Onzekere vrouwen

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Onzekere vrouwen

Bericht door Dodo »

Ik zit in het bestuur van de vrouwenkring. Een vrouwenvereniging van zo'n dertig leden, op de middagen zijn er doorgaan 22-25 present. Er is een goede sfeer.
Wat me vaak opvalt, is hoe onzeker veel vrouwen zijn. De inleiding maken gaat nog wel, maar die voorlezen is voor velen iets om tegenop te zien. En dan nog de bespreking van de gespreksvragen in de grote groep, dat is helemaal een grote hobbel. En als je teveel aan zou dringen, zouden ze van de vereniging afgaan omdat ze er zo tegenop zien zoiets te moeten doen.

Ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Heeft iemand daar een idee over? Is het typisch "refo"? Of hebben alle vrouwen dat? Is het de leeftijd? De jongste is 45 jaar, de meesten zijn in de vijftig en zestig.

Ik ben wel benieuw eigenlijk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door ejvl »

Het heeft denk ik te maken met de positie van veel reformatorische vrouwen, die (gelukkig) huisvrouw en moeder kunnen zijn en daarmee geen of weinig ervaring hebben met zulke zaken.
Als ik het vergelijk met mijzelf, toen ik net begon te werken vond ik dat ook allemaal "eng" om in een groep te praten, presenteren en dergelijken. Doe je dit voor je werk vaker, is het veel makkelijker en gaat het meer vanzelf.

Tevens heerst er, in ieder geval in de omgevingen die ik ken, een terughoudendheid om te praten, discussiëren, en vragen te stellen over het geloof. Zodra het daarover gaat in een gesprek, valt er een ongemakkelijke stilte. Het is voor bepaalde mensen erg moeilijk om over geloofszaken te praten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Heeft iemand daar een idee over? Is het typisch "refo"? Of hebben alle vrouwen dat? Is het de leeftijd? De jongste is 45 jaar, de meesten zijn in de vijftig en zestig.

Ik ben wel benieuw eigenlijk.
Interessant vraagstuk Dodo. Ik herken het ook wel.
In refokringen is het niet gebruikelijk voor een vrouw om hardop voor te gaan, de leiding te nemen, althans, in de generatie van pakweg >>50.
Dat zet zich dan verder door in het sociale leven, als je een baan hebt (gehad) waarin dit niet nodig was.
Een vrouw moest zwijgen, dat is zo ingebakken.
Ik denk dat dit fenomeen verdwijnt, omdat veel vrouwen hoog opgeleid zijn en op school en studie hebben geleerd om presentaties te geven.
Ik woonde een middag bij in het verpleeghuis en het was dan gebruikelijker om een bewoner - die dat nog kan - een gedeelte uit de Bijbel te laten lezen en een andere bewoner ging voor in het gebed.
Het schijnt onrust te geven bij sommige bewoners als een vrouw dit doet, zei de vrijwilligster.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik zit in het bestuur van de vrouwenkring. Een vrouwenvereniging van zo'n dertig leden, op de middagen zijn er doorgaan 22-25 present. Er is een goede sfeer.
Wat me vaak opvalt, is hoe onzeker veel vrouwen zijn. De inleiding maken gaat nog wel, maar die voorlezen is voor velen iets om tegenop te zien. En dan nog de bespreking van de gespreksvragen in de grote groep, dat is helemaal een grote hobbel. En als je teveel aan zou dringen, zouden ze van de vereniging afgaan omdat ze er zo tegenop zien zoiets te moeten doen.

Ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Heeft iemand daar een idee over? Is het typisch "refo"? Of hebben alle vrouwen dat? Is het de leeftijd? De jongste is 45 jaar, de meesten zijn in de vijftig en zestig.

Ik ben wel benieuw eigenlijk.
Ik heb het nooit onderzocht. Maar als ik het zo'n beetje na trek konden vrouwen wel eens vaker een inleiding houden op onze volwassenenvereniging dan mannen. Ik neem aan dat iedereen op onze vereniging zich reformatorisch zal noemen, in die zin dat ze lid zijn van een reformatorische kerk. Qua leeftijdsopbouw zien we nu dat er ook meer jonge aanwas is. Ik heb niet het idee dat de vereniging aan het vergrijzen is. Ik zie best wat 20ers en 30ers op de vereniging. Ik denk wel dat jongeren minder snel een inleiding houden dan ouderen. Deze man heeft het ook nooit aangedurfd om een inleiding te houden. Het bespreken en opstellen van antwoorden op de vragen, tja, dat is een feit, dat komt vaak neer op een paar vaste personen die vaak wel ter tale zijn. Maar dit is dus wellicht alleen de plaatselijke situatie, omdat ik niet over andere verenigingen kan spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door JCRyle »

De keren dat ik op een volwassenenvereniging kwam viel mij altijd op dat er een bepaald soort (altijd dezelfde) mensen het woord voeren en de rest kijkt zwijgend toe. Voornamelijk de (oudere) man in (meestal) zwart pak spraken. En als een vrouw wat wilde zeggen werd dat of [1] de kop ingedrukt of [2] via de man gezegd. En dit is echt niet karikaturaal!

De keren dat ik op een jongerenvereniging/catechisatie was viel ook een verschil op. Meestal waren de vrouwelijke deelnemers stiller, dan de mannelijke. En in de laatste groep (dus die van de man) waren er een enkeling die hun kennis ten toon moesten (van hun zelf uiteraard) spreidden.

En mijn positie (totaal onbelangrijk) was zwijgende (en denkende) toehoorder. Mijn mening kwam meestal achteraf ( ;)).

Terugkomend op de beginpost. Zou het niet te maken kunnen hebben met de cultuur waarin men opgegroeid is? Dus qua leefomgeving, qua kerkelijke kleur of traditie? Ik denk niet dat de vrouwen moesten zwijgen in de gemeente. Vrouwen hebben in het kerkelijke leven altijd een grote (en belangrijke) plaats gehad. Gelovige vrouwen mochten zeker wat zeggen. Niet alleen vroeger, maar ook nu nog. Deze hebben een soort 'positie' in de gemeente gekregen, waardoor er naar hun geluisterd wordt. Nu ben ik in een vrij zwijgende kerkelijke cultuur opgegroeid, maar daarin kan ik zeker enkele vrouwen aanwijzen waar toch 'ontzag'/'respect' voor was. Dat ligt echt aan de kerkelijke (gesloten) sfeer/cultuur. Voor vaste Avondmaalgangers is respect en deze worden in achting gehouden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door eilander »

Ik herken dit helemaal niet zo, althans: ik zie eigenlijk dat mannen het net zo moeilijk vinden om in het openbaar iets te zeggen dan vrouwen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik zie niet dat er meer mannen vrijmoedig zijn dan vrouwen.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Onzekere vrouwen

Bericht door Tom »

Vrouwen in de ref. gezindte zijn inderdaad gemiddeld genomen (naar mijn idee) onzekerder óf hebben een stiller karakter gecreëerd vergeleken met andere christenen of gewone Nederlanders.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door windorgel »

Ik denk, op basis van wat ik zie in mijn omgeving, dat het vooral te maken heeft met het feit dat de jongere generatie (40-) veel meer dan de (wat) oudere generatie (40+) is opgegroeid met presenteren, debatteren en discussiëren en daarom veel gemakkelijker spreekt in het openbaar.
Daarnaast is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte ook zeker sprake van schroom om over geloofszaken te spreken, vooral ook bij de wat oudere generatie.

Het was vroeger gewoon om vooral te luisteren naar monologen op school en in andere verbanden (omdat dat de Nederlandse cultuur was en niet omdat 'vrouwen moesten zwijgen') en dan kan ik me best voorstellen dat het voor oudere vrouwen èn mannen lastig is en ongemakkelijk voelt om voor een groep te spreken en persoonlijke (geloofs)zaken te delen in een groep. Als je van jongs af aan niet geleerd bent om je gedachten onder woorden te brengen is dat, zeker voor introverte mensen, echt niet gemakkelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door -DIA- »

Tom schreef:Vrouwen in de ref. gezindte zijn inderdaad gemiddeld genomen (naar mijn idee) onzekerder óf hebben een stiller karakter gecreëerd vergeleken met andere christenen of gewone Nederlanders.
We zien uitzonderingen in de kerk. Over het algemeen is het ook de praktijk dat vrouwen meer zwijgen. Waar het emancipatoire denken nog niet is doorgedrongen zouden we moeten kunnen spreken van:
EEN ZACHTMOEDIGE EN STILLE GEEST.
Uitzonderingen zijn er altijd geweest: Vrouwen met meer genade dan mannen, zelf die leraars (dominees) tot veel onderwijs zijn geweest. Maar desondanks zich verre hielden van het 'heersen over de man'.

1 Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;
6 Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker dochters gij geworden zijt, als gij weldoet, en niet vreest voor enige verschrikking.
7 Gij mannen, insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.
8 En eindelijk, zijt allen eensgezind, medelijdend, de broeders liefhebbende, met innerlijke barmhartigheid bewogen, vriendelijk;
9 Vergeldt niet kwaad voor kwaad, of schelden voor schelden, maar zegent daarentegen; wetende, dat gij daartoe geroepen zijt, opdat gij zegening zoudt beërven.
10 Want wie het leven wil liefhebben, en goede dagen zien, die stille zijn tong van het kwaad, en zijn lippen, dat zij geen bedrog spreken;
11 Die wijke af van het kwade, en doe het goede; die zoeke vrede en jage denzelven na.
12 Want de ogen des Heeren zijn over de rechtvaardigen, en Zijn oren tot hun gebed; maar het aangezicht des Heeren is tegen degenen, die kwaad doen.
13 En wie is het, die u kwaad doen zal, indien gij navolgers zijt van het goede?
14 Maar indien gij ook lijdt om der gerechtigheid wil, zo zijt gij zalig; en vreest niet uit vreze van hen, en wordt niet ontroerd;
15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter, dat gij, weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.
21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;
22 Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel, de engelen, en machten, en krachten Hem onderdanig gemaakt zijnde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Onzekere vrouwen

Bericht door Tom »

Dit topic gaat over onzekere vrouwen. Niet over de scheppingsorde of emancipatie.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het niet (alleen) de leeftijd is. Er zijn in onze gemeente ook twee mannenverenigingen. Daar is het volstrekt normaal dat er een rooster wordt gemaakt waarin alle leden aangewezen worden om de inleiding te verzorgen. Bij de ene vereniging zelfs zonder boekje of tijdschrift, zij maken de hele inleiding zelf. Dat is geen enkel probleem.
Bij onze vrouwenkring hebben we een paar jaar geprobeerd de vrouwen in algemene zin te vragen: wie wil de volgende keer de inleiding doen? Dat werkte niet. Toen hebben we mensen aangesproken: wil jij de volgende keer de inleiding doen? Dat werkte ook niet. Dus nu maken we ook een rooster. Maar sommige vrouwen vinden dat echt niet leuk. Dat ze het móeten. Ze willen het helemaal niet.
Het grootste struikelblok is de bespreking in de grote groep. Dat vind ik zelf ook lastig. Goed reageren op wat er uit de groep komt is niet eenvoudig. En het voorgaan in gebed is ook voor velen een drempel.

Er zitten veel vrouwen bij die in een klein groepje goede gesprekspartners zijn. Ze weten veel, ze hebben wijsheid, ze leven met God. Dat levert vaak fijne gesprekken op. Maar als ze in de grote groep zijn, houden ze hun mond.
Nu ligt bij ons de nadruk op de gesprekken in de kleine groepjes, die zijn het belangrijkst. Maar je zou wel willen dat sommigen ook in de grote groep meer zouden delen van wat ze weten en kennen.

En dan heb ik het nog helemaal niet over het invullen van bestuursfuncties... Dat is helemaal een crime.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door windorgel »

Dodo schreef:Ik denk dat het niet (alleen) de leeftijd is. Er zijn in onze gemeente ook twee mannenverenigingen. Daar is het volstrekt normaal dat er een rooster wordt gemaakt waarin alle leden aangewezen worden om de inleiding te verzorgen. Bij de ene vereniging zelfs zonder boekje of tijdschrift, zij maken de hele inleiding zelf. Dat is geen enkel probleem.
Bij onze vrouwenkring hebben we een paar jaar geprobeerd de vrouwen in algemene zin te vragen: wie wil de volgende keer de inleiding doen? Dat werkte niet. Toen hebben we mensen aangesproken: wil jij de volgende keer de inleiding doen? Dat werkte ook niet. Dus nu maken we ook een rooster. Maar sommige vrouwen vinden dat echt niet leuk. Dat ze het móeten. Ze willen het helemaal niet.
Het grootste struikelblok is de bespreking in de grote groep. Dat vind ik zelf ook lastig. Goed reageren op wat er uit de groep komt is niet eenvoudig. En het voorgaan in gebed is ook voor velen een drempel.

Er zitten veel vrouwen bij die in een klein groepje goede gesprekspartners zijn. Ze weten veel, ze hebben wijsheid, ze leven met God. Dat levert vaak fijne gesprekken op. Maar als ze in de grote groep zijn, houden ze hun mond.
Nu ligt bij ons de nadruk op de gesprekken in de kleine groepjes, die zijn het belangrijkst. Maar je zou wel willen dat sommigen ook in de grote groep meer zouden delen van wat ze weten en kennen.

En dan heb ik het nog helemaal niet over het invullen van bestuursfuncties... Dat is helemaal een crime.
Karakter en gewoonte speelt natuurlijk zeker ook een rol. Misschien zitten er naar verhouding meer introverte types op zo'n vereniging dan extraverte?
Zou het helpen om de dames wel de inleiding te laten doen, maar dat iemand van het bestuur voorgaat in gebed en een helpende hand (mond) biedt bij de bespreking in de grote groep? Dat maakt de drempel misschien wat lager.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door helma »

Herkenbaar. En ook best een beetje lastig. Praten in een groep is iets wat je moet leren; en als je blijft 'niet durven' wen je er nooit aan. Met als gevolg dat de mensen die wel durven 'altijd' aan het woord zijn. En vervolgens wordt er dan gezegd: het zijn altijd dezelfde mensen die praten. Ik probeer in een groepje op de vrouwenmorgen wel eens stille vrouwen bij het gesprek te betrekken, maar voel me dan ook weer verschrikkelijk bijdehand
Een inleiding houden is voor veel mensen een grote drempel. Bidden ook.
Maar ook voor deze dingen geldt: oefening baart 'kunst' . En stel niet zulke hoge eisen aan jezelf. Wat is 'goed' bidden....een stamelend gebed kan meer waarde hebben dan een klinkend gebed.
Maar goed...ik denk dat het wel zo zal blijven.
Mijn man is niet zo'n prater, dan word je als vrouw vanzelf bijdehand :hum

Vanmorgen jonge-moedergroep gehad. Dan merk je dat ook jongere vrouwen het best moeilijk kunnen vinden om over geestelijke gevoelens te praten. Maar dat het in een veilige setting beter gaat dan in een grote groep.
Als ik zelf in een grote groep moet praten ben ik ook onzekerder dan in een klein groepje. Heeft ook met gevoel van veiligheid te maken. Ik voel me lang niet bij iedereen veilig. Dus praat ik ook niet altijd even makkelijk.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door Desiree »

Ik weet nog dat ik een tien kreeg voor een presentatie op school. Maar ik ging wel wat sneller praten vanwege de zenuwen.. die waren er toch. Dus daar moet ik op letten.

Toen ik voor kinderen een verhaal mocht vertellen, dacht ik, ik zal de volwassenen ook gelijk wat vertellen. Dat laatste werd sterk afgeraden door de Ds. Maar ik was wel zenuwachtig in het begin.

Nee, ik kan wel onzeker zijn over mijn prestaties.. heb ik het goed gedaan.. een 9,5 kan ook een 10 zijn. Maar ook dat went weer.

Mijn man houdt ook inleidingen.. maar praat wel veel moeilijker over zijn geloof. Dat is hij ook gewend vanuit zijn oude kerk en hij is een Tukker.. :)

Hij kan wel weer veel makkelijker met fouten omgaan dan ik. Nuchterder. En... bij mij kun je de helft vergeten... als mijn man wat zegt, kun je beter wel luisteren.. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Onzekere vrouwen

Bericht door kasparov »

Misschien zijn vrouwen niet persé onzeker, maar meer bescheiden, minder haantje-de-voorste. En tja, het is ook een kwestie van doen en oefenen om te spreken in het openbaar. Op TED staan genoeg voorbeelden, ook van vrouwen.
Plaats reactie