Gegevens over vrije gemeenten

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door albion »

Janneman schreef:
raka schreef:
). Een deel van de OGGN was het niet met zijn komst eens, omdat Van de Ketterij in 1978 kort nadat hij weduwnaar was geworden, hertrouwde. De GGN op Urk heeft geen eigen predikant gehad, reden waarom de GG ontstond......
Nu lijkt het net of een weduwnaar niet meer mag hertrouwen. Ik ga het hier niet uitleggen, maar dit lag wel dieper. Bovendien waren er ook heel wat die vonden dat ds. van de Ketterij eerst terug had moeten gaan naar de GGinN. Het feit bleef wel dat zowel ds. A uit de GGinN als ds. v.d.P OGGinN werkzaamheden had met ds.v.d.K die toen in het ziekenhuis lag en hem overhaalde (denk ik) om zich aan te sluiten bij de OGGinN.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Lassie »

dat ds. v.d. P. mensen probeerde over tehalen was in die tijd heel erg te zien. Daar was hij wel heel erg goed in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Janneman schreef:
raka schreef:
). Een deel van de OGGN was het niet met zijn komst eens, omdat Van de Ketterij in 1978 kort nadat hij weduwnaar was geworden, hertrouwde. De GGN op Urk heeft geen eigen predikant gehad, reden waarom de GG ontstond......
Nu lijkt het net of een weduwnaar niet meer mag hertrouwen. Ik ga het hier niet uitleggen, maar dit lag wel dieper.
Daar hoef je niet zo geheimzinnig over te doen: elders op dit forum is dit al uitgebreid eens aan de orde geweest, n.a.v. zijn levensbeschrijving op (ik dacht) theologienet.nl.
Men nam hem kwalijk dat hij hertrouwde met de vrouw bij wie hij een buitenechtelijk kind had. Daardoor kreeg hij zowel scherpe voorstanders als tegenstanders.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Janneman schreef:
raka schreef:
). Een deel van de OGGN was het niet met zijn komst eens, omdat Van de Ketterij in 1978 kort nadat hij weduwnaar was geworden, hertrouwde. De GGN op Urk heeft geen eigen predikant gehad, reden waarom de GG ontstond......
Nu lijkt het net of een weduwnaar niet meer mag hertrouwen. Ik ga het hier niet uitleggen, maar dit lag wel dieper.
Daar hoef je niet zo geheimzinnig over te doen: elders op dit forum is dit al uitgebreid eens aan de orde geweest, n.a.v. zijn levensbeschrijving op (ik dacht) theologienet.nl.
Men nam hem kwalijk dat hij hertrouwde met de vrouw bij wie hij een buitenechtelijk kind had. Daardoor kreeg hij zowel scherpe voorstanders als tegenstanders.
Ach ja, dominees zijn ook maar mensenkinderen en er zijn best meer dominees te noemen waarbij het twijfelachtig is of ze na het hun zonde nog recht kunnen functioneren en ze zelf soms kost wat kost 'op de preekstoel' bleven. Ik ga maar geen namen noem, dan maken we ze ook nog weer 'vuil'.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Lassie schreef:dat ds. v.d. P. mensen probeerde over tehalen was in die tijd heel erg te zien. Daar was hij wel heel erg goed in.
Overhalen om Christus te volgen?
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door raka »

Janneman schreef:
raka schreef: Voor de rest (eigenlijk off topic) vroeg ik me af of iemand iets weet over het ontstaan van de GG op Urk.
De GG op Urk is een afsplitsing van de GGN op Urk. De GG ontstond begin jaren '80 -als afdeling van Kampen- wegens het predikantentekort in de GGN; de gemeente werd als zelfstandige GG geinstitueerd in 1987; in 1991 verbond ds. J Koster zich aan de gemeente, die daarna stormachtig groeide (van 90 bij zijn komst tot 612 in 2008). Later is de gemeente bediend door ds. C. van Krimpen en ds. E. Bakker.

De GGN op Urk ontstond in 1978 als een afsplitsing van de OGGN op Urk. Deze gemeente had dhr. M. van de Ketterij beroepen, die in 1978 als predikant werd bevestigd (eerder was hij predikant in de GG en GGN, alwaar hij in 1959 werd afgezet). Een deel van de OGGN was het niet met zijn komst eens, omdat Van de Ketterij in 1978 kort nadat hij weduwnaar was geworden, hertrouwde. De GGN op Urk heeft geen eigen predikant gehad, reden waarom de GG ontstond......
Een GG uit een GGN uit een OGGN, en dat om zaken als "hertrouwen" , "onechtelijk kind" of "predikantentekort".......... geen verschillen in leer?? Wat heeft de kleine kerkgeschiedenis toch een rijke historie.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Lassie »

Erasmiaan schreef:
Lassie schreef:dat ds. v.d. P. mensen probeerde over tehalen was in die tijd heel erg te zien. Daar was hij wel heel erg goed in.
Overhalen om Christus te volgen?
nee, oeihhh... dat mag je niet eens zeggen.

over te halen om in z'n kerkverband lid te worden.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Daar hoef je niet zo geheimzinnig over te doen: elders op dit forum is dit al uitgebreid eens aan de orde geweest, n.a.v. zijn levensbeschrijving op (ik dacht) theologienet.nl.
Men nam hem kwalijk dat hij hertrouwde met de vrouw bij wie hij een buitenechtelijk kind had. Daardoor kreeg hij zowel scherpe voorstanders als tegenstanders.
Nou breekt m'n klomp! Ik probeer de refoforum regels een beetje in de gaten te houden.
Wanneer kan ik nou wel of wanneer kan ik nou niet iets zeggen over een ds? Haal ik een ds.
erbij van niet zo lang geleden dan mag dat niet...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Tiberius »

Misschien heb je wel gelijk.
Anderzijds kan je op http://www.theologienet.nl/westerbeke.html zo een zipje downloaden met de brochure "Door de Heere afgezonderd" erin, met de levensloop van ds. Van de Ketterij, waarin dit soort dingen ook eerlijk besproken worden.
Ik heb zelf deze geschiedenis van redelijk dichtbij meegemaakt en deel de mening van de schrijver van die brochure. Het is niet nodig om over deze situatie geheimzinnig te doen. Ds. Van de Ketterij is weliswaar in een zonde gevallen, maar hij heeft er schuldbelijdenis over gedaan en de consequenties van gedragen, voor zover mogelijk. Dan getuigt het niet van christelijke naastenliefde om hem dat nog na te blijven dragen. Terecht is hij een kleine 20 jaar later in zijn ambt hersteld. Toen zijn vrouw overleden was, stond niets meer in de weg om die andere vrouw te trouwen. Integendeel, je zou het eerder als een soort plicht kunnen noemen; zo heeft hij het zelf wel gezien.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door albion »

Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Anderzijds kan je op http://www.theologienet.nl/westerbeke.html zo een zipje downloaden met de brochure "Door de Heere afgezonderd" erin, met de levensloop van ds. Van de Ketterij, waarin dit soort dingen ook eerlijk besproken worden.
Ik heb zelf deze geschiedenis van redelijk dichtbij meegemaakt en deel de mening van de schrijver van die brochure. Het is niet nodig om over deze situatie geheimzinnig te doen. Ds. Van de Ketterij is weliswaar in een zonde gevallen, maar hij heeft er schuldbelijdenis over gedaan en de consequenties van gedragen, voor zover mogelijk. Dan getuigt het niet van christelijke naastenliefde om hem dat nog na te blijven dragen. Terecht is hij een kleine 20 jaar later in zijn ambt hersteld. Toen zijn vrouw overleden was, stond niets meer in de weg om die andere vrouw te trouwen. Integendeel, je zou het eerder als een soort plicht kunnen noemen; zo heeft hij het zelf wel gezien.
Interessante site. (zal ik nog wel eens wat van lezen (als ik tijd heb). Ik kan alleen niet de mening van de schrijver vinden. Ik doe er ook niet geheimzinnig over, maar ik wilde het hier niet ter sprake brengen. Soms wordt er door andere leden iets gezegd ten 'nadele' en dan wordt of weggeknipt of de ban er op of weet ik wat. Maar de andere zijde hiervan is wel dat sommigen spreken over dingen die zij ook van héél dichtbij meegemaakt hebben, maar dan komt er een slotje op.

Toch was niet het hertrouwen het punt dat de gemeente uit elkaar viel...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Janneman »

albion schreef:
Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Anderzijds kan je op http://www.theologienet.nl/westerbeke.html zo een zipje downloaden met de brochure "Door de Heere afgezonderd" erin, met de levensloop van ds. Van de Ketterij, waarin dit soort dingen ook eerlijk besproken worden.
Ik heb zelf deze geschiedenis van redelijk dichtbij meegemaakt en deel de mening van de schrijver van die brochure. Het is niet nodig om over deze situatie geheimzinnig te doen. Ds. Van de Ketterij is weliswaar in een zonde gevallen, maar hij heeft er schuldbelijdenis over gedaan en de consequenties van gedragen, voor zover mogelijk. Dan getuigt het niet van christelijke naastenliefde om hem dat nog na te blijven dragen. Terecht is hij een kleine 20 jaar later in zijn ambt hersteld. Toen zijn vrouw overleden was, stond niets meer in de weg om die andere vrouw te trouwen. Integendeel, je zou het eerder als een soort plicht kunnen noemen; zo heeft hij het zelf wel gezien.
Interessante site. (zal ik nog wel eens wat van lezen (als ik tijd heb). Ik kan alleen niet de mening van de schrijver vinden. Ik doe er ook niet geheimzinnig over, maar ik wilde het hier niet ter sprake brengen. Soms wordt er door andere leden iets gezegd ten 'nadele' en dan wordt of weggeknipt of de ban er op of weet ik wat. Maar de andere zijde hiervan is wel dat sommigen spreken over dingen die zij ook van héél dichtbij meegemaakt hebben, maar dan komt er een slotje op.

Toch was niet het hertrouwen het punt dat de gemeente uit elkaar viel...
Ik ben het met je eens, Albion. Wat de moderator naar voren bracht is niet allemaal terug te vinden op deze website (vooral de info met wie ds. Van de Ketterij hertrouwde); ik heb me dan ook maar aan de algemene informatie gehouden, zoals die ook staat te lezen in het boek "Samengevloeid". En persoonlijk lijkt me dat ook méér dan voldoende.
Laatst gewijzigd door Janneman op 13 apr 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Janneman »

raka schreef:
Een GG uit een GGN uit een OGGN, en dat om zaken als "hertrouwen" , "onechtelijk kind" of "predikantentekort".......... geen verschillen in leer?? Wat heeft de kleine kerkgeschiedenis toch een rijke historie.
Sterker nog: de OGGN was daarvóór een Christelijke Gereformeerde Gemeente (1960-1966), en dáárvoor een Christelijke Gereformeerde Kerk, en dáárvoor......
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door albion »

Janneman schreef:
raka schreef:
Een GG uit een GGN uit een OGGN, en dat om zaken als "hertrouwen" , "onechtelijk kind" of "predikantentekort".......... geen verschillen in leer?? Wat heeft de kleine kerkgeschiedenis toch een rijke historie.
Sterker nog: de OGGN was daarvóór een Christelijke Gereformeerde Gemeente (1960-1966), en dáárvoor een Christelijke Gereformeerde Kerk, en dáárvoor......
Ja, maar ze beriepen ds. DuMarchie die niet CGG was en die niet van gemeente wilde veranderen, dus moesten ze wel OGG worden (wat ook wel haken en ogen gaf).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Reformer »

Iets over de VGG (Vrije Gereformeerde Gemeente) te Hardinxveld-Giessendam. Deze gemeente is overigens in 1999 opgeheven.

Deze gemeente is net na de afscheiding, in 1838 ontstaan. Ds. Kersten heeft rond de vorming van de GG geijverd om allerlei vrije gemeenten samen te voegen tot één GG, zo ook in Hardinxveld. Een aantal mensen had hier geen trek in en bleef op zichzelf en voegden zich bij de VGG.

In de jaren 1850 heeft er een ds. Wüst (?) in Hardinxveld-Giessendam gestaan. Het moet haast zeker deze VGG zijn welke hij diende.

In de loop der jaren zijn in deze VGG predikanten voorgegaan als Boone, Vosman, Hennephof, Swijnenburg, Van Minne, Kot, Vijverberg, Van Twillert en Van Prooijen. Ook de eerw. hr. De Boer uit Rijnsburg (gaat nu geregeld voor in hhg en is pastoraal werker in enkele hhg's) is regelmatig in deze gemeente voorgegaan.

Het ledental daalde steeds verder door het aan de ene kant overlijden van leden en doordat er aan de andere kant geen natuurlijke aangroei was. Op het laatst kwamen er zondags nog zo'n 15 mensen samen in het kerkgebouw aan de Buitendams (wat in 1911 gebouwd is).

De gemeente is opgeheven na het overlijden van de laatst overgebleven ouderling in 1999.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ik kan het boek even niet vinden, met de plaatselijke kerkgschiedenis.
Ik bedoel het boek GEREFORMEERD IN RIJSSEN

Volgens mij wordt daar de naam van ds. Wüst ook genoemd... Dan zou
hij dus in één van de voorlopers van de Gereformeerde Gemeente hier
gepreekt hebben...

Maar nogmaals ik kan het nu niet met zekerheid bevestigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie