Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: De discussie is helemaal niet of er veel eenzame ouderen zijn. Maar wel of zij daarin een eigen verantwoordelijkheid hebben, en hoe groot deze dan is, of dat hen dat maar overkomt.
Je kunt geen invloed uitoefenen, dat is een utopie. Toen wij jong waren, kwamen we in de vrienden om, bij wijze van spreken. Maar in de loop van het leven verlies je ook vrienden, door de dood, ze gaan verhuizen/emigreren, je groeit uit elkaar.
Jij gaat steeds uit van jezelf. Jij bent prima in staat in alle opzichten. Maar dat kan morgen anders zijn!
Je maakt geen vriendschappen als sociale verzekering, toch?
samanthi schreef:Er zijn veel eenzamen, dat is echt waar, er zijn ook eenzame met mensen om hen heen, onbegrepen, mensen om hen heen zitten op een ander golflengte, er zijn mensen die zelf geen innitiatief nemen, terwijl daar wel de mogenlijkheid voor zou zijn zoals DDD schreef over op een rijtje wonen en op hun kamer blijven, er is ook een catergorie die als familie komt alleen verwijten maken dat ze niet vaak genoeg komen en precies bijhouden hoelang het geleden is dat ze geweest zijn of die turven hoe vaak ze bij de andere ouders kwamen en niet bij hen, dat is ook niet leuk en de familie komt dan ook niet vaak,
Mijn buurman was supersociaal, hij zwom elke dag met een clubje andere mensen, hij ging vaak biljarten, had een volkstuin en deelde daar gul van uit.
Toen hij ziek werd was er geen hond die naar hem omkeek. De Thuiszorg kwam bij mij vragen of ik een oogje in het zeil wilde houden en een bouillonnetje voor hem wilde maken.
Bij de crematie waren mijn man en ik de enige die op kwamen dagen!

Ik kon in het ziekenhuis precies aan de hoeveelheid kaarten zien of een kind acuut (kortdurend) ziek was of er langdurig en/of vaak lag.
Bij de eerste hingen veel kaarten, ballonnen en knuffels.
Als je door omstandigheden aan de zijlijn van het leven terecht komt, bestaat een grote kans dat je vereenzaamt.
Iemand die vanwege een psychische aandoening, zoals ASS bijv., niet in staat is om vriendschappen te onderhouden, kan geen groot sociaal netwerk opbouwen.
In onze kerk komen van tijd tot tijd zulke verdwaalde zielen. Wij proberen ze in alles te betrekken, maar op een gegeven moment blijven ze toch weer weg.
Allereerst: ik zit hier juist op het forum om het niet alleen van mijn kant te bekijken. En ik ben mij er zeer van bewust dat ik over twee jaar dement zou kunnen zijn, of arbeidsongeschikt.

Daarnaast: ik ben ook wel bang geweest voor eenzaamheid in de zin dat ik geen vrienden meer zou overhouden. Rond mijn studietijd raakte ik in korte tijd het contact met twee vrienden kwijt waar ik echt belang aan hechtte. Een (toen nieuwe) vriendin, waar ik nog steeds heel goed mee bevriend ben, zei toen tegen mij: als je belangstelling blijft houden voor anderen, zul je heus nooit eenzaam zijn. En dat is tot op heden waar en ik ben nu ruim van middelbare leeftijd. Gelukkig heb ik dat later eigenlijk niet meer meegemaakt, al wordt natuurlijk lang niet iedere kennis een vriend.

Ik zie in mijn omgeving ook mensen die ernstig chronisch ziek zijn, weinig mobiel en toch meeleven krijgen. Maar zij investeren daar ook nadrukkelijk in. Veel kanttekeningen die je maakt over persoonlijke beperkingen zijn juist, al denk ik dat veel mensen met een beperking onnodig worden 'gehospitaliseerd'. Een voorbeeld. Een kind dat op de bank komt springen en zegt dat hij dat mag omdat hij autist is, zal in zijn latere leven ook niet veel correctie verdragen en mogelijk heel eenzaam worden. Maar dat is dan een kwestie van onaangepast gedrag en een slechte opvoeding. Beperkingen zijn wel een verklaring voor gedrag, maar niet snel een excuus voor vervelend gedrag.

Het is ook niet zo dat ik mijn angst om zelf eenzaam te worden wil wegschuiven door over zo'n buurman te zeggen dat hij het wel aan zichzelf te danken zal hebben. Toch ben ik wel benieuwd hoe dat dan ging. Of zijn contacten oppervlakkig of diepgaand waren. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat ik een goede vriend niet interessant meer zou vinden als hij niet mobiel was. Wel als hij niets inhoudelijks meer kan zeggen of doen. Dan zou het wel een opgave worden om iemand te bezoeken. Maar dat is vaak niet aan de hand. Ik heb in mijn wat verdere vriendenkring ook iemand die nauwelijks mobiel is en de vreselijkste dingen heeft. Maar het is altijd fijn om bij haar op bezoek te gaan. En dan kom ik toch weer terug op iemands eigen verantwoordelijkheid: ik vind dat je mensen die zich misdragen en daarom zielig zijn daarin niet moet bevestigen, maar ze moet wijzen op hun eigen mogelijkheden. Daarom hamer ik daar zo op. Met belangstelling voor andere mensen word je niet snel eenzaam.

Ik heb zelf zowel een vriendin van rond de zeventig als twee vrienden onder de dertig. Je zou dat risicospreiding kunnen noemen, al zijn de vriendschappen spontaan ontstaan. En er zijn ook wel mensen waarvan ik mij soms afvraag of ik er nog bevriend mee zou zijn als ik in de problemen kom. Dat benoem ik dan ook wel. Aan zulke vriendschappen heb ik geen behoefte, maar je kunt dat nu eenmaal niet in je eerste kennismaking vaststellen;-).

In ieder geval is het goed om na te denken over je eigen verantwoordelijkheden en mijns inziens past daar niet bij dat je eenzame mensen eenzijdig als slachtoffer ziet. Theodore Dalrymple heeft hierover een paar mijns inziens goede boeken geschreven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Mara »

DDD schreef: Daarnaast: ik ben ook wel bang geweest voor eenzaamheid in de zin dat ik geen vrienden meer zou overhouden. Rond mijn studietijd raakte ik in korte tijd het contact met twee vrienden kwijt waar ik echt belang aan hechtte. Een (toen nieuwe) vriendin, waar ik nog steeds heel goed mee bevriend ben, zei toen tegen mij: als je belangstelling blijft houden voor anderen, zul je heus nooit eenzaam zijn. En dat is tot op heden waar en ik ben nu ruim van middelbare leeftijd. Gelukkig heb ik dat later eigenlijk niet meer meegemaakt, al wordt natuurlijk lang niet iedere kennis een vriend.
Dank je voor je reactie. Grappig, ik had je jonger gedacht, zo eind 30 of zo. ;)
Eenzaamheid zit m niet persé in het hebben van veel contacten. Maar in de verdieping daarvan! Er zijn mensen die een (groot) gezin hebben, getrouwd zijn, familie hebben, maar zich toch heel eenzaam voelen. Om verschillende redenen.

Eén van onze kinderen heeft PDDNos en hij kan echt geen sociale contacten op een goede wijze onderhouden.
Hij wil wel en hij heeft ook wel een tijd lang een goede vriend, maar ze haken af omdat er geen wederkeer is.
En zo zijn er veel mensen.
DDD schreef:Het is ook niet zo dat ik mijn angst om zelf eenzaam te worden wil wegschuiven door over zo'n buurman te zeggen dat hij het wel aan zichzelf te danken zal hebben. Toch ben ik wel benieuwd hoe dat dan ging. Of zijn contacten oppervlakkig of diepgaand waren. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat ik een goede vriend niet interessant meer zou vinden als hij niet mobiel was. Wel als hij niets inhoudelijks meer kan zeggen of doen.
Ik heb gezien dat boezemvrienden toch zo boos op elkaar werden, dat een definitieve verwijdering kwam.
(Familiediner is niet voor niets jarenlang al een succes en broodnodig)

Deze tijd kenmerkt zich toch door individualisering. Het IK gerichte. Als ik maar een goede baan heb, carriëre maak, ik heb het druk want ik moet ook nog sporten, en uitgaan en op vakantie...
Maar jezelf wegcijferen voor de ander, uit (naasten)liefde, zonder er iets voor terug te krijgen, hoe vaak zie je dat nog?
Ze zijn er! De mantelzorgers, die op hun laatste reserve lopen.
Maar daartegenover staat ook een liefdeloze egocentrische groep mensen, die vrienden hebben, maar omdat dat leuk is.

Mijn schoonvader heeft 8 kinderen, maar hij ziet er maar 2. Niet omdat het een akelige knorrige man is die zeurt en zanikt. Integendeel! Hij is hoogbejaard, maar rijdt nog auto, is mobiel, heeft zelfs een smartphone. En toch... eenzaam.
DDD schreef:In ieder geval is het goed om na te denken over je eigen verantwoordelijkheden en mijns inziens past daar niet bij dat je eenzame mensen eenzijdig als slachtoffer ziet.
Je kunt het van een afstand aanschouwen en ik maak het mee, ik zie de aanloop er naar toe, hoe beide kanten op elkaar reageren.
In veel plaatsen heb je zgn. koffie-uurtjes, meestal in een croissanterie of koffiehuis, waar elke ochtend een groep ouderen met elkaar koffiedrinken. Ze hebben het heel gezellig, sturen elkaar een vakantiekaart, maar als er een moet afhaken vanwege een aandoening, blijft het doodstil. Want, zo zeggen zij!, wij hebben geen zin in de sores van een ander. We hebben genoeg aan onszelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door helma »

Ik ben in het verleden ook wel dierbare vrienden kwijtgeraakt. En dat maakt je heel kwetsbaar in nieuwe contacten. Gelukkig heb ik er ook dierbare vrienden voor terug gekregen. Maar toch hou je een stukje angst dat je op een dag niet meer 'goed genoeg' bent.

Ik merk wel als je een opgroeiend gezin hebt en ouderwordende ouders dat je minder kan investeren in je eigen vrienden. Dat gaat ook wel eens ten koste van vriendschappen. Maar goed; dat waren dan misschien toch b-vrienden.

Voor mij was een artikel verhelderend over a; b en c vriendschappen. Sinds ik mijn vrienden ingedeeld heb is het voor mij duidelijker. A vrienden zijn je 'boezemvrienden'. Daar deel je lief en leed mee. B ben je erg goed mee maar niet altijd vertrouwelijk. Met deze mensen heb je minder contact. Maar wel goed.
C vrienden zijn de mensen waar je de draad gelijk weer kan oppakken, maar het kan zijn dat je ze maar een keer per jaar of minder spreekt. Dan heb je wel gelijk de klik weer en is het contact gelijk vertrouwd.

Het gebeurt wel dat vrienden verschuiven van A naar B. Of andersom.


Ik merk dat de een ook meer behoefte heeft aan sociaal contact dan de ander. Mijn schoonmoeder krijgt best wat aanloop toch voelt ze zich vaak eenzaam. Zij wil altijd graag praten en mist dus toch nog heel wat uren per dag een gesprekspartner.
Dus eenzaamheid kan best relatief zijn.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik ben niet meer eind dertig. Maar goed, ook geen jaar ouder. Maar dat noem ik toch ruim van middelbare leeftijd.

Ik heb het ook helemaal niet over veel contacten. Ik heb het over vriendschap waarin je jezelf kwetsbaar opstelt. Daar ben je zelf bij. Dat kan soms afgestraft worden, maar dat is op termijn alleen maar fijn. Dan weet je wat je aan iemand hebt, namelijk niets. Zo'n vriendschap is ook mogelijk als je getrouwd bent of uit een groot gezin komt, al is het dan misschien iets minder eenvoudig.

Voor wat betreft PDD-NOS: daar durf ik niet zo veel over te zeggen. Ik weet niet welke therapie hij allemaal volgt. Er is in films de laatste tijd wel meer aandacht voor, maar misschien is dat geromantiseerd. Autisme geeft vaak ook openheid én trouw, en dat is allebei ook heel belangrijk in vriendschappen.

Als boezemvrienden gekwetst zijn, en dat niet op een volwassen manier kunnen oplossen, kan het resultaat zijn dat de vriendschap ophoudt. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat zij dan ook niet helemaal volwassen waren. Maar goed, dat ben ik zelf ook niet helaas.

Jezelf wegcijferen voor een ander is bepaald geen recept om vrienden te krijgen, eerder andersom, denk ik. Als je vanuit je geluk dat met andere mensen deelt, en vreugde vindt in het vergroten van je blikveld, is dat iets anders dat jezelf wegcijferen. Ik geloof niet dat dat laatste ergens goed voor is.

En wat betreft jouw laatste voorbeeld: dat lijkt precies wat ik zeg. Egoistische mensen worden uiteindelijk eenzaam. Maar dan zijn ze waarschijnlijk hun hele leven op zichzelf gericht geweest. Dan hadden ze vrienden, omdat en zolang dat leuk was, enzovoort, enzovoort. Aan zulke vrienden heb ik geen behoefte.

Dan heb je aan het eind van je leven de -even egoistische- koffie-uurtjes en vervolgens mag je het zelf uitzoeken. Dit is allemaal wat kort door de bocht, maar mijns inziens toch nog steeds een onderbouwing van wat ik schrijf, namelijk dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor welke mensen zij om zich heen verzamelen.

Dit alles neemt niet weg dat het prima is om naar eenzame mensen om te zien. Ik heb ook twee vrienden die in eerste instantie eenzaam waren en dat was een bewuste keuze.

Ik denk dus dat jij precies omschrijft wat ik vind, maar dat je alleen de schuld niet helemaal bij de juiste persoon legt. Namelijk bij de mensen zelf die zo'n familie- en relatiesysteem om zich heen verzamelen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Dodo »

Ik denk dat een factor bij oudere mensen is, dat ze veranderen. Niet allemaal, maar wel veel. Ze worden wat eenzelviger, minder flexibel, mopperig soms. Ze kunnen dingen alleen nog van hun eigen standpunt bekijken en vergeten een beetje dat ze zelf ook jong zijn geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik merk dat de een ook meer behoefte heeft aan sociaal contact dan de ander. Mijn schoonmoeder krijgt best wat aanloop toch voelt ze zich vaak eenzaam. Zij wil altijd graag praten en mist dus toch nog heel wat uren per dag een gesprekspartner.
Dus eenzaamheid kan best relatief zijn.
Dat is wat ik eerder zei, je kunt je toch eenzaam voelen in een gezin of familie.
Als 1 lid van een gezin of familie stilgezet wordt door de Heere en krachtdadig wordt bekeerd, komt vaak de vijandschap.
Iemand wordt dan niet meer begrepen.
Dat kan ook een oorzaak zijn.
DDD schreef:Voor wat betreft PDD-NOS: daar durf ik niet zo veel over te zeggen. Ik weet niet welke therapie hij allemaal volgt.
Jij denkt praktisch en zoekt graag voor ieder probleem een oplossing. Maar die is er niet altijd!
Jij en ik leren van schade en schande, maar een ASSer heeft dat niet. Hij legt de schuld bij de ander, uit onmacht.
De achterblijvende van een echtpaar dat altijd veel sociale contacten had, komt er dan pas achter dat toch die isolatie op de loer ligt.
Een echtpaar vindt het vaak lastig om bij een alleenstaande op bezoek te gaan.
Zeker als degene die weggevallen is, de sociale motor van de 2 was.
DDD schreef:Dan heb je aan het eind van je leven de -even egoistische- koffie-uurtjes en vervolgens mag je het zelf uitzoeken. Dit is allemaal wat kort door de bocht, maar mijns inziens toch nog steeds een onderbouwing van wat ik schrijf, namelijk dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor welke mensen zij om zich heen verzamelen.
Nee, je begrijpt het niet. Ze hebben het leuk omdat ze er even uit zijn en dan voelen ze zich niet meer eenzaam. Ze kijken er naar uit, ze hebben een doel, hoe klein ook, het is een reden om de deur uit te gaan.
Maar degene die af moeten haken komen er dan pas achter, dat het op lucht gebaseerd was. Een telefoontje naar elkaar kan er niet eens meer af. De verwachtingen waren kennelijk toch te hoog.
En die boezemvriend, waar je op kunt bouwen, valt weg door de onverbiddelijke dood.
Boezemvrienden/innen heb je niet zoveel hoor, dat lijkt soms wel, maar als het gelouterd wordt zie je wat er overblijft.
Dodo schreef:Ik denk dat een factor bij oudere mensen is, dat ze veranderen. Niet allemaal, maar wel veel. Ze worden wat eenzelviger, minder flexibel, mopperig soms.
Wij zijn ook veranderd Dodo. ;)
Ik heb met mijn beste vriendin afgesproken, we letten op elkaar, als we gaan zeuren of klagen, zeggen we dat. Hoe pijnlijk het ook is.

Maar ik geef eerlijk toe dat ik in de loop van mijn leven weleens zwaar teleurgesteld ben geraakt in een vriendschap.
Heel veel geinvesteerd en dan opeens is het over.
Maar ook daar leer je van. :)

Edit: ik lees juist een toepasselijke vraag op RW:

Ook ik voel me eenzaam op geloofsgebied, wat voor verwijdering en onbegrip zorgt.

Eenzaamheid kent vele gezichten!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255 ... -de-wereld
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door samanthi »

Mara schreef: Jij denkt praktisch en zoekt graag voor ieder probleem een oplossing. Maar die is er niet altijd!
Jij en ik leren van schade en schande, maar een ASSer heeft dat niet. Hij legt de schuld bij de ander, uit onmacht.
Dit geldt niet voor alle mensen met ASS, voor sommige wel maar voor anderen juist niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door DDD »

Ik denk eerlijk gezegd dat ik jou begrijp, maar ik betwijfel of je wel goed begrijpt wat ik bedoel. Het is een onderwerp waarover ik veel heb gelezen en nagedacht, en ik bedoel ook niet om er makkelijk over te praten. Maar het is een punt dat in jouw bijdragen geregeld terugkomt, en ik herken mij niet helemaal in jouw benadering. Juist ook omdat ik zelf ook wel eens erg teleurgesteld ben. Maar ik heb er ook veel voor teruggekregen in andere vriendschappen.

Het gaat mijns inziens niet aan om zomaar te zeggen dat ik op zoek ben naar een oplossing en dat dat kortzichtig is. Dat is gewoon niet waar. Ik ontken de problemen die uit eenzaamheid voortvloeien ook totaal niet. Maar ik denk dat jouw benadering mensen kan bevestigen in zelfmedelijden, terwijl ze hun eigen rol in het geheel totaal over het hoofd zien. Eenzaamheid is in beginsel niet de schuld van anderen, maar de oorzaak daarvan ligt bij jezelf. Zelfs als je zonder hulp niet in staat bent om daar iets aan te doen, blijft dat een belangrijk inzicht. Bewuste sociale onbekwaamheid is het begin van de oplossing hiervan.


Het valt me op dat je niet ingaat op mijn vraag naar de therapie. Zonder therapie is de conclusie dat er niet altijd een oplossing is heel voorbarig en alleen een manier om de eigen verantwoordelijkheid weg te schuiven. En dat geldt ook als iemand merkt dat zijn of haar partner de sociale motor van het gezin/stel is. Dan moet je daar tijdig wat aan doen. En niet de (klein)kinderen jouw eigen probleem laten oplossen, bijvoorbeeld.

Er even uit zijn is niet hetzelfde als niet eenzaam zijn. Ik benadruk inderdaad dat mensen zelf deel zijn van de oplossing. En dat is precies wat ik ook zie in jouw verhalen. Als je koffie gaat drinken om er even uit te zijn maar zonder dat je een werkelijke vriendschap met iemand opbouwt, dan ben je na afloop nog even eenzaam als daarvoor. En als je dan niet al eerder door hebt dat zulke contacten op lucht gebaseerd zijn, dan vind ik dat ook wel wat dom.

Als lid van de studentenvereniging heb ik nieuwe leden altijd gewaarschuwd voor het verschil tussen sociale contacten en vriendschappen. Er waren mensen die hun complete vriendenclub leken te vergeten. Ook dat is een eigen verantwoordelijkheid. Er zijn mensen die als ze een relatie krijgen hun vriendschappen laten verstoffen. Daar krijg je vanzelf spijt van, maar dan is het vaak te laat. In al die gevallen is dat je eigen verantwoordelijkheid.

Ik bedoel dat niet hard, maar wel duidelijk. Overigens ben ik ook een zeur, maar daar word ik ook zo nu en dan op aangesproken. Dat is al een goed teken.

Eenzaam op geloofsgebied kan ook heel goed aan de orde zijn. Maar laat dat dan een reden zijn om nieuwe vrienden erbij te maken. Er zijn genoeg eenzame mensen die jou graag als vriendin zouden hebben.

Waarom zou een echtpaar het lastig vinden om bij een alleenstaande op bezoek te gaan? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het valt me op dat je niet ingaat op mijn vraag naar de therapie. Zonder therapie is de conclusie dat er niet altijd een oplossing is heel voorbarig en alleen een manier om de eigen verantwoordelijkheid weg te schuiven.
Omdat we dan nogmaals off topic geraken :)
Ik wil je wel even een kort antwoord hierop geven, die therapie was er, redelijk succesvol, want er is nu inzicht.
Maar genezen kan zoiets niet he.
DDD schreef:Waarom zou een echtpaar het lastig vinden om bij een alleenstaande op bezoek te gaan? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Lees dan nog eens het topic: Alleenstaand in de gemeente.
DDD schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat ik jou begrijp, maar ik betwijfel of je wel goed begrijpt wat ik bedoel. Het is een onderwerp waarover ik veel heb gelezen en nagedacht, en ik bedoel ook niet om er makkelijk over te praten. Maar het is een punt dat in jouw bijdragen geregeld terugkomt, en ik herken mij niet helemaal in jouw benadering. Juist ook omdat ik zelf ook wel eens erg teleurgesteld ben. Maar ik heb er ook veel voor teruggekregen in andere vriendschappen.
Het is gelukkig ook niet mijn probleem. Ik voel me niet eenzaam en kan gemakkelijk contacten aanleggen en onderhouden.

Maar als ik weleens vooruit denk, wat als de kinderen het huis uit zijn en mijn man overleden, wie kan ik dan bellen op kerstavond?
Ik zou het niet weten. De kinderen hebben hun leeftijdsgenoten, de vriendinnen hun eigen gezinnen.
Op mijn leeftijd kom je echt in een andere fase, waarbij je juist actiever moet worden om niet eenzaam te raken.
Als je jong bent, nog in het volle leven staat van werk, school, jonge kinderen, dan gaat het min of meer vanzelf.

Maar ook veel jongere mensen zijn eenzaam. Vraag het eens aan ds Paul Visser, hoe hij dat ervaart in Amsterdam.
En op CIP las ik:
Tijdens de landelijke ‘Week tegen Eenzaamheid’ portretteert de EO vijf mensen die eenzaam zijn. Dagelijks deelt één van de hoofdpersonen zijn of haar levensverhaal, waardoor de eenzaamheid tastbaar wordt. Hoe zijn ze eenzaam geworden? Waarom lukt het niet om mensen te ontmoeten? En, zoals iedere geportretteerde zichzelf uiteindelijk afvraagt: “Wie kent mij nog?”.

In vijf aangrijpende afleveringen vertellen de vijf geportretteerden over hun eenzaamheid en de strijd om uit hun isolement te komen. Harold (46) is al zijn hele leven eenzaam, wat het leven voor hem bijna ondragelijk maakt. De 84-jarige Walter brengt een groot deel van de dag door op zijn stoel voor het raam. De ouders van Ietje (79) werden vermoord door de nazi’s, waardoor ze van pleeggezin naar pleeggezin zwierf. De 37-jarige Peter wil graag vrienden. Maar wat hij ook onderneemt, het lukt hem niet om vrienden te maken. En in de laatste aflevering zien we Daan (79), die ooit een succesvolle baan had bij Philips en een rijk sociaal leven leidde. Totdat 14 jaar geleden zijn vrouw overleed en zijn wereld instortte.

Ik heb dit niet gezien, dus inhoudelijk kan ik er niets over zeggen. Maar dit stukje alleen al, treft mij diep.
Zie het laatste voorbeeld eens DDD!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door DDD »

Ik ben zelf alleenstaand, dus ik weet heel goed wat dat inhoudt. Juist daarom schrijf ik wat ik schrijf. Als je eerlijk zegt dat je het moeilijk vindt om op kerstavond alleen te zijn, dan is dat al een grote stap voorwaarts. Ik denk dat het er bij begint dat je eerlijk bent over waar je het moeilijk mee hebt.

Maar ik zal de afleveringen bekijken.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 dec 2017, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Herman »

DDD schreef:De discussie is helemaal niet of er veel eenzame ouderen zijn. Maar wel of zij daarin een eigen verantwoordelijkheid hebben, en hoe groot deze dan is, of dat hen dat maar overkomt.
Ik vraag me dat ook vaak af. Maar de eigen verantwoordelijkheid wil ik niet zo benadrukken als jij doet. Vaak hoor ik toch mensen die bijvoorbeeld 80 zijn en dan hun hele sociale kring om zich heen zien wegvallen. Broers en zussen, buren en vrienden (allen generatiegenoten) vallen weg door de dood. Daar is juist na hun 65e veel mee opgetrokken, omdat die mensen onderling veel tijd voor elkaar kunnen vrijmaken, terwijl kinderen, neven en nichten een generatie daaronder gewoon druk zijn met al hun maatschappelijke taken.

Wat heb je dan nog zelf in de hand? En hoe ga je daar emotioneel mee om als 'starre' oudere. Star in die zin, dat het nu eenmaal bij oudere mensen hoort, dat ze de flexibiliteit van de jeugd mist.
Er zijn tien vrienden en bekenden weggevallen, wacht even, je maakt een aantal andere vrienden met de grote kans dat die ook allemaal overlijden? Dat werkt toch niet?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door DDD »

Daarom is het belangrijk ook vrienden te hebben die 20 jaar jonger zijn, inderdaad. En tegen de tijd dat je 35 bent, moet je dat toch wel hebben bedacht? En van vrienden die 20 jaar ouder zijn, kun je trouwens ook veel plezier hebben.

Maar natuurlijk begrijp ik dat zoiets moeilijk is. Ik zie ook op tegen het ouder zijn, als veel vrienden zullen zijn overleden. Hoewel ik niet verwacht dat ik zo oud zal worden, ik weet niet waarom.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Desiree »

Zo.. ik heb eventjes tijd nodig om jullie bijdragen goed te lezen.. maar ga door.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Terri »

Ik herken best veel in m'n omgeving van wat Mara schrijft, maar de bijdrage's van DDD geven me ook aansporingen om niet alles op je af te laten komen, maar inderdaad actief te blijven en vrienden te maken/onderhouden in alle leeftijdsgroepen.
Fijn om te lezen :livre
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenzaamheid (uit: Psalmen Gezangen....)

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik ben zelf alleenstaand, dus ik weet heel goed wat dat inhoudt. Juist daarom schrijf ik wat ik schrijf. Als je eerlijk zegt dat je het moeilijk vindt om op kerstavond alleen te zijn, dan is dat al een grote stap voorwaarts. Ik denk dat het er bij begint dat je eerlijk bent over waar je het moeilijk mee hebt.
Dat is het punt niet. Natuurlijk kun je liefdevolle mensen om heen hebben, die dan zeggen: kom maar hierheen.
Maar je wilt je niet altijd "opdringen". Want je weet dat je vriend(in) hun (klein)kinderen hebben en wat moet jij daar dan bij?
Herman schreef:k vraag me dat ook vaak af. Maar de eigen verantwoordelijkheid wil ik niet zo benadrukken als jij doet. Vaak hoor ik toch mensen die bijvoorbeeld 80 zijn en dan hun hele sociale kring om zich heen zien wegvallen. Broers en zussen, buren en vrienden (allen generatiegenoten) vallen weg door de dood. Daar is juist na hun 65e veel mee opgetrokken, omdat die mensen onderling veel tijd voor elkaar kunnen vrijmaken, terwijl kinderen, neven en nichten een generatie daaronder gewoon druk zijn met al hun maatschappelijke taken.
Juist. Jij snapt het.
Herman schreef:Wat heb je dan nog zelf in de hand?
Heel weinig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie