Psalmen zingen met Bovenstem

de Paus

Psalmen zingen met Bovenstem

Bericht door de Paus »

Wat vinden jullie van dit verschijnsel, als jullie het uberhaupt al kennen?
bloob

Bericht door bloob »

nix mis mee, zolang het eerbiedig gebeurt, en men Gods eer op het oog heeft!

Mooi, mooi, mooi.....
Jelle

Bericht door Jelle »

Ben ik voor en als het in de buurt is of komt zal ik er zeker heengaan, mits ik er de tijd voor vrij heb.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door de PausPsalmen zingen met Bovenstem
Even voor mij als leek: is dat zoiets als meezingen op de galerij????:bou:
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Heel mooi, kan zelf mooi zijn in de eredienst!!

Bij ons wordt het toch wel geregeld gedaan tijdens de eredienst
de Paus

Bericht door de Paus »

Even voor mij als leek: is dat zoiets als meezingen op de galerij????
Nee, geenzins. De tenoren zingen bij de psalmen (die niet-ritmisch worden gezongen) een tweede melodie, die stukken hoger is, dan de gebruikelijke melodie.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ik vindt het mooi klinken. Maar het moet wel eerbiedig en tot Gods eer.
Doe het het zelf zo af en toe ook wel.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Bovenstem.....
Dan hoor je toch mannen hoger eroverheen zingen?
't Is niet zoiets als de tweede stem dacht ik.
Ik heb het ooit gehoord in Kampen, toen ik Nederland verkende. In Overijssel schijnt het veel gedaan te worden, ook in de eredienst.
Ooit zei een dominee dat hij bewust die psalmen liet zingen waarbij de bovenstem gezongen werd, als hij in een "bovenstemgemeente' moest preken. 'k Ben zijn naam even kwijt.
Maar: ik vond het toen in Kampen erg mooi klinken.

P.Paape
wpv

Bericht door wpv »

Bovenstem? Schitterend. Alleen heb ik 1 opmerking. Waarom niet ritmisch en een beetje tempo erin? Enige tijd geleden was ik op een psalmzangavond, daar werd heeeeeeeeel langzaam gezongen, met het gevolg dat er ontzettend gedraaid werd. Zing dan maar wat sneller. Wel of niet ritmisch, dat maakt dan niet uit.
de Paus

Bericht door de Paus »

Bovenstem.....
Dan hoor je toch mannen hoger eroverheen zingen?
't Is niet zoiets als de tweede stem dacht ik.
Klopt. Een 2e stem kan ook een lagere melodie hebben. Een bovenstem is ook alleen voor de tenoren.
Ik heb het ooit gehoord in Kampen, toen ik Nederland verkende. In Overijssel schijnt het veel gedaan te worden, ook in de eredienst.
Dat zal dan in de Bovenkerk zijn geweest. Daar worden af en toe speciale concerten georganiseerd waar dan ook met bovenstem wordt gezongen. Tijdens de gewone diensten wordt er in Kampen geen bovenstem gezongen.
Ooit zei een dominee dat hij bewust die psalmen liet zingen waarbij de bovenstem gezongen werd, als hij in een "bovenstemgemeente' moest preken.
Ik was afgelopen zondag in Genemuiden, en daar gebeurde dat ook: Psalm 42, 118, 68 en 119 werd onder andere gezongen. Het klopt dat er in die omgeving nog wel met bovenstem wordt gezongen, maar het wordt wel met uitsterven bedreigd.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Dat kon inderdaad wel eens in de Bovenkerk zijn geweest. Het was vlakbij het water, de IJssel. Is dat de Bovenkerk?
Het was ook niet op een zondag in de eredienst, maar zoals jij ook zegt, tijdens een concert met allerlei koren uit de omgeving van Kampen en Kampen zelf. 't Is al weer vier jaar geleden, dus zo heel goed weet ik het niet meer. Maar ik kreeg kippenvel op mijn armen, wat betekent dat ik het erg mooi vond.

Ik vind dat gedragene (d.i. niet ritmisch)tijdens het zingen juist iets moois uitstralen. Alhoewel het niet te langzaam moet. Toen ik eens in het boerenplaatsje Staphorst kwam, ging dat zo langzaam, dat ik het niet meer eerbiedig vond. Ze zongen daar overigens niet met bovenstem.
Kan de bovenstem alleen gezongen worden bij niet-ritmisch gezongen psalmen?

Groet,
Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Zingen met bovenstem kan op hele noten maar ook ritmisch. Bij de mannenzang in Katwijk aan zee gebeurd dit met ritmisch zingen.
Het zingen met bovenstem ken ik al vanaf mijn jeugd. Ik bezit nog grammefoonplaten van zeker 35 jaar oud waarop men in Genemuiden Psalmen zingt met bovenstem.
Als met dit doet, maar dat geldt voor alle zingen in de kerk, moet het niet te langzaam gaan. Er wordt wel eens zo langzaam gezongen dat het zo langzamerhand blèren wordt. Iedereen kan dan tussen elk woord, flink ademhalen en dan vol gas het eruit gooien. Voor mij heeft dat niets met eerbiedig zingen te maken. en dan klinkt uiteraard de bovenstem ook niet mooi. Volgens mij met het wel mooi vloeiend gaan.
de Paus

Bericht door de Paus »

Wanneer komt die CD eigenlijk uit, van de mannenzang in Katwijk?
Jelle

Bericht door Jelle »

De Paus, volgens mij rond half juni dacht ik zo. Ik heb hem tenminste gelijk bij het zingen in de kerk besteld.
Toch leuk dat de Paus ook nog belangstelling heeft voor mannenzang in Katwijk aan zee.
Ik dacht dat ze daar in Rome nog nooit van gehoord hadden, maar nu blijkt toch van wel.;)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

De bovenstem invoeren wordt met name in de wat "behoudende" kringen volop getolereerd. Als het echter om ritmisch zingen gaat, dan wordt er opeens heel moeilijk gedaan(is mijn ervaring). Hoe zou dit komen?

Waarom mag de bovenstem wel ingevoerd worden en het ritmisch zingen niet?

Wie?

Mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Plaats reactie