Geloof gave of daad

karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Geloof gave of daad

Bericht door karel de grote »

Een mooie definitie geeft Koelman: De ziel rust op Christus alleen ter zaligheid, als deze overtuigd zijnde van haar verloren staat door de zonde en van de onbekwaamheid van haarzelf en van alle schepselen om haar uit die staat te verlossen en hebbende een ontdekking en overre-ding van Jezus' Christus' macht en willigheid om te behouden, alle schepselen laat gaan en haar eigen gerechtigheid verzaakt en zo Christus aangrijpt, op Hem een vertrouwen stelt en op Hem alleen, om zalig te worden.
Luctor et emergo
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Geloof gave of daad

Bericht door GJdeBruijn »

karel de grote schreef:Een mooie definitie geeft Koelman: De ziel rust op Christus alleen ter zaligheid, als deze overtuigd zijnde van haar verloren staat door de zonde en van de onbekwaamheid van haarzelf en van alle schepselen om haar uit die staat te verlossen en hebbende een ontdekking en overre-ding van Jezus' Christus' macht en willigheid om te behouden, alle schepselen laat gaan en haar eigen gerechtigheid verzaakt en zo Christus aangrijpt, op Hem een vertrouwen stelt en op Hem alleen, om zalig te worden.
Prachtig!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Geloof gave of daad

Bericht door GJdeBruijn »

karel de grote schreef:Een mooie definitie geeft Koelman: De ziel rust op Christus alleen ter zaligheid, als deze overtuigd zijnde van haar verloren staat door de zonde en van de onbekwaamheid van haarzelf en van alle schepselen om haar uit die staat te verlossen en hebbende een ontdekking en overre-ding van Jezus' Christus' macht en willigheid om te behouden, alle schepselen laat gaan en haar eigen gerechtigheid verzaakt en zo Christus aangrijpt, op Hem een vertrouwen stelt en op Hem alleen, om zalig te worden.
Prachtig!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geloof gave of daad

Bericht door Jongere »

Eigenlijk vind ik Owen nog het meest kernachtig:
John Owen schreef:Het zaligmakend geloof is het vluchten van een boetvaardig zondaar tot de barmhartigheid van God in Christus.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geloof gave of daad

Bericht door Isala »

Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

Prachtig samengevat, gave en daad.

Daarnaast vind ik psalm 34 vers 24 persoonlijk erg mooi:
En allen, die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geloof gave of daad

Bericht door samanthi »

Isala schreef:Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

Prachtig samengevat, gave en daad.

Daarnaast vind ik psalm 34 vers 24 persoonlijk erg mooi:
En allen, die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.
Prachtig dit is het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geloof gave of daad

Bericht door samanthi »

karel de grote schreef:Ds.P. Beekhuis

Wedergeboorte en geloof (1)

We kunnen niet zeggen dat in onze tijd sterke nadruk gelegd wordt op de wedergeboorte. Integendeel. Eerder kunnen wij spreken van een schuwen van de term wedergeboorte. Men spreekt veel meer en bij voorkeur over het geloof. En inderdaad is het geloof zeer belangrijk. Daar staat of valt zelfs alles mee. „Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen", Hebr. 11:6. En Paulus zegt:,, Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'''', Rom. 14:23b.

Wat is geloof?
Maar de vraag is: wat versta je onder geloof? Want met het geloof kun je alle kanten uit. Er zijn immers zo veel vormen van schijngeloof. Denk aan de gelijkenis van de zaaier, Matth. 13. En nu zou je verwachten, dat zij die zo sterke nadruk leggen op het geloof, graag spreken over de gelijkenis van de zaaier. Maar niets is minderwaar. Ook die schuwen ze. Ach, zeggen ze, daar is maar één geloof. En dat is nog waar ook. Maar heb ik dat ware geloof? Och, daar moetje het maar niet te veel over hebben. Daar zijn mensen die hun leven lang zich afvragen: Hoor ik er wel bij? Ben ik wel een kind van God? En deze mensen komen nooit toe aan de verlossing, laat staan aan de dankbaarheid. Wat zitten die mensen toch te tobben. Wat maken zij het zichzelf toch moeilijk. We zijn erfelijk belast met de Nadere Reformatie. Gooi heel die erfenis van onze vaderen toch overboord. Weg ermee. Je moet het evangelie geloofwaardig maken voor de wereld. (Het zou er treurig uitzien als wij dat moesten doen!) Men wil een frisse prediking. Alstublieft geen klaagtoon. Geen "ochies enachies".

Ergernis weg
Op deze wijze heeft men de ergernis uit het evangelie weggenomen. In die prediking wordt de mens niet uitgekleed. Het geloof wordt niet gepredikt als een gave Gods, maar als een daad van de mens. Het eigenaardige is dat, als je met dit soort mensen spreekt, ze beslist niet ontkennen dat het geloof een gave Gods is. Het is een kronkelredenering. Eerst gaan ze zelf geloven en daarna zeggen ze: Dit heeft God gewerkt. Dit heb ik niet van mijzelf. In de verwerving van het heil is men rechtzinnig, maar in de toepassing van het heil puur remonstrants! Al zullen zij dat niet toegeven!
Hier kan ik dit tegenover zetten, maar het zijn wel allemaal stukjes die in een bepaalde context geschreven zijn.
Dachsel
Wat bemoeien zich sommigen met te bepalen, wie in de bekering het eerst beginnen moet: God of de mens? God zegt tot de nog onbekeerden mens: Begin gij eerst, bekeer u! en als de mens begonnen heeft en zich bekeert, dan laat God hem gevoelen, dat hij nooit zou bekeerd zijn, indien God niet begonnen ware met hem te bekeren. Het is hiermede als met de ontvangenis van een mens. Wie bepaalt het gewichtige ogenblik, waarin gezegd kan worden: Er is een mens! Niemand weet het, niemand kan het bepalen. De geboorte is zienlijk, niet de ontvangenis, zo is ook de wedergeboorte te zien, en niet de haar voorafgaande ontvangenis. Daarom roepen de predikers van Gods woord de mens toe: Bekeer u! maak uit de waarheid, dat God de bekering in u moet beginnen, geen oorkussen voor uwe traagheid, om er de doodsslaap op te slapen. Begin, en dan zult gij zien dat God in u begonnen heeft, alvorens gij begonnen zijt en beginnen kon. Begin en antwoord op de roepstem van God: Bekeer u, door te zeggen: Bekeer mij, Heere! en gij zult bekeerd zijn; want zo iets kunt gij niet met uw hart bidden, zonder reeds door God bekeerd te zijn. Deze waarheid is ene van de vele verborgenheden der Schrift, waarover veel kan gesproken worden, zonder ze te verstaan. Wie ze verstaan wil, die moet er in handelen, en alzo de zaak ondervinden. Ja, wat kent men eigenlijk goed, dat men niet door eigene ondervinding kent? .


O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Geloof gave of daad

Bericht door karel de grote »

Dächsel vind ik vaak een beetje vaag.
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geloof gave of daad

Bericht door samanthi »

karel de grote schreef:Dächsel vind ik vaak een beetje vaag.
Vaag???
Dit is helder genoeg dacht ik, vind je het een beetje remonstrants soms?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Geloof gave of daad

Bericht door karel de grote »

Leerstellig vaak een beetje vaag, ja. Dächsel is een soort knip- en plakwerk. Niet echt gezaghebbend voor mij.
Luctor et emergo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Geloof gave of daad

Bericht door eilander »

karel de grote schreef:Leerstellig vaak een beetje vaag, ja. Dächsel is een soort knip- en plakwerk. Niet echt gezaghebbend voor mij.
Met alle respect, maar dit slaat nergens op. Dachsel geeft prima weer waar hij de verklaring vandaan haalt. Vind je zijn bronnen niet gezaghebbend of vertrouw je hem niet?
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Geloof gave of daad

Bericht door karel de grote »

Zijn bronnen zijn heel uiteenlopend. De ene is gezaghebbender dan de ander. Dächsel zelf, want hij hoort ook bij het patchwork dat hij levert, vind ik ook nooit zo super.
Bij het citaat heb ik ook inhoudelijk mijn vragen. Maar ik vind een aanhaling uit Dächsel niet echt de moeite waard om daar lang over te debatteren. Jij mag natuurlijk onder de indruk zijn van Dächsel. Daar twisten we niet over.
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geloof gave of daad

Bericht door samanthi »

karel de grote schreef:Zijn bronnen zijn heel uiteenlopend. De ene is gezaghebbender dan de ander. Dächsel zelf, want hij hoort ook bij het patchwork dat hij levert, vind ik ook nooit zo super.
Bij het citaat heb ik ook inhoudelijk mijn vragen. Maar ik vind een aanhaling uit Dächsel niet echt de moeite waard om daar lang over te debatteren. Jij mag natuurlijk onder de indruk zijn van Dächsel. Daar twisten we niet over.
Waarschijnlijk schrap je dan Spurgeon ook van je lijstje en gebruik je van de Erskines, Brakel en Bunyan ook dat wat je precies kan gebruiken.

ps ik dacht ik zal ook even een stikkertje plakken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Geloof gave of daad

Bericht door karel de grote »

Wat wil je precies horen?
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geloof gave of daad

Bericht door samanthi »

karel de grote schreef:Wat wil je precies horen?
Precies wat jij, de hele tijd, van mij probeert te tonen maar dat andersom.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie