Hervormingsdag

Lieneke

Bericht door Lieneke »

"Maarten Luther timmert zijn 95 stellingen aan het slotkapel te Wittenberg".
Loze uitdrukking misschien, want inderdaad, wat doet het je nog..
Wat hielden die 95 stellingen eigenlijk in, zit ik me nu af te vragen?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Als je naar de slotkapel in Wittenberg gaat, kun je ze lezen. Je kunt ook boekjes kopen, waar ze instaan. Mogelijk staan ze ook op internet, ik zal voor je kijken.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Gerrie
Als je naar de slotkapel in Wittenberg gaat, kun je ze lezen. Je kunt ook boekjes kopen, waar ze instaan. Mogelijk staan ze ook op internet, ik zal voor je kijken.
Ze staan alle 95 op internet, als thans ik heb ze een tijdje geleden van internet gehaald.

En aan de Hervorming denk ik nog wel eens met regelmaat. Bijv. als ik de bijbel op m`n bureau zie liggen. Niet in het Latijn maar gewoon in het Nederlands! En ik mag hem nog lezen ook.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Bij ons is er met Hervormingsdag altijd een bijeenkomst. Meestal zijn er een aantal dominee's die een praatje houden. Het is een interkerkelijke avond, met dominee's van verschillende kerken.
limosa

Bericht door limosa »

Kijk op http://www.rdnet.nl/ voor links naar Luther-pagina's. Ook de 95 stellingen staan er bij.

limosa
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik ben nog altijd jaloers op Luther, Als dammer kom ik nooit verder dan een stelling op het bord. Hij wist er 95 bij elkaar te krijgen
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is een groot voorrecht dat wij hebben mogen meemaken. Dat al die eeuwen lang Gods Geest Zijn sporen trok door de gemeentes in Nederland, Duitsland, Engeland, Schotland, Zwitserland, Frankrijk enzovoorts. Dat alles door de Reformatie, die in 1517 begon met Luther's stellingen. Wat een wonder dat de Heere dat heeft willen gebruiken om door te breken met Zijn Woord en Evangelie van vrije genade. En dat houdt nog steeds stand, nog werkt Hij hier. O, hoe zou het eruit gezien hebben hier, als er geen Reformatie was geweest? Dan waren hoogstwaarschijnlijk de schatten uit dat heilrijke Evangelie verborgen gebleven.

Een grote geschiedenis heeft ons land, die gekerstend was door de Reformatie. Ook al wordt het minder, het is er nog steeds, daarom blijft het goed om ons te verwonderen over de Reformatie van ons land en dat wij daar ook in mogen delen door Gods goedheid en genade!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Alleen jammer dat ons land nog nader moest worden gereformeerd. Sindsdien is het Sola Scriptura en het Sola Fide een beetje in het gedrang te komen. En rechtvaardiging uit het geloof of door het geloof (what is in a word?) ook.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Op een gegeven moment was het zo dat er steeds meer dode orthodoxie in de kerk kwam. Het was belangrijk dat je ook in je leven liet zijn dat je gereformeerd was. Men ging meer letten op de levensheiliging die voortkwam uit het beleven van de gereformeerde leer die uit de Bijbel voortkomt. Ook is er telkens weer nadere reformatie bij ons nodig.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Volgens mij is elke dag hervormingsdag, toch?
england

Bericht door england »

Als het goed is wel, M, maar de praktijk is dat het wel zo goed is om er eens nadrukkelijk bij stil gezet te worden...

Hier wordt afschuwelijk Halloween gevierd....geef mij dan maar Hervormingsdag...
Inderdaad wel goed om bij stil te staan: -geloof alleen; -genade alleen; - Christus alleen; -de Bijbel alleen; -God alleen de eer... Geloven wij daar nog in...? Echt in?

Geloof alleen, of toch ook wat voelen en doen...
Genade alleen, of toch wel eerst in een bepalde houding leven, ernstig zijn, dit doen, zo leven...
Christus alleen, of toch ook ikzelf wel een beetje, of ome die zo'n nauw leven had...
De Bijbel alleen, of toch ook de dominee, of opa, of oudvader, mijn bevinding en ernstig leven....
God alleen de eer, of toch ook de kerk, of mijn ernsitge houding, mijn tranen...

Toch wel goed om er weer eens stil bij te staan,en ons leven na te kijken, enals het fout zit...'beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwige weg'

Een gode hervormingsdag toegewenst!
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

ALLEMAAL EVEN ZINGEN VANDAAG MENSEN!!

(voor muziek zie bij 'gedichten')

Een Vaste burcht

"Een vaste burcht is onze God"

1. Een vaste burcht is onze God,
een toevlucht voor de Zijnen!
Al drukt het leed, al dreigt het lot,
Hij doet zijn hulp verschijnen!
De vijand rukt vast aan
met opgestoken vaan;
hij draagt zijn rusting nog
van gruwel en bedrog,
maar zal als kaf verdwijnen!

2. Geen aardse macht begeren wij,
die gaat welras verloren.
Ons staat de sterke Held ter zij,
dien God ons heeft verkoren.
Vraagt gij zijn naam? Zo weet,
dat Hij de Christus heet,
Gods eengeboren Zoon,
verwinnaar van de troon:
de zeeg’ is ons beschoren!

3. En grimd’ ook d’open hel ons aan
met al haar duizendtallen,
toch zal geen vrees ons nederslaan,
toch doen wij `t krijgslied schallen.
Hoe ook de satan woedt,
wij staan hem voet voor voet,
wij tarten zijn geweld;
zijn vonnis is geveld:
één woord reeds doet hem vallen!

4. Gods Woord houdt stand in eeuwigheid
en zal geen duimbreed wijken.
Beef, satan! Hij, die ons geleidt,
zal u de vaan doen strijken!
Delf vrouw en kind’ren `t graf,
neem goed en bloed ons af,
het brengt u geen gewin:
wij gaan ten hemel in
en erven koninkrijken!




[Veranderd op 31/10/02 door rekna]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Beef, satan! Hij, die ons geleidt,
zal u de vaan doen strijken!
Delf vrouw en kind’ren `t graf,
neem goed en bloed ons af,
het brengt u geen gewin:
wij gaan ten hemel in
en erven koninkrijken!

Moeten we dit even zingen vandaag? Wat zullen de avondmaalstafels vol zitten. Laten we het zingen, maar uit het hart en niet even.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie