Psalmen zingen met Bovenstem

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door albion »

freek schreef:Tjonge wat zijn jullie wereldvreemd zeg. Wij zingen in de kerk nóg langzamer :D
En maken ze van die 'mooie' draaien aan het einde van de regel?? 8|
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Wow, als dit "niet zo erg langzaam" is, wil ik ook wel eens langzame gemeentezang horen. Hoe klinkt dat? Zingen ze dan tegen de klok in of zo?

Natuurlijk, als mensen dit mooi vinden moeten ze het vooral zo doen. Zolang ze er maar geen dingen aan vastkoppelen alsof déze manier van zingen enige relatie heeft met "de rechte prediking" of zo. Helaas gebeurt dat nog wel eens...

Maar 't is wel goed om te bedenken dat dit een uiting is van een subcultuur die nauwelijks meer enig raakvlak heeft met de bewoonde wereld. Ik ken mensen uit het buitenland die zo nu en dan in Nederland naar zo'n bijeenkomst gaan, gewoon als iets folkloristisch, net als een klederdrachtenshow.

ik kan je wel een of 2 gemeente doorgeven waar iedere noot wel 5 tellen duurt of langer en het is 'hééél eerbiedig' om aan het einde van de regel de noot heel lang aan te houden zodat sommige mensen er hele mooie draaien aan kan geven (van hoog naar laag of omgekeerd) en dan moet je je ook nog voorstellen dat er op een harmonium gespeeld werd en weinig mensen in de kerk! :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:ik kan je wel een of 2 gemeente doorgeven waar iedere noot wel 5 tellen duurt of langer en het is 'hééél eerbiedig' om aan het einde van de regel de noot heel lang aan te houden zodat sommige mensen er hele mooie draaien aan kan geven (van hoog naar laag of omgekeerd) en dan moet je je ook nog voorstellen dat er op een harmonium gespeeld werd en weinig mensen in de kerk! :huhu
Kunnen we dat ook horen op Audioserver of kerkdiensten.eigenstart o.i.d.?
Ben zeer benieuwd!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef: Bovendien kun je niet nadenken bij wat je zingt, omdat je al bij de volgende regel bent als je nog over de vorige nadenkt.

:livre Hoe zei ds. A. van der Meer ook alweer? 'Zij zingen als een vogel die schielijk over het land vliegt zonder de grond te raken'?
Lees jij dan ook in dat tempo, of wordt de schriftlezing ook in dat tempo voorgelezen? Niet na kunnen denken bij wat je zingt vind ik een onzinnige reden!

:livre "Ik ben in gemeenten geweest waar het zingen uiterst treurig was. Het tempo was daar zo vreselijk langzaam, dat je je af kon vragen of ze ooit Psalm 119 helemaal zouden kunnen zingen, of, om het met Watts te zeggen, de eeuwigheid niet te kort voor hen zou zijn om er door heen te komen. En alles bij elkaar leek de geest van de mensen me zo neerslachtig, zo zwaarmoedig, zo doods, dat we hadden kunnen denken, dat ze eerder van plan warenn zich op te hangen dan de immergenadige God te verheerlijken." CH Spurgeon.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Marco »

caprice schreef:
jvdg schreef:Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Misschien is de gemiddelde gemeentezang wel erg langzaam, dan. Dit is wel zo langzaam dat de meeste mensen niet meer dan drie noten halen voordat ze weer adem moeten halen. Ik weet het: het is maar net wat je gewend bent, maar toch..

Ik kan mij niet voorstellen dat je op deze manier een lofpsalm ('zingt vrolijk, roemt de naam des HEEREN') vrolijk kunt laten klinken. Tenminste niet, als je niet bij voorbaat een heel aparte associatie hebt met 'lof'. Dan ben ik toch wel blij met ritmisch gezongen psalmen, eventueel met tegenstem(voorbeeldje).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door wim »

caprice schreef: Juist niet. Van heel snel zingen begin je te hijgen, weet je niet wanneer je adem moet halen, en krijg je lamme stembanden.
Waar je moet ademen is nogal duidelijk: voor het begin van elke regel. En als je van 'snel' zingen lamme stembanden krijgt, zou ik ze maar eens trainen.

Wat een kwelling om naar dit anti-muzikale gesleep en gedraai te luisteren, trouwens.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef: Mijn gevoelen. Lekker hakken op je roots.
Gospel vind ik doorgaans ook niks hoor. Met m'n 'roots' heeft mijn afkeer al helemaal niet te maken, want ik heb gelukkig nooit zo traag moeten zingen (wie wel eigenlijk?).
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door MarthaMartha »

wim schreef:
Erasmiaan schreef: Mijn gevoelen. Lekker hakken op je roots.
Gospel vind ik doorgaans ook niks hoor. Met m'n 'roots' heeft mijn afkeer al helemaal niet te maken, want ik heb gelukkig nooit zo traag moeten zingen (wie wel eigenlijk?).
ik :? vroeger....
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 16 apr 2008, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Mister »

albion schreef:
Mister schreef:Hoho JvdG, dat maak jij er van. Dat zegt niemand hier, bij mijn weten zo.
Ik geniet van de psalmen, laat je dat tot troost zijn dan.
Maar ik geniet niet van deze uitvoering van de psalmen, om de eenvoudige reden dat het niet mooi in mijn oren klinkt.
Redenen daarvoor vind je hier al genoeg... ;)
zo komt het bij mij ook over. Net of het langzame zingen niet deugd. Ik vind het al heel wat als de gemeente goed met het orgel meezingt (dus niet hier langzamer en daar vlugger, omdat de een het te snel vindt en de ander het te langzaam vindt en daarom maar op eigen houtje een noot voor of achter ligt, daar erger ik me veel meer aan!).
Het gaat hier niet over het feit over langzaam zingen niet goed is. Ik constateer slechts dat het hier dermate langzaam is dat je in de regel meerdere ademhalingsmomenten krijgt. Dat in combinatie met lekker 'glijen' van hoog naar laag... Mijn muzikaal gevoel bibbert hier van :bobo
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door freek »

Marco schreef:
caprice schreef:
jvdg schreef:Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Misschien is de gemiddelde gemeentezang wel erg langzaam, dan. Dit is wel zo langzaam dat de meeste mensen niet meer dan drie noten halen voordat ze weer adem moeten halen. Ik weet het: het is maar net wat je gewend bent, maar toch..

Ik kan mij niet voorstellen dat je op deze manier een lofpsalm ('zingt vrolijk, roemt de naam des HEEREN') vrolijk kunt laten klinken. Tenminste niet, als je niet bij voorbaat een heel aparte associatie hebt met 'lof'. Dan ben ik toch wel blij met ritmisch gezongen psalmen, eventueel met tegenstem(voorbeeldje).
Tja..ik krijg ook wel gewetensnood als we zingen 'Dat al wat adem heeft Hem prijs'; meestal heb ik weinig adem meer.
Richting Wim: ik zing - althans ik probeer dat - elke zondag nog veel trager dan dit.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Marnix »

Ik zou eerder gewetensnood krijgen omdat ik zo'n lofpsalm zonder ritme en zo langzaam zou zingen ;) Ik zou volgens mij de noten nooit lang genoeg aan kunnen houden dan :)
jvdg schreef:Ondanks mijn kritiek op het zingen met bovenstem en alle afkeer van velen, verbaas ik mij over de afschuw die in dit topic hierover wordt tentoongespreid.

Laat de liefhebbers hiervan toch gewoon genieten.
Of is de hiermee gepaard gaande emotie zo verderfelijk?

Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Met een voorkeur of sympathie voor een bepaalde manier van zingen en wat je zingt is op zich toch niet zoveel mis? Ik heb geen voorkeur voor Psalmen, hymnen of andere geestelijke liederen, ik vind juist de afwisseling mooi, het vult elkaar aan etc. Wat tempo betreft heb ik zeker een voorkeur. Allereerst omdat tempo mag aangepast worden aan de sfeer van een lied, een loflied of een vrolijk lied mag best wat up-tempo gezongen worden. Langzaam zingen ben ik sowieso niet gewend, niet-ritmisch zingen ook niet. Voor mijn gevoel (en dat is persoonlijk) is dat heel onnatuurlijk. Ik moet er echt niet aan denken om zo langzaam te moeten zingen. Daarmee moeten allen die dat wel doen zich nog niet aangevallen voelen.

Overigens moet ik wel even vermelden dat ik weer prachtige argumenten heb gehoord waarom er vooral niets moet veranderen. Waar bejaarden van 80 en astmatiche mensen totaal geen ademnood krijgen van het zingen bij mij in de kerk schijnt dat op dit forum wel voor te komen. Volgens mij heb je het nooit geprobeerd, of de verandering was zo schokkend dat de adem in je keel stokte. Allicht vereist het een maandje gewenning, maar dan moet het toch echt niet zo'n probleem meer zijn. :) Maar ja, het is bekend dat als je iets niet wil veranderen, je ook al heel snel beren op de weg ziet :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:ik kan je wel een of 2 gemeente doorgeven waar iedere noot wel 5 tellen duurt of langer en het is 'hééél eerbiedig' om aan het einde van de regel de noot heel lang aan te houden zodat sommige mensen er hele mooie draaien aan kan geven (van hoog naar laag of omgekeerd) en dan moet je je ook nog voorstellen dat er op een harmonium gespeeld werd en weinig mensen in de kerk! :huhu
Kunnen we dat ook horen op Audioserver of kerkdiensten.eigenstart o.i.d.?
Ben zeer benieuwd!
helaas, hier kan je alleen 'live' van genieten :hum ;)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door sweelinck 25 »

lees het stukje op de achterkant van het RD nog mar eens, dat kan ook nog eens een probleem zijn.

Dat is nog veel erger.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Jo-Ann »

sweelinck 25 schreef:lees het stukje op de achterkant van het RD nog mar eens, dat kan ook nog eens een probleem zijn.

Dat is nog veel erger.
idd dat 'geleur' en dat 'getrek' vind ik ook super-irritant. Pas je aan...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Hendrikus »

sweelinck 25 schreef:lees het stukje op de achterkant van het RD nog mar eens, dat kan ook nog eens een probleem zijn.

Dat is nog veel erger.
Nog veel erger dan wat?

ds. Meeuse heeft helemaal gelijk als hij zegt dat die mensen die vooruit zingen of die juist achter de gemeente aan zingen per saldo gewoon in hetzelfde tempo zingen als de rest. Dat klopt.

Maar dat doen ze ook in gemeenten die heel langzaam zingen: ook dáár zijn mensen die het nóg te snel gaat en die er dus achteraan blijven zingen. En er zullen misschien ook wel mensen zijn die het te langzaam gaat en die proberen een beetje vóór de rest uit te zingen.

Dus: ik zie de relevantie van je opmerking niet, Sweelinck.
Plaats reactie