderne gelovige]
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door strik
Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
In de katholieke kerk is men nu eenmaal meer symbolisch ingesteld.
Zo wisselt ook de toga van de pastores bij iedere periode van het jaar.
Bart zal wel weten welke kleur precies bij welke tijd gebruikelijk is.
Maar je moet wel symbolen onderscheiden. In de RKK (overigens ook in veel protestantse kerken) is het niet zozeer de toga die wisselt, dan wel de stola. Bij ons wisselt de gehele kleding van de priester, het kleden van de priesters (en diakenen) is een liturgische handeling.

Een adventskrans/-kaars is geen symbolisch voorwep.
Plaats reactie