Homohuwelijk

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Homohuwelijk

Bericht door Madtice »

Er zijn hier mensen die vinden dat homo's mogen trouwen in de kerk (ik ben daar op z'n minst dubieus over). Even een vraagje voor die mensen: als je vind dat homo's mogen trouwen in de kerk, vind je dan wel dat ze geen seks voor het huwelijk mogen hebben? Dat vroeg ik me namelijk altijd al af.
Jootje

Bericht door Jootje »

Als dit serieus bedoeld is...

Wat denk je zelf? Gezien andere topics over seks voor het huwelijk?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Een praktiserende homo kan niet wedergeboren zijn, want een ieder die uit God geboren is kan weleens in zonde vallen - maar er niet in leven.

Het is duidelijk (zo zegt de bijbel het) dat God een walging heeft van de homofiele praktijk. Ook heeft God het huwelijk ingesteld als verbinding tussen man en vrouw. Homofiele relaties zijn uit de boze. Iemand die in zonde leeft zal eindigen in de poel des vuurs.

Wij hebben echter de plicht iemand die zijn geaardheid niet wenst te praktiseren in liefde te aanvaarden. Jij bent niets beter dan zo iemand, zelfs niet als iemand die wel praktiseerd. Het is de genade van God dat jij God's geboden kent.

Overigens denk ik dat jij dit allemaal zelf ook weet, Maltice. Als dit als provocering is bedoelt dan is de drijfveer niet goed. Ook passen geen grapjes over dit onderwerp.
Jelle

Bericht door Jelle »

De Bijbel zegt al genoeg over homofilie en als ik kijk naar SoW dat in de nieuwe kerk een homohuwelijk mogelijk is, dan is dat alleen al een rede waarom er bij het ingaan van SoW een kerkscheuring zal ontstaan.
Het is ten ene male onmogelijk dat er een ware kerk zal zijn die homo's in het huwelijk wil inzegenen.
In zo'n kerk kan de Heere zeker niet meegaan en zo'n kerk is ten dode opgeschreven.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

In zo'n kerk kan de Heere zeker niet meegaan en zo'n kerk is ten dode opgeschreven.
Jelle, wat doe jij met het gegeven dat we nu ook al deel uit maken van de een kerk waarin die goddelozen praktijken gebeuren? Mijn vraag aan jou is: waarom kan je straks niet meegaan op grond van bovenstaand standpunt en nu wel in die kerk zitten waar dat OOK al gebeurt. Wat is het verschil? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Vindt God die goddeloze homo-praktijken straks goddelozer dan nu? Of hoe zie jij dat?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Een praktiserende homo kan niet wedergeboren zijn, want een ieder die uit God geboren is kan weleens in zonde vallen - maar er niet in leven.
Is sectarisme ook een vorm van in zonden leven?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Grace
In zo'n kerk kan de Heere zeker niet meegaan en zo'n kerk is ten dode opgeschreven.
Jelle, wat doe jij met het gegeven dat we nu ook al deel uit maken van de een kerk waarin die goddelozen praktijken gebeuren? Mijn vraag aan jou is: waarom kan je straks niet meegaan op grond van bovenstaand standpunt en nu wel in die kerk zitten waar dat OOK al gebeurt. Wat is het verschil? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Vindt God die goddeloze homo-praktijken straks goddelozer dan nu? Of hoe zie jij dat?

mvrgr, Grace
Grace, ik denk dat het verschil hierin zit dat we nu de kerk kunnen wijzen vanuit Gods Woord en de belijdenis op het goddeloze hiervan. Echter in de kerkorde van de PKN kan dit niet meer!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Een praktiserende homofiel kan wel wederomgeboren zijn, maar die leeft niet in de beoefening en de gemeenschap met God. Die leeft naar het vlees. Hij is in dit geval ver zo niet verwijderd van de vertouwelijke gemeenschap met de Drieenige God. De Heilige Geest wijkt bij dergelijke dingen. Hier is bekering de enige optie. De consequenties van doorwandelen op deze ingeslagen weg zijn niet te overzien.

De bijbel is namelijk wel duidelijk in het feit dat het bedenken hetgeen des vleses is vijandschap betekent tegen God. Ik kan me niet voorstellen en veroorloven dat een kind van God, als die op zijn plaats is, praktiserend homofiel zal zijn. Dat bestaat gewoonweg niet. Dat zou in strijd zijn met Gods eigen Woorden(de bijbel). Dat heeft niets met sektarisme te maken, want dan kan je de bijbel sektarisch noemen, omdat de bijbel heel veel dingen/zaken/ondewerpen zwart-wit stelt. Lees de Spreuken van Salomo maar.

Maar ja, als je aan de afgoden van mensen komt.......


mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

[/quote]

Grace, ik denk dat het verschil hierin zit dat we nu de kerk kunnen wijzen vanuit Gods Woord en de belijdenis op het goddeloze hiervan. Echter in de kerkorde van de PKN kan dit niet meer! [/quote]

ndonselaar,

Straks mag je dit toch plaatselijk vastleggen? Je mag toch als plaatselijke kerk in je orde vastleggen dat die goddeloze praktijken niet zijn toegestaan? Je mag als plaatstelijke kerk toch 'gereformeerd' blijven? Ik zie het verschil niet zo!

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Grace, ik denk dat het verschil hierin zit dat we nu de kerk kunnen wijzen vanuit Gods Woord en de belijdenis op het goddeloze hiervan. Echter in de kerkorde van de PKN kan dit niet meer!"

Het ligt toch nog wat anders denk ik. Volgens de officiele belijdenis van de PKN moeten gruwelen in de kerkorde verworpen worden. De kerk handelt in haar kerkorde in strijd met de Schrift.

Dat gebeurt nu reeds in de NHK, waar men formeel al 40 jaar vrouwen in het ambt toelaat. Volstrekt onbijbels. Maar ook staat men homohuwelijk-inzegeningen toe, hoewel ik niet weet of daarvoor de kerkorde van NHK veranderd is, of dat het gedoogd wordt. Zeker is dat het hier ook gebeurt. Daarom vrees ik dat we als NHK een oordeel als het SoW-proces dubbel en dwars verdiend hebben. Toch verwondert het me hoe de Heere zo genadig wil zijn op vele gebeden als ik dan zaterdag in het RD mag vernemen dat de tweederde meerderheid voor bij hervormde stemmers niet gehaald wordt (25 van de 72 stemden tegen).

Dus wij kunnen de kerk wel terugroepen naar haar belijdenis.

Verder wordt van alle kanten betoogd dat wij zaken als het homohuwelijk moeten erkennen en respecteren, dat is NIET WAAR, dat zei ds. H. van den Belt terecht in de Waarheidsvriend van afgelopen week. Dat is nu ook niet zo in de NHK met de vrouwen in het ambt.
Wel moeten we de pluraliteit erkennen en respecteren, en daarmee maakt de Gereformeerde Bond zichzelf monddood en is er geen plaats meer voor verbreiding en verdediging van de waarheid, zo stelt hij ook terecht in de WV. Toch mogen wij niet vergeten dat de Geref. Bond in de PKN niet kansloos is en in de praktijk van 't gemeenteleven komt het toch op de prediking aan waardoor zondaarsharten worden verbroken en overbogen worden door Gods Geest. Zo is het aandeel van de Geref. prediking in de NHK t.o.v. begin vorige eeuw zeer toegenomen...enkel door de krachtige prediking en ik geloof niet echt zozeer door de kerkelijke weg.
Tuur

Bericht door Tuur »

[Qoute] Een praktiserende homo kan niet wedergeboren zijn, want een ieder die uit God geboren is kan weleens in zonde vallen - maar er niet in leven.
--------------------------------------------------------------------------------

Is sectarisme ook een vorm van in zonden leven?

[Qoute]


Is in onenigheid leven en alsmaar kerken laten splitsen op dit soort punten oo een vorm van in zonde leven?
jacob

Bericht door jacob »

Houden jullie nog eens op om ons van een sekte te beschuldigen? Lees jij weleens de bijbel?

Niemand kan de zonde goed praten en bekeerd zijn. Dat is gewoon onmogelijk en het is geen verzinsel van mensen maar het staat gewoon in de bijbel.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

[Qoute] Een praktiserende homo kan niet wedergeboren zijn, want een ieder die uit God geboren is kan weleens in zonde vallen - maar er niet in leven.
--------------------------------------------------------------------------------

Is sectarisme ook een vorm van in zonden leven?

[Qoute]


Is in onenigheid leven en alsmaar kerken laten splitsen op dit soort punten oo een vorm van in zonde leven?
Met dergelijke uitspraken kunnen we alle zonde en alle andere onbijbelse praktijken wel (denken te) rechtvaardigen. Je zal begrijpen dat een grote vergissing is!!!!

[Aangepast op 16/6/03 door Grace]

[Aangepast op 16/6/03 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Dat heeft niets met sektarisme te maken, want dan kan je de bijbel sektarisch noemen
ik had het ook niet over homofilie als sectarisme.

Sectarisme is het focussen op een enkel deel van het geloof, of het karikaturiseren van het geloof.

Ik denk dat voor elke zonde vergeving is, al ben ik het direct met je eens dat een leven in zonden erg is, en waarschijnlijk het ergste doet vermoeden.

Toch valt het mij op dat homofilie toch wel de "Jij bent verdoemt" bel laat rinkelen.

Ik denk dat homofilie de meest moeilijke omstandiheid is om als christen mee te leven. Ieder mens heeft behoefte aan liefde en sexualiteit. Ik kan als getrouwde heteroman dan wel met vingers gaan wijzen, maar ik vind dat zeer ongepast.

Homofielen hebben eerder onze liefde en aandacht nodig dan een stortvloed van oordeelsverklaringen.

Zullen we het oordeel aan God overlaten?
Je kunt het natuurlijk met homofielen hierover hebben, maar dan wel persoonlijk, in liefde. Niet vanaf je veilige heteroplaatse zo de cyberspace in.

Want je hebt geen idee over welke eenzaamheid je hebt kennlijk hebt.
En de homofilie is ook een gevolg van jouw zonden.

Ik vind mijn foute-hetero gedachte en mijn andere zonden misschien nog wel erger dan homofilie, omdat een homofiel te maken heeft met een innerlijke situatie waar hij niets aan kan doen.

Zeg ik hiermee dat homofilie mag?
Nee, ik weet het niet. Ik vind het een te moeilijk onderwerp om zelf over te oordelen. De bijbel is duidelijk, daar laat ik geen misverstand over bestaan.
Maar ik kan het niet, iemand iets ontzeggen waar ik zelf van geniet. Ik hoop dat er anderen zijn die dit grote probleem in liefde kunnen behandelen.

En dus niet met de grote mond van hel en verdoemenis.

Waarom dat in de bijbel wel gebeurde,
in de eerste instantie omdat het toen over gay-parade achtige situaties ging. Homofilie als mode-trend. Orgies en feesten.

Maar over schreindende individuele gevallen is meer toeweiding en subtiliteit zeker gepast.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik ben het helemaal met Robert eens en ik deel in zijn worsteling hoe de homofilie een plek te geven binnen je geloof (alles wat bestaat moet je een plaats geven binnen je geloof, in de zin van dat je nadenkt over wat je houding ten op zichte van datgene is). De Bijbel is duidelijk over homofilie, maar biedt mij te weinig om te oordelen. Laat dat, zoals Robert zegt, inderdaad maar aan God over.

Inderdaad, Robert, we moeten met liefde en subtiliteit naar de homofiel toe treden. Zijn zonde is niet erger dan de onze. Zijn worsteling daarentegen soms wel. En dan kun je een extra schouder goed gebruiken.
Plaats reactie