Psalters

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bedankt voor de uitnodiging, england. Ik ben weleens een paar keer naar engeland geweest en (bij leven en welzijn) zal ik het nog weleens doen. In Eastbourne ben ik in de kerk van de Strict Baptist geweest en in Aberytswith (schrijf ik deze naam uit Wales goed??) in een soort methodistenkerk (maar ik weet niet meer goed welke).
In Engeland en Wales is er m.i. net zoveel kerkelijke verwarring als bij ons.:#
england

Bericht door england »

Van harte welcome, wie dan ook! We hopen misschien binnenkort de pastorie in te verhuizen, hopelijk een heeeele grote... :,:,:,:,:,:,:,:,

Eastbourne heb ik wel vrienden wonen, in Aberystwyth ken ik alleen Geoff Thomas, maar verder niet. Ik weet niet hoe plaatselijke Methodisten zijn. Zelf kies ik meestal voor een reformed Baptist als ik ergens ben, daar voel ik me het meeste thuis.

Het is zoals je zegt, er is hier ook erg veel verwarring. Het probleem hier is dat je eigenlijk geen (reformatorische) kerkverbanden hebt. Elke gemeente is dus heeeel erg verschillend, iets wat voor en nadelen heeft...:#:#
Hokjesgeest en stickertjes plakken werkt hier dus niet zo goed;) Iets wat wel eeeeerg prettig is!
Grappig is dat Nederlanders altijd meteen vragen met welke kerk je het het meeste kunt vergelijken...geen een dus:D Alleen met de puritans, en met A Brakel of zo. Kunnen ze dus niks mee... :D
De tweede vraag is dna altijd: waar kerkte je in Holland... zucht...waarom altijd die etiketjes...

Maar zoals ik al zei: kom maar hier heen, dan kun je het meemaken! Welcome welcome! :+:+:+:+:+
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

En dan heb je nog de Free Presbyterian Church of Ulster, uit Noord-Ierland. Daar willen de FPs uit Schotland weer niets mee te maken hebben, hoewel ze in dezelfde traditie staan. De FPC of U zijn half-baptistisch en ze zingen veel gezangen, soms begeleid door accordeon.. Foei, zeggen de Schotten dan. Dit kerkverband heeft ook gemeenten in Engeland, o.m. in Londen en aan de oostkust. zie http://www.sermonadio.com

Om op de psalters terug te komen (daar ging dit onderwerp tenslotte over): Er zijn een aantal psakters met "Hollandse wijzen" Sommige gemeenten zingen de gewone psalters ritmisch, terwijl de Hollandse niet-ritmisch gezongen worden...



[Veranderd op 12/11/02 door bjdendekker]
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Is aanbidding tot God gebonden uit een bepaalde naar het Nederlands vertaalde groep psalmen uit een bepaald jaar (ik las ergens 1773) en zodra je daar van afwijkt zal God het niet meer beschouwen als aanbidding?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja Madtice,

Alleen de 150 Psalmen uit het jaar 1773 die door Nederlanders zijn berijmd zijn te gebruiken om God mee te eren, de rest van de wereld doet het fout.

Denk eens na joh voordat je met die achterlijke vragen komt.
england

Bericht door england »

RJ, RJ, foei toch om uwe medebroeder zo toe te spreken...:!

Ik kan je wek vertellen dat ik ooit een volwassene hier had, die de hymns wel mooi vond, maar 't was toch wel erg dat ze niet de berijming van 1773 zongen... Toen ik uitlegde dat die sowieso niet in het Engels verkrijgbaar was, vnd deze persoon dat wel heel erg, en dat zei toch wel wat over de Engelse kerk...

Wat Ian Paisley kerk betreft, je hebt gelijk die zijn er ook nog... Er is een gemeent ein Bristol van hun. Ik moet zeggen dat dat kerkverband mij niet zo aanstaat... Niet om de accordeon, maar meer om de leer, en meer om hun leider...

Andere verschillen zijn dat de schotten staan met bidden en zitten met zingen, en in Engelenad doen ze het andersom... Ik moet zeggen dat het mij goed bevalt om te staan met zingen... Er is een kerk in England, waar ze alleen psalmen zingen, waar ze staan met zingen EN met bidden...

De discussie tussen psalmen alleen en hymns is hier nog wel heet, hoor! In Nederland lijkt dat toch veel minder te spelen?!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ageerde slechts tegen dat provocerende dat te vaak terugkomt.

De discussie tussen psalmen alleen en hymns is hier nog wel heet, hoor! In Nederland lijkt dat toch veel minder te spelen?!

Gelukkig in de zwaardere gemeenten niet, maar in vele gemeenten (van Bondssignatuur) speelt de discussie weldegelijk en stappen er nog telkens mensen de kerk uit als ze ingevoerd worden. En niet omdat alles wat niet van 1773 is fout is...maar dat was al wel bekend.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Tja, het is wel een beetje jammer dat ik niet gewoon een vraag kan stellen zonder dat ik me weer 's moet verantwoorden. Het was een vraag uit nieuwsgierigheid, klopt het wat ik vraag, niet om te shockeren of zo hoor. Dat stadium heb ik na berichtje 150 wel achter me gelaten. Jammer dat het nog steeds zo geinterpreteerd wordt.

Sorry, gaat u verder met deze discussie, ik zal verder niets meer vragen hier... :sni
england

Bericht door england »

He Madtice, ik wist niet dat jij van die lange tenen had...:-)

Well, RJ, ik ben eigenlijk alleen bekend met de GerGem en 'rechtser' dus ik weet inderdaad niet hoe het bij jullie is...

Ik moet zeggen, maar misschien ben ik bevooroordeeld, dat ik de hymns beter vind dan de Nederlandse variant...

Er zijn soms kleine nuance verschillen, maar misschien is dat muuggezifterij?
Bijvoorbeeld, de 'grote boosdoener' : wat een Vriend is onze Jezus. In het Engels heet 'ie: 'What a Friend we have in Jesus...
Nou, dat lijkt misschien wel helemaal hetzelfde, maar voor mij is er toch een liggings verschil! En zo zijn er wel meer!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: PSALTERS

Bericht door emigrant »

Moet mooi klinken, psalters, Johannes de Heer-achtige liederen begeleid op accordeon.

Heeft iemand hier nog ervaring met de Psalters zoals die in de Netherlands Reformed Congregations worden gezongen?
Ik heb een bundel besteld en wil me er eens op storten.

Hoe is de gemeentezang in Noord Amerika van niveau te noemen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: PSALTERS

Bericht door KB_ »

heel mooi! veel Psalters zijn Bijbels gebaseerd en verstaanbaar voor de kinderen. een goede aankoop hoor! De psalters zijn voor mij echt een zegen en ik ben toch wel een beetje blij dat ik niet iedere zondag uit 1773 hoef te zingen zeker als ik kijk naar de verstaanbaarheid voor de jeugd en de volwassenen, vernieuwing doet soms ook goed ipv kwaad...

vooral in de amerikaanse gemeenten wordt er op het goede tempo gezongen (en dan nog wel iets langzamer vergeleken met andere reformed churches, maar dat vind ik wel eerbiedig). In bijna alle Canadese gemeenten wordt er wel tergend langzaam (oneerbiedig langzaam?) gezongen wat niet echt handig is met ritmische gezangen want dat komt de kwaliteit niet ten goede. Op Sermonweb kan je het tempo van Chilliwack en lethbridge horen volgens mij. Vooral Lethbridge is heel erg langzaam. bij een geneefse melodie wordt er in mijn gemeenten wel op hele noten gezongen maar dat doen weer niet alle gemeenten.

(Wat ook heel grappig vreemd en tegelijkertijd jammer is: wanneer er een 'dutch psalm' dus een geneefse melodie gezongen wordt dan is het bekende inzettoontje er opeens weer en dan zet de gemeente veel later in, maar dat is alleen in Canada en niet echt in de Amerikaanse gemeenten.)
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Psalters

Bericht door Van Ewijk »

matthijs019 schreef:Ik weet niet als iemand hier de psalters kent die ze zingen in VS en Canada.
Wat vinden jullie van de psalters.
Wist niet eens wat het waren totdat ik naar aanleiding van dit topic op wikipedia keek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psalter_%28boek%29
matthijs019 schreef:En waarom zingen ze psalters en bijna geen psalmen.
Ik weet niet goed wat ik er van denken.
Als ik mijn Amerikaanse (theatrale) cultuur goed ken een typische devotie voor het ouderwetse en authentieke uit vervlogen dagen om het zo maar eens simpel uit te drukken?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
kerknieuwsg
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2016, 19:21

Re: Psalters

Bericht door kerknieuwsg »

luister ook eens engelse Hymnes
heel mooi

http://www.metropolitantabernacle.org/
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Psalters

Bericht door Leerling »

Als ik goed geïnformeerd ben, maar wie weet kan KB/ Bert Mulder of Helma daar meer over vertellen, maar in de psalters komen berijmde psalmen ook gewoon aan bod. Of zit ik nu helemaal fout? :?

Af en toe luister ik naar het zingen van een Free Reformed Church, werkelijk prachtig! Maar nu vroeg ik mij af of de Psalters die in de FRCNA gezongen worden ook qua melodie ergens te vinden zijn? De Psalters staan op de site, maar de melodie helaas niet.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
kerknieuwsg
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2016, 19:21

Re: Psalters

Bericht door kerknieuwsg »

---knip---
Plaats reactie