Hervormingsdag

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Hervormingsdag

Bericht door mcgk »

Auto schreef: Je moet niet zo negatief zijn. Neem bijvb: zaterdag 29 oktober 2016 19.30 uur Reformatieherdenking Ger. Gem.
Sionkerk, Rotterdam-Alexanderpolder student H.J. Agteresch & ds. A.J.T. Ruis
Mijn reactie was bewust wat zurig. Het is jammer dat in een omgeving met veel refokerken men een herdenking organiseert met de eigen denominatie. Juist het interkerkelijke aspect trekt mij aan bij zulke herdenkingen.
DDD schreef: Hoezo? Mogen wij het kwade geen kwaad meer noemen?
Dat zijn uw woorden. Een kwaad zal ik het niet noemen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hervormingsdag

Bericht door Auto »

eilander schreef:Oké dan begrijp ik in elk geval wat je bedoelt. Ik vind het wat vergezocht. Interkerkelijk is mooi en ik sta er ook zeker achter; wij hadden onlangs een bidstond met een HHK- en PKN-predikant. Dat waardeer ik, maar het is daarmee niet een gebod geworden om altijd een bidstond met de HHK erbij te beleggen (en bovendien: waarom alleen met een HHK-er...?)
Hoewel ik begrijp dat het hier gaat om een besluit om het interkerkelijke juist terug te draaien. Dat is wel jammer natuurlijk.
Inderdaad ik vind het ook vergezocht. Interkerkelijk is mooi, maar dan moet je wel hetzelfde aambeeld hebben en met de huidige ontwikkelingen twijfel ik daaraan en begrijp ik gemeenten die zich er uit terug trekken.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hervormingsdag

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik vind dat zelf niet vergezocht. Wij hoeven kerken niet gekunsteld aan elkaar te lijmen, maar stappen de verkeerde richting uit zijn mijns inziens verkeerd. Ook al lijkt het een kleine stap. Die staat mijns inziens symbool voor kerkelijk separatisme. Die stap hoeven we dan ook niet goed te praten.
Zit die motivatie er inderdaad achter? Of was het bijvoorbeeld zo dat de kerk ieder jaar overvol zat, zodat men om praktische redenen heeft besloten te splitsen? Ik zou niet direct uitgaan van het vreselijkste separatistische scenario, maar misschien ben ik heel naief.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Nee hoor. Maar de precieze reden is nooit in de kerkbodes vermeld. Veel leden hebben wel het vermoeden dat persoonlijke voorkeuren van een nieuwe predikant daarbij een rol hebben gespeeld. Maar dat doet er ook niet toe.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Hervormingsdag

Bericht door Moderamen »

Zomaar wat interkerkelijke reformatieherdenkingen:

27 okt. 19:30 GG Sionkerk Rotterdam (met CGK Jeruzalemkerk): stud. G. P. van Nieuw Amerongen + ds. A. J. T. Ruis
27 okt. 20:00 PKN Maranathakerk Rotterdam (met GG Zuidwijk)
27 okt. 19:30 PKN Dorpskerk Ijsselm. (met GG Kampen): ds. W.A. Zondag
31 okt. 19:30 PKN Dorpskerk Bodegraven (met GG): ds. G. J. Baan + ds. M. J. van Oordt
31 okt. 19:30 HHK Vianen (met CGK): ds. A. den Hartog + ds. M. van der Sluys
31 okt. 19:30 GG Scherpenisse (met PKN): ds. J. Lohuis + ds. J. W. Verweij
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hervormingsdag

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Kerkelijke verdeeldheid is zonde. De stap van de GG in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel om - een jaar of 20 geleden- de reformatieherdenkingen afzonderlijk per kerkgenootschap te gaan doen, is dus mijns inziens ook onjuist, want een stap in de verkeerde richting.

Als mcgk daar dan op wijst, moet Auto dat niet 'zo negatief' noemen.
Het heeft ongetwijfeld ook te maken met de ontstaansgeschiedenis van deze drie gemeenten. Oorspronkelijk was het één en dezelfde gemeente (Capelle-West) waar deze drie gemeenten uit voortkomen.

Overigens, dit jaar gaat de reformatieherdenking niet door, mede door de overkomst van ds. Verschuure.
De koren van de Elimkerk organiseren daarom een reformatieherdenking op zaterdag 4 november in de Dorpskerk van Bodegraven. Spreker is ds. W.A. Zondag.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hervormingsdag

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:Zomaar wat interkerkelijke reformatieherdenkingen:
Mooi om bij dergelijke bijeenkomsten te zien dat er sprake is van interkerkelijke samenwerking. Gelukkig niet alleen in deze tijd, maar altijd wel extra opvallend. Positief.
(~)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Wel apart. Bodegraven heeft er dan dus twee. Maar dat terzijde.

In Arnhem is op 27 oktober a.s. ook een interkerkelijke kerkhervormingsavond in de GG, met ds. A. Romein uit Ede.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hervormingsdag

Bericht door Delftenaar »

Wat Bodegraven betreft: zoiets kan per ongeluk omdat organisatoren niet van elkaars initiatief af weten.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Wat Bodegraven betreft: zoiets kan per ongeluk omdat organisatoren niet van elkaars initiatief af weten.
Behalve dan dat er ieder jaar in Bodegraven zo´n bijeenkomst is. Daar is niet veel zoekwerk voor nodig.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrien »

Gisteren voorgelzen uit de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil over de aflaathandel van Tetzel. Echt ongelooflijk om te lezen dat je zelfs een aflaat kon kopen voor zonden die je nog van plan was om te gaan doen! En dat een mens bedrogen wil worden. Maar in deze tijd hebben mensen helemaal geen aflaat meer nodig. Ze doen geen zonden meer en in de hel geloven ze ook niet meer.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door JCRyle »

Hendrien schreef:Gisteren voorgelzen uit de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil over de aflaathandel van Tetzel. Echt ongelooflijk om te lezen dat je zelfs een aflaat kon kopen voor zonden die je nog van plan was om te gaan doen! En dat een mens bedrogen wil worden. Maar in deze tijd hebben mensen helemaal geen aflaat meer nodig. Ze doen geen zonden meer en in de hel geloven ze ook niet meer.
Overigens hebben ze in deze tijd het wonder van de Reformatie ook niet meer nodig: Rechtvaardiging door het geloof in Christus.
Ze zijn tegenwoordig al verlost in de gewerkte beleving van hun schuld en zonde, zonder de toegepaste Bloedgerechtigheid van Christus.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Hervormingsdag

Bericht door Johannes 3:16 »

@Hendrien en JCRyle: wie zijn 'ze'?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hervormingsdag

Bericht door refo »

Gisteren een leespreek van Luther in de morgendienst.

's Middags ook een hervormingspreek van ds W. Harinck. Was inderdaad opvallend: in de tijd van de Heere Jezus moest de kerk hervormd worden. Idem ten tijde van Luther. Maar nu niet. Nu moeten alleen de mensen hervormd worden, maar de kerk is blijkbaar in orde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hervormingsdag

Bericht door eilander »

refo schreef:Gisteren een leespreek van Luther in de morgendienst.

's Middags ook een hervormingspreek van ds W. Harinck. Was inderdaad opvallend: in de tijd van de Heere Jezus moest de kerk hervormd worden. Idem ten tijde van Luther. Maar nu niet. Nu moeten alleen de mensen hervormd worden, maar de kerk is blijkbaar in orde.
Nou, als hervormde kan ik je zeggen dat de kerk zeker niet in orde is.
Plaats reactie