Nadenken over je begrafenis

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door GGBeroopingswerk »

refo schreef:
Gian schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Dezelfde atomen en moleculen kan natuurlijk niet.
Weet je ook wat de tekst ervoor betekend, en wanneer dat zal zijn?
Ik heb soms het idee dat mensen denken dat bij de opstanding iedereen zijn eigen moleculen terugkrijgt. Dat lijkt me een te letterlijk denkbeeld.
Ik vroeg me als kind altijd af hoe dat gaat bij mensen eters. Het lichaam van de één gaat op in het lichaam van de ander...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:
refo schreef:
Gian schreef:
-DIA- schreef:
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Dezelfde atomen en moleculen kan natuurlijk niet.
Weet je ook wat de tekst ervoor betekend, en wanneer dat zal zijn?
Ik heb soms het idee dat mensen denken dat bij de opstanding iedereen zijn eigen moleculen terugkrijgt. Dat lijkt me een te letterlijk denkbeeld.
Ik vroeg me als kind altijd af hoe dat gaat bij mensen eters. Het lichaam van de één gaat op in het lichaam van de ander...
Het is een verborgenheid, en ik hoorde vanmiddag nog een preek waarin gewaarschuwd werd om de dingen die God in Zijn Woord verborgen heeft, niet met ons verstand moeten proberen te begrijpen. (ds. B.J. van Boven) Anderzijds noemde ik een tekst uit Job, en daar zien we dat het toch niet geheel verborgen is. Als Job als het ware met zijn vinger naar zijn afgemat lichaam wijst... uit dit mijn lichaam zal ik God aanschouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Ds. J. Lohuis heeft er een boekje over geschreven: Pasen, geen punt maar een komma (1 Korinthe 15 en de waardering van ons lichaam).
"In 1 Korinthe 15 wijst Paulus op het lichamelijke aspect van de verlossing van de mens. Dat aspect is veelal onderbelicht in onze gezindte. Toch is een verloste ziel zonder lichaam nog niet het herstel van de oorspronkelijke bedoeling. Zelfs Adam in de staat der rechtheid was nog onderweg naar het doel dat God voor ogen had. Voor Gods kinderen, die sterven voor de wederkomst van Christus, wordt dat doel bereikt door dood en graf heen. De heiligen die nog in leven zijn bij de wederkomst, worden in een punt des tijds veranderd. Dan heeft God Zijn doel bereikt en Zijn volk mag er in delen."
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door GGBeroopingswerk »

-DIA- schreef:En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
-DIA- schreef:Het is een verborgenheid, en ik hoorde vanmiddag nog een preek waarin gewaarschuwd werd om de dingen die God in Zijn Woord verborgen heeft, niet met ons verstand moeten proberen te begrijpen. (ds. B.J. van Boven) Anderzijds noemde ik een tekst uit Job, en daar zien we dat het toch niet geheel verborgen is. Als Job als het ware met zijn vinger naar zijn afgemat lichaam wijst... uit dit mijn lichaam zal ik God aanschouwen.
Nu je het over de uitspraak van Job hebt: Hoorde een keer een predikant vertellen van een uitgeteerde vrouw die op haar sterfbed lag. Er kwam een vriend bij haar kijken. Toen zei ze: De wurmpies zullen er niet veel aan hebben. Maar eeuwig bloeit de gloriekroon, op het hoofd van Davids grote Zoon. En toen blies ze de laatste adem uit.
Dan vallen alle 'zwarigheden' omtrent de wederopstanding van het lichaam weg.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Wat verdrietig is het als moeder Psalmen gekozen heeft voor haar begrafenis en die mogen dan niet gezongen worden van de k.r.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... begrafenis
En dan moet er een constructie bedacht worden, waardoor het dan wel kan. (na het Amen op de begraafplaats).
En alleen omdat het de gewoonte nu eenmaal niet is.
Dan mis je toch wel een bijbels argument denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Wat verdrietig is het als moeder Psalmen gekozen heeft voor haar begrafenis en die mogen dan niet gezongen worden van de k.r.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... begrafenis
En dan moet er een constructie bedacht worden, waardoor het dan wel kan. (na het Amen op de begraafplaats).
En alleen omdat het de gewoonte nu eenmaal niet is.
Dan mis je toch wel een bijbels argument denk ik.
Indrukwekkend slot van het antwoord!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Wat verdrietig is het als moeder Psalmen gekozen heeft voor haar begrafenis en die mogen dan niet gezongen worden van de k.r.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... begrafenis
En dan moet er een constructie bedacht worden, waardoor het dan wel kan. (na het Amen op de begraafplaats).
En alleen omdat het de gewoonte nu eenmaal niet is.
Dan mis je toch wel een bijbels argument denk ik.
Ja, dat kan tot heel pijnlijke situaties leiden. Ik heb het van nabij meegemaakt, twee zonen van de overledene waren predikant in de (toen nog) Hervormde kerk. Overleden vader was GG. Kinderen wilden dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar de kerkenraad blokkeerde dat. Ze maakten slechts uitzondering als ze mochten geloven dat de overledene "goed heen" was. Bij de familie leidde dat tot grote verbazing en irritatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:
Mara schreef:Wat verdrietig is het als moeder Psalmen gekozen heeft voor haar begrafenis en die mogen dan niet gezongen worden van de k.r.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... begrafenis
En dan moet er een constructie bedacht worden, waardoor het dan wel kan. (na het Amen op de begraafplaats).
En alleen omdat het de gewoonte nu eenmaal niet is.
Dan mis je toch wel een bijbels argument denk ik.
Indrukwekkend slot van het antwoord!
Ja he? Als je dat kunt zo. Dat kun je nooit uit jezelf.
Hendrikus schreef:Ja, dat kan tot heel pijnlijke situaties leiden. Ik heb het van nabij meegemaakt, twee zonen van de overledene waren predikant in de (toen nog) Hervormde kerk. Overleden vader was GG. Kinderen wilden dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar de kerkenraad blokkeerde dat. Ze maakten slechts uitzondering als ze mochten geloven dat de overledene "goed heen" was. Bij de familie leidde dat tot grote verbazing en irritatie.
Andersom ook. De vader van mijn vriendin wilde beslist niet dat er gezongen werd tijdens de rouwdienst. De predikant vond het een beetje lastig om de liturgie op te vullen. Of de familie het wel zeker wist dat het de wens van de vader was?
Ja, dat wisten ze heel zeker.
Gelukkig betrof het geen dankdienst voor het leven, maar een rouwdienst.
Ik kan me voorstellen dat een k.r. moeite zou hebben met sommige liederen, bijv. uit de Weerklank.
En niet alle liederen worden zorgvuldig gekozen, heb ik weleens gemerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Ik kan wel begrijpen dat een kerkenraad zegt: we zingen helemaal niet.
Maar dan moet je wel die lijn altijd volgen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Ik kan wel begrijpen dat een kerkenraad zegt: we zingen helemaal niet.
Maar dan moet je wel die lijn altijd volgen.
Waarom niet zingen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Ik kan wel begrijpen dat een kerkenraad zegt: we zingen helemaal niet.
Maar dan moet je wel die lijn altijd volgen.
Waarom niet zingen?
Omdat het allemaal heel gevoelig ligt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:Ik kan wel begrijpen dat een kerkenraad zegt: we zingen helemaal niet.
Maar dan moet je wel die lijn altijd volgen.
Waarom niet zingen?
Omdat het allemaal heel gevoelig ligt.
Waarom ligt dat gevoelig?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Gelukkig betrof het geen dankdienst voor het leven, maar een rouwdienst.
Ik kan me voorstellen dat een k.r. moeite zou hebben met sommige liederen, bijv. uit de Weerklank.
En niet alle liederen worden zorgvuldig gekozen, heb ik weleens gemerkt.
Je haalt wel heel veel tegelijk overhoop.

Je suggereert dat het fout zou zijn om in plaats van een rouwdienst een dankdienst voor iemands leven te houden. Voor mij is dat niet per definitie fout. Beide opties kunnen goed en slecht worden ingevuld.

Verder lijkt het me logisch dat er gezongen wordt zoals in het desbtreffende kerkverband gebruikelijk is. Zing je normaal alleen psalmen op hele noten, dan ga je in een rouwdienst niet plotseling ritmisch zingen of gezangen.
Waar het nú om gaat, is de merkwaardige gewoonte om tijdens een rouwdienst opeens niét te zingen. Eventueel met als uitzondering dat de kerkenraad en/of de predikant van mening is dat de overledene een bekeerd mens was, dan mag het opeens wel. Maar wie bepaalt dat?

En voorts: wat is er mis met Weerklank (zonder de)? Als mensen alleen psalmen willen zingen, prima. Als mensen ook gezangen willen zingen, is Weerklank een verantwoorde keuze. Laat elkaar daarin vrij. Niemand moét uit Weerklank zingen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Gelukkig betrof het geen dankdienst voor het leven, maar een rouwdienst.
Ik kan me voorstellen dat een k.r. moeite zou hebben met sommige liederen, bijv. uit de Weerklank.
En niet alle liederen worden zorgvuldig gekozen, heb ik weleens gemerkt.
Je haalt wel heel veel tegelijk overhoop.

Je suggereert dat het fout zou zijn om in plaats van een rouwdienst een dankdienst voor iemands leven te houden. Voor mij is dat niet per definitie fout. Beide opties kunnen goed en slecht worden ingevuld.
Ik suggereer niets, jij weet ook heel wel hoe in veel kerken tegen het begrip dankdienst voor het leven wordt aangekeken.
Zelfs in onze kerk wordt het nog steeds een rouwdienst genoemd.
Hendrikus schreef:Waar het nú om gaat, is de merkwaardige gewoonte om tijdens een rouwdienst opeens niét te zingen. Eventueel met als uitzondering dat de kerkenraad en/of de predikant van mening is dat de overledene een bekeerd mens was, dan mag het opeens wel. Maar wie bepaalt dat?
En dat klopt niet.
Of nooit, of altijd.
Hendrikus schreef:n voorts: wat is er mis met Weerklank (zonder de)? Als mensen alleen psalmen willen zingen, prima. Als mensen ook gezangen willen zingen, is Weerklank een verantwoorde keuze. Laat elkaar daarin vrij. Niemand moét uit Weerklank zingen.
Er is zoveel mis met Weerklank, dat veel mensen het te vroeg vinden.
En eenmaal omarmd, wordt je dus niet vrijgelaten.
Want voordat je het weet zit je een onbekende bekende Psalm te zingen.
Invoering van nieuwe berijming moet je over een langere tijd uitstrijken.
Ik noem dan tientallen jaren.
En zeker bij een begrafenis moet je dit zeer zorgvuldig doen.
Als moeder/vader een lievelingspsalm had, en deze veel zong, moet je die niet uit Weerklank gaan zingen, want dan herken je je moeder of vader daar niet meer in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Omdat het allemaal heel gevoelig ligt.
Waarom ligt dat gevoelig?
Dat blijkt toch uit de vraag van refoweb?
Een kwestie die deels uit de praktijk komt: in een gemeente waar nooit tijdens een begrafenis gezongen wordt, overlijdt een vrouw die al jarenlang niet naar de kerk kwam. De dominee zag het volgens haar veel te somber allemaal, het zou allemaal wel goed komen. Bezoeken werden maar nauwelijks toegestaan.
Kort voor haar overlijden wordt wel de dominee geroepen. Die moet ook haar begrafenis leiden en tijdens de rouwdienst moet er gezongen worden volgens haar en haar man. Psalmen uiteraard, want in deze gemeente worden alleen psalmen gezongen. "Maar 't vrome volk in u verheugd", "'k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen".
Is het vreemd dat dominee en kerkenraad hier moeite mee hebben? Is het dan raar dat ze als regel (of gewoonte, dat weet ik niet) hebben: er wordt helemaal niet gezongen? Anders kom je in de situatie dat je deze psalmen wel gaat zingen als er een avondmaalganger overlijdt...
Je wilt toch niet een oordeel gaan uitspreken door de psalmkeuze soms toe te staan en anders te verbieden??
Plaats reactie