kerk in Edinburgh, Schotland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

kerk in Edinburgh, Schotland

Bericht door parsifal »

A.s vrijdag vertrek ik voor anderhalve week naar Schotland. Heeft iemand ervaring met kerkbezoek daar? Ik wil op zondag toch een kerk bezoeken het liefst in de buurt van het Haymarket station.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Hier wat reformatorische gemeentes in Edinburgh. Ik heb ze overigens zelf niet bezocht.

Associated Presbyterian Church:
http://www.apchurches.org/info_edinburgh.html

Free Church of Scotland:
http://www.buccleuchfreechurch.co.uk/
http://www.stcolumbas.info/

Free Church of Scotland Continuing:
http://www.edinburgh-freechurchcontinuing.webeden.co.uk/

Free Presbyterian Church:
http://www.fpchurch.org.uk/congregations/UK/Scotland/Edinburgh.php
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 mei 2007, 07:27, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Drie kerken die op ongeveer 3 km zitten zijn:

Free Church [Chapel Street]
Free Church C [Barony Street]
Free Presbyterian Church [Napier house]

Voor een link van alle kerken:

http://www.scottishchristian.com/churches
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Misschien kan iemand eens een POI-lijst maken voor de TomTom met prot. chr. kerken in Europa. Gat in de refo-markt? Of bestaat dit al?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Krijg je gegarandeerd ruzie over wat "prot chr" is en wat niet.

Volgens mij kun je dan net zo goed gewoon erheen rijden en de eerste de beste voorbijganger vragen: "Is hier ergens een protestants-christelijke kerk in de buurt?". Hoeven we alleen aan meneer Wat en Hoe te vragen of hij dat zinnetje in zijn taalgidsjes opneemt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Unionist schreef:Krijg je gegarandeerd ruzie over wat "prot chr" is en wat niet.

Volgens mij kun je dan net zo goed gewoon erheen rijden en de eerste de beste voorbijganger vragen: "Is hier ergens een protestants-christelijke kerk in de buurt?". Hoeven we alleen aan meneer Wat en Hoe te vragen of hij dat zinnetje in zijn taalgidsjes opneemt.
en in de Italiaanse gids, hoe zit het dáármee?? ik denk zomaar dat het niet écht zinvol is om dat zinnetje daarin op te nemen, want je struikelt en breekt je nek over de katholieke kerken en kapelletjes................maar pr.chr.kerken.......hó maar....!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

bedankt, wordt waarschijnlijk een free church.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:bedankt, wordt waarschijnlijk een free church.
We krijgen achteraf toch wel een korte impressie van de bezochte kerkdienst? :wink:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

als mystery worshipper...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

parsifal schreef:bedankt, wordt waarschijnlijk een free church.
Ik, en mijn betere helft, hebben enige ervaring in dezen in Engeland, Wales en Ierland.

Aangezien ik voornemens ben om op korte termijn Schotland te bezoeken, zou ik het op prijs stellen jouw ervaringen in het Schotse t.a.v. churches in "onze richting" te vernemen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

ND van10 Mei schreef: Schotten werken aan eenheid

van onze redactie kerk

EDINBURGH - De grote protestantse Church of Scotland en de kleine, afgescheiden Free Church of Scotland hebben een gezamenlijke verklaring uitgegeven. Daarin spreken ze uit dat ze elkaar als kerk erkennen, elkaar nodig hebben en verder willen werken aan toenadering.
De verklaring is het resultaat van twee jaar informele gesprekken tussen de oecumenische commissies van beide kerken. De Church of Scotland (600.000 leden) heeft banden met de Protestantse Kerk in Nederland. De Free Church of Scotland (12.000 leden) scheidde zich in 1843 van deze kerk af en is een zusterkerk van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en de Christelijke Gereformeerde Kerken.

De verklaring gaat niet in op verschilpunten tussen beide kerken, maar wijst op het gebed van Jezus in de Bijbel (Johannes 17), dat de wereld Hem zal leren kennen dankzij de eenheid onder zijn volgelingen. De twee kerken kunnen meer samen doen om de wereld met Christus in aanraking te brengen, aldus de verklaring.

De mate van samenwerking zal lokaal erg verschillen, zegt James Maciver, predikant op het eiland Lewis en voorzitter van de commissie voor relaties met andere kerken van de Free Church of Scotland.

,,De Church of Scotland is heel breed, ook vrijzinnige theologie wordt er toegelaten, maar op lokaal niveau zijn er wel gemeenten die in leer en leven echt gereformeerd zijn'', zegt Maciver. Die werken nu soms al samen. ,,Deze week nog ben ik mede voorgegaan in een begrafenisdienst van onze buurgemeente van de Church of Scotland. We verschillen nauwelijks en we vinden het belangrijk om de eenheid van de kerk in praktijk te brengen, zonder aan het evangelie tekort te doen.'' De verklaring noemt als voorbeelden van mogelijke samenwerking: initiatieven voor evangelisatie en kerkplanting, kanselruil en gezamenlijke diensten, sociaal werk en gezamenlijk optreden naar de overheid.

Beide kerken spreken ook uit dat ze elkaar nodig hebben, zoals Paulus spreekt over het lichaam van Christus, waarvan de delen niet zonder elkaar kunnen. Wel wijst de verklaring op wantrouwen in de beeldvorming over en weer, die is gegroeid en zich niet zomaar laat wegwassen.

De Schotse kerken hebben allebei de Westminster Confessie in hun grondslag. Die heeft een andere visie op verschillen tussen kerken dan de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die van ware en valse kerken spreekt. De belijdenis van Westminster gaat uit van een universele kerk, die zich in meer of minder zuivere gedaanten voordoet.

De oecumenische commissie van de Church of Scotland stelt vast, dat jongeren weinig boodschap meer hebben aan kerkgrenzen en aan de verschillen tussen kerken.

Oecumene is niets minder dan het evangelie van verzoening in de praktijk, zegt de commissie in het rapport waarin ze de synode bijpraat over alle interkerkelijke relaties. ,,Waar we niet verzoend zijn met elkaar, zijn we een zonde en een schandaal. Oecumene daagt dus gesloten gemeenschappen uit in hun identiteit.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Okee ik ben bij de Free Church St Columba's geweest. Een jonge kerk van een man of 200. De kerk viel me al op door een bord wat er aan de buitenkant hing "Many folks want to serve God, most of them as advisors". Hoe waar is dat. De diensten waren aansprekend. Psalmen zingen zonder orgel. Preken die aanspraken enz. Ook is het een gastvrije gemeente. De zondagen heb ik niet zelf voor eten hoeven zorgen. Ik kon ook wat met de jeugd optrekken daar. De eerste zondag avond was er een gezamelijke dienst in Leigh. Daar preekte Ds Alasdair McLeod dat was ook indrukwekkend. Hij doet me qua preken denken aan Prof vd Brink uit Woerden of Dr Russcher uit Barneveld. Erg goed onderbouwd alles. Over Jesaja 55 ging de preek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie