Martelaren van Gorcum

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Martelaren van Gorcum

Bericht door John Galt »

In het Gorcums Museum is een expositie over de "martelaren van Gorcum", een groep RK-geestelijken die door de watergeuzen is omgebracht toen zij weigerden hun geloof te verloochenen.
Van jongsaf ben ik grootgebracht met de protestantse martelaren, waarbij dan klonk: "Het bloed der martelaren is het zaad der kerk". Pas veel later leerde ik dat het niet alleen de roomsen waren die ketters doodden, maar dat dat andersom dus ook gebeurde. Opmerkelijk trouwens dat ook deze martelaren zingend de dood in zijn gegaan, net als veel van "onze" martelaren.
Wordt deze zwarte bladzijde in onze kerkgeschiedenis tegenwordig wel op de reformatorische scholen behandeld? Gebiedt de eerlijkheid niet dat hier in reformatorische kringen meer aandacht aan wordt besteed?

Hier een korte beschrijving: http://www.heiligen.net/heiligen/07/09/ ... elaren.php
Who is John Galt? :quoi
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Herman »

Wat voor nut heeft het de kinderen te onderwijzen dat er martelaren zijn? Met het oogmerk om hun vervolgens de roomse strik van de heiligenverering binnen te leiden?

Dat de geuzen onbehouwen barbaren waren, dat wist ik al een tijdje. En dat ze daarbij te pas en te onpas moordden, dat is ook duidelijk. Maar dat is van een andere orde dan de georganiseerde praktijken van de inquisitie, nota bene de kerk, terwijl ook uit dit verhaal duidelijk blijkt dat deze martelaren onderdeel zijn van de persoonlijke machtsstrijd van de extremist Lumey ten opzichte van Willem van Oranje en dat Lumey handelde uit wraakzucht voor het terechtstellen van de graven van Egmond en Hoorne.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door DDD »

Ik vind het een kwalijke zaak als iemand een diploma havo of vwo behaalt op een reformatorische school, zonder dat hij of zij over de martelaren van Gorkum zou hebben gehoord. Dat is een kwestie van algemene ontwikkeling die toch wel minimaal vereist is.

De angst voor heiligenverering in dit verband is mijns inziens belachelijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door refo »

Lees in dit verband ook "Die verkeerde weereldt" van mr A. Roothaert.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Herman »

DDD schreef:De angst voor heiligenverering in dit verband is mijns inziens belachelijk.
De bekendheid van dit verhaal bestaat bij de gratie van hun heilig- en zaligverklaring.

Niet voor niets plaats ik dit verhaal binnen de grenzeloze losbandigheid van de geuzen en hun aanvoerder als tegenhanger van de even grenzeloze hagiografie waarmee het bestaan van deze martelaren omgeven is.

De angst voor heiligenverering drijft mij niet kritisch te zijn. Eerder ben ik bang voor het moreel vingertje van de tolerante eeuwgenoot die de zware vervolging van de inquisitie wil wegnuanceren tegen een paar protestante gruweldaden.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door DDD »

Juist de heiligverklaringen zijn een goede reden om dit als onderwerp te behandelen, zodat kinderen op school een minimale algemene ontwikkeling opdoen. Die is toch al jaren minimaal, mijns inziens. Dat was in mijn tijd al zo.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
DDD schreef:De angst voor heiligenverering in dit verband is mijns inziens belachelijk.
De bekendheid van dit verhaal bestaat bij de gratie van hun heilig- en zaligverklaring.

Niet voor niets plaats ik dit verhaal binnen de grenzeloze losbandigheid van de geuzen en hun aanvoerder als tegenhanger van de even grenzeloze hagiografie waarmee het bestaan van deze martelaren omgeven is.

De angst voor heiligenverering drijft mij niet kritisch te zijn. Eerder ben ik bang voor het moreel vingertje van de tolerante eeuwgenoot die de zware vervolging van de inquisitie wil wegnuanceren tegen een paar protestante gruweldaden.
De gereformeerde gezindte ken zijn eigen heiligen die vereerd worden. De oude schrijvers, ds. Kersten en Mientje Vrijdag worden vaak aangehaald, als voorbeeld gesteld en mogen vooral niet kritisch benaderd worden.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door DDD »

De keren dat ik Mientje Vrijdag heb gehoord in een preek zijn denk ik op de vingers van één hand te tellen. Ik kan het mij in ieder geval niet herinneren.

Dat geldt ook voor ds. Kersten, maar ik vermoed dat dat wel eens is gebeurd. Misschien overdrijf je iets?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:De gereformeerde gezindte ken zijn eigen heiligen die vereerd worden. De oude schrijvers, ds. Kersten en Mientje Vrijdag worden vaak aangehaald, als voorbeeld gesteld en mogen vooral niet kritisch benaderd worden.
Binnen het verband van de discussie snap ik dit aangedragen argument niet. Wij hebben onze heiligen, dus we gunnen hen er ook een paar? Even goede vrienden... Zoiets?

En dan, de feitelijke constateringen van DDD terzijde, moeten i.i.g van Kersten gezegd worden dat de huidige historische kritiek (Golderdingen, Bosma, JM Vermeulen) geenszins hagiografisch is te noemen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Binnen het verband van de discussie snap ik dit aangedragen argument niet. Wij hebben onze heiligen, dus we gunnen hen er ook een paar? Even goede vrienden... Zoiets?
Je gaat helemaal los op de Rooms-Katholieken, terwijl er binnen de eigen kring op een andere wijze ook verering van mensen is.
En dan, de feitelijke constateringen van DDD terzijde, moeten i.i.g van Kersten gezegd worden dat de huidige historische kritiek (Golderdingen, Bosma, JM Vermeulen) geenszins hagiografisch is te noemen.
Ik ken die werken onvoldoende om te kunnen vaststellen in welke mate ze kritisch zijn.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door DDD »

Dat laatste maakt nog niet dat je stelling zonder nadere onderbouwing, die ontbreekt, heel overtuigend overkomt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door CvdW »

'De gereformeerde gezindte ken zijn eigen heiligen die vereerd worden. De oude schrijvers, ds. Kersten en Mientje Vrijdag worden vaak aangehaald, als voorbeeld gesteld en mogen vooral niet kritisch benaderd worden.'

Het is goed dat mij een spiegel wordt voorgehouden. Ds. de J. uit Tholen heeft ooit in een interview gezegd dat we geen preken moesten lezen die uitsluitend ouder dan 25 jaar zijn. Oude schrijvers worden zeer kritisch benaderd, want dat is niet de lijn van de GG. Dit geldt ook voor de kanttekeningen. Er zijn predikanten die kanttekeningen aanhalen, maar dan wel voor een gedeelte wat ik hun straatje past. Anders klopt leer van de GG niet meer. Laatst hierover een preek gehoord over Cornelius de hoofdman, Handelingen 10:2.

2 Godzalig en vrezende God, met geheel zijn huis, en doende vele aalmoezen aan het volk, en God geduriglijk biddende.
4 Zo was hij dan alrede gelovig en wedergeboren, hebbende rechte kennis van den waren God Israëls en van den Messias Dien de Joden verwachtten, zonder dewelke deze deugden in niemand kunnen zijn. Zie vss. 15, 22, 43.


Volgens predikant was hij wel gelovig en wedergeboren, maar rechte kennis van den waren God Israëls en van den Messias had hij niet.
Daar komt dan de dwaalleer van de GG weer om de hoek.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ediening/2

Sorry, het is wel erg off-topic. Moet het ergens anders gezet worden?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Je gaat helemaal los op de Rooms-Katholieken, terwijl er binnen de eigen kring op een andere wijze ook verering van mensen is.
Ja hehe. Daar gaat de discussie over.

Zo vond ik het in mijn vakantie zeer interessant de geschiedenis van het Thebaanse legioen online uit te pluizen. Dat verhaal zit zo ingewikkeld in elkaar, dat door alle hagiografische elementen de werkelijke martelaren onder hun eigen roem ten onder zijn gegaan. Ofwel, de overlevering heeft zoveel elementen ingevoegd, dat in hun bestaan door neutrale historici wordt betwijfeld. En dat laatste spijt me zeer, omdat hun pacifistische voorbeeld om niet hun eigen geloofsgenoten te vervolgen van een oprecht christendom getuigd waar ik veel respect voor heb.

Overigens ken ik geen scrupules over forse kritiek op onze eigen gezindte. Maar dat moet je wel op zichzelf beoordelen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Martelaren van Gorcum

Bericht door samanthi »

Martelaren van Gorcum heeft Henk Koesveld daar geen boek over geschreven?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie