Hervormingsdag

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Bonny »

Bij ons geen hervormingsdienst. Misschien kijk ik de biografie van Luther even.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Weet iemand wie er vanavond in Rijssen voorging?
Ik ken de stem, en het leek wat op ds. Heemskerk, maar het is een gokje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Hervormingsdag

Bericht door jan de jong »

Ik weet niet of ze in Rotterdam nog net zo actief zijn als in de zeventiger jaren van de vorige eeuw: de vereniging 'Protestants Nederland' organiseerde een aantal jaren achtereen hervormingsavonden met stichting 'In de Rechte Straat' met sprekers van hervomde, geref.- chr.geref.- en ger.gem. huize. In de Laurens; Meestal koorzang door 'Deo Cantemus'. Pakkende toespraken, o.a.v. de pas overleden Ds Meynen. Wijlen de Rotterdamse Ds Korevaar was ook vaak een van de sprekers. De Laurens was dan tjokvol.
Ds Meynen grapte: 'na het zingen van de christelijke internationale oftewel ' Een vaste burcht' komt er hopelijk geen nieuwe beeldenstorm! :haha
Inderdaad, de aanwezigen lachten uit volle borst.

En gelukkig, het bleef die avond rustig in de stad!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Hervormingsdag

Bericht door Curatorium »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_948079
Ligt het aan mij, of zijn er steeds minder interkerkelijke hervormingsavonden? Dat is toch juist het mooie aan zo'n avond..
Of is het omdat het op zaterdag valt?

Ik heb net naar de dienst uit Bodegraven met Ds. W.A. Zondag (GG) & Ds. P. F. Bouter (PKN) geluisterd. Staat helaas nog niet online.
Wel online staat een dienst uit Nieuwer Ter Aa met volgens mij (?) Ds. Vlijm en Ds. P. Mulder. http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11424.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hervormingsdag

Bericht door refo »

jan de jong schreef:Ik weet niet of ze in Rotterdam nog net zo actief zijn als in de zeventiger jaren van de vorige eeuw: de vereniging 'Protestants Nederland' organiseerde een aantal jaren achtereen hervormingsavonden met stichting 'In de Rechte Straat' met sprekers van hervomde, geref.- chr.geref.- en ger.gem. huize. In de Laurens; Meestal koorzang door 'Deo Cantemus'. Pakkende toespraken, o.a.v. de pas overleden Ds Meynen. Wijlen de Rotterdamse Ds Korevaar was ook vaak een van de sprekers. De Laurens was dan tjokvol.[...]
Dat was in Gouda ook het geval. Volle Sint Jan. Je had toen sprekers die bij iedereen gewild waren.
Tegenwoordig trekken de Hervormden de neus op voor de dominees uit de afgescheiden kerken.
Gergemmers zien Hervormde of Christelijke Gereformeerde sprekers niet zitten.
Er zijn geen samenbindende figuren meer. Alle verschillen worden uitvergroot.
Toen een Hervormd predikant het bestond in een Hervormingsdienst om Graafland en Blaauwendraad te vergelijken met Luther was het met de liefde helemaal gedaan. Onze voorzitter (Hervormd) is nog met onze dominee wezen praten daarover en was tevreden over het gesprek. Maar Gergemmers zijn net olifanten. Die vergeten niets. En zo is het bezoek op 31 oktober steeds teruggelopen.
Helemaal toen Jacco van Delden in Delft die hervormingsavonden ging organiseren. Een particulier initiatief waar onze dominee(s) ook spraken. Dat mag helemaal niet!
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Hervormingsdag

Bericht door Refogast »

-DIA- schreef:Vanavond een dienst gehoord via de kerktelefoon voor de Spaans Evangelische Zending.
Deze jaarlijkse avond staat zoals altijd in het teken van de Kerkhervorming.

ds.??? had als thema:
HET KOPEN VAN DE WAARHEID
n.a.v. SPREUKEN 23:23a
Koopt de Waarheid en verkoopt ze niet.
3 puntjes
Een genadige verwaardiging
Een dringende aansporing
Een noodzakelijke waarschuwing


PS Weet iemand wie er vanavond voorging in Rijssen?
Ik kende de stem wel, maar kan zo geen naam van een predikant
erbij bedenken....
Ds. K. Boeder ging afgelopen woensdag voor in Rijssen voor de Spaans Evangelische Zending.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Refogast schreef:
-DIA- schreef:Vanavond een dienst gehoord via de kerktelefoon voor de Spaans Evangelische Zending.
Deze jaarlijkse avond staat zoals altijd in het teken van de Kerkhervorming.

ds.??? had als thema:
HET KOPEN VAN DE WAARHEID
n.a.v. SPREUKEN 23:23a
Koopt de Waarheid en verkoopt ze niet.
3 puntjes
Een genadige verwaardiging
Een dringende aansporing
Een noodzakelijke waarschuwing


PS Weet iemand wie er vanavond voorging in Rijssen?
Ik kende de stem wel, maar kan zo geen naam van een predikant
erbij bedenken....
Ds. K. Boeder ging afgelopen woensdag voor in Rijssen voor de Spaans Evangelische Zending.
Dat klopt. Een vriend van mij was aanwezig bij die dienst. Ik was die avond verbonden met Rotterdam-IJsselmonde. Op de Hervormingsdag, morgen dus, is hier nog een Hervormingsavond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Hervormingsdag

Bericht door mulder »

O? Dus 2 hervormingsavonden, was een niet genoeg? Welke Ds. leidt die van morgen dan en voor welke gemeenten?
Ben al een aantal jaar niet meer naar een hervormingsavond geweest. Ik ben voorheen wel eens naar een dienst van de GG Zuidwijk en de PKN geweest, kan daar niets meer over vinden. Zal wel gestopt zijn.
Ik ga zelf misschien morgen naar Dordrecht (Gg & Pkn). Zijn altijd mooie avonden.....

Overigens heeft de zwakke opkomst op hervormingsdagen er naar mijn idee grotendeels mee te maken dat veel kerken een aantal dagen later weer dankdag hebben. Dan wordt het voor sommigen nogal veel......
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hervormingsdag

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_948079
Ligt het aan mij, of zijn er steeds minder interkerkelijke hervormingsavonden? Dat is toch juist het mooie aan zo'n avond..
Of is het omdat het op zaterdag valt?

Ik heb net naar de dienst uit Bodegraven met Ds. W.A. Zondag (GG) & Ds. P. F. Bouter (PKN) geluisterd. Staat helaas nog niet online.
Wel online staat een dienst uit Nieuwer Ter Aa met volgens mij (?) Ds. Vlijm en Ds. P. Mulder. http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11424.
Ik had niet door dat het vanavond was. Ik had wel naar Nieuwer Ter Aa gewild.

In sommige gereformeerde gemeenten vond de kerkenraad het beter de bijeenkomsten afzonderlijk te houden. Daar ben ik niet zo´n voorstander van. Ik vind het een heel kwalijke ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Gergemmers zijn net olifanten. Die vergeten niets!
:haha :haha :haha Die Refo, een groot literair talent :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Curatorium schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_948079
Ligt het aan mij, of zijn er steeds minder interkerkelijke hervormingsavonden? Dat is toch juist het mooie aan zo'n avond..
Of is het omdat het op zaterdag valt?

Ik heb net naar de dienst uit Bodegraven met Ds. W.A. Zondag (GG) & Ds. P. F. Bouter (PKN) geluisterd. Staat helaas nog niet online.
Wel online staat een dienst uit Nieuwer Ter Aa met volgens mij (?) Ds. Vlijm en Ds. P. Mulder. http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11424.
Ik had niet door dat het vanavond was. Ik had wel naar Nieuwer Ter Aa gewild.

In sommige gereformeerde gemeenten vond de kerkenraad het beter de bijeenkomsten afzonderlijk te houden. Daar ben ik niet zo´n voorstander van. Ik vind het een heel kwalijke ontwikkeling.
Sterker nog: de Reformatie hoor je te herdenken samen met andere kerkverbanden. Anders wek je op z'n minst de indruk dat je de enige voortzetting van die Reformatie meent te zijn.
Ik zag overigens dat in vele plaatsen de Reformatieherdenking wel een interkerkelijk gebeuren is. Vanavond in het RD nog een mooi verslag van een avond waarop ds. J. Joppe en prof. dr. H.J. Selderhuis spraken, of de al genoemde bijeenkomst in Bodegraven. Of die in Dordrecht, waar de GB, de CGK en de GG al jaren samenwerken. Morgen in de Sint jan in Gouda de opening van het Bijbeljaar met nog veel meer kerken. Misschien gaan @Afgewezen, @WimAnker en @refo er wel gezamenlijk naar toe.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:O? Dus 2 hervormingsavonden, was een niet genoeg? Welke Ds. leidt die van morgen dan en voor welke gemeenten?
Ben al een aantal jaar niet meer naar een hervormingsavond geweest. Ik ben voorheen wel eens naar een dienst van de GG Zuidwijk en de PKN geweest, kan daar niets meer over vinden. Zal wel gestopt zijn.
Ik ga zelf misschien morgen naar Dordrecht (Gg & Pkn). Zijn altijd mooie avonden.....

Overigens heeft de zwakke opkomst op hervormingsdagen er naar mijn idee grotendeels mee te maken dat veel kerken een aantal dagen later weer dankdag hebben. Dan wordt het voor sommigen nogal veel......
De dienst waarin ds. Boeder voorging was interkerkelijk en op uitnodiging van het plaatselijk comité van de SEZ.
Deze diensten worden jaarlijks gehouden de laatste jaren staan de diensten voor de SEZ in het teken van Hervorming.
Het zijn dus oorspronkelijk geen echt Hervormingssamenkomsten, maar ze zijn gegroeid uit de SEZ-diensten.
Echte Hervormingsdiensten hadden we eerder wel, toen de Hervormde Kerk nog meedeed. Het zijn nu dus SEZ-diensten
die in het teken van Hervorming staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hervormingsdag

Bericht door helma »

In Veenendaal zijn er vanavond ook 2; in de Ger. Gem. en in de HHK...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hervormingsdag

Bericht door Orchidee »

Hhg; Kralingseveer:
IJsselmondselaan 340
3064 AW, Rotterdam Kralingse Veer

Op Hervormingsdag zal er in de avond DV een bijeenkomst worden belegd. Deze vangt aan om 20.00 uur. Drie predikanten uit drie verschillende kerkverbanden zullen spreken over drie van de vijf sola’s van de reformatie:

Ds. A.J. Mensink (PKN): ‘Solo Christo’ (alleen door Christus)
Ds. M.A. Kempeneers (CGK): ‘Sola Fide’ (alleen door geloof)
Ds. G.A. van den Brink (HHK): ‘Soli Deo Gloria’ (alleen aan God de eer)

De collecte wordt gehouden t.b.v. de Spaans Evangelische Zending. Jong en oud is hartelijk welkom tijdens deze avond.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Hervormingsdag

Bericht door Curatorium »

helma schreef:In Veenendaal zijn er vanavond ook 2; in de Ger. Gem. en in de HHK...
Gemiste kansen!
Plaats reactie