Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
Dat heeft veelal met de ligging van een gemeente te maken. Vorige week, bij de bediening van het H.Avondmaal waren het er hier ook meer, vanzelf. Ik denk dat (ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen) veel zingen vaak gepaard gaat met een zekere verlichting, ofwel verlinksing, ofwel veranderingen in de liturgie. Zolang ik me herinner, en dat is best lang, was het normaal om het aantal psalmen niet te verhogen. Volgens mij is er maar één ding veranderd sinds mensenheugenis: Na de lezing van de Wet werd eerst uit de Tien Geboden (laatste vers) gezongen, nu is dat uit Psalm 119, elke week een ander vers, in chronologische volgorde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door John Galt »

In de meer behoudende kerken zingt men vaak 1 à 2 coupletten per psalm. Wij zingen ze soms helemaal (zoals Ps 121 of 100), of een stuk of 4 coupletten.
Maar wij zingen een stukje sneller én de dominee leest ze niet allemaal eerst voor, dus neemt het net zoveel tijd in belag. ;)
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
Is de dienst dan zo lang of wordt er zo kort gepreekt?
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Ik weet niet beter dat we altijd al 6x zingen in een dienst(in elk geval zolang ik naar de kerk ga dus ruim 30 jaar)
Voorzang, zingen na de zegen, zingen na de wet/geloofsbelijdenis, zingen voor de preek, zingen na de preek, slotpsalm.
In bijzondere diensten zoals avondmaal, doop en belijdenisdiensten zingen we logischerwijs nog meer.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
Dat heeft veelal met de ligging van een gemeente te maken. Vorige week, bij de bediening van het H.Avondmaal waren het er hier ook meer, vanzelf. Ik denk dat (ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen) veel zingen vaak gepaard gaat met een zekere verlichting, ofwel verlinksing, ofwel veranderingen in de liturgie. Zolang ik me herinner, en dat is best lang, was het normaal om het aantal psalmen niet te verhogen. Volgens mij is er maar één ding veranderd sinds mensenheugenis: Na de lezing van de Wet werd eerst uit de Tien Geboden (laatste vers) gezongen, nu is dat uit Psalm 119, elke week een ander vers, in chronologische volgorde.
Waarom maakte David eigenlijk zulke lange psalmen? Was hij dan ook een lichte linkse broeder? Of zongen ze psalm 136 destijds ook met 2 á 3 versjes tegelijk?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Ik tel 6 of 7 versjes per dienst bij -DIA- tegen 11 bij Aggieoudje.
Zelf had ik er gisteren 14, maar ik kom ook wel eens tot rond de 30.
Dat heeft veelal met de ligging van een gemeente te maken. Vorige week, bij de bediening van het H.Avondmaal waren het er hier ook meer, vanzelf. Ik denk dat (ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen) veel zingen vaak gepaard gaat met een zekere verlichting, ofwel verlinksing, ofwel veranderingen in de liturgie. Zolang ik me herinner, en dat is best lang, was het normaal om het aantal psalmen niet te verhogen. Volgens mij is er maar één ding veranderd sinds mensenheugenis: Na de lezing van de Wet werd eerst uit de Tien Geboden (laatste vers) gezongen, nu is dat uit Psalm 119, elke week een ander vers, in chronologische volgorde.
Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Oorzaak, gevolg, etc. laat ik even buiten beschouwing. Dan kan ik DIA best een beetje volgen.
Bij ons komen heel wat predikanten en het is inderdaad zo dat de "extra" versjes gezongen worden bij predikanten die "niet tot de uiterste rechterflank" behoren.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

refo schreef:Waarom maakte David eigenlijk zulke lange psalmen? Was hij dan ook een lichte linkse broeder? Of zongen ze psalm 136 destijds ook met 2 á 3 versjes tegelijk?
Dat denk ik wel, ik ga er tenminste van uit de twee diensten die ds. Nathan hield op de sabbat ('s morgens om 10 uur en 's avonds om half 8) niet langer dan 1,5 uur duurden. :bobo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Ouddorp schreef:Er zit inderdaad verband tussen het aantal versjes en de ligging van een predikant of gemeente. Maar daarmee kan niet worden geconcludeerd dat veel zingen goed of slecht is, de accenten liggen gewoon anders. In rechtse gemeenten ligt de nadruk meer op de prediking.
Bericht even verplaatst naar het juiste topic.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Mister schreef:Ik hoop toch wel dat je het meer zingen van psalmen niet gepaard wil gaan met een zekere verlinksing. Dat lijkt me een bijzonder (fout) verband.
Natuurlijk heb je gelijk. Maar bezoek tien diensten in verschillende gemeenten aan de rechterzijde van onze achterban, en eveneens tien aan de linkerzijde. Ik geef je op een briefje dat de uitkomst in alle gevallen hetzelfde is: aan de linkerzijde wordt meer gezongen.

Zingen hoort voor 100% bij de eredienst en dient als zodanig geen lagere plaats toegekend te worden. Dat betekent echter nog niet dat dit qua tijd allemaal evenredig hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:In de meer behoudende kerken zingt men vaak 1 à 2 coupletten per psalm. Wij zingen ze soms helemaal (zoals Ps 121 of 100), of een stuk of 4 coupletten.
Maar wij zingen een stukje sneller én de dominee leest ze niet allemaal eerst voor, dus neemt het net zoveel tijd in belag. ;)
Het selecteren van "toepasselijke versjes" is een gewoonte die pas in de 18e eeuw is ontstaan, daarvóór zong men de psalmen gewoon op volgorde - én helemaal. Desnoods opgedeeld in "pauzen", maar niet één los versje.

In confessionele gemeentes wordt inderdaad gemiddeld korter gepreekt en méér en sneller gezongen. Dat een preek niet lang hoeft te zijn om raak te zijn, daar hebben we het al vaker over gehad. En dat dat langzame zingen van losse verzen op hele noten mijlenver afstaat van de oorspronkelijke bedoelingen van Calvijn, is ook geen nieuws. Er is dus veel te zeggen voor het zingen van hele psalmen in het ritme en tempo zoals ze bedoeld zijn. Maar ja, waar traditie zwaarder weegt dan historie is dat zomaar nog niet geregeld ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Aan de rechterzijde staan predikanten meer op een voetstuk en worden ze gemiddeld genomen minder gecorrigeerd. Zij horen zichzelf ook liever praten. Dat merk je ook aan het voordragen van de psalmen en aan de lengte van de preek. Als je ieder psalmvers af ziet gaan van je eigen tijd, dan moet je er natuurlijk niet teveel opgeven.

In de GG klopt het wel dat er in een aantal gevallen een verband lijkt te zijn tussen de ligging en het aantal opgegeven coupletten. Al kunnen kerkenraden natuurlijk wel een minimum voorschrijven en dan zal een gastpredikant zich daar ook heus wel aan houden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Aantal psalmen eredienst.

Bericht door refo »

Vanmorgen aan de ontbijttafel was volgens het dagboek van Kohlbrugge Psalm 105:2 aan de beurt. "Wat een mooi vers, eigenlijk zingen we dat nooit". Als een psalmvers nooit toepasselijk is, wordt het nooit gezongen.

Rond Pinksteren wordt vaak geciteerd en gezongen: "Och schonkt Gij mij de hulp van uwen Geest". Maar dat is helaas dichterlijke vrijheid van de berijmer.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal psalmen eredienst, uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Psalm 105 vers 2 is toch juist heel bekend? Zo zie je maar. Het is maar net wat je gewend bent;-) De meeste dominees besteden weinig moeite aan de liturgie. Dat vind ik wel jammer. Vooral als er veel toepasselijker psalmen zo op te noemen zijn.
Plaats reactie