Kerststal

Bart-rk

Kerststal

Bericht door Bart-rk »

Mischien een domme vraag maar ik weet het niet en vraag het dus gewoon

Binnen mijn familie is het gebruikelijk dat we een kerststal hebben en uiteraard ook in de kerk staat een kerststal.

Kennen julie dit ook ? en wat zijn je voor of tegens er tegen

groetjes
Bart
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Kerststal?

Wat doen jullie dan met zo'n kerststal? Wat is de bedoeling daarvan? Ik weet wel, als de Heere Jezus met kerst geboren wordt in de stal van je hart, dat dan pas je kerst echt kerst is. Dan kan het kerst zijn, midden in de zomer. In de herberg was geen plaats voor Hem. Alleen in verdorven arme harten. In stallen.

Dit is denk ik, de betekenis dat de Heere Jezus geboren is in een stal. En dan hoef ik geen kerststal in de huiskamer te hebben, want die stal, die graag een herberg wil zijn, die draag ik nu alle dagen bij me.
Liever Turks dan Paaps
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Mathijs

je posting is duidelijk echter proef ik iets van een afschuw en die begrijp ik niet zo erg
want die stal, die graag een herberg wil zijn, die draag ik nu alle dagen bij me
Ja...okay..snap ik , maar probeer het eens als een extra iets te beschouwen . Ik bedoel daarmee dat je het wat extra beleefd. Ja ik weet wat ik schrijf en dat je de Heer iedere dag moet "beleven" "beseffen" snap ik
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Beste Bart,

Misschien kwam ik wel iets te bot over.

Ik snap al die versierselen niet. Ik heb al een afschuw van kerstbomen. 'k Vind het een afschuwelijk woord. Is dat nou kerst? Kerstboom, lampjes, kerststalletje enz. Volgens mij ben je dan echt je leegte in je hart aan het opvullen. Je mag het best gezellig maken, maar met al dat glitter en gedoe erbij, dat is geen kerstfeest. De mensen hebben van kerstfeest iets gezelligs gemaakt. Denk maar niet dat het in de stal, in Bethlehem het aangenaam was. Als je daaraan denkt. Aan de armoede waar de Heere Jezus in kwam, en waarvoor! Dan is kerst denk ik wat anders dan je volstouwen met eten en kerstliedjes zingen onder een boom. En zo af en toe denk je es aan de Heere Jezus. En voor de rest, de hele kerst jezelf maar verwennen en bedoelen. Kerstverhaaltje erbij en maar zingen "U zijt wellekome, Jesu lieve Heer" De Heere Jezus is nu overal welkom lijkt het wel, maar in zijn rondwandelingen op aarde was Hij nergens welkom. Hij werd overal weggejaagt en weggeschopt. En uiteindelijk werd Hij gekruist. En door wie? Door kerkvolk!!!!!! Door mij en door iedereen die maar leeft. Als je kerst niets anders is dan gezelligheid en vet mesten, dan is je kerst goed mis!

Bart, begrijp je waarom ik zo'n wrange smaak heb bij een kerststal? Nogmaals, je mag het best gezellig hebben, maar de kerst is in de wereld gekomen door onze zonden!! Het had niet gehoeven! Maar toch ben ik blij dat het kerst is geworden! God heeft Zijn Zoon gegeven. Een onbegrijpelijk iets. Hem daarvoor alle eer!

Ik hoop dat we maar veel aan de Heere Jezus mogen denken, en Zijn nabijheid mogen ervaren in het hart. Anders is je kerst niets anders dan: Kruist Hem, Kruist Hem!

Groeten,

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Mathijs

De manier van kerstfeest vieren die als voorbeeld gaf verafschuw ik ook ! De commercie speelt er op in en men moet in die dagen kennelijk zoveel mogelijk eten en drinken. Nou dat doe ik dus niet en de familie ook niet

Tuurlijk eten we lekker en maken we het gezellig met kerstal en kerstboom maar de kerstgedachte besef ik terdege !

Weet je de Katholieken "hangen" nu eenmaal aan tradities en zo moet je denk ik de kerststal ook zien Ik zie hem in ieder geval wel zo.

Kijk de geboorte van de Heer is natuurlijk een schitterend iets God stuurde zijn Zoon zodat Hij onze zonden dmv van lijden kon vergeven. Ik zie het echt als een geschenk van God en ik wil dat luister bijzetten met dingen die mij herinneren aan zijn komst. Snap je ?

Ik eet en drink met kerst netzoveel of weinig als ik dat op andere dagen doe voor mij hoeven er geen kalkoenen e.d op tafel te komen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat wanneer ik met mijn zus bij mijn ouders ben de tafel wel wat anders is opgedekt maar nogmaals de commercie eromheen doet mij en onz niets we vinden het eerder afschuwelijk

Net zo als dat ik het raar vind dat er mensen zijn die alleen met kerst naar de kerk gaan (de zogenaamde gelegenheids katholieken in mijn geval dan) Vooral dat laatste daar kan ik moeite mee hebben want je hoort iedere zondag naar de kerk te gaan (tenzij door ziekte verhinderd)



Nou ik hoop een ander ook aan jou dudelijk gemaakt te hebben.

groetjes
Bart
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Bart,

Fijn dat je er ook zo over denkt. Ik kan misschien nog wel veel van jou leren. Ik ben anders gekibt en gebroed dan jou. Maar ik hoop echt van harte dat jij ooit in je leven nog zult gaan inzien, dat de roomse leer een dwaalleer is. Ik zou graag willen dat jij onze Dordste Leerregels en de Heidelbergse Catechismus ging lezen. Ik hoop dat je het zult doen (met kerst?;))

Groeten,

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

dat de roomse leer een dwaalleer is
Ach ieder zijn mening en of het al dan niet een dwaalleer is ga ik nu even niet op in maar dat begrijp je wel

Wel kan ik zeggen dat de kans vrijwel uitgesloten is dat ik ooit de RK de rug toe keer.

En zo kun je nog eens een discussie beginnen op een forum toch ?? als iedereen hetzelfde gebekt is wordt het ook zo saai

Nou ik hoop nog wat postings te zien morgen want ik ben lekker vrij vanmiddag (nou ja lekker....moet wassen en strijken)

groet

Bart

[Aangepast op 18/11/03 door Bart-rk]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een boom of niet.......

Zelf heb ik nog nooit een kerstboom in huis gehad, wel bij mensen in huis die een kerstboom hadden en ach het heeft wel wat hè die lichtjes. Zacht kaarslicht, etc.. Toch wat is het alles arm als er niet verstaan wordt hoe naamloos arm Hij moest worden, omdat wij die rijk waren arm geworden zijn. Hij in een kribbe, omdat ik Hem de rug heb toegekeerd. Hoe hebben de herders niet vol verwondering bij de kribbe gestaan: 'want Zijn Naam is Wonderlijk, Raad, sterke God, Vredevorst, Vader der eeuwigheid'.

Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Jelle

Bericht door Jelle »

Een kerstboom heb ik toen de kinderen klein waren wel een paar keer gehad. Ja ook ik heb daaraan meegedaan. Niet met een of andere bedoeling maar gewoon voor de gezelligheid voor de kinderen. Uiteraard had die boom niets met kerst te maken, maar toch! Het is denk ik al weer ruim 25 jaar geleden, dat er een tijd kwam dat ik ineens geen kerstboom meer kon dulden in huis, wat voor die tijd zo onschuldig leek werd een sta in de weg. Na die tijd heb ik er nooit meer aangedacht een boom in huis te nemen. zelfs niet eens het verlangen meer gehad.
Als ik zie hoe bij velen alles draaid om de kerstboom en om het eten en drinken dan merk ik dat men vaak vreselijk ver bij het echte Kerstfeest vandaan is. Voor de vorm gaat men nog één keer naar de kerk, meer omdat het nu eenmaal bij de kerst hoort maar verder ook niet.
Toch wil ik die kerkgang niet afwijzen want het kan soms toch nog net die ene dienst zijn waarin de Heere in iemands hart wil overkomen.
Het kan toch zijn dat de Heere juist die ene dienst in het jaar nog wil zegenen.

Uiteindelijk geldt dit alles ook voor een kerststal. Vlak bij mij in de buurt heeft iemand een verlichte kerststal in zijn tuin staan. En ik moet zeggen dat het er s'avonds echt wel leuk uitziet, maar de mensen kennende is dat ook het enigste wat ze hebben met kerst.
Mij zegt het niets en het lijdt volgens mij alleen maar af van het Heilsfeit de geboorte van Jezus Christus.
Daarom de Heere Jezus kwam in een eenvoudige kale stal, nou de stalletjes die ik zie zijn tegenwoordig zelfs super modern, van alle luxe voorzien.
Nee laten we het maar eenvoudig houden. neemt niet weg dat we best wat extra mogen doen, dat doen we op zondag ook vaak. Maar niet overdreven.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Bart,

Ik kom je in deze gedeeltelijk te hulp.
Matthijs en anderen...

Een (roomse) stal is heel erg basic zonder allerlei opsmuk.
Trouwens ondanks de "verbanning" van Jozef en Maria naar de stal < want voor hen was geen plaats meer in de herberg > waren er toch mensen die blij waren met de geboorte van het Kind, de herders en de wijzen. Ook de engelen hiefen het loflied aan.

Vind dat Bart het goed verwoord heeft ook met commercie en zo.

Om iedere keer maar weer hem dwaalleer voor de voeten te werpen:
Bidt dan Matthijs voor de katholieke kerk dat zij zich van bepaalde zaken afkeert.

Ja Bart hoewel ik regelmatig een katholieke viering bezoek heb ook ik moeite met verering/aanbidding van heiligen en Maria - en nog veel meer bedenkingen - maar goed dit ging over kerst(mis)viering, dus dat dan maar later.

groeten,

MG
Barak

Bericht door Barak »

heb ik nu zulke erge dingengeschreven dat mijn postings verwijderd zijn?
Harry

Bericht door Harry »

Dat vraag ik mij dus ook af....
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Ben nu toch wel nieuwsgierig naar je posting barak ...mail me anders ff

Jelle vwb de moderne kerstal heb je gelijk de commercie maakt de kerststal en de hele kerst overigens belachelijk

MG bedankt voor je positieve bijval en vwb de heilige e.d ...ja dat is een andere discussie mischien kun je iets starten

groet
Bart
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Dat vraag ik mij dus ook af....
me too
Harry

Bericht door Harry »

Zo bont hebben we het toch niet gemaakt? Krijgen we hier nog een verklaring voor?
Plaats reactie