Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:Het is altijd fijn als de predikant het psalm versje eerst voorleest, iig de eerste twee regels, de mensen voor de kerktelefoon hebben meer tijd om het op te zoeken of te denk oh die ken ik uit mijn hoofd. (het is ook voor de luisteraars fijn als een dopeling gaat huilen, vooral de oude vrouwtjes genieten hier van, net of je er een btje bij bent, heb ik weleens gehoord van een vrouw).
Ik vind het fijn als een dominee de psalm inleidt zo dat je meer bewust wordt met wat je zingt.
Daar zijn wij het dan niet over eens. De mensen voor de kerktelefoon krijgen de psalmen vooraf door, meestal. Er is niets mis met een inleiding van de dominee bij wat je zingt, maar als iemand het hele verhaal al heeft gedaan is de kans groot dat mensen aan allerlei andere dingen gaan denken. Dat geldt trouwens ook bij langzaam zingen. Al zal het ongetwijfeld uitmaken hoe snel je verwerkingssnelheid is. Het zou interessant zijn om uit te zoeken of het natuurlijke tempo van een gemeente een verband heeft met het gemiddelde IQ van de gemeenteleden.
In onze vorige gemeente werden psalmen niet vooraf aan luisteraars doorgegeven.
Langzaam zingen heeft niets met eerbied teken , maar of het iets met iq te maken heeft? Laten weten het op gewoonte houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
aggieoudje schreef:Heb na aanleiding van deze discussie voor de gein :haha eens gekeken hoelang de beide collectezangen afgelopen zondag bij ons duurde.
In de morgendienst zongen we 2 verzen van psalm 84 en dat duurde 7 minuten en 36 seconden inclusief voorspel en naspel.
In de avonddienst zongen we 3 verzen van psalm 119 en dat duurde 8 minuten en 17 seconden inclusief voorspel en naspel.
Verschillen: 's morgens een drukkere organist met meer poespas en een iets sneller tempo en 's avonds een rustige organiste met weinig poespas en misschien iets langzamer tempo. (O ja en 's avonds een extra volle kerk ivm beroepen dominee en andere kerkgebouw gesloten dus meer te collecteren.)
Vondt het gewoon ff grappig om dat na te kijken omdat het ook over tijd ging. :langue
Maar -behalve in gemeenten waar gecollecteerd wordt tijdens het zingen- je moet het voorspel er toch afhalen?
Dat lijkt mij ook.
Bij ons wordt gecollecteerd tijdens het voorspel, de organist mag de psalm pas inzetten als de diakenen weer zitten. Dus heb je een stampvolle kerk, dan duurt de collecte al gauw 4 à 5 minuten. En daarna begint het zingen pas.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Bij ons wordt gecollecteerd tijdens het voorspel, de organist mag de psalm pas inzetten als de diakenen weer zitten. Dus heb je een stampvolle kerk, dan duurt de collecte al gauw 4 à 5 minuten. En daarna begint het zingen pas.
Goede regel, dat zou ik bij ons ook wel willen. Ik zal eens wat langere voorspelen gaan uitzoeken...
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Bij ons is de (ongeschreven?) regel dat het laatste vers van de opgegeven verzen pas wordt gezongen als het lampje bij het orgel gaat branden dus als de laatste diaken of kerkrentmeester klaar is en op het knopje heeft gedrukt. De andere verzen mogen wel al zijn gezongen. Dus wordt er eigenlijk altijd onder het collecteren al gezongen.(afhankelijk hoeveel verzen en hoelang de organist het voorspel doet) Kun je goed zien welke kerkenraadsleden een goede psalmkennis hebben, of ze wel of niet meezingen terwijl ze staan te collecteren. ;)
Ds Mensink heeft graag een langer naspel want hij houdt niet van dat geritsel van al die papiertjes, als er een organist wel snel stopt blijft hij gerust nog ff zitten tot het geritsel is afgelopen! :haha
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Je kunt ook voorstellen dat de koster een cd'tje driaat. Hoeft dat orgel helemaal niet meer te speulen. Hadden ze die 1,3 miljoen voor een nieuw orgel ook aan de zending kunnen geven of zo.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

aggieoudje schreef: Ds Mensink heeft graag een langer naspel want hij houdt niet van dat geritsel van al die papiertjes, als er een organist wel snel stopt blijft hij gerust nog ff zitten tot het geritsel is afgelopen! :haha
Daarvoor heeft Mozart zijn Eine Kleine Pfefferminzmusik geschreven :langue
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dat zou in ieder geval zorgen voor goed in de maat zingen. Liever een goede cd dan een slechte organist.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Je kunt ook voorstellen dat de koster een cd'tje driaat. Hoeft dat orgel helemaal niet meer te speulen. Hadden ze die 1,3 miljoen voor een nieuw orgel ook aan de zending kunnen geven of zo.
Waarom deze toon? Ik ben het helemaal met DIA oneens, ik kan van goed orgelspel erg genieten, maar het is denk ik niet nodig om iemands mening op zo'n manier weg te zetten.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Ja, we houden het gezellig..

Maar hier is er taart om half 11 en romantische muziek.. ik ben afwezig :oops
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Reiziger »

Desiree schreef: romantische muziek...
Hoeveel versjes? :haha :haha
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Bij de Strict Baptist in Eastbourne zingen ze heel mooi. Meerstemmig en normaliter zingen ze de hymns compleet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
Maar dat neemt niet weg dat het geheel bijbels is om veel te zingen, zie Psalm 89 vers 1.

Wat ik me opeens afvroeg: hoe doen ze dat eigenlijk bij jou? Want als er maar 2 verzen gezongen worden én er is collecte, dan ben je in zo'n grote kerk toch helemaal niet op tijd klaar met al die galerijen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Bij ons duurt het voorspel tot de collecte klaar is. Altijd. En ik vind dat een goede zaak. Het zingen is niet zomaar een tussendoortje. Als je kijkt naar de tempeldienst welke belangrijke plaats muziek inneemt dan mogen wij dat niet afdoen als 'iets wat afleidt van'. Integendeel. De muziek is een middel door de Heere Zelf ingesteld in Zijn dienst en heeft een grotere functie dan er gedacht wordt. En zingen evenzo. En collecte is ook geen 'tussendoortje'. Dienst der offeranden...we moeten met ons hart betrokken zijn bij wat we geven. We geven uit dankbaarheid van hetgeen God ons eerst heeft gegeven.
Duurt het 'te lang' dan moet je zorgen voor meer collectanten. Heel simpel.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
Maar dat neemt niet weg dat het geheel bijbels is om veel te zingen, zie Psalm 89 vers 1.

Wat ik me opeens afvroeg: hoe doen ze dat eigenlijk bij jou? Want als er maar 2 verzen gezongen worden én er is collecte, dan ben je in zo'n grote kerk toch helemaal niet op tijd klaar met al die galerijen?
Ik vind het ook veel eerbiediger om niet te zingen tijdens de dienst der offeranden. Dus zo gek is dat niet. En het is maar net hoeveel zakjes je beschikbaar hebt. Als je met honderd man collecteert, ben je zo klaar. Ik vind dat de kerkenraad er voor moet zorgen dat de collecte niet te lang duurt. Anders kunnen de gemeenteleden zich daar echt niet op concentreren. Het is nu toch al een praatmoment in veel kerken. En de gesprekken gaan heus niet altijd over diaconie en emerituskas.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
In Hervormde gemeenten vindt men het heel vreemd dat de collectezak in onze gemeenten al zingend doorgegeven wordt. Dan zou je het net zo goed tijdens de preek kunnen doen. Of tijdens het gebed. Dat zingen is niet zomaar om de tijd te doden, maar heeft betekenis.
Plaats reactie