Gegevens over vrije gemeenten

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik kan het boek even niet vinden, met de plaatselijke kerkgschiedenis.
Ik bedoel het boek GEREFORMEERD IN RIJSSEN

Volgens mij wordt daar de naam van ds. Wüst ook genoemd... Dan zou
hij dus in één van de voorlopers van de Gereformeerde Gemeente hier
gepreekt hebben...

Maar nogmaals ik kan het nu niet met zekerheid bevestigen.
Nou, ik pluk het boek zo uit de kast (lijkt het net alof ik alles keurig op orde heb, oef, wat een vergissing), maar ik zie 'm zo niet. En het boek heeft geen persoonsregister :pan
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Reformer »

-DIA- schreef:Ik kan het boek even niet vinden, met de plaatselijke kerkgschiedenis.
Ik bedoel het boek GEREFORMEERD IN RIJSSEN

Volgens mij wordt daar de naam van ds. Wüst ook genoemd... Dan zou
hij dus in één van de voorlopers van de Gereformeerde Gemeente hier
gepreekt hebben...

Maar nogmaals ik kan het nu niet met zekerheid bevestigen.
Deze ds. Wüst heeft, voor zover ik volgens de overlevering weet, twee keer een korte periode in Hardinxveld-Giessendam gediend en is later naar Amerika vertrokken. Of deze predikant ook een gemeente in Rijssen heeft gediend is mij niet bekend, maar is niet onmogelijk.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Dimdi
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Dimdi »

Reformer schreef:
-DIA- schreef:Ik kan het boek even niet vinden, met de plaatselijke kerkgschiedenis.
Ik bedoel het boek GEREFORMEERD IN RIJSSEN

Volgens mij wordt daar de naam van ds. Wüst ook genoemd... Dan zou
hij dus in één van de voorlopers van de Gereformeerde Gemeente hier
gepreekt hebben...

Maar nogmaals ik kan het nu niet met zekerheid bevestigen.
Deze ds. Wüst heeft, voor zover ik volgens de overlevering weet, twee keer een korte periode in Hardinxveld-Giessendam gediend en is later naar Amerika vertrokken. Of deze predikant ook een gemeente in Rijssen heeft gediend is mij niet bekend, maar is niet onmogelijk.
Ds. W.C. Wüst kwam in maart 1846 naar Giessendam vanuit Den Helder.
De consulent van de gemeente, ds. C. vd Oever uit Rotterdam, weigert de beroepsbrief te tekenen omdat volgens hem ds Wust niet zuiver is in de leer.
"Op vergaderingen vallen er harde woorden en Wust maakt plannen om als 'landverhuizer' naar Amerika te gaan. Gemeenteleden schrijven een brief naar Rotterdam en ouderling Van der Zouwe gaat met diaken Bosman vragen wat ze moeten doen nu Wust wil vertrekken.
Ds. Van den Oever stuurt op eigen houtje een brief naar de gemeente van Giessendam en naar ds. Wüst. De laatste wordt geschorst tot de 'eerstkomende vergadering'. De Giessendamse predikant is het niet eens met de redenen van zijn schorsing, nl: valse leer, openbare scheurmakerij, openlijke lastering, trouweloze verlating van zijn dienst en meineed.
Een verontwaardigde Wüst stelt zijn emigratie uit en het grootste deel van zijn gemeente staat achter hem (..) Op 16 maart 1847 wordt er in Rotterdam vergaderd en de schorsing van ds. Wüst bekrachtigd. Als deze en zijn aanhangers niet buigen, worden ze afgesneden van de Gemeenten onder het Kruis. Dit laatste gebeurt. Ds. Wüst en een deel van zijn aanhang emigreren naar Amerika.
In 1848 verzoeken 15 leden van de gemeente verbonden te blijven aan de Kruisgemeenten. Maar na 1848 komen er geen afgevaardigden van de Giessendamse gemeente op de Algemene Vergadering van de Kruisgezinden. De achterblijvers doen bij dominee Van den Oever nog een poging om weer onder de Kruisgemeenten te worden opgenomen. Maar de eisen van Van den Oever zijn fors: in de gemeente zijn veel mensen die zich nooit officieel van de Hervormde Kerk hebben losgemaakt. Dat moet eerst gebeuren. Ook moet de bestaande gemeente ontbonden worden en onder leiding van hem, dominee Van den Oever, weer ingesteld worden. Dit wil Giessendam niet. De gemeente staat vanaf nu helemaal op zichzelf en verwelkomt in 1850 opnieuw Ds. Wüst als predikant. Hij blijft vier jaar en daarna is gemeente tot 1864 zonder voorganger."

"Wie was Willem Coenraad Wüst? (1807-1886)
Van 1824 tot 1830 vaart hij als matroos op een marineschip. Daarna wordt hij smid op de rijkswerf in Den Helder. In 1836 komt hij tot bekering en op verzoek van vrienden gaat hij oefenen. Ze stichten een gemeente, met Wüst als voorganger. De samenkomsten worden vaak met geweld verstoord. Zo preekt Wüst op een keer in een stal en rammen een paar kerels met een ladder de deur open. Een joelende menigte moedigt de schurken aan. De katheder valt zelfs om, maar Wüst praat en preekt op de mannen in. Gekalmeerd vertrekken ze. Kerkelijk neemt Wüst steeds meer een bijzonder standpunt in. Hij zoekt eenheid tussen alle predikanten en leden uit de Afgescheiden gemeenten, de Hervormde Kerk en natuurlijk de Kruisgemeenten die de oude paden liefhebben. Hij vindt dat 'wij allen schuldig waren aan de afwijking en de val van onze moederkerk en dat velen nog een schuld daarbij gemaakt hadden door stilzwijgen of haar geheel te miskennen en te verwerpen (...)'
Van deze opvatting moet ds. Van den Oever helemaal niets hebben. (...) en in juni 1854 maakt hij opnieuw de oversteek naar Amerika. In 1879 vinden we hem in Nederland. Hij heeft het beroep naar Nieuw-Beijerland aangenomen. Als 'herder in het achtergebleven schaapskooitje van Ledeboer die nog ouderwets gereformeerd zijn(...' wordt hij bevestigd door ds. Bakker. In 1881 vetrekt hij naar zijn oude gemeente Lodi, in Amerika. Hier gaat hij twee jaar later met emeritaat. Nog een keer steekt hij de oceaan over terug naar Nederland. Op 18 november 1886 overlijdt dominee Wust.´´

Citaten uit ´Eben Haezer´, het gedenkboek van het 100 jarig bestaan vd Geref. Gemeente Hardinxveld Giessendam. Geschreven door Henk Koesveld.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Curatorium »

Ik las dit op een ander forum (http://hervormdcontact.nl/viewtopic.php?f=18&t=611, allicht een leuk forum voor de HHK'ers/GB'ers?):
De Vrije hervormde gemeente van IJsselmuiden heeft bij het Breed Moderamen van Classis Noord een verzoek
ingediend tot toetreding tot de Hersteld Hervormde Kerk. Er zijn reeds enkele besprekingen geweest. De kerkenraad
van de hersteld hervormde gemeente IJsselmuiden is van mening dat het verstandig is de overkomst van ds. W.M. van der Linden af te wachten. De Vrije Hervormde Gemeente telt ongeveer 300 belijdende/doopleden. zie kerkblad HHK IJsselmuiden.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door mulder »

ja men wil daar al heel lang HHK worden. toch vraag ik me af of het gaat werken: de denkbeelden van ds. Taverne zijn nog wel een klein beetje levend in die gemeente (dacht ik). het zou wel een mooie ontwikkeling zijn, er blijven steeds minder vrije gemeenten over. wordt ds. Oussoren dan HHK predikant?
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door alexv »

mulder schreef:ja men wil daar al heel lang HHK worden. toch vraag ik me af of het gaat werken: de denkbeelden van ds. Taverne zijn nog wel een klein beetje levend in die gemeente (dacht ik). het zou wel een mooie ontwikkeling zijn, er blijven steeds minder vrije gemeenten over. wordt ds. Oussoren dan HHK predikant?
En wat zijn volgens jou de denkbeelden van Ds.Taverne?
Als ze geaccepteerd worden lijkt mij dat ds.H oussoren predikant wordt in de HHK.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Orchidee »

Hoe kun je die denkbeelden accepteren?
Als ze de zelfgemaakte wetten en regels aanhouden zal er wel een heel grote kloof ontstaan in de hhg.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door -DIA- »

Was het niet ds. Taverne die zo 'opzichtelijk' tegen de paus ten strijde trok? Er staat me iets van bij dat dit toen breed werd uitgemeten in de dagbladen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Auto »

Orchidee schreef:Hoe kun je die denkbeelden accepteren?
Als ze de zelfgemaakte wetten en regels aanhouden zal er wel een heel grote kloof ontstaan in de hhg.
Ach er zijn nu al zoveel verschillen in de HHK, dan kan deze er ook wel bij. Misschien wordt het dan nog wel eens een volkskerk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
Orchidee schreef:Hoe kun je die denkbeelden accepteren?
Als ze de zelfgemaakte wetten en regels aanhouden zal er wel een heel grote kloof ontstaan in de hhg.
Ach er zijn nu al zoveel verschillen in de HHK, dan kan deze er ook wel bij. Misschien wordt het dan nog wel eens een volkskerk.
Komt zomaar in me op: Waarom fuseren de HHK en de CGK (BhP) niet? Ik zie persoonlijk geen onoverbrugbare problemen of grote liggingsverschillen, alleen maar positieve: de kerkelijke verdeeldheid zou er minder door worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is geen fusie. Maar een afscheiding van de CGK. Ik zie niet in hoe daarmee het aantal kerken vermindert. Integendeel. De enige kerk waarin alle gereformeerden welkom zijn, zou daarmee ophouden te bestaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
Orchidee schreef:Hoe kun je die denkbeelden accepteren?
Als ze de zelfgemaakte wetten en regels aanhouden zal er wel een heel grote kloof ontstaan in de hhg.
Ach er zijn nu al zoveel verschillen in de HHK, dan kan deze er ook wel bij. Misschien wordt het dan nog wel eens een volkskerk.
Komt zomaar in me op: Waarom fuseren de HHK en de CGK (BhP) niet? Ik zie persoonlijk geen onoverbrugbare problemen of grote liggingsverschillen, alleen maar positieve: de kerkelijke verdeeldheid zou er minder door worden.
Hmmmm. Tussen de CGK(BhP) en de hele HHK zitten best nog wel behoorlijke verschillen.
De HHK blijft toch uitgaan van het " hervormde" gedachtengoed terwijl de CGK in hart en nieren een vrucht van de afscheiding is.Je vergeet ook dat de CGK (BhP) dan haar kerkverband moet verlaten. Wij moeten ook niet beginnen met fusies enz.

Ik zie meer in de oproep van ds Egas vandaag in de krant. Laten wij beginnen met het openstellen van de kansels.
Binnen de CGK/HHK gebeurt dat veelvuldig maar wel wat eenzijdig. Regelmatig CGK predikanten op HHK kansels
(Van Staphorst tot Ouddorp) maar weing andersom.
Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oordpronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)

Verder hoorde ik onlangs van een hartelijke vriendschap en verbondenheid tussen een CGK predikant en en GGiN predikant. Bredero zei het al: 't kan verkeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door ZWP »

huisman schreef: Ik zie meer in de oproep van ds Egas vandaag in de krant. Laten wij beginnen met het openstellen van de kansels.
Binnen de CGK/HHK gebeurt dat veelvuldig maar wel wat eenzijdig. Regelmatig CGK predikanten op HHK kansels
(Van Staphorst tot Ouddorp) maar weing andersom.
Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oorspronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Dat is natuurlijk niet de juiste instelling: hoogmoedig stellen dat het 'oorspronkelijke' CGK geluid overal maar moet klinken... :jongle
Of interpreteer ik je opmerking verkeerd?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
huisman schreef: Ik zie meer in de oproep van ds Egas vandaag in de krant. Laten wij beginnen met het openstellen van de kansels.
Binnen de CGK/HHK gebeurt dat veelvuldig maar wel wat eenzijdig. Regelmatig CGK predikanten op HHK kansels
(Van Staphorst tot Ouddorp) maar weing andersom.
Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oorspronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Dat is natuurlijk niet de juiste instelling: hoogmoedig stellen dat het 'oorspronkelijke' CGK geluid overal maar moet klinken... :jongle
Of interpreteer ik je opmerking verkeerd?
Zucht........ja het is een opmerking met een knipoog.........zucht :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
ZWP schreef:
huisman schreef: Ik zie meer in de oproep van ds Egas vandaag in de krant. Laten wij beginnen met het openstellen van de kansels.
Binnen de CGK/HHK gebeurt dat veelvuldig maar wel wat eenzijdig. Regelmatig CGK predikanten op HHK kansels
(Van Staphorst tot Ouddorp) maar weing andersom.
Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oorspronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Dat is natuurlijk niet de juiste instelling: hoogmoedig stellen dat het 'oorspronkelijke' CGK geluid overal maar moet klinken... :jongle
Of interpreteer ik je opmerking verkeerd?
Zucht........ja het is een opmerking met een knipoog.........zucht :hum
Het zou heel goed zijn als van alle kansels de boodschap gehoord werd als bv. van
ds. F. Bakker of ds. N. de Jong of ds. M. Baan. Zij vormden eerst ook een groep verontruste CGK'ers, voor BhP werd opgericht. Dat waren predikers waar ik achting
voor had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie