Psalters

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalters

Bericht door helma »

Vanaf Psalter 414 volgen een aantal psalmen die vertaald zijn in het Engels en dezelfde wijs hebben als de Nederlandse. Maar de rest van het Psalterboek zijn de psalters ook gebaseerd op de Psalmen. Ik vind ze erg fijn om te zingen. Als ik een Engelse preek luister heb ik ook altijd de Psalter erbij. Inderdaad zing ik bij de preken van Ds. Kranendonk uit Oxford wat vlotter dan bij preken van ds. Sonnevelt uit Lethbridge.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalters

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Vanaf Psalter 414 volgen een aantal psalmen die vertaald zijn in het Engels en dezelfde wijs hebben als de Nederlandse. Maar de rest van het Psalterboek zijn de psalters ook gebaseerd op de Psalmen. Ik vind ze erg fijn om te zingen. Als ik een Engelse preek luister heb ik ook altijd de Psalter erbij. Inderdaad zing ik bij de preken van Ds. Kranendonk uit Oxford wat vlotter dan bij preken van ds. Sonnevelt uit Lethbridge.
Van kennissen uit de USA hoor ik vaak dat de "fourhundreds" (de psalters met een nummer boven de 400, dus met een Geneefse melodie) niet erg geliefd zijn: men zingt liever de lagere nummers, waarvan de melode vaak wat Johan de Heer-achtig is.
~~Soli Deo Gloria~~
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Psalters

Bericht door alexv »

Hendrikus schreef:
helma schreef:Vanaf Psalter 414 volgen een aantal psalmen die vertaald zijn in het Engels en dezelfde wijs hebben als de Nederlandse. Maar de rest van het Psalterboek zijn de psalters ook gebaseerd op de Psalmen. Ik vind ze erg fijn om te zingen. Als ik een Engelse preek luister heb ik ook altijd de Psalter erbij. Inderdaad zing ik bij de preken van Ds. Kranendonk uit Oxford wat vlotter dan bij preken van ds. Sonnevelt uit Lethbridge.
Van kennissen uit de USA hoor ik vaak dat de "fourhundreds" (de psalters met een nummer boven de 400, dus met een Geneefse melodie) niet erg geliefd zijn: men zingt liever de lagere nummers, waarvan de melode vaak wat Johan de Heer-achtig is.
Dat kan wel, er zijn nogal wat 2e en 3e generatie immigranten die zich afzetten tegen al wat Ned. is tewijl ze zelf heel Ned. zijn. Bij de FRC worden ze vaak gezongen maar dan ritmisch. Maar de psalters zijn vaak erg mooie wijzen en inderdaad fijn om te zingen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalters

Bericht door Bert Mulder »

Leerling schreef:Als ik goed geïnformeerd ben, maar wie weet kan KB/ Bert Mulder of Helma daar meer over vertellen, maar in de psalters komen berijmde psalmen ook gewoon aan bod. Of zit ik nu helemaal fout? :?

Af en toe luister ik naar het zingen van een Free Reformed Church, werkelijk prachtig! Maar nu vroeg ik mij af of de Psalters die in de FRCNA gezongen worden ook qua melodie ergens te vinden zijn? De Psalters staan op de site, maar de melodie helaas niet.
De 'Psalter' is ook gewoon berijmde psalmen, hoewel soms/vaak nogal vrij vertaald. Hier kun je ook 'sound files' met de melodie vinden

http://www.prca.org/resources/worship-d ... al/psalter
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalters

Bericht door Hendrikus »

alexv schreef: Dat kan wel, er zijn nogal wat 2e en 3e generatie immigranten die zich afzetten tegen al wat Ned. is tewijl ze zelf heel Ned. zijn. Bij de FRC worden ze vaak gezongen maar dan ritmisch. Maar de psalters zijn vaak erg mooie wijzen en inderdaad fijn om te zingen.
;) Dat laatste is natuurlijk een kwestie van smaak. Psalters hebben veelal majeurmelodieën, vaak driekwartsmaat: het doet aan Johan de Heer denken. Dat zijn inderdaad makkelijk in het gehoor liggende melodietjes, een beetje volkstümlich, maar qua "poids et majesté" (om met Calvijn te spreken) niet te vergelijken met de oorspronkelijke Geneefse psalmmelodieën of met de gezangmelodieën van mannen als Luther, Crüger of Bach. In muzikaal opzicht zijn die psaltertunes meer volksmuziek dan echte kerkmuziek zoals die ons uit de schat der eeuwen is overgeleverd.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalters

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
alexv schreef: Dat kan wel, er zijn nogal wat 2e en 3e generatie immigranten die zich afzetten tegen al wat Ned. is tewijl ze zelf heel Ned. zijn. Bij de FRC worden ze vaak gezongen maar dan ritmisch. Maar de psalters zijn vaak erg mooie wijzen en inderdaad fijn om te zingen.
;) Dat laatste is natuurlijk een kwestie van smaak. Psalters hebben veelal majeurmelodieën, vaak driekwartsmaat: het doet aan Johan de Heer denken. Dat zijn inderdaad makkelijk in het gehoor liggende melodietjes, een beetje volkstümlich, maar qua "poids et majesté" (om met Calvijn te spreken) niet te vergelijken met de oorspronkelijke Geneefse psalmmelodieën of met de gezangmelodieën van mannen als Luther, Crüger of Bach. In muzikaal opzicht zijn die psaltertunes meer volksmuziek dan echte kerkmuziek zoals die ons uit de schat der eeuwen is overgeleverd.
Ik herinner me dat een van de kinderen van, ik meen, ds. Lamain, eens zei, na de kerkdienst: Mama, we zongen in de kerk "Moeder onze kraai is dood"...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Psalters

Bericht door Leerling »

Bert Mulder schreef:
Leerling schreef:Als ik goed geïnformeerd ben, maar wie weet kan KB/ Bert Mulder of Helma daar meer over vertellen, maar in de psalters komen berijmde psalmen ook gewoon aan bod. Of zit ik nu helemaal fout? :?

Af en toe luister ik naar het zingen van een Free Reformed Church, werkelijk prachtig! Maar nu vroeg ik mij af of de Psalters die in de FRCNA gezongen worden ook qua melodie ergens te vinden zijn? De Psalters staan op de site, maar de melodie helaas niet.
De 'Psalter' is ook gewoon berijmde psalmen, hoewel soms/vaak nogal vrij vertaald. Hier kun je ook 'sound files' met de melodie vinden

http://www.prca.org/resources/worship-d ... al/psalter
Dank!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Psalters

Bericht door emigrant »

Psalter bundel is binnen. Prachtige melodieën allemaal vierstemmig gezet.

Zelf kan ik het wel zingen of spelen, zoals het genoteerd staat. Maar ik vraag me af hoe het in Amerika gezongen is. Online diensten beluisteren dus.
Zijn er geen Amerikaanse psalmzang-cd's ergens te krijgen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Psalters

Bericht door Bert Mulder »

emigrant schreef:Psalter bundel is binnen. Prachtige melodieën allemaal vierstemmig gezet.

Zelf kan ik het wel zingen of spelen, zoals het genoteerd staat. Maar ik vraag me af hoe het in Amerika gezongen is. Online diensten beluisteren dus.
Zijn er geen Amerikaanse psalmzang-cd's ergens te krijgen?

http://psalmchoir.com/collections/psalm-choir
http://www.hopeprcschool.org/page_14.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalters

Bericht door helma »

In Engeland zongen we donderdagavond in de dienst Gadsby-hymns; zijn ook erg mooi!! Bij de Evensong in Chichester (dinsdagavond) speelde de organist na de 'dienst' de melodie van 'onze' berijmde versie van het 'Onze Vader'. Wist niet dat dat daar ook een bekende melodie was!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalters

Bericht door DDD »

Dat is denk ik gewoon de Lutherse melodie van Vater unser in Himmelreich.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalters

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:In Engeland zongen we donderdagavond in de dienst Gadsby-hymns; zijn ook erg mooi!! Bij de Evensong in Chichester (dinsdagavond) speelde de organist na de 'dienst' de melodie van 'onze' berijmde versie van het 'Onze Vader'. Wist niet dat dat daar ook een bekende melodie was!
Waarschijnlijk speelde Tim Ravalde de 6e sonate van Mendelssohn, dat is een geliefd repertoirestuk van hem. En ja, dan hoor je het Gebed des Heeren, klopt. Helaas vermelden ze daar de organ voluntaries niet in de music list op de website, dus het is daar niet meer na te gaan. Maar ik kan het Tim wel eens vragen. Was dat afgelopen dinsdag?
Overigens hoef je 'dienst' niet tussen aanhalingstekens te zetten hoor. Een evensong is een kerkdienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalters

Bericht door helma »

Ja het was afgelopen dinsdag. ( AH...was ik mijn hoofdbedekking vergeten... ;-) )
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalters

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Ja het was afgelopen dinsdag. ( AH...was ik mijn hoofdbedekking vergeten... ;-) )
Aha, en voor diensten tussen aanhalingstekens is dat niet erg? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalters

Bericht door helma »

Dat was voor mijn gemoedsrust :-p. Nee hoor, ik wist niet dat het officieel een dienst was. Het is altijd weer indrukwekkend vind ik.
Plaats reactie