Psalmen zingen met Bovenstem

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Ik denk dat mijn overkoepelende bezwaar (wat een woord :OO3 ) toch dit is:
heel veel mensen waarderen dit omdat ze er een bepaald 'gevoel' bijkrijgen. (Dat verzin ik niet, maar lees ik o.a. in de interviews) Een soort indrukwekkend, religieusachtig gevoel. Ik denk dat we moeten oppassen met dit soort gevoel. Dat mag nooit afhankelijk worden van de organist, de gemeente of de bovenstemgroep.
Ach, dat is nog maar de vraag. Elia (of Eliza) liet ook een speelman komen om te kunnen profeteren.
Soms word ik wel eens moe van zoveel theologische correctheid...
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door caprice »

vlinder schreef:Ik vind het ook afschuwelijk.
1.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
:bobo +1:( :bobo
vlinder schreef:2. Als iemand slecht kan zingen is dit een kwelling. Sneller zingen, zingt nu eenmaal makkelijker.
Juist niet. Van heel snel zingen begin je te hijgen, weet je niet wanneer je adem moet halen, en krijg je lamme stembanden. Bovendien kun je niet nadenken bij wat je zingt, omdat je al bij de volgende regel bent als je nog over de vorige nadenkt.

:livre Hoe zei ds. A. van der Meer ook alweer? 'Zij zingen als een vogel die schielijk over het land vliegt zonder de grond te raken'?
vlinder schreef:9. Vond tweede mooier dan de eerste..... :?
Dat klopt. Dan speelt Pieter Heykoop. :garde
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door jvdg »

Ondanks mijn kritiek op het zingen met bovenstem en alle afkeer van velen, verbaas ik mij over de afschuw die in dit topic hierover wordt tentoongespreid.

Laat de liefhebbers hiervan toch gewoon genieten.
Of is de hiermee gepaard gaande emotie zo verderfelijk?

Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Mister »

Hoho JvdG, dat maak jij er van. Dat zegt niemand hier, bij mijn weten zo.
Ik geniet van de psalmen, laat je dat tot troost zijn dan.
Maar ik geniet niet van deze uitvoering van de psalmen, om de eenvoudige reden dat het niet mooi in mijn oren klinkt.
Redenen daarvoor vind je hier al genoeg... ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Mister »

caprice schreef:
jvdg schreef:Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Kleine correctie dan: zoals de gemiddelde gemeentezang in de gemeente van Caprice...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Hoho JvdG, dat maak jij er van. Dat zegt niemand hier, bij mijn weten zo.
Ik geniet van de psalmen, laat je dat tot troost zijn dan.
Maar ik geniet niet van deze uitvoering van de psalmen, om de eenvoudige reden dat het niet mooi in mijn oren klinkt.
Redenen daarvoor vind je hier al genoeg... ;)
Oké, ik geniet ook niet zo bijzonder van die bovenstem, maar ik wou een lans breken voor velen die hier wel van genieten.
Ikzelf hou van de psalmen "recht voor z'n raap".
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Elia (of Eliza) liet ook een speelman komen om te kunnen profeteren.
Ik heb nog nooit iemand horen profeteren op een psalmzangdag-met-bovenstem. (Sterker nog: nooit in mijn hele leven.)
Soms word ik wel eens moe van zoveel theologische correctheid...
Ja, vervelend is dat.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Ikzelf hou van de psalmen "recht voor z'n raap".
Ik ook. Van Petrus Dathenus. :)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door vlinder »

Mister schreef:
caprice schreef:
jvdg schreef:Mij bekruipt het gevoel dat andere, modernere, uitingen van religieuze muziek, met name gospel, met meer sympathie wordt bejegend dan deze vorm van psalmzingen.

Waarom?
Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Kleine correctie dan: zoals de gemiddelde gemeentezang in de gemeente van Caprice...
Dat wilde ik ook zeggen. Daarnaast moet je goed lezen: ik zei niet heel snel, ik zei: sneller. Dit heb ik bewust gedaan.
En ik hoef bij ons in de kerk nooit naar adem te happen en ik kan echt beter nadenken over wat ik zing omdat de regels die doorlopen "sneller" bij elkaar aansluiten. Als je zingt: Geen vader sloeg met groter meededogen en je blijft weet ik het hoeveel tellen stil, en je zingt daarna: op teder kroost....dan heb je niet meer echt het idee dat het logisch is......
Mijn vader kan echt afschuwelijk slecht zingen (zijn eigen woorden en de mijne ;) )
In onze kerk zingen ze erg langzaam, maar toen wij eens op vakantie waren in een ger. gem, waar ze wat sneller zongen, gaf hij zelf toe dat dat echt makkelijker zingt.

@ JvdG, Ben niet voor psalmen of tegen gospel. Ik kan van alletwee genieten op z'n tijd, maar niet in deze uitvoering, maar ook niet van een snelle, harde boeink gospel uitvoering. Smaken verschillen toch?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door jvdg »

vlinder schreef: Smaken verschillen toch?
Jazeker.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door freek »

Tjonge wat zijn jullie wereldvreemd zeg. Wij zingen in de kerk nóg langzamer :D
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Dat weet ik ook niet. Zo erg langzaam zijn deze 2 stukken niet. Gewoon zoals de gemiddelde gemeentezang.
Wow, als dit "niet zo erg langzaam" is, wil ik ook wel eens langzame gemeentezang horen. Hoe klinkt dat? Zingen ze dan tegen de klok in of zo?

Natuurlijk, als mensen dit mooi vinden moeten ze het vooral zo doen. Zolang ze er maar geen dingen aan vastkoppelen alsof déze manier van zingen enige relatie heeft met "de rechte prediking" of zo. Helaas gebeurt dat nog wel eens...

Maar 't is wel goed om te bedenken dat dit een uiting is van een subcultuur die nauwelijks meer enig raakvlak heeft met de bewoonde wereld. Ik ken mensen uit het buitenland die zo nu en dan in Nederland naar zo'n bijeenkomst gaan, gewoon als iets folkloristisch, net als een klederdrachtenshow.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door albion »

Mister schreef:Hoho JvdG, dat maak jij er van. Dat zegt niemand hier, bij mijn weten zo.
Ik geniet van de psalmen, laat je dat tot troost zijn dan.
Maar ik geniet niet van deze uitvoering van de psalmen, om de eenvoudige reden dat het niet mooi in mijn oren klinkt.
Redenen daarvoor vind je hier al genoeg... ;)
zo komt het bij mij ook over. Net of het langzame zingen niet deugd. Ik vind het al heel wat als de gemeente goed met het orgel meezingt (dus niet hier langzamer en daar vlugger, omdat de een het te snel vindt en de ander het te langzaam vindt en daarom maar op eigen houtje een noot voor of achter ligt, daar erger ik me veel meer aan!).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Soms word ik wel eens moe van zoveel theologische correctheid...
Mijn gevoelen. Lekker hakken op je roots. 't Is fijn dat wij nu (precies zoals de makers het wilden) ritmisch zingen zonder bovenstem. En 't schijnt ook nog bijbelser te zijn. Nou, nou.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook wel langzaam vind. Maar bij psalm 123 mag dat ook wel, 't is een eerbiedig gebed.
Plaats reactie