Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
In Hervormde gemeenten vindt men het heel vreemd dat de collectezak in onze gemeenten al zingend doorgegeven wordt. Dan zou je het net zo goed tijdens de preek kunnen doen. Of tijdens het gebed. Dat zingen is niet zomaar om de tijd te doden, maar heeft betekenis.
Tijdens het gebed heb nog nooit meegemaakt. Als de diakenen niet klaar zijn met de ronde, dan wacht normaal elke dominee (dacht ik toch!) voor hij met een gebed of de preek begint.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Ik schreef ook: dan zou je dat net zo goed kunnen doen. Om aan te geven hoe vreemd het is om dat tijdens het zingen te doen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door John Galt »

Het gebed of de preek zijn niet heiliger dan het zingen. Ook in het zingen roepen we God aan en spreekt Hij tot ons. Maar ook de collecte is niet iets dat je 'zomar tussendoor'moet doen. Het is een offer, daar moet je je volle aandacht aan geven.
Who is John Galt? :quoi
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

refo schreef:Ik schreef ook: dan zou je dat net zo goed kunnen doen. Om aan te geven hoe vreemd het is om dat tijdens het zingen te doen.
Juist, en het veelgebruikte argument dat bij een grote kerk het te lang zou duren is ook te weerleggen natuurlijk, kwestie van meer mensen laten collecteren, hulpkosters bijvoorbeeld. Ook in een kerk met 1500 man kan het in een paar minuten klaar zijn.
Zingen tijdens het collecteren vind ik een slechte zaak.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
Waarschijnlijk was het dus andersom, en gold daar de afspraak dat we pas gaan zingen als het collecteren gedaan is. Dat is wel even iets anders dan "duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was..."
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik ben het daar ook zeker mee eens. Ik was eens ergens en daar duurde het voorspel zó lang dat men nog moest gaan zingen toen de collecte al klaar was...
In Hervormde gemeenten vindt men het heel vreemd dat de collectezak in onze gemeenten al zingend doorgegeven wordt. Dan zou je het net zo goed tijdens de preek kunnen doen. Of tijdens het gebed. Dat zingen is niet zomaar om de tijd te doden, maar heeft betekenis.
Tijdens het gebed heb nog nooit meegemaakt. Als de diakenen niet klaar zijn met de ronde, dan wacht normaal elke dominee (dacht ik toch!) voor hij met een gebed of de preek begint.
Persoonlijker vind ik het passender om tijdens de preek te collecteren dan tijdens het zingen van de psalmen. Maar goed. Iedereen denkt daar klaarblijkelijk anders over.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Persoonlijker vind ik het passender om tijdens de preek te collecteren dan tijdens het zingen van de psalmen. Maar goed. Iedereen denkt daar klaarblijkelijk anders over.
Tja, of je nou een rol snoep doorgeeft of een collectezak, dat maakt in principe geen verschil.

En nee, we gaan niet zeuren over het feit dat het orgelspel kennelijk wél mag fungeren als geluidsbehang waar je lekker doorheen kunt kletsen* of als achtergrondmuziekje bij het collecteren: de organist heeft een dienende taak. We hadden het over collecteren tijdens het zingen. En dat getuigt nou niet echt van veel besef waar je mee bezig bent als je zingt.

*Dat neemt niet weg dat ik de gewoonte zoals in o.a. Skandinavië mooier vind: de gemeente komt in stilte binnen, er is geen orgelspel vóór de dienst. Wie met elkaar praten wil, doet dat op gedempte toon. Zo kun je je buurman ook begroeten, vragen naar de welstand. Dan komt de kerkenraad met de predikant binnen. Vervolgens is er een kort stuk orgelmuziek, waarover echt is nagedacht, passend in het kerkelijk jaar of bij het thema van de dienst. Daar wordt dan echt naar geluisterd - en dán begint de dienst.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Zo gaat dat bij meer hoogliturgische kerken in Nederland ook.

Ik zie toch wel verschil tussen een rol snoep en de collecte. De collecte is een onderdeel van de liturgie. De rol snoep is meer een persoonsgebonden invulling om het feestelijke karakter van de bijeenkomst te verhogen en om nog iets over te houden van de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden die de eerste christenen tijdens hun bijeenkomsten hielden. Want -misschien afgezien van een klein stukje brood en een slokje wijn bij het Avondmaal, maar het avondmaal moet onderscheiden worden van de liefdemaaltijden- is daar verder weinig van over. Als zodanig kun je misschien wel zeggen dat de rol snoep ook weer wel een onderdeel is van de liturgie, maar dan in brede zin.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 jun 2017, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Persoonlijker vind ik het passender om tijdens de preek te collecteren dan tijdens het zingen van de psalmen. Maar goed. Iedereen denkt daar klaarblijkelijk anders over.
Tja, of je nou een rol snoep doorgeeft of een collectezak, dat maakt in principe geen verschil.

En nee, we gaan niet zeuren over het feit dat het orgelspel kennelijk wél mag fungeren als geluidsbehang waar je lekker doorheen kunt kletsen* of als achtergrondmuziekje bij het collecteren: de organist heeft een dienende taak. We hadden het over collecteren tijdens het zingen. En dat getuigt nou niet echt van veel besef waar je mee bezig bent als je zingt.

*Dat neemt niet weg dat ik de gewoonte zoals in o.a. Skandinavië mooier vind: de gemeente komt in stilte binnen, er is geen orgelspel vóór de dienst. Wie met elkaar praten wil, doet dat op gedempte toon. Zo kun je je buurman ook begroeten, vragen naar de welstand. Dan komt de kerkenraad met de predikant binnen. Vervolgens is er een kort stuk orgelmuziek, waarover echt is nagedacht, passend in het kerkelijk jaar of bij het thema van de dienst. Daar wordt dan echt naar geluisterd - en dán begint de dienst.
Hoef je niet voor naar Scandinavië hoor. Zo gaat het er bij ons ook aan toe.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door John Galt »

DDD schreef: en om nog iets over te houden van de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden die de eerste christenen tijdens hun bijeenkomsten hielden.
:super Zo heb ik daar nog nooit over nagedacht. Vind het een creatieve gedachte. Mijn rol mentos zal nooit meer hetzelfde aanvoelen...
Who is John Galt? :quoi
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

DDD schreef: De rol snoep is meer een persoonsgebonden invulling om het feestelijke karakter van de bijeenkomst te verhogen en om nog iets over te houden van de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden die de eerste christenen tijdens hun bijeenkomsten hielden
Zo kan ik de rol snoep echt niet altijd zien. Soms wordt er wel drie of vier keer een rol snoep onder de preek doorgegeven, ik vind het vaak meer een stoorzender, dan "feestvreugde met verwijzing naar de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden".
Hora est!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Isala schreef:
DDD schreef: De rol snoep is meer een persoonsgebonden invulling om het feestelijke karakter van de bijeenkomst te verhogen en om nog iets over te houden van de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden die de eerste christenen tijdens hun bijeenkomsten hielden
Zo kan ik de rol snoep echt niet altijd zien. Soms wordt er wel drie of vier keer een rol snoep onder de preek doorgegeven, ik vind het vaak meer een stoorzender, dan "feestvreugde met verwijzing naar de oorspronkelijke gezamenlijke maaltijden".
Het is ook meer DDD vergeestelijken/inlegkunde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Reiziger »

https://www.rd.nl/opinie/column-onze-re ... -1.1412107

Moest ik aan denken toen ik hier de laatste berichten zag staan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-onze-re ... -1.1412107

Moest ik aan denken toen ik hier de laatste berichten zag staan.
:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef: Hoef je niet voor naar Scandinavië hoor. Zo gaat het er bij ons ook aan toe.
Mooi. In Skandinavië is het regel, hier uitzondering. En in refokring volstrekt ongebruikelijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie