Gegevens over vrije gemeenten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:Dit topic werd terecht gesloten omdat weer eens met namenlijstjes werd gewerkt.
Ik wil hier uitdrukkelijk nog een keer melden dat dit niet past binnen de forumregels.

En zeker in dit topic, waat het gaat over de vrije gemeenten.
En waar gepaste info vrij dient te komen over die gemeenten.

Onder die on-topic voorwaarden wordt het topic weer geopend.
Ik zal er aan denken, maar namenlijstjes kunnen wel heel veel DUIDELIJK maken, zonder dat je een predikant verder aantast... soms zegt een lijstje namen zo heel veel. Neem bijvoorbeeld een "commité van aanbeveling", dat werkt ook ook met namenlijstjes...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef: Neem bijvoorbeeld een "commité van aanbeveling", dat werkt ook ook met namenlijstjes...

-DIA-
RF is geen stichting, heeft geen tijdschrift en heeft ook geen commité van aanbeveling (nodig).
RF wordt "geregeerd" door de forumregels.
chapman
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 mar 2008, 20:24

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door chapman »

Weet iemand of ds. Wink (GGiN bv) in Veenendaal nog wel eens voorgaat in zijn gemeente??
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

chapman schreef:Weet iemand of ds. Wink (GGiN bv) in Veenendaal nog wel eens voorgaat in zijn gemeente??
Ds. Wink neemt tegenwoordig alleen het gebed voor zijn rekening. Door zijn zwakke gesteldheid is hij (nog) niet in staat om te preken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door refo »

Forumregels:
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
...
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand .
...
Wel handig als je er dan een lijstje bijdoet.....

Ds Wink is geen predikant van een vrije gemeente. Dus ge zzij :offtopic
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door freek »

refo schreef:Forumregels:
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
...
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand .
...
Wel handig als je er dan een lijstje bijdoet.....

Ds Wink is geen predikant van een vrije gemeente. Dus ge zzij :offtopic
Tjonge, nog nooit opgevallen die beperking van het Chr. Ger. kerkgenootschap. Dus als je bij ds. P.D.J. Buijs kerkt (bijv.), heb je op RF een gedoogstatus?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door refo »

freek schreef:
refo schreef:Forumregels:
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
...
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand .
...
Wel handig als je er dan een lijstje bijdoet.....

Ds Wink is geen predikant van een vrije gemeente. Dus ge zzij :offtopic
Tjonge, nog nooit opgevallen die beperking van het Chr. Ger. kerkgenootschap. Dus als je bij ds. P.D.J. Buijs kerkt (bijv.), heb je op RF een gedoogstatus?
Nu wrekt zich het ontbreken van een lijstje....
(Ik weet het niet)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Gijs83 »

Johannes 3:16 schreef:
chapman schreef:Weet iemand of ds. Wink (GGiN bv) in Veenendaal nog wel eens voorgaat in zijn gemeente??
Ds. Wink neemt tegenwoordig alleen het gebed voor zijn rekening. Door zijn zwakke gesteldheid is hij (nog) niet in staat om te preken.
Hij heeft onlangs nog in Rijssen gedoopt en dan was naar omstandigheden redelijk goed gegaan. Hij had ook niet echt aparte uitspraken gedaan. Wat ik verder weet is dat de Rijssense kerkenraad verdeeld is over teruggang naar de binnenverbandgemeente. Al heel wat gemeenteleden hebben uit eigen beweging die stap gemaakt of zijn over gegaan naar de Ger.Gem.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door astroguy »

Misschien een herinnering. Dit topic is oorspronkelijk gestart om gegevens te verzamelen over de vrije gemeenten in de gereformeerde gezindte die ons lieve vaderland telt. Dus hoe interessant ook, het is geen topic over de GGiNbv (elders reeds besproken in elk geval). Ook niet over de CGK-BhP hoewel er misschien ergens een noodzaak bestaat van "lijstjes", maar dat moet dan maar in een nieuw topic.

Dus misschien weer terug naar af. In de lijst die ik hier gepubliceerd heb, zijn er nog vragen. En de oorspronkelijke auteur van dit topic heeft voor het verzamelen daarvan juist dit topic geopend. Daarom, wellicht ten overvloede de oproep om waar mogelijk deze vragen te beantwoorden, zonder te vervallen in andere (interessante) opmerkingen die daar maar zijdelings mee te maken hebben.
Atze
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Da Capo »

J.C. Philpot schreef:
raka schreef:Volgens mijn info bestaat Filadelfia Culemborg niet meer, en hebben de leden zich voornamelijk aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen (ds Labee) en HHK.

Of de Wegwijzer een afsplitsing is van de evangelisatie van de GG te Lelystad is de vraag. Volgens mij was het een evangelisatieclubje van GG leden die niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad viel aldaar.

Voor de rest (eigenlijk off topic) vroeg ik me af of iemand iets weet over het ontstaan van de GG op Urk.
Deze gemeente bestaat nog wel, maar het aantal kerkgangers is wel zeer significant afgenomen (ongeveer 20 nog?). Inderdaad heeft een groep ex-leden zich aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, en kerken er ook elders.
Idd, Filadefia Culemborg bestaat nog wel, maar ik weet niet of we deze gemeente als 'vrije gemeente' moeten zien, het is eigenlijk eerder een sekte. Bij mijn weten heeft die ex-groep zich (nog) niet aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, ze kerken alleen daar. Aansluiten zal wel niet 1-2-3 gaan. De meesten leden van de Filadelfia groep zijn niet gedoopt, hebben (dus ook) geen belijdenis gedaan. Ze kennen daar nl. ondermeer geen ambten en ook geen sacramenten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door astroguy »

Da Capo schreef:
J.C. Philpot schreef:
raka schreef:Volgens mijn info bestaat Filadelfia Culemborg niet meer, en hebben de leden zich voornamelijk aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen (ds Labee) en HHK.

Of de Wegwijzer een afsplitsing is van de evangelisatie van de GG te Lelystad is de vraag. Volgens mij was het een evangelisatieclubje van GG leden die niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad viel aldaar.

Voor de rest (eigenlijk off topic) vroeg ik me af of iemand iets weet over het ontstaan van de GG op Urk.
Deze gemeente bestaat nog wel, maar het aantal kerkgangers is wel zeer significant afgenomen (ongeveer 20 nog?). Inderdaad heeft een groep ex-leden zich aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, en kerken er ook elders.
Idd, Filadefia Culemborg bestaat nog wel, maar ik weet niet of we deze gemeente als 'vrije gemeente' moeten zien, het is eigenlijk eerder een sekte. Bij mijn weten heeft die ex-groep zich (nog) niet aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, ze kerken alleen daar. Aansluiten zal wel niet 1-2-3 gaan. De meesten leden van de Filadelfia groep zijn niet gedoopt, hebben (dus ook) geen belijdenis gedaan. Ze kennen daar nl. ondermeer geen ambten en ook geen sacramenten.
Hier raken we natuurlijk de discussie van wat definieert een sekte? Er zijn meer vrije gemeenten waar geen belijdenis wordt gedaan, bijv. de gemeente waar ds Van Os staat in Capelle. Daar zijn alleen maar doopleden geloof ik. En iemand vermeldde elders op dit forum dat de gemeente waar ds Wink staat inmiddels geen ouderlingen meer heeft. De vraag is nu maakt dit soort enkele feiten een gemeente tot een sekte? Uiteraard zullen we met de Dordtse Kerkorde kunnen vaststellen dat bij het institueren van een plaatselijke kerk er een kerkenraad wordt bevestigd met ouderlingen en diakenen. Dus een groep die geen kerkenraad heeft zouden we met enig recht de naam van kerk/gemeente kunnen onthouden. Dat was overigens voor mij de reden op evangelisaties niet op te nemen in mijn overzicht omdat die geen kerkenraad hebben, maar alleen een bestuur.
Een ander criterium die we kunnen/mogen stellen is of een gemeente haar erediensten op zondag houdt. Er zijn groepen die alleen weekdiensten houden. En een gemeente, nl. de vrije hervormde gemeente van Werkendam. Kunnen we omdat zij geen zondagse erediensten meer houdt, haar de naam van kerk/gemeente onthouden?

Dus twee vragen:
de aanwezigheid van een kerkenraad
het houden van zondagse erediensten
Atze
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door refo »

Dan start je een nieuwe discussie (als die er nog niet is)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Da Capo »

astroguy schreef:
Da Capo schreef:
J.C. Philpot schreef:
raka schreef:Volgens mijn info bestaat Filadelfia Culemborg niet meer, en hebben de leden zich voornamelijk aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen (ds Labee) en HHK.

Of de Wegwijzer een afsplitsing is van de evangelisatie van de GG te Lelystad is de vraag. Volgens mij was het een evangelisatieclubje van GG leden die niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad viel aldaar.

Voor de rest (eigenlijk off topic) vroeg ik me af of iemand iets weet over het ontstaan van de GG op Urk.
Deze gemeente bestaat nog wel, maar het aantal kerkgangers is wel zeer significant afgenomen (ongeveer 20 nog?). Inderdaad heeft een groep ex-leden zich aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, en kerken er ook elders.
Idd, Filadefia Culemborg bestaat nog wel, maar ik weet niet of we deze gemeente als 'vrije gemeente' moeten zien, het is eigenlijk eerder een sekte. Bij mijn weten heeft die ex-groep zich (nog) niet aangesloten bij de GG Tricht Geldermalsen, ze kerken alleen daar. Aansluiten zal wel niet 1-2-3 gaan. De meesten leden van de Filadelfia groep zijn niet gedoopt, hebben (dus ook) geen belijdenis gedaan. Ze kennen daar nl. ondermeer geen ambten en ook geen sacramenten.
Hier raken we natuurlijk de discussie van wat definieert een sekte? Er zijn meer vrije gemeenten waar geen belijdenis wordt gedaan, bijv. de gemeente waar ds Van Os staat in Capelle. Daar zijn alleen maar doopleden geloof ik. En iemand vermeldde elders op dit forum dat de gemeente waar ds Wink staat inmiddels geen ouderlingen meer heeft. De vraag is nu maakt dit soort enkele feiten een gemeente tot een sekte? Uiteraard zullen we met de Dordtse Kerkorde kunnen vaststellen dat bij het institueren van een plaatselijke kerk er een kerkenraad wordt bevestigd met ouderlingen en diakenen. Dus een groep die geen kerkenraad heeft zouden we met enig recht de naam van kerk/gemeente kunnen onthouden. Dat was overigens voor mij de reden op evangelisaties niet op te nemen in mijn overzicht omdat die geen kerkenraad hebben, maar alleen een bestuur.
Een ander criterium die we kunnen/mogen stellen is of een gemeente haar erediensten op zondag houdt. Er zijn groepen die alleen weekdiensten houden. En een gemeente, nl. de vrije hervormde gemeente van Werkendam. Kunnen we omdat zij geen zondagse erediensten meer houdt, haar de naam van kerk/gemeente onthouden?

Dus twee vragen:
de aanwezigheid van een kerkenraad
het houden van zondagse erediensten
Ik weet e.e.a. van hoe het daar aan toe gaat en dat zijn geen verkwikkende details. Ik heb geen behoefte om die hier te noemen, dat past niet, maar het is sektarisch daar. Ze hebben daar overigens een bestuur en geen kerkenraad.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Mister »

Da Capo schreef:(...) Ze hebben daar overigens een bestuur en geen kerkenraad.
Wat op zichzelf genomen nog geen aanwijzing hoeft te zijn voor een sekte, evangelisaties hebben vaak ook een bestuur.
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Janneman »

raka schreef: Voor de rest (eigenlijk off topic) vroeg ik me af of iemand iets weet over het ontstaan van de GG op Urk.
De GG op Urk is een afsplitsing van de GGN op Urk. De GG ontstond begin jaren '80 -als afdeling van Kampen- wegens het predikantentekort in de GGN; de gemeente werd als zelfstandige GG geinstitueerd in 1987; in 1991 verbond ds. J Koster zich aan de gemeente, die daarna stormachtig groeide (van 90 bij zijn komst tot 612 in 2008). Later is de gemeente bediend door ds. C. van Krimpen en ds. E. Bakker.

De GGN op Urk ontstond in 1978 als een afsplitsing van de OGGN op Urk. Deze gemeente had dhr. M. van de Ketterij beroepen, die in 1978 als predikant werd bevestigd (eerder was hij predikant in de GG en GGN, alwaar hij in 1959 werd afgezet). Een deel van de OGGN was het niet met zijn komst eens, omdat Van de Ketterij in 1978 kort nadat hij weduwnaar was geworden, hertrouwde. De GGN op Urk heeft geen eigen predikant gehad, reden waarom de GG ontstond......
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Plaats reactie