Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Mister schreef: Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Maar als we op de praktijk letten, is dat wel vaak het de praktijk. In behoudende gemeenten wordt doorgaans minder gezongen en is de preek wat langer. Volgens mij gaat het in eerste instantie ook om de Woordverkonding.
Dus omdat het de praktijk is, is het goed?
Ik denk, als u uw ds. zou vragen of het mogelijk is om tijdens de collecte 3 verzen te zingen en na élke gedachte een versje te zingen, hij dat heus wel in overweging zou nemen.
Want wat geeft het als je 5 minuten langer in de kerk zit dan? Niets toch?
Vroeger zongen de discipelen en Jezus de hele liederen van Hammaäloth.
En om nu te zeggen dat de Heere Jezus 'links' was, vind ik nogal heel erg ver gaan...
Het is niet goed als er maar een handjevol Psalmen per dienst wordt gezongen. De minimumgrens hoort mijns inziens om 10 te liggen.

Nu moet ik er wel bij één kanttekening bij plaatsen:
Als je als dominee de collectezang in een Zeeuwse stad of een Veluwse plattelandsgemeente opgeeft, kun je natuurlijk bij de eerste wel 5 verzen opgeven en bij de tweede 3..., dan ben je tegelijk klaar...
Maar goed, dat ligt aan de snelheid van het zingen, die heeft daar natuurlijk ook nog invloed op...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Jantje schreef: Het is niet goed als er maar een handjevol Psalmen per dienst wordt gezongen. De minimumgrens hoort mijns inziens om 10 te liggen.
Dat lijkt me volstrekt willekeurig.
Het mooie van zingen is dat de gemeente een actieve rol heeft in de lofprijzing of de verootmoediging of de belijdenis. De hartelijke betrokkenheid daarbij wordt niet bepaald door tempo of het aantal verzen of iets dergelijks.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Heb na aanleiding van deze discussie voor de gein :haha eens gekeken hoelang de beide collectezangen afgelopen zondag bij ons duurde.
In de morgendienst zongen we 2 verzen van psalm 84 en dat duurde 7 minuten en 36 seconden inclusief voorspel en naspel.
In de avonddienst zongen we 3 verzen van psalm 119 en dat duurde 8 minuten en 17 seconden inclusief voorspel en naspel.
Verschillen: 's morgens een drukkere organist met meer poespas en een iets sneller tempo en 's avonds een rustige organiste met weinig poespas en misschien iets langzamer tempo. (O ja en 's avonds een extra volle kerk ivm beroepen dominee en andere kerkgebouw gesloten dus meer te collecteren.)
Vondt het gewoon ff grappig om dat na te kijken omdat het ook over tijd ging. :langue
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het fijn als organist dat ik het voorspel zo lang mag maken, dat de collecte klaar is voordat we gaan zingen. De dienst der offeranden mag ik zo muzikaal omlijsten met toepasselijke klanken.

Net als voor de dienst overigens, dan mag ik het genoeglijk gekeuvel voorzien van stichtelijke omlijsting.

On topic, wij zingen vijf keer. Meestal meerdere vezen per psalm. Ik kan eigenlijk geen verschil bemerken tussen de linkse en de rechtse predikers. Wat psalmen betreft zitten ze vaak mooi in het midden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Niemand zal het begrijpen, denk ik. Ik hou wel van orgelmuziek. Maar in de kerk vind ik het afleiden van het Woord. Daarom: Zo kort mogelijk voorspel. Sorry dat ik dat zo vind.
Ik stem met je in, behalve de laatste zin. ;)
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door John Galt »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens: Een kerkdienst is geen orgelshow, ik heb liever wat korte voorspelen.
De andere kant is: Als je zingt tijdens het collecteren )of collecteert tijdens het zingen) doe je het collecteren én het zingen tekort. Dus liever orgelspel als omlijsting van de dienst der offeranden.

Vroeger kon ik ook nog wel eens genieten van het uitleidend orgelspel. "Een handje zaad nastrooien" noemde onze toenmalige predikant dat. Vaak kon je merken dat de organist de preek goed begrepen had. Nu zit ik helemaal achterin en sta ik halverwege de eerste regel al buiten.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

samanthi schreef:Het is altijd fijn als de predikant het psalm versje eerst voorleest, iig de eerste twee regels, de mensen voor de kerktelefoon hebben meer tijd om het op te zoeken of te denk oh die ken ik uit mijn hoofd. (het is ook voor de luisteraars fijn als een dopeling gaat huilen, vooral de oude vrouwtjes genieten hier van, net of je er een btje bij bent, heb ik weleens gehoord van een vrouw).
Ik vind het fijn als een dominee de psalm inleidt zo dat je meer bewust wordt met wat je zingt.
Daar zijn wij het dan niet over eens. De mensen voor de kerktelefoon krijgen de psalmen vooraf door, meestal. Er is niets mis met een inleiding van de dominee bij wat je zingt, maar als iemand het hele verhaal al heeft gedaan is de kans groot dat mensen aan allerlei andere dingen gaan denken. Dat geldt trouwens ook bij langzaam zingen. Al zal het ongetwijfeld uitmaken hoe snel je verwerkingssnelheid is. Het zou interessant zijn om uit te zoeken of het natuurlijke tempo van een gemeente een verband heeft met het gemiddelde IQ van de gemeenteleden.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef: Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Maar als we op de praktijk letten, is dat wel vaak het de praktijk. In behoudende gemeenten wordt doorgaans minder gezongen en is de preek wat langer. Volgens mij gaat het in eerste instantie ook om de Woordverkonding.
Dan mogen de gebeden in veel gevallen wel iets korter gemaakt worden.
Een gebed mag lang zijn, als het maar niet het eerste punt van de preek vast is.
Het gaat er om, dat een lange preek wordt verdedigd door te zeggen dat het Woord centraal moet staan. Ondertussen blijkt dat het Woord gezongen door de gemeente er bekaaid vanaf komt, en dat het eigen gebed van de betreffende predikanten allesovertreffend van omvang is. Dat maakt het toch wat minder waarschijnlijk dat het echt om het centrale Woord gaat. Ik vind een gebed van meer dan tien minuten zelden goed in elkaar zitten. En Jezus zegt niet voor niets dat een nietszeggend verhaal van woorden niet past, maar dat onze woorden weinig moeten zijn.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

aggieoudje schreef:Heb na aanleiding van deze discussie voor de gein :haha eens gekeken hoelang de beide collectezangen afgelopen zondag bij ons duurde.
In de morgendienst zongen we 2 verzen van psalm 84 en dat duurde 7 minuten en 36 seconden inclusief voorspel en naspel.
In de avonddienst zongen we 3 verzen van psalm 119 en dat duurde 8 minuten en 17 seconden inclusief voorspel en naspel.
Verschillen: 's morgens een drukkere organist met meer poespas en een iets sneller tempo en 's avonds een rustige organiste met weinig poespas en misschien iets langzamer tempo. (O ja en 's avonds een extra volle kerk ivm beroepen dominee en andere kerkgebouw gesloten dus meer te collecteren.)
Vondt het gewoon ff grappig om dat na te kijken omdat het ook over tijd ging. :langue
Maar -behalve in gemeenten waar gecollecteerd wordt tijdens het zingen- je moet het voorspel er toch afhalen?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Laag »

DDD schreef:
samanthi schreef:Het is altijd fijn als de predikant het psalm versje eerst voorleest, iig de eerste twee regels, de mensen voor de kerktelefoon hebben meer tijd om het op te zoeken of te denk oh die ken ik uit mijn hoofd. (het is ook voor de luisteraars fijn als een dopeling gaat huilen, vooral de oude vrouwtjes genieten hier van, net of je er een btje bij bent, heb ik weleens gehoord van een vrouw).
Ik vind het fijn als een dominee de psalm inleidt zo dat je meer bewust wordt met wat je zingt.
Daar zijn wij het dan niet over eens. De mensen voor de kerktelefoon krijgen de psalmen vooraf door, meestal. Er is niets mis met een inleiding van de dominee bij wat je zingt, maar als iemand het hele verhaal al heeft gedaan is de kans groot dat mensen aan allerlei andere dingen gaan denken. Dat geldt trouwens ook bij langzaam zingen. Al zal het ongetwijfeld uitmaken hoe snel je verwerkingssnelheid is. Het zou interessant zijn om uit te zoeken of het natuurlijke tempo van een gemeente een verband heeft met het gemiddelde IQ van de gemeenteleden.
IQ en snelheid van zingen, ik zou zeggen, ga je gang. Wat een onzinnig iets.
Dit hele topic trouwens, wat heeft het aantal psalmen met links en rechts te maken? Ik las dat sommige wel tot 30 psalmen zingen, je zou uitgeput het kerkgebouw verlaten.
Laten we maar hopen en uitzien naar wat de dichter van psalm 89 zingt: 'k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheid...

Misschien is dit topic weer gauw afgelopen....dat dacht ik ook bij de dominee met de hoed, maar dat ging maar door.....
Maar afijn, er is altijd wat te doen in refoland. :super
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Er is in ieder geval meer bijbelse grondslag voor het idee dat je eeuwig psalmen mag zingen dan dat je eeuwig naar een al dan niet goede preek zou moeten of mogen luisteren. Dat laatste is echt een verzinsel van dominees.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Er is in ieder geval meer bijbelse grondslag voor het idee dat je eeuwig psalmen mag zingen dan dat je eeuwig naar een al dan niet goede preek zou moeten of mogen luisteren. Dat laatste is echt een verzinsel van dominees.
Dat heb ik ook nog nooit gehoord. En zeker zal geen enkele dominee hebben gezegd dat er mensen in de hemel zijn die naar een slechte preek moeten luisteren.
Ik vind het nogal schokkend wat je hier zegt. Laten we maar voorzichtig zijn met precieze beschrijvingen hoe het in de hemel zal zijn. Paulus kon het niet onder woorden brengen in elk geval.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Toch heb ik meerdere keren gehoord dat het in de hemel altijd kerk is. Vooral van een dominee die geregeld commentaar kreeg op zijn preken en de lengte daarvan. Maar voor zover je begrijpt dat de dominee meende dat in de hemel misschien wel slecht gepreekt zou worden, dat heb ik voor zover ik zie, nooit beweerd. Maar als je in een matige preek beweert dat het in de hemel ook zo zal zijn, dan is dat toch wel de consequentie.
Laatst gewijzigd door DDD op 27 jun 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Laag »

Wat dacht u van alle 'dominees' hier op refoforum dan, sommige zijn zo lang van stof, dat ze volgens mij nooit zouden laten zingen.
Plaats reactie