Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Deze discussie heeft in het verleden wel eens gewoed in de PKN, en daar buiten ook.
De opleidingseis voor een predikant is tot op de dag van vandaag een universitaire opleiding van 6 jaar (eventueel langer)
In 2006 heeft een studiecommissie aan de protestantse synode het voorstel gedaan pm het ambt ook opent te stellen voor HBO-theologen. Dit zorgde zowel binnen als buiten de kerk voor grote beroering.
De grond voor dit voorstel lag in het feit dat men bang was dat er (ondanks de ontkerkelijking) binnen een paar jaar een tekort zou zijn aan predikanten.

Dit laatst genoemde onderwerp even ter zijde, en de PKN daarbij trouwens ook.
Ikzelf vroeg mij af , waarom eigenlijk ook niet?
Toewijding en vroomheid is niet persé gebonden aan opleidingsniveau.
En is de kennis van de grondtalen (die vaak nog het grootste deel van de universitaire studie in beslag neemt) nou in de dagelijkse praktijk echt zo doorslaggevend en van levensbelang?
De doorsnee kerkganger spreekt de grondtalen ook niet en mocht er incidenteel vraag naar zijn zie daar de moderne vertaling en communicatietechniek die ons heden ter dage ter beschikking staat.

Kortom: Welke inhoudelijke en steekhoudende argumenten zouden er tegenin gebracht kunnen worden om de drempel der toelating te verlagen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Ditbenik »

Van Ewijk schreef:Deze discussie heeft in het verleden wel eens gewoed in de PKN, en daar buiten ook.
De opleidingseis voor een predikant is tot op de dag van vandaag een universitaire opleiding van 6 jaar (eventueel langer)
In 2006 heeft een studiecommissie aan de protestantse synode het voorstel gedaan pm het ambt ook opent te stellen voor HBO-theologen. Dit zorgde zowel binnen als buiten de kerk voor grote beroering.
De grond voor dit voorstel lag in het feit dat men bang was dat er (ondanks de ontkerkelijking) binnen een paar jaar een tekort zou zijn aan predikanten.

Dit laatst genoemde onderwerp even ter zijde, en de PKN daarbij trouwens ook.
Ikzelf vroeg mij af , waarom eigenlijk ook niet?
Toewijding en vroomheid is niet persé gebonden aan opleidingsniveau.
En is de kennis van de grondtalen (die vaak nog het grootste deel van de universitaire studie in beslag neemt) nou in de dagelijkse praktijk echt zo doorslaggevend en van levensbelang?
De doorsnee kerkganger spreekt de grondtalen ook niet en mocht er incidenteel vraag naar zijn zie daar de moderne vertaling en communicatietechniek die ons heden ter dage ter beschikking staat.

Kortom: Welke inhoudelijke en steekhoudende argumenten zouden er tegenin gebracht kunnen worden om de drempel der toelating te verlagen?
Het gaat in het ambt niet alleen om toewijding en vroomheid maar ook om kennis. Los daarvan is het in de huidige maatschappij waarin velen hoger opgeleid zijn dan enkele decennia geleden van groot belang dat de pastor in staat is antwoord te geven op allerlei vragen die er leven. Het antwoord dat je dergelijke vragen niet hoort te stellen is niet meer afdoende.

Wat de grondtalen betreft is het vreemd dat in onze kringen de zaligheid zo'n beetje afhangt van de Staten Vertaling maar we de grondtalen veel minder van belang achten. Ik ken mensen die er echt van overtuigd zijn dat de SV geïnspireerd is door de Heilige Geest en daarom ook de enige echte Bijbel is. Die staat echt boven de grondtalen. Een trieste zaak omdat ze daarmee het geinspireerde Woord van God verachten en een menselijke vertaling daar boven stellen.

Wanneer je studeert in een vertaalde versie van het Woord, is dat toch echt iets anders dan de Bijbel in de grondtalen. Taal is altijd beperkt. Zeker als je letterlijk wilt vertalen zoals de SV doet, kom je soms woorden tekort om aan te geven wat er eigenlijk staat. Daarom is het van belang dat predikanten in staat zijn om in het Hebreeuws of Grieks te zien wat er staat. Dat werpt soms nieuw licht op een tekst. Wanneer je een taal kent, speelt er meer mee dan alleen de woorden. Je gaat ook iets proeven van de betekenis achter woorden in een bepaalde context.

Je opmerking dat de talen het grootste deel van de universitaire studie in beslag neemt, slaat trouwens helemaal nergens op.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Ditbenik schreef:Je opmerking dat de talen het grootste deel van de universitaire studie in beslag neemt, slaat trouwens helemaal nergens op.
Dat kan, laat ik voorop stellen dat ikzelf een leek ben.
Ik heb dit alleen van tweede en derde hand, dat geef ik dus toe.
Echter wil ik dit niet te veel uitdiepen door een zijweg in te slaan en voor de rest bij de topicvraag blijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door CvdW »

Wat de grondtalen betreft is het vreemd dat in onze kringen de zaligheid zo'n beetje afhangt van de Staten Vertaling maar we de grondtalen veel minder van belang achten. Ik ken mensen die er echt van overtuigd zijn dat de SV geïnspireerd is door de Heilige Geest en daarom ook de enige echte Bijbel is. Die staat echt boven de grondtalen. Een trieste zaak omdat ze daarmee het geïnspireerde Woord van God verachten en een menselijke vertaling daar boven stellen.
De meeste leden van een kerk kennen de grondtalen niet, voor hen is de SV de grondtaal.
De SV is niet geïnspireerd door de Heilige Geest, maar de mannen die het vertaalwerk deden waren geïnspireerd door de Heilige Geest.
Was dit ook zo bij de NBG-vertaling enz.?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: De meeste leden van een kerk kennen de grondtalen niet, voor hen is de SV de grondtaal.
De SV is niet geïnspireerd door de Heilige Geest, maar de mannen die het vertaalwerk deden waren geïnspireerd door de Heilige Geest.
Was dit ook zo bij de NBG-vertaling enz.?
Dat de vertalers van de SV geïnspireerd zijn geweest, is onderdeel van de mythevorming rondom de SV.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Herman »

"Gij zult de Heere God liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en met al uw krachten"

Op grond van het onderstreepte pleit ik voor universitair geschoolde predikanten. Het is rechttoe rechtaan bijbels om de hoogste normen te stellen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door CvdW »

Geheel eens, maar dan wel een universitaire studie in de richting van theologie, maar dat zult u wel bedoelen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door FlyingEagle »

Herman schreef:"Gij zult de Heere God liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en met al uw krachten"

Op grond van het onderstreepte pleit ik voor universitair geschoolde predikanten. Het is rechttoe rechtaan bijbels om de hoogste normen te stellen.
Ik ben voor zo hoog mogelijk scholen van predikanten maar uit de door jou aangehaalde tekst kan ik onmogelijk jou conclusie halen. Kan een eenvoudige iemand de Heere niet liefhebben met zijn hele verstand?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Herman »

FlyingEagle schreef:Ik ben voor zo hoog mogelijk scholen van predikanten maar uit de door jou aangehaalde tekst kan ik onmogelijk jou conclusie halen. Kan een eenvoudige iemand de Heere niet liefhebben met zijn hele verstand?
Het gebod wijst erop dat we zo hoog mogelijk moeten reiken. Het gebod zegt niets over de mate waarin mensen daartoe in staat zijn. Je vraag is dus met nee te beantwoorden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
FlyingEagle schreef:Ik ben voor zo hoog mogelijk scholen van predikanten maar uit de door jou aangehaalde tekst kan ik onmogelijk jou conclusie halen. Kan een eenvoudige iemand de Heere niet liefhebben met zijn hele verstand?
Het gebod wijst erop dat we zo hoog mogelijk moeten reiken. Het gebod zegt niets over de mate waarin mensen daartoe in staat zijn. Je vraag is dus met nee te beantwoorden.
Huh? Ik denk dat het 'ja' moet zijn, maar misschien bedoel je dat ook.
Ik vind deze tekst in dit verband niet sterk, dit gaat toch helemaal niet over predikers.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Herman »

eilander schreef:Huh? Ik denk dat het 'ja' moet zijn, maar misschien bedoel je dat ook.
Ik vind deze tekst in dit verband niet sterk, dit gaat toch helemaal niet over predikers.
Nee, een mens kan God niet volmaakt liefhebben. (Door genade wel een beetje.) Daar zeg ik toch niets vreemds mee, dacht ik zo. Maar die eis ligt er wel.

En aangezien het een samenvatting is van de wet, geldt die voor alle mensen in alle omstandigheden. We lezen in het OT toch dikwijls dat het beste voor God niet genoeg is? Het lijkt me dat we dat eerst dienen te erkennen en dan kunnen we later nog wel het één en ander nuanceren.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door kasparov »

CvdW schreef:Geheel eens, maar dan wel een universitaire studie in de richting van theologie, maar dat zult u wel bedoelen.
Kan iemand aangeven hoe de stappen zijn in de PKN om predikant te worden? Welke opleidingen, hoeveel jaar, welke toetsingscommissies enz.?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opleidingseisen voor predikanten versoepelen of niet?

Bericht door Ambtenaar »

kasparov schreef: Kan iemand aangeven hoe de stappen zijn in de PKN om predikant te worden? Welke opleidingen, hoeveel jaar, welke toetsingscommissies enz.?
Kijk hier maar eens. Daar staat het proces beschreven evenals de duur van de opleiding.
Plaats reactie