Gegevens over vrije gemeenten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door eilander »

huisman schreef: Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oordpronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Ik zag een tijdje terug inderdaad ds. Kieviet op de kansel in Valburg. Daarbij vroeg ik me even af: heeft ds. Van Leeuwen ook in Renswoude gepreekt? Anders is het ook geen kanselruil....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef: Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oordpronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Ik zag een tijdje terug inderdaad ds. Kieviet op de kansel in Valburg. Daarbij vroeg ik me even af: heeft ds. Van Leeuwen ook in Renswoude gepreekt? Anders is het ook geen kanselruil....
Nee het was geen kanselruil maar een derde preekbeurt van deze predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef: Ook wordt er soms een CGK(BhP) predikant gesignaleerd op een behoudende PKN kansel (o.a. Valburg)
Hopelijk zien wij dit ook gebeuren richting de GG......het oordpronkelijke CGK geluid mag op alle kansels klinken :)
Ik zag een tijdje terug inderdaad ds. Kieviet op de kansel in Valburg. Daarbij vroeg ik me even af: heeft ds. Van Leeuwen ook in Renswoude gepreekt? Anders is het ook geen kanselruil....
Nee het was geen kanselruil maar een derde preekbeurt van deze predikant.
Duidelijk, jammer voor Renswoude ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door helma »

Ja dat zou mooi zijn! Al ben ik heel blij met ds Kieviet op onze kansel; ds van Leeuwen zou er van mij ook best een keer mogen staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door eilander »

helma schreef:Ja dat zou mooi zijn! Al ben ik heel blij met ds Kieviet op onze kansel; ds van Leeuwen zou er van mij ook best een keer mogen staan.
Dat begrijp ik; ik luister graag preken van beide predikanten.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Charles »

Enigszins oud nieuws maar aangezien er nogal wat onwaarheden op het internet zwart op wit staan (ook hier op het forum) het volgende: sprak recent iemand uit de kerkenraad van een vrije club waar voorheen regelmaat ds. J. van der Sleen voorging. Destijds werd naar buiten gebracht dat hij zich bekeerd had tot het jodendom etc. Dat is niet waar, hij heeft destijds opeens met God en kerk gebroken, is gescheiden van zijn vrouw en 'de wereld in gegaan'. Op linkedIn kun je Hans van der Sleen gewoon vinden waar hij ook zijn opleiding/werk als predikant noemt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door samanthi »

Charles schreef:Enigszins oud nieuws maar aangezien er nogal wat onwaarheden op het internet zwart op wit staan (ook hier op het forum) het volgende: sprak recent iemand uit de kerkenraad van een vrije club waar voorheen regelmaat ds. J. van der Sleen voorging. Destijds werd naar buiten gebracht dat hij zich bekeerd had tot het jodendom etc. Dat is niet waar, hij heeft destijds opeens met God en kerk gebroken, is gescheiden van zijn vrouw en 'de wereld in gegaan'. Op linkedIn kun je Hans van der Sleen gewoon vinden waar hij ook zijn opleiding/werk als predikant noemt.
Heel erg dit soort zaken eneen ontgoocheling voor mensen die op een predikant vertrouwen.
Vest op prinsen geen vertrouwem. Heb dat zelf ook steeds moeten leren. Op momenten dat je iemand een heel hoge plaats geeft val je verschrikelijk om. Een les om alleen de Heere te vertrouwen te dienen te vrezen te eren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door SecorDabar »

samanthi schreef:
Charles schreef:Enigszins oud nieuws maar aangezien er nogal wat onwaarheden op het internet zwart op wit staan (ook hier op het forum) het volgende: sprak recent iemand uit de kerkenraad van een vrije club waar voorheen regelmaat ds. J. van der Sleen voorging. Destijds werd naar buiten gebracht dat hij zich bekeerd had tot het jodendom etc. Dat is niet waar, hij heeft destijds opeens met God en kerk gebroken, is gescheiden van zijn vrouw en 'de wereld in gegaan'. Op linkedIn kun je Hans van der Sleen gewoon vinden waar hij ook zijn opleiding/werk als predikant noemt.
Heel erg dit soort zaken eneen ontgoocheling voor mensen die op een predikant vertrouwen.
Vest op prinsen geen vertrouwem. Heb dat zelf ook steeds moeten leren. Op momenten dat je iemand een heel hoge plaats geeft val je verschrikelijk om. Een les om alleen de Heere te vertrouwen te dienen te vrezen te eren.
Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, want daar zijn Bijbelse voorbeelden van.
De apostel Paulus noemde Demas, die "de tegenwoordige wereld lief kreeg"
Ik las in Mathew Henry's Bijbelverklaring, dat Demas óf definitief óf tijdelijk de wereld inging.
M. Henry sluit een terugkeer van Demas niet uit.

De Heere laat nooit varen de werken Zijner handen.
Er kan wel een vallen zijn (voor kortere of langere tijd), maar nooit een afvallen, als het een werk van God is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door mirjam »

Wat flauw om na zoveel tijd zo'n post te plaatsen over Hans v.d. Sleen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door samanthi »

mirjam schreef:Wat flauw om na zoveel tijd zo'n post te plaatsen over Hans v.d. Sleen!
Wie bedoel je daar nu mee?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door mirjam »

Degene die dit bericht heeft geplaatst. Beetje oud nieuws.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door samanthi »

mirjam schreef:Degene die dit bericht heeft geplaatst. Beetje oud nieuws.
oke
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Calvijn1988 »

Ik vind het jammer dat er niet meer vrije gemeenten zijn. Oa in Zeeland
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door gallio »

Calvijn1988 schreef:Ik vind het jammer dat er niet meer vrije gemeenten zijn. Oa in Zeeland
Er is pas een nieuwe vrije gemeente onstaan in Kruiningen. Dat is dus fijn voor je.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gegevens over vrije gemeenten

Bericht door Bruna »

Calvijn1988 schreef:Ik vind het jammer dat er niet meer vrije gemeenten zijn. Oa in Zeeland
In Goes is toch ook nog een vrije oud gereformeerde gemeente, in Scherpenisse een vrije hervormde.
Ik ben er niet echt zo van gecharmeerd van vrije gemeenten.
Plaats reactie