Biddag

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Biddag

Bericht door Bert Mulder »

Wij hebben vandaag, en de volgende 2 dagen biddag, volgens Presbyteriaans gebruik. In de Westminster confessie is ook het gebed een 'middel der genade', zoals in de 3FvE de prediking en de sacramenten middelen der genade zijn.

Wat dat inhoud is dat we 3 avonden bijeenkomen. We beginnen met een korte meditatie, en dan bidden we om beurten over de noden. Ieder die vrijmoedigheid heeft om te bidden bidt hartop. De diensten zullen ongeveer een uur duren.

Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Biddag

Bericht door alexv »

Bert Mulder schreef:Wij hebben vandaag, en de volgende 2 dagen biddag, volgens Presbyteriaans gebruik. In de Westminster confessie is ook het gebed een 'middel der genade', zoals in de 3FvE de prediking en de sacramenten middelen der genade zijn.

Wat dat inhoud is dat we 3 avonden bijeenkomen. We beginnen met een korte meditatie, en dan bidden we om beurten over de noden. Ieder die vrijmoedigheid heeft om te bidden bidt hartop. De diensten zullen ongeveer een uur duren.

Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
O, dat is mooi. Bij ons doen ze dat om de week op woensdag avond. Alleen wordt er dan voor de verschillende zaken gebeden door leden van de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Wij hebben vandaag, en de volgende 2 dagen biddag, volgens Presbyteriaans gebruik. In de Westminster confessie is ook het gebed een 'middel der genade', zoals in de 3FvE de prediking en de sacramenten middelen der genade zijn.

Wat dat inhoud is dat we 3 avonden bijeenkomen. We beginnen met een korte meditatie, en dan bidden we om beurten over de noden. Ieder die vrijmoedigheid heeft om te bidden bidt hartop. De diensten zullen ongeveer een uur duren.

Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
De Week van gebed was hier afgelopen week: http://www.raadvankerken.nl/?b=3954
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Biddag

Bericht door samanthi »

Bert Mulder schreef:Wij hebben vandaag, en de volgende 2 dagen biddag, volgens Presbyteriaans gebruik. In de Westminster confessie is ook het gebed een 'middel der genade', zoals in de 3FvE de prediking en de sacramenten middelen der genade zijn.

Wat dat inhoud is dat we 3 avonden bijeenkomen. We beginnen met een korte meditatie, en dan bidden we om beurten over de noden. Ieder die vrijmoedigheid heeft om te bidden bidt hartop. De diensten zullen ongeveer een uur duren.

Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
Wat mooi dat dit in drie diensten gebeurd, en dan ook met specifieke punten. Bij ons is er een gebedavond één keer in de maand. Dan komen er verschillende punten aan bod.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Biddag

Bericht door Bert Mulder »

samanthi schreef:
Bert Mulder schreef: Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
Wat mooi dat dit in drie diensten gebeurd, en dan ook met specifieke punten. Bij ons is er een gebedavond één keer in de maand. Dan komen er verschillende punten aan bod.
Gewoonlijk hebben we elke woensdag een Bijbelstudie/gebedsavond
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Biddag

Bericht door samanthi »

Bert Mulder schreef:
samanthi schreef:
Bert Mulder schreef: Vanavond de noden van de plaatselijjke kerk. Morgen de noden van de staat. Woensdag de noden in de kerk en de zending.
Wat mooi dat dit in drie diensten gebeurd, en dan ook met specifieke punten. Bij ons is er een gebedavond één keer in de maand. Dan komen er verschillende punten aan bod.
Gewoonlijk hebben we elke woensdag een Bijbelstudie/gebedsavond
Wat fijn om dat zo vaak te hebben!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Biddag

Bericht door Desiree »

Goede Biddag toegewenst. Een menselijke instelling maar wel waardevol.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

Vandaag was er biddag in Rotterdam-IJsselmonde.
Ds. Verschuure preekte drie maal.
De avonddienst heb ik beluisterd en de andere diensten zijn ook nog te beluisteren en te downloaden.
Naar aanleiding van Amos 4 sprak ds. over
De boodschap van het komende oordeel.
1. de tijd van deze boodschap
2. de aanleiding tot deze boodschap
3. de inhoud van deze boodschap
4. de oproep in deze boodschap

Ik zou het een ieder aanbevelen om deze preken te beluisteren.
En dat het nog wat mocht uitwerken. Want het lijkt of we aan de verharding
worden overgegeven. Wij alleen hebben God verlaten en wat vrede zouden we dan hebben?
https://www-old.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10249
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Biddag

Bericht door Delftenaar »

Desiree schreef: Een menselijke instelling maar wel waardevol.
Menselijk is het, maar het is niet verkeerd om Gods zegen over het komende (groei-) seizoen te willen afspreken. Aan Gods zegen is alles gelegen.

Voor ons als Westers mens is het niet meer vanzelfsprekend dat de aardappels, bloemkool enz. niet vanzelf groeien, maar dat God via het weer moet zorgen dat al die gewassen kunnen groeien. Daarvoor is biddag een mooi moment.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Biddag

Bericht door Desiree »

Nou, een goede biddag toegewenst.

Er is een overvloed om voor te bidden... bij de een ligt dit meer op het hart bij de ander dat. Een gebed van een rechtvaardige vermag veel..

Mijn bee, met opgeheven handen,
Klimm' voor Uw heilig aangezicht,
Als reukwerk, voor U toegericht,
Als offers, die des avonds branden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Goede Biddag toegewenst. Een menselijke instelling maar wel waardevol.
Hoezo menselijk?
In de Bijbel waren er toch ook speciale bede- en boetedagen?
Als het een menselijke instelling is, kun je het gewoon laten, dan zal het weinig waarde hebben.
Delftenaar schreef:Voor ons als Westers mens is het niet meer vanzelfsprekend dat de aardappels, bloemkool enz. niet vanzelf groeien, maar dat God via het weer moet zorgen dat al die gewassen kunnen groeien. Daarvoor is biddag een mooi moment.
Voor de meeste mensen lijkt het wel vanzelfsprekend, totdat er een ziekte opduikt of het tere gewas wordt verregend of verwoest door een storm.
Ik hoorde deze week een interview met een direkteur van een drinkwaterbedrijf. Men wil een drone-vliegverbod boven de bassins. Met een drone zou vergif of een chemicalie in het water gedropt kunnen worden door een vijand.
Dat zou dus ook kunnen boven het graan of een aardappelveld, bedacht ik toen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Biddag

Bericht door Ouddorp »

Vandaag wordt in onze gemeente (en veel andere gemeenten) biddag gehouden. Wat ik me afvroeg; is dat nog enkel een reformatorisch gebruik of wordt deze dag nog breder gehouden? Hoe zit het met de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt? In onze omgeving zijn deze kerken bijna niet te vinden, vandaar dat ik het ook echt niet weet.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Biddag

Bericht door CvdW »

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Biddag

Bericht door Delftenaar »

Mara schreef: In de Bijbel waren er toch ook speciale bede- en boetedagen?
De Duitse biddag (die hebben ze daar ook, in november op een woensdag) wordt zo genoemd. Een dankdag kennen ze niet.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Biddag

Bericht door Roos2017 »

Mara schreef: Hoezo menselijk?
In de Bijbel waren er toch ook speciale bede- en boetedagen?
Als het een menselijke instelling is, kun je het gewoon laten, dan zal het weinig waarde hebben.
Leviticus 23:
27 Doch op den tienden dezer zevende maand zal de verzoendag zijn, een heilige samenroeping zult gij hebben; dan zult gij uw zielen verootmoedigen, en zult den HEERE een vuuroffer offeren.
28 En op dienzelven dag zult gij geen werk doen; want het is de verzoendag, om over u verzoening te doen voor het aangezicht des HEEREN uws Gods.
29 Want alle ziel, welken op dienzelven dag niet zal verootmoedigd zijn geweest, die zal uitgeroeid worden uit haar volken.
30 Ook alle ziel, die enig werk op dienzelven dag gedaan zal hebben, die ziel zal Ik uit het midden haars volks verderven.
31 Gij zult geen werk doen; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen.
Plaats reactie