Psalters

matthijs019

Psalters

Bericht door matthijs019 »

Ik weet niet als iemand hier de psalters kent die ze zingen in VS en Canada.
Wat vinden jullie van de psalters.
En waarom zingen ze psalters en bijna geen
psalmen.
Ik weet niet goed wat ik er van denken.
Christina

Bericht door Christina »

Ik ken de psalters wel. Die worden in de V.S. en Canada (waar ik geboren en opgegroeid ben) o.a. in de Gergem gezongen, tot grote schrik van menige Nederlandse visite want ze lijken qua muzikale stijl een beetje op J.de Heer liederen. Wat tekst betreft zijn het allemaal psalmen, maar in een ander jasje en niet helemaal zo volledig als de nederlandse. Daarvoor moet je de Schotse psalmen hebben.

[Veranderd op 20/7/02 door Christina]
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door matthijs019
Ik weet niet goed wat ik er van denken.
Het loslaten van de berijmde psalmen is toch niet zo vreselijk? Ik bedoel: het is toch niet heel erg dat er tijdens de dienst ook andere dingen dan psalmen worden gezongen?
Ze staan tenslotte niet op hetzelfde niveau als de onberijmde psalmen!

Maar ik snap je verwarring.
england

Bericht door england »

Wij zingen hymns..dat is nog veel slechter! :,

Heel belangrijk is dat je kijkt naar de inhoud, en inderdaad wil je de muziek wel overeenlaten stemmen...
Mijn zus was erg geschrokken toen ze er achter kwam dat wij niet de 1773 berijming zongen...

Ik vind de psalter wel erg mooi, in ons hymnbook staan wel een heel stel psalmen, maar niet allemaal.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

hymns nog nooit van gehoort.. Kun je die ook ergens vinden op het web..


Persoonlijk vindt ik de psalmen mooier.
Het is me nu wel wat duidelijker geworden over de psalters
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door englandWij zingen hymns..dat is nog veel slechter! :,
Waarom, england? Ik ben weleens bij de Strict Baptists in Engeland in de kerk geweest. Ze zongen als in een 'zware ' Ger. Gem. Is het dan zo heel erg als ze goede 'hymns' zingen.
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Ik heb er nog nooit van gehoord.. (psalters én hymns)

Op deze site kun je verschillende psalters (niet allemaal) beluisteren. (midi)
http://www.frcna.org/psalter/

Op deze site kun je oa. ook hymns luisteren. (je moet wel ff lid worden.)
http://www.mysheetmusic.com

(DEZE SITE IS ECHT EEN TIP!!!! Die ga ik bijj 'mooie&interessante websites' zetten)
:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-

[Veranderd op 24/7/02 door secret boy]

[Veranderd op 24/7/02 door secret boy]
england

Bericht door england »

Gerrie, dat van veel slechter was eigenlijk een klein beetje cynisch, als reactie op de reacties van anderen...

Ik vind ze heel erg mooi, sommigen zijn mooier dan anderen. De hymns die wij zingen zijn 'Christian Hymns'. Het zou kunnen dat ze die bij de strict baptists zongen, maar dat kunnen ook Gadsby hymns zijn geweest.

De reden dat veel mensen ze slechter vinden is omdat het geen psalmen zijn. Het staat niet redelijk letterlijk in de Bijbel en dus mag je het niet zingen.
Voorbeeld: My times are in Thy hand, My God I leave them there... Toem ik het er met iemadn over had dat ik die hymn zo mooi vond was de reactie: Ja maar, dat kan niet iedereen zo maar zingen! Op mijn tegenwerping dat ook niet idereen psalm 116 kan zingen: God heb ik lief want die getrouwen Heer hoort mijne stem mijn smekingen, mijn klagen.... werd gezegd: oh, maar dat is een psalm, dat staat in de Bijbel, dus dat kun je wel zingen... (ps, heel flauw misschien, maar dat mag je zelf zingen terwijl je je tas in pakt, paraplu van onder de bank opvist, je jas aantrekt etc, allemaal om te zorgen dat je na het zingen van het laatse psalm vers toch vooral niet te laat de kerk uit bent...:mad: )
Gerrie

Bericht door Gerrie »

In Schotland mag het ook niet: hymns zingen. Althans niet in de Free Presbyterian kerk.
Ben je echter in Engeland, dan is de Strict Baptist een goed alternatief (voor de vakantie).:thu
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Gerrie,

Met welke kerk hier kun je dat ongeveer vergelijken???

Matthijs
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Geen enkele geloof ik. Het is zegmaar een kerk die tegen de kinderdoop is, maar die net zo leeft als mensen uit de Gereformeerde Gemeenten. Was het ook niet zo dat daar voorwaardelijk gepreekt werd (Philpotgemeenten?)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het is niet helemaal duidelijk of je de baptisten bedoelt of de FP?
De 'strict baptist' zijn baptisten en (zoals RJ al zei ), ze hebben geen kinderdoop. Ze zijn heel 'strict'. Verder lijken ze erg op de GG. Hun leer neigt naar hypercalvinisme, maar of je dat voorwaardelijk kan noemen, weet ik niet.
Ik denk dat ze in de lijn staan van Philpot.
Maar we hebben hier toch een 'engeland-deskundige'? Kan zij het even voor ons verduidelijken.:-:-
De Free Presbyterians zien er uiterlijk hetzelfde uit. Maar hun leer is meer evangelisch (in de reformatorische zijn van het woord). Dus vrije genade voor een arm zondaar.
england

Bericht door england »

haha! Ben ik toch nog deskundig in iets... dat doet me goed!! :-:-:-:-

Well, de strict Baptisten zitten tussen een hyper evangelische en een hypercalvinist gemeente in...!! De term strict baptist slaat alleen maar op hun regels ten aanzien van het avondmaal. Namelijk alleen mensen die als volwassene gedoopt zijn mogen aan, en soms alleen mensen die in hun (soort) gemeente gedoopt zijn. Vandaar strict (waar vindt je dat trouwens in de Bijbel?) Maar verder zijn er grote verschillen tussen de strict baptisten. Sommigen gebruiken misschien een hele nieuwe vertaling, anderen, waarschijnlijk de gemeenten waar Gerrie op duidt, zijn heel behoudend. Een ander aspect van die strict baptists is dat ze alle wetten als afgedaan zien, ook de tien geboden.
In het algemeen zijn ze inderdaad hypercalvinist, iets wat wel heel erg jammer is! Ik kerk zelf bij een independent baptist, een kerk die dus helemaal op zich zelf staat! En ben erg blij met deze kerk, en de manier waarop er gepreekt wordt.

Je kunt heel erg moeilijk vergelijken (gelukkig maar, ik ben niet zo dol op stickertjes! :, ) Leven hier is minder gecompliceerd als in Nederland als ik me zo uit mag drukken...;)
Er zijn hier minder wetjes, en men valt niet over bepaalde uitdrukkingen, zoals ter kerke gaan of naar de kerk gaan...De zogenaamde tale kanaans is men hier vreemd, al verstaat men de taal van de Schrift wel...!!

Free presbyterians heten zo in verband met de structuur van hun kerk. Meestal, zeker in Scotland, zingt men alleen de psalmen, zonder orgel. Ook bij hun zitten er hele verschillen, maar ik ben niet erg bekend met de Scots, te ver weg! :)

Ik weet niet of dit wat opgehelderd heeft?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Dank je England, je geeft wat insiders-informatie. Nu zijn er in Engeland ook methodistenkerken. Zijn die ook goed?
england

Bericht door england »

De Methodisten kerken zijn eigenlijk gekomen uit de Wesleys. Er zijn een hele tijd lang een bapaalde groep Methodisten geweest die Calvinist waren. Maar voorzover nu bekend is zijn Methodsietn helaas allemaal Arminian. Er zijn natuurlijk altijd wel plaatselijke uitzonderingen.

Veel weet ik niet van de methodisten, ik heb er verder nooit mee te maken gehad. Maar dat is de algemene stelling die er leeft dat de methodisetn in Wesleys sporen zijn gegaan, alleen verder dan Wesley, helaas.

Maar je bent welcome omeen poosje over te komen, en een kerken-tocht te doen?:bou::bou::bou::bou:
Plaats reactie