Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door SecorDabar »

Van Ewijk schreef:
SecorDabar schreef: In navolging van de Heere Jezus Christus zal een christen begraven willen worden.
Ook ligt daar sterk de gedachte aan de wederopstanding des vleses in.
Het hart van de christen verwacht dat de wederkomst van Christus kan zeer spoedig zijn.
Het houdt de gedachte levend, dat we na een paar uur in het graf gelegen te hebben, al kunnen opstaan uit ons graf, omdat de Heere Jezus Christus is wedergekomen: Maranatha! Zie Hij komt!
Bij lijkverbranding wordt het lichaam door toedoen van mens(en) verbrand.
Bij begraven vind de ontbinding door de natuur plaats, zonder toedoen van een mens.
Ikzelf, en dat is mijn persoonlijke overtuiging, ben van mening dat de macht van God alles overtreffend is.
Kort gezegd, ik geloof dat God zelfs bij machte is om bij de opstand zelfs verstrooide as nog bijeen kan brengen tot opstanding indien hij dat wil.
Crematie is een menselijke uitvoering en geen mens is in staat om door zijn daden God barrières op te werpen zodat deze zijn werk niet kan uitvoeren.
Ik heb nergens in de bijbel letterlijk een verbod op crematie gelezen.
Wel dat alles kan voor diegene die geloofd.
Inderdaad staat er voor de Heere God niets in de weg.
Lijkverbranding is een menselijke uitvoering: het lichaam wordt door menselijk handelen verbrandt, vernietigd.
En dat is niet tot Gods eer, omdat het lichaam van de mens niet van de mens, maar van Zijn Schepper is.
Dat er nergens in de bijbel letterlijk een verbod op lijkverbranding zou te vinden zijn, wil nog niet zeggen dat het dan wel geoorloofd is.

Laat daarom zonder toedoen van de mens in het ontbindingproces van het stoffelijk overschot niet verbrand maar begraven worden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door refo »

Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gian »

-DIA- schreef:
refo schreef:Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Dezelfde atomen en moleculen kan natuurlijk niet.
Weet je ook wat de tekst ervoor betekend, en wanneer dat zal zijn?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door refo »

Gian schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Dezelfde atomen en moleculen kan natuurlijk niet.
Weet je ook wat de tekst ervoor betekend, en wanneer dat zal zijn?
Ik heb soms het idee dat mensen denken dat bij de opstanding iedereen zijn eigen moleculen terugkrijgt. Dat lijkt me een te letterlijk denkbeeld.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Luther »

refo schreef:
Gian schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Waar staat dat het opstandingslichaam uit dezelfde atomen en moleculen bestaat als het sterfelijk lichaam?
Het wordt gezaaid in oneer en zal opgewekt worden in heerlijkheid.
En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen,
Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Dezelfde atomen en moleculen kan natuurlijk niet.
Weet je ook wat de tekst ervoor betekend, en wanneer dat zal zijn?
Ik heb soms het idee dat mensen denken dat bij de opstanding iedereen zijn eigen moleculen terugkrijgt. Dat lijkt me een te letterlijk denkbeeld.
Van atomen en moleculen heb ik geen verstand. Maar het zal wel dít lichaam zijn, wat we nu hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gian »

Luther schreef: Van atomen en moleculen heb ik geen verstand. Maar het zal wel dít lichaam zijn, wat we nu hebben.
:?:

Een cel die dood gaat wordt omgezet in energie. We zijn organische wezens. Weg is dus weg. Sommige cellen worden niet ouder dan enkele uren.

Hoe een verheerlijkt lichaam zal zijn weet ik niet, het bestaat natuurlijk niet uit de fysieke stoffen van dit moment, of het moment van overlijden.
Daarbij bevat elk lichaam slechte cellen, zieke cellen ect. Ik hoop daar toch van verlost te zijn straks ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef: Van atomen en moleculen heb ik geen verstand. Maar het zal wel dít lichaam zijn, wat we nu hebben.
:?:

Een cel die dood gaat wordt omgezet in energie. We zijn organische wezens. Weg is dus weg. Sommige cellen worden niet ouder dan enkele uren.

Hoe een verheerlijkt lichaam zal zijn weet ik niet, het bestaat natuurlijk niet uit de fysieke stoffen van dit moment, of het moment van overlijden.
Daarbij bevat elk lichaam slechte cellen, zieke cellen ect. Ik hoop daar toch van verlost te zijn straks ;)
Dat laatste zal ongetwijfeld. Maar het is geen neutraal lichaam dat van iedereen geweest zou kunnen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gian »

Luther schreef: Dat laatste zal ongetwijfeld. Maar het is geen neutraal lichaam dat van iedereen geweest zou kunnen zijn.

Neutraal lichaam?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef: Dat laatste zal ongetwijfeld. Maar het is geen neutraal lichaam dat van iedereen geweest zou kunnen zijn.

Neutraal lichaam?
Nee, niet zomaar een willekeurig lichaam, dat bijv. meer op het jouwe lijkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:
Luther schreef: Dat laatste zal ongetwijfeld. Maar het is geen neutraal lichaam dat van iedereen geweest zou kunnen zijn.

Neutraal lichaam?
Nee, niet zomaar een willekeurig lichaam, dat bijv. meer op het jouwe lijkt.

Dat zal vast niet nee. Ons lichaam zal omgevormd worden (Fil.3vs21). Meer weet ik niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door refo »

Als je de reactie van de discipelen leest bij de verschijningen ontkom je niet aan de indruk dat hun Meester er na de opstanding anders uitzag dan tijdens zijn leven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Gelezen in het AD:
Grootse herdenkingen van BN'ers veranderen de manier waarop we met de dood omgaan. De Nederlandse uitvaartcultuur is uniek, blijkt uit het boek Dood.

Oer-Hollands is bijvoorbeeld dat we direct de agenda's trekken bij een overlijden. Vaste prik dat de uitvaart binnen zes werkdagen volgt, want dat staat in de wet. ,,Dat vinden wij vanzelfsprekend, maar die korte termijn is uniek in de wereld'', vertelt Venhorst. Engeland kent die haast niet. Er is geen regelgeving, daar mag een dode net zo lang boven de grond blijven staan tot iemand er genoeg van heeft.


Volgens mij niet, want in het Midden Oosten wordt iemand de volgende dag al begraven.

Nog zoiets Nederlands: sinds de ontkerkelijking kun je het afscheid inrichten zoals je zelf wil. Niet meer de pastoor of de dominee hebben de regie, maar uitvaartondernemingen. Hun klant is koning, er is concurrentie en dus valt er steeds meer te kiezen. Lijkwade? Natuuruitvaart? Bitterballen? U zegt het maar. ,,Nederland staat te boek als heel vooruitstrevend'', zegt Venhorst. Er bestaat zoiets als uitvaarttoerisme: Duitsers laten zich graag cremeren in Venlo, omdat de urn dan volgens Nederlandse wetgeving thuis op de schoorsteenmantel mag staan, waar dat in Duitsland uit den boze is. Engelsen vergelijken onze uitvaartcentra met hotels vanwege de horeca op topniveau.

Het is geen boek dat ik zal kopen.
alles mag bij Nederlandse begrafenis
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Terri »

Mara schreef:Gelezen in het AD:
Grootse herdenkingen van BN'ers veranderen de manier waarop we met de dood omgaan. De Nederlandse uitvaartcultuur is uniek, blijkt uit het boek Dood.

Oer-Hollands is bijvoorbeeld dat we direct de agenda's trekken bij een overlijden. Vaste prik dat de uitvaart binnen zes werkdagen volgt, want dat staat in de wet. ,,Dat vinden wij vanzelfsprekend, maar die korte termijn is uniek in de wereld'', vertelt Venhorst. Engeland kent die haast niet. Er is geen regelgeving, daar mag een dode net zo lang boven de grond blijven staan tot iemand er genoeg van heeft.


Volgens mij niet, want in het Midden Oosten wordt iemand de volgende dag al begraven.

Nog zoiets Nederlands: sinds de ontkerkelijking kun je het afscheid inrichten zoals je zelf wil. Niet meer de pastoor of de dominee hebben de regie, maar uitvaartondernemingen. Hun klant is koning, er is concurrentie en dus valt er steeds meer te kiezen. Lijkwade? Natuuruitvaart? Bitterballen? U zegt het maar. ,,Nederland staat te boek als heel vooruitstrevend'', zegt Venhorst. Er bestaat zoiets als uitvaarttoerisme: Duitsers laten zich graag cremeren in Venlo, omdat de urn dan volgens Nederlandse wetgeving thuis op de schoorsteenmantel mag staan, waar dat in Duitsland uit den boze is. Engelsen vergelijken onze uitvaartcentra met hotels vanwege de horeca op topniveau.

Het is geen boek dat ik zal kopen.
alles mag bij Nederlandse begrafenis
Weet je ik word hier gewoon heel triest van....
Het krimpt sowieso al zo lang in m'n hart hoe we in Nederland van God los leven en denken dat het allemaal wel mee valt.
Pas een heel ernstige preek gehoord over psalm 90.
Het was voorbij, God was ons een toevlucht geweest....
Gelukkig kantelde het bij vers 12 en werd er een roepen geboren.....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Terri schreef: Weet je ik word hier gewoon heel triest van....
Het krimpt sowieso al zo lang in m'n hart hoe we in Nederland van God los leven en denken dat het allemaal wel mee valt.
Pas een heel ernstige preek gehoord over psalm 90.
Het was voorbij, God was ons een toevlucht geweest....
Gelukkig kantelde het bij vers 12 en werd er een roepen geboren.....
Bij een wereldse begrafenis kun je van alles verwachten, heb ik intussen gemerkt.
Maar veel christelijke uitvaarten hebben een soms bedroevend niveau.
Geen rouwdienst, maar een dankdienst voor het leven. Het wordt verdoezeld met veel bloemen, lichte fleurige kleding, er wordt vrijwel niet gehuild. Dan vind ik het niet gek als een weduwe of weduwnaar in een moeilijke rouwperiode komt.
Onze vriend is onlangs weduwnaar geworden, als hij in de supermarkt loopt wordt er even naar hem geroepen: Gaat het goehoed??
Ja hoor, het gaat goed, zegt hij dan maar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie