De kerk: 'Gods huis'?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door rekcor »

In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'. Mijn vraag is: wat is de bijbelse onderbouwing hiervoor? Is het niet zo dat in NT God niet meer in een tempel, maar in de harten van mensen woont? Met andere woorden: is het niet zo dat iedere christen 'Gods huis' is, en dat er dus geen principieel verschil bestaat tussen christenen die bijeenkomen in een varkensschuur, en christenen die bijeen komen in een kerkgebouw?

Als dit zo is, dan stel ik voor om niet meer over 'Gods huis' te spreken als we het over een kerkgebouw hebben. Dat werkt alleen maar afgoderij in de hand.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door refo »

rekcor schreef:In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'. Mijn vraag is: wat is de bijbelse onderbouwing hiervoor? Is het niet zo dat in NT God niet meer in een tempel, maar in de harten van mensen woont? Met andere woorden: is het niet zo dat iedere christen 'Gods huis' is, en dat er dus geen principieel verschil bestaat tussen christenen die bijeenkomen in een varkensschuur, en christenen die bijeen komen in een kerkgebouw?

Als dit zo is, dan stel ik voor om niet meer over 'Gods huis' te spreken als we het over een kerkgebouw hebben. Dat werkt alleen maar afgoderij in de hand.
Voorstel aangenomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door vogeltje »

Je mag een kerk toch best als een Godshuis bestempelen, net als Jacob deed toen God hem ontmoette bij Bethel in de droom?
Hij zei: 'Dit is niet dat een huis Gods, en dit is de poort van de hemel'.
Waarom zou dat niet van de kerk gezegd mogen worden. Het is de plek waar wij tot ons komt door Zijn Woord. Alle plekken waar je gemeenschap met God hebt mag je van mij een huis van God noemen als je wilt.
Maar een kerk, dat vind ik nou echt een Godshuis. Hij bevestigt daar Zijn verbond aan de kinderen, we vieren daar het Avondmaal en iedere keer roept Hij daar de gemeente op om zich af te keren van de zonden en rust te vinden in Hem.
Je bent er als verbondsgemeente samen voor Zijn aangezicht.
Nee hoor, niks verkeerds om een kerk een Godshuis te noemen.
Maar wie ben ik?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door memento »

De kerk is "Gods huis" wanneer er een dienst aan de gang is. Daarna is het een gewoon gebouw.

Hetzelfde geld voor je woonhuis: Wanneer je daar bidt, bijbelleest, de dingen Gods bespreekt, psalmen en gezangen zingt, etc is het een Godshuis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Marnix »

Ik denk dat op die manier, iedereen het er wel mee eens is idd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door eilander »

Het gebouw als zodanig maakt, naar mijn mening, niet dat het een huis van God is.
Wel is het een huis waar de gemeente samenkomt om Gods Woord te horen.

Wat is nu je echte bezwaar tegen de term? Wil je uitleggen wat je bedoelt met "afgoderij" in dit verband?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Marie-Henriëtte »

rekcor schreef:In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'.
Dit is een houding die ik bij roomsen herken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:
rekcor schreef:In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'.
Dit is een houding die ik bij roomsen herken.
Vind je Jakob bij Bethel dan rooms?
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door vogeltje »

Mij maakt het niet uit hoor.
Je mag ook bedehuis zeggen. De term godshuis/ huis van God is voor mij gewoon een aanduiding van een voor de eredienst opgericht gebouw, meestal een kerkgebouw.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'. Mijn vraag is: wat is de bijbelse onderbouwing hiervoor? Is het niet zo dat in NT God niet meer in een tempel, maar in de harten van mensen woont? Met andere woorden: is het niet zo dat iedere christen 'Gods huis' is, en dat er dus geen principieel verschil bestaat tussen christenen die bijeenkomen in een varkensschuur, en christenen die bijeen komen in een kerkgebouw?

Als dit zo is, dan stel ik voor om niet meer over 'Gods huis' te spreken als we het over een kerkgebouw hebben. Dat werkt alleen maar afgoderij in de hand.
Zie de eerste posting van Vogeltje: deze benaming heeft een Bijbelse grond, namelijk Jacob bij Bethel.
Gen 28,17: Dit is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels!

Waarom zou je dat als afgoderij of rooms willen bestempelen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door memento »

Niet het gebouw is heilig, maar het gebruik voor de eredienst is heilig. Zo heb je mensen die het "oneerbiedig" vinden als je voor de dienst, in de kerk, een praatje hebt over "hoe het ermee gaat", want zoiets doe je niet in een Godshuis. In zulke gevallen kent men dus aan het gebouw an sich een heiligheid toe, die het niet bezit. Want als de eredienst niet aan de gang is, is het slechts een gewoon gebouw.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Niet het gebouw is heilig, maar het gebruik voor de eredienst is heilig. Zo heb je mensen die het "oneerbiedig" vinden als je voor de dienst, in de kerk, een praatje hebt over "hoe het ermee gaat", want zoiets doe je niet in een Godshuis. In zulke gevallen kent men dus aan het gebouw an sich een heiligheid toe, die het niet bezit. Want als de eredienst niet aan de gang is, is het slechts een gewoon gebouw.
Daar ben ik het wel mee eens.
Alleen krijg je dan weer een ander probleem met Rekcor's voorstel. Want als je iedere christen Gods tempel wil noemen, dan kan je aan niemand meer vragen "hoe het ermee gaat". :)

Bovendien staat het woord godshuis gewoon in de VanDale.
elbert
Berichten: 1345
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door elbert »

De christelijke gemeente wordt Gods tempel genoemd (o.a. in 2 Kor. 6:21 en Efeze 2:21). Daarmee is niet het kerkgebouw Gods huis, maar de gemeente die er samenkomt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:De christelijke gemeente wordt Gods tempel genoemd (o.a. in 2 Kor. 6:21 en Efeze 2:21). Daarmee is niet het kerkgebouw Gods huis, maar de gemeente die er samenkomt.
Waarom zou dat elkaar uitsluiten?
Merk op dat Jakob zelfs de plaats (niet meer dan een hoop stenen in de woestijn) "huis Gods" noemde.
elbert
Berichten: 1345
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door elbert »

Tiberius schreef:
elbert schreef:De christelijke gemeente wordt Gods tempel genoemd (o.a. in 2 Kor. 6:21 en Efeze 2:21). Daarmee is niet het kerkgebouw Gods huis, maar de gemeente die er samenkomt.
Waarom zou dat elkaar uitsluiten?
Merk op dat Jakob zelfs de plaats (niet meer dan een hoop stenen in de woestijn) "huis Gods" noemde.
Dat sluit elkaar niet uit, maar legt mijns inziens wel de nadruk op waar die hoort, nl. op het geestelijke aspect. Een kerkgebouw kan Gods huis genoemd worden omdat de gemeente er samenkomt. Het gebouw krijgt die benaming niet omdat het zo'n mooi gebouw is.
Plaats reactie