Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: De gedachte dat de paus een antichrist of de antichrist is, zoals de (Nadere) Reformatie heeft gezegd, is niet te combineren met deze stellingname.
De Paus is niet de antichrist. Dat vindt zelfs de voormalig hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad. Klik hier om zijn commentaar te lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: De gedachte dat de paus een antichrist of de antichrist is, zoals de (Nadere) Reformatie heeft gezegd, is niet te combineren met deze stellingname.
De Paus is niet de antichrist. Dat vindt zelfs de voormalig hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad. Klik hier om zijn commentaar te lezen.
Ik wissel de inzichten van de (Nadere) Reformatie niet zomaar in, en zeker niet voor die van de vroegere hoofdredacteur van het RD... Bovendien schreef ik nadrukkelijk ook 'een antichrist of de antichrist'. Volgens mij zegt Kranendonk dat ook.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: De gedachte dat de paus een antichrist of de antichrist is, zoals de (Nadere) Reformatie heeft gezegd, is niet te combineren met deze stellingname.
De Paus is niet de antichrist. Dat vindt zelfs de voormalig hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad. Klik hier om zijn commentaar te lezen.
Ik wissel de inzichten van de (Nadere) Reformatie niet zomaar in, en zeker niet voor die van de vroegere hoofdredacteur van het RD... Bovendien schreef ik nadrukkelijk ook 'een antichrist of de antichrist'. Volgens mij zegt Kranendonk dat ook.
Zou je zelfs mogen zeggen een IEDER die zich (gedeeltelijk of helemaal) ipv Christus stelt waardoor, of via wie enige vorm van verzoening verkregen kan worden. Of die zich tussen mens- Jezus en God plaatst is een anti christ. Omdat je daarmee de enige weg tot zaligheid vanwege het volbrachte werk van Christus alleen waardoor de weg tot zaligheid is geopend, in feite ontkent door er tussen toestaan, iets of wat toe te voegen etc. En daar is bij de paus m.i. wel degelijk sprake van.
En hoe met ik het verbinding zoeken met de moslims van hem zien zien? Dus een "vertegenwoordiger " van Christus met een valse godsdienst?
Laatst gewijzigd door Sheba op 06 sep 2017, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

Sheba schreef: Zou je zelfs mogen zeggen een IEDER die zich (gedeeltelijk of helemaal) ipv Christus stelt waardoor, of via wie enige vorm van verzoening verkregen kan worden. Of die zich tussen mens- Jezus en God plaatst is een anti christ. Omdat je daarmee de enige weg tot zaligheid vanwege het volbrachte werk van Christus alleen waardoor de weg tot zaligheid is geopend, in feite ontkent door er tussen toestaan, iets of wat toe te voegen etc. En daar is bij de paus m.i. wel degelijk sprake van.
De Paus is de vertegenwoordiger van Christus op aarde, niet als verzoener van zonden, maar als hoofd van de kerk. Ik zie dus absoluut niet dat de Paus staat tussen God en mensen in.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Sheba »

Ambtenaar schreef:
Sheba schreef: Zou je zelfs mogen zeggen een IEDER die zich (gedeeltelijk of helemaal) ipv Christus stelt waardoor, of via wie enige vorm van verzoening verkregen kan worden. Of die zich tussen mens- Jezus en God plaatst is een anti christ. Omdat je daarmee de enige weg tot zaligheid vanwege het volbrachte werk van Christus alleen waardoor de weg tot zaligheid is geopend, in feite ontkent door er tussen toestaan, iets of wat toe te voegen etc. En daar is bij de paus m.i. wel degelijk sprake van.
De Paus is de vertegenwoordiger van Christus op aarde, niet als verzoener van zonden, maar als hoofd van de kerk. Ik zie dus absoluut niet dat de Paus staat tussen God en mensen in.
Toch kan de paus mensen zalig verklaren in de ogen van de RK kerk. Volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. En leidt dat van Christus af.
Toch moet er in hun (rk) ogen een vertegenwoordiger in de kerk zijn en is het Woord alleen niet genoeg.
Het Woord dat NB Vlees geworden is en onder ons heeft gewoond en Zelf gezegd heeft ik zal mijn Geest tot u zenden... en niet sprak Ik zal een vertegenwoordiger van de kerk zenden.
Dan leidt de Paus toch echt het zicht op Christus alleen af.... en dicht hij zichzelf een onterechte plaats toe. En plaats tussen God en mens.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

Sheba schreef:
Toch kan de paus mensen zalig verklaren in de ogen van de RK kerk. Volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. En leidt dat van Christus af
Johannus 20:23, aan de discipelen, apostelen. En de paus ziet zichzelf als opvolger van Petrus.
Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

39) vergeeft, dien
Dat is, naar mijn woord en bevel betuigt als mijne dienaars, dat zijne zonden van God vergeven of gehouden zijn.

40) vergeven; zo
Namelijk in den hemel, van God; Matth. 16:19, en Matth. 18:18; want God heeft alleen de macht om eigenlijk de zonden te vergeven; Jes. 43:25; Matth. 9:3; Mark. 2:7.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Sheba schreef:
Toch kan de paus mensen zalig verklaren in de ogen van de RK kerk. Volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. En leidt dat van Christus af
Johannus 20:23, aan de discipelen, apostelen. En de paus ziet zichzelf als opvolger van Petrus.
Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

39) vergeeft, dien
Dat is, naar mijn woord en bevel betuigt als mijne dienaars, dat zijne zonden van God vergeven of gehouden zijn.

40) vergeven; zo
Namelijk in den hemel, van God; Matth. 16:19, en Matth. 18:18; want God heeft alleen de macht om eigenlijk de zonden te vergeven; Jes. 43:25; Matth. 9:3; Mark. 2:7.
De paus ziet zichzelf als plaatsbekleder van Christus. En noemt zich ook de opvolger van Petrus. Maar nog steeds lees ik niet in Gods Woord dat de Heere Jezus zegt jullie hebben een plaatsbekleder nodig. Nee Hij belooft Zijn Geest.
En de zonden van een ander vergeven is wat anders dan de ander zalig verklaren... en uiteindelijk zelfs heilig verklaren.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

Sheba schreef:
ejvl schreef:
Sheba schreef:
Toch kan de paus mensen zalig verklaren in de ogen van de RK kerk. Volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. En leidt dat van Christus af
Johannus 20:23, aan de discipelen, apostelen. En de paus ziet zichzelf als opvolger van Petrus.
Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

39) vergeeft, dien
Dat is, naar mijn woord en bevel betuigt als mijne dienaars, dat zijne zonden van God vergeven of gehouden zijn.

40) vergeven; zo
Namelijk in den hemel, van God; Matth. 16:19, en Matth. 18:18; want God heeft alleen de macht om eigenlijk de zonden te vergeven; Jes. 43:25; Matth. 9:3; Mark. 2:7.
De paus ziet zichzelf als plaatsbekleder van Christus. En noemt zich ook de opvolger van Petrus. Maar nog steeds lees ik niet in Gods Woord dat de Heere Jezus zegt jullie hebben een plaatsbekleder nodig. Nee Hij belooft Zijn Geest.
En de zonden van een ander vergeven is wat anders dan de ander zalig verklaren... en uiteindelijk zelfs heilig verklaren.
Dat klopt, maar correct me if I'm wrong, de paus bevestigd dat na onderzoek iemand in de hemel is. Niet dat hij (de paus) deze mensen toegang heeft gegeven tot de hemel, dat kan alleen God.
Wat is het verschil in deze, als wij van een overleden persoon, of predikant, van harte mogen geloven dat deze is opgenomen in de hemel? Of op de grafsteen staat, in de hope des eeuwigen levens?
Uiteraard is het bidden tot heiligen en overledenen geen punt van discussie, dat wordt natuurlijk ten stelligste afgekeurd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Dat klopt, maar correct me if I'm wrong, de paus bevestigd dat na onderzoek iemand in de hemel is. Niet dat hij (de paus) deze mensen toegang heeft gegeven tot de hemel, dat kan alleen God.
Wat is het verschil in deze, als wij van een overleden persoon, of predikant, van harte mogen geloven dat deze is opgenomen in de hemel? Of op de grafsteen staat, in de hope des eeuwigen levens?
Uiteraard is het bidden tot heiligen en overledenen geen punt van discussie, dat wordt natuurlijk ten stelligste afgekeurd.
Daar zit nogal wat verschil tussen, mag ik hopen...
Als iemand getuigt van zijn geloof, van zijn overgang in Christus, hebben wij grond om te geloven dat deze persoon in de eeuwige heerlijkheid is. Daar hebben we niet een heel proces van het verzamelen van wonderen, verslag van iemands goede daden, onderzoek door ouderlingen/predikanten, betaling van de kosten (!) en een uiteindelijk oordeel van ik-weet-niet-welke predikant voor nodig.
En het staat niet los van het bidden tot heiligen, want als één van de eerste voorwaarden geldt dat iemand nog steeds vereerd moet worden (ja ja, ik weet dat er onder ons ook predikanten vereerd worden).
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

Sheba schreef:
Toch kan de paus mensen zalig verklaren in de ogen van de RK kerk. Volgens mij staat dat nergens in de Bijbel. En leidt dat van Christus af.
Eens.
Toch moet er in hun (rk) ogen een vertegenwoordiger in de kerk zijn en is het Woord alleen niet genoeg.
Het Woord dat NB Vlees geworden is en onder ons heeft gewoond en Zelf gezegd heeft ik zal mijn Geest tot u zenden... en niet sprak Ik zal een vertegenwoordiger van de kerk zenden.
Dit is wel heel gemakkelijk geredeneerd. Ik ben geen groot kenner van de kerkgeschiedenis, maar het ontstaan van het pausdom is natuurlijk niet zonder reden. Men achtte dit vroeger blijkbaar passend.
Dan leidt de Paus toch echt het zicht op Christus alleen af.... en dicht hij zichzelf een onterechte plaats toe. En plaats tussen God en mens.
Het is maar net hoe je de Paus ziet. Ik zie de Paus als hoogste bestuursorgaan binnen een kerk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Dan leidt de Paus toch echt het zicht op Christus alleen af.... en dicht hij zichzelf een onterechte plaats toe. En plaats tussen God en mens.
Het is maar net hoe je de Paus ziet. Ik zie de Paus als hoogste bestuursorgaan binnen een kerk.
Mijns inziens is het logischer om te kijken naar hoe de paus zichzelf ziet, ofwel hoe de RKK de paus ziet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Dan leidt de Paus toch echt het zicht op Christus alleen af.... en dicht hij zichzelf een onterechte plaats toe. En plaats tussen God en mens.
Het is maar net hoe je de Paus ziet. Ik zie de Paus als hoogste bestuursorgaan binnen een kerk.
Mijns inziens is het logischer om te kijken naar hoe de paus zichzelf ziet, ofwel hoe de RKK de paus ziet.
Het primaat van de paus kan niet vanuit de bijbel en voor een groot gedeelte ook niet uit de traditie bewezen worden.
Dus fijn dat er een paus is, maar ik hou het bij de opvatting dat de synode de hoogste kerkelijke bestuursorgaan is (en daarvan niet haar voorzitter).
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Delftenaar »

Deze paus kijkt anders naar zichzelf dan de officiële dogma's van de RKK. Zo heeft hij gezegd een feilbaar, zondig mens te zijn. Die opmerking gaat lijnrecht tegen leer van de pauselijke onfeilbaarheid heen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:Deze paus kijkt anders naar zichzelf dan de officiële dogma's van de RKK. Zo heeft hij gezegd een feilbaar, zondig mens te zijn. Die opmerking gaat lijnrecht tegen leer van de pauselijke onfeilbaarheid heen.
Volgens mij niet. Er is heus nooit vastgelegd dat de paus onfeilbaar is als hij een rekensommetje maakt. Dat is alleen zo als hij in zijn ambt een beslissing doet over dogma's. Dus het is een misverstand als ervan gemaakt wordt dat hij nooit zou zondigen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het primaat van de paus kan niet vanuit de bijbel en voor een groot gedeelte ook niet uit de traditie bewezen worden.
Dus fijn dat er een paus is, maar ik hou het bij de opvatting dat de synode de hoogste kerkelijke bestuursorgaan is (en daarvan niet haar voorzitter).
Vanuit de Bijbel kan ik inderdaad geen aanwijzing vinden voor het pausdom. Vanuit de traditie, zoals die mij is overgeleverd, kan ik dat prima begrijpen.
Plaats reactie