Wat vinden wij van lijfstraf?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien mocht ik dat laatste niet opmerken?
Als je dat al weet, doe het dan niet.
Het is de waarheid toch? En de waarheid moet toch kunnen lijden als het recht ligt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien mocht ik dat laatste niet opmerken?
Als je dat al weet, doe het dan niet.
Het is de waarheid toch? En de waarheid moet toch kunnen lijden als het recht ligt?
Het is maar de vraag of het waarheid is.
En dan nog: niet alles wat waar is, hoeft hardop gezegd te worden. Vriendelijkheid is ook een deugd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:Misschien mocht ik dat laatste niet opmerken?
Als je dat al weet, doe het dan niet.
Het is de waarheid toch? En de waarheid moet toch kunnen lijden als het recht ligt?
Het is maar de vraag of het waarheid is.
En dan nog: niet alles wat waar is, hoeft hardop gezegd te worden. Vriendelijkheid is ook een deugd.
Laar ze het dan zelf maar zeggen. Als het anders is mag ze dat natuurlijk zeggen. Op die manier leren we elkaar nog eens in het hart kijken en blijft niet alles oppervlakkig. Ik kan slechts afgaan op haar eigen berichtjes,
en dan weten we wel hoe ze tot nu toe hierover denkt. Laat ze de waarheid gerust zeggen, daar zijn we allemaal voorstander van,
meen ik. Zelf hou ik we niet zo van als een ander meent te kunnen antwoorden voor een ander. Maar goed, dat is ook natuurlijk niet verboden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 okt 2017, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Roos2017 »

Toen wij vroeger wel eens stout waren kregen we wel eens de spreekwoordelijke `draai om je oren`. Als je iets deed waarvan je goed besefte dat het niet goed was, besefte je dat ook, en accepteerde je die lel ook. Niks mis mee.

Tegenwoordig moet alles correct zijn: politiek correct, didactisch, pedagogisch, en ga zo maar door. Enthousiastelingen of te drukke mensen wordt meteen ADHD aangepraat of what ever, en owee, mocht je geen probleem hebben, dan staat er altijd wel iemand klaar om je dat aan te praten. De coaching industrie vaart er wel bij tegenwoordig. En nee, ik praat niet uit persoonlijke ervaring, dus deze tak van sport zal aan mij geen goud verdienen.

Sorry lui, maar wat verlang ik naar de nuchtere tijd van vroeger, excessen daargelaten.
Binnen het huidige pedagogische kader vraag je je wel eens af hoe je het allemaal hebt overleefd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:Toen wij vroeger wel eens stout waren kregen we wel eens de spreekwoordelijke `draai om je oren`. Als je iets deed waarvan je goed besefte dat het niet goed was, besefte je dat ook, en accepteerde je die lel ook. Niks mis mee.

Tegenwoordig moet alles correct zijn: politiek correct, didactisch, pedagogisch, en ga zo maar door. Enthousiastelingen of te drukke mensen wordt meteen ADHD aangepraat of what ever, en owee, mocht je geen probleem hebben, dan staat er altijd wel iemand klaar om je dat aan te praten. De coaching industrie vaart er wel bij tegenwoordig. En nee, ik praat niet uit persoonlijke ervaring, dus deze tak van sport zal aan mij geen goud verdienen.

Sorry lui, maar wat verlang ik naar de nuchtere tijd van vroeger, excessen daargelaten.
Binnen het huidige pedagogische kader vraag je je wel eens af hoe je het allemaal hebt overleefd.
Gezonde taal, of moet ik nu weer 'sorry' zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:
Gezonde taal, of moet ik nu weer 'sorry' zeggen?
Neehoor, DIA :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Dodo »

Roos2017 schreef:Toen wij vroeger wel eens stout waren kregen we wel eens de spreekwoordelijke `draai om je oren`. Als je iets deed waarvan je goed besefte dat het niet goed was, besefte je dat ook, en accepteerde je die lel ook. Niks mis mee.

Tegenwoordig moet alles correct zijn: politiek correct, didactisch, pedagogisch, en ga zo maar door. Enthousiastelingen of te drukke mensen wordt meteen ADHD aangepraat of what ever, en owee, mocht je geen probleem hebben, dan staat er altijd wel iemand klaar om je dat aan te praten. De coaching industrie vaart er wel bij tegenwoordig. En nee, ik praat niet uit persoonlijke ervaring, dus deze tak van sport zal aan mij geen goud verdienen.

Sorry lui, maar wat verlang ik naar de nuchtere tijd van vroeger, excessen daargelaten.
Binnen het huidige pedagogische kader vraag je je wel eens af hoe je het allemaal hebt overleefd.
Ik heb het maar in geringe mate meegemaakt, maar je bedoelt de tijd van op je vingers geslagen worden omdat je links schreef, van in de prullenbak in de hoek van de klas moeten staan omdat je zo stom was, van belachelijk gemaakt worden omdat je dikker bent, van aanwijsstokken die stukgeslagen werden op de vingers van kinderen, van leerkrachten die rookten voor de klas, van kinderen die aan hun oren opgetild werden en ga zo maar door.
Het was echt een idylle vroeger. Zeker. [/sarcasme]
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:Toen wij vroeger wel eens stout waren kregen we wel eens de spreekwoordelijke `draai om je oren`. Als je iets deed waarvan je goed besefte dat het niet goed was, besefte je dat ook, en accepteerde je die lel ook. Niks mis mee.

Tegenwoordig moet alles correct zijn: politiek correct, didactisch, pedagogisch, en ga zo maar door. Enthousiastelingen of te drukke mensen wordt meteen ADHD aangepraat of what ever, en owee, mocht je geen probleem hebben, dan staat er altijd wel iemand klaar om je dat aan te praten. De coaching industrie vaart er wel bij tegenwoordig. En nee, ik praat niet uit persoonlijke ervaring, dus deze tak van sport zal aan mij geen goud verdienen.

Sorry lui, maar wat verlang ik naar de nuchtere tijd van vroeger, excessen daargelaten.
Binnen het huidige pedagogische kader vraag je je wel eens af hoe je het allemaal hebt overleefd.
Ik zou wat minder generaliseren Roos2017, weet jij iets van mishandeling? weet jij iets van ADHD?
Denk je echt dat het vroeger allemaal correct was? Dat het vroeger lekker nuchter was?


Ik deel met Helma dat emotionele mishandeling er dieper inhakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef:
Roos2017 schreef:
Ik zou wat minder generaliseren Roos2017, weet jij iets van mishandeling? weet jij iets van ADHD?
Denk je echt dat het vroeger allemaal correct was? Dat het vroeger lekker nuchter was?

Ik deel met Helma dat emotionele mishandeling er dieper inhakt.
Samanthi, gelukkig weet ik niets van mishandeling en ADHD, en generaliseren wil ik ook niet, maar mijn impressie is wel dat men over het algemeen vroeger nuchterder was. Dat probeerde ik uit te dragen. Naar mijn oordeel is een draai om je oren heel wat anders dan mishandeling.
Voor emotionele mishandeling - daar ging mijn reactie trouwens niet over - heb ik geen goed woord voor over! Het is niet te zeggen hoe intens je kinderen daarmee kunt schaden, en ben ik het in dat opzicht volledig met Helma eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef: Ik heb het maar in geringe mate meegemaakt, maar je bedoelt de tijd van op je vingers geslagen worden omdat je links schreef, van in de prullenbak in de hoek van de klas moeten staan omdat je zo stom was, van belachelijk gemaakt worden omdat je dikker bent, van aanwijsstokken die stukgeslagen werden op de vingers van kinderen, van leerkrachten die rookten voor de klas, van kinderen die aan hun oren opgetild werden en ga zo maar door.
Het was echt een idylle vroeger. Zeker. [/sarcasme]
Ja, heel idyllisch :-) Maar je gooit nu wel veel op een hoop. De leraar die rookte voor de klas, dat was toen heel normaal. Ik moest wel eens lucifers gaan halen in het naburige lokaal, omdat onze leraar Frans anders z'n rokertje niet kon aansteken. En in het scheikundelokaal zag het altijd blauw van de rook. Niet van de chemische reacties, maar van de Gauloises. Zo ging dat nu eenmaal.

In mijn beleving was dat toch iets anders dan die lineaal over je vingers: dat vond ik ook toen al niet kunnen - maar het gebeurde wel....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Met grote verbazing lees ik dit topic voornamelijk mee.
Wist niet dat er nog door zóveel mensen fysiek en mentaal geweld word gebruikt en dat onder mom van een vroom bijbels sausje :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Dat is de tijdgeest. Een algemeen over de wereld gaande geest die barmhartiger lijkt (ik ze lijkt) dan God.
Wat denkt u dan van God? Hij kastijd degene die Hij liefheeft. En ook: wie zonder kastijding is noemt Hij bastaarden. Was de Bijbel (en daarmede God) dan tijdgebonden en barbaars?
Op de plaats van God te gaan zitten is al helemaal niet goed!
En omdat God straft en oordeelt moeten en mogen wij dat zeker niet in Zijn plaats doen!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Met grote verbazing lees ik dit topic voornamelijk mee.
Wist niet dat er nog door zóveel mensen fysiek en mentaal geweld word gebruikt en dat onder mom van een vroom bijbels sausje :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Dat is de tijdgeest. Een algemeen over de wereld gaande geest die barmhartiger lijkt (ik ze lijkt) dan God.
Wat denkt u dan van God? Hij kastijd degene die Hij liefheeft. En ook: wie zonder kastijding is noemt Hij bastaarden. Was de Bijbel (en daarmede God) dan tijdgebonden en barbaars?
Op de plaats van God te gaan zitten is al helemaal niet goed!
En omdat God straft en oordeelt moeten en mogen wij dat zeker niet in Zijn plaats doen!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ik oordeel niet, ik beoordeel alleen naar wat u zelf zegt in uw eigen berichtjes. U hebt nog niet gezegd dat ik mis was. U beoordeeld alleen dat ik op de troon van God ga zitten.
Als dat waar is, zou u dat dan nader willen verklaren? Een klein citaatje waarin u me
op de troon van God ziet zitten.
Ik weet het wel. We hebben allen God naar kroon en troon gestaan, maar dat valt niet binnen dit bestek. Zegt het maar gewoon oprecht.
Ik bedoel u niet als persoon hoor, alleen weer wel een beetje wat u denkt op grond van uw eigen reacties. Laten we wel eerlijk blijven hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Vorst »

Je slaat weer eens flink door Dia.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

Roos2017 schreef:Toen wij vroeger ... (...) ... allemaal hebt overleefd.
Omwille van leesbaarheid quote ingekort, ik reageer op heel de uitspraak.

Wat is nu precies je punt? Dat vroeger alles beter was? Of dat het nu een slechter pedagogisch klimaat is? Dat je die 'draai om de oren' mist? Of...?
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door parsifal »

Ik denk dat niemand er echt moeite mee heeft als een kind een tik op de vingers krijgt omdat het richting een mes of warme kachel grijpt.

Het punt is het hellende vlak. We zeggen allemaal dat als een kind geslagen wordt zodat het vol zit met blauwe plekken of een tijdje niet zonder pijn kan lopen dat het te ver gaat. Maar waar ligt de grens? Nu is kindermishandeling strafbaar en om duidelijkheid te houden is elke lijfstraf verboden.
En ja het gebeurt dat kinderen naar het ziekenhuis moeten omdat een van de ouders niet al te terughoudend was bij het straffen.

Ik kan me voorstellen dat je voor jezelf ook die grens aan wilt houden. En het is ook niet zo dat het enige alternatief voor lijfstraffen is om een kind maar dagen te negeren of in de kast op te sluiten (dat is ook mishandeling).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie