Dominees die een hoed dragen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Luther schreef:Ben je echt zo smaldenkend dat je denkt dat de Heilige Geest hooguit nog enkele groepen in Nederland op het oog heeft en hier en daar nog een enkeling in het grote buitenland? Hans, het is Pinksteren geweest! "Ik zal uitgieten van Mijn Geest op alle vlees!" Uitgieten! Niet zomaar wat druppeltjes, zoals jij suggereert op basis van een kledingkleur. Hans, ik ben bang dat je de Heere ernstig tekort doet. Lees over de bloeiende ondergrondse kerk in China, in Noord-Korea, in Nigeria, etc. Ik hoop echt dat je je harde stellingnames terugneemt, omdat je Gods werk in deze wereld echt tekort doet.
Beste Luther,Nee ik ben niet zo smaldenkend als je op het eerste gezicht vermoed.Ook in Nederland brokkelt het af,en verwaterd het aan alle kanten. Maar wat is er nog over van het Reformatische Duitsland? In Frankrijk? In Schotland en Engeland? Ik praat niet over kerken vol godsdienst,want die zijn er nog wel. Maar nu de ware zuivere kerk van de Reformatoren Luther,Zwingli,Calvijn,Owen,Wilburton,Huntigton enz? dacht jij nu ook niet beste vriend,als de Heere zulke stromen van zegen(Geest) uitgoot,dat het in ons wegzinkende vaderlandje er niet anders uit zou zien,dan nu het geval is?En ik ben zeker bereid al mijn harde stellingnames terug te nemen waarin de liefde zou ontbreken.En ik wil zeker niet de indruk wekken,tekort te doen aan de ondergrondse en vervolgde kerk in het buitenland,voor zover die er is.Want alle kastijding moet in de liefde gegrond zijn. Maar ook dit,zachte heelmeesters maken stinkende wonden.En een tweesnijdend scherp zwaard is wat anders dan een zacht doekje met wat zalf.
Johannes, de reformatoren (die jij hier noemt), hadden ook allemaal een baard. Betekent dat eigenlijk niet dat wíj, als mannen, ook een baard moeten hebben? Want deze gelovigen uit de Reformatie hadden dat ook...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:
Isala schreef:Samanthi, bleef de kerkenraad van ds Vreugdenhil dat doen, of deden zij na verloop van tijd wel kleding aan?
Ja een wit t shirt, maar ze waren al ambtsdrager toen ze dat nog niet deden.
Is dit nu echt historisch, of een fabel?
Tot dusver dit gevonden ik ga nog even door met zoeken, want wat ik zoek staat er niet in
Dat van dat T shirt heb ik ergens gelezen, maar hier je dat er ook verschillen zijn in gemeente, de kerkenraad met korte broek en overhemd en de kerkenraad alleen met een koker.
https://www.rd.nl/kerk-religie/uniek-fi ... o-1.261300
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door zonnebloem96 »

Ik ken mensen die altijd in het zwart lopen en dat heel oprecht menen. Voor zulke mensen heb ik best respect. Als ik in een ogg of ggin kom, doe ik dan ook zwart/donkerblauw/donkergrijs aan om zulke personen niet te ergeren. Idem voor het Avondmaal. Ik ben er niet zeker van dat het dan zwart moet zijn, kan er geen grond voor vinden in de Bijbel, maar doe het voor de 'zekerheid', waarom ook niet? Waarom afwijken van een gewoonte als je anderen er mee tot last bent?
Ergens is natuurlijk wel een grens. Ben er ook wel eens op aangesproken waarom ik geen zwarte kleren droeg doordeweeks of naar de kerk (eigen kv, geen ogg of ggin). Maar dat gaat me te ver. Dan voel ik me een huichelaar/Farizeeër, die op een bepaalde manier 'ernstig' over wil komen ofzo. Let wel: dat is een persoonlijk argument. Zoals ik al zei, zijn er ook genoeg mensen die er wel heel oprecht in zijn.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Luther schreef:Ben je echt zo smaldenkend dat je denkt dat de Heilige Geest hooguit nog enkele groepen in Nederland op het oog heeft en hier en daar nog een enkeling in het grote buitenland? Hans, het is Pinksteren geweest! "Ik zal uitgieten van Mijn Geest op alle vlees!" Uitgieten! Niet zomaar wat druppeltjes, zoals jij suggereert op basis van een kledingkleur. Hans, ik ben bang dat je de Heere ernstig tekort doet. Lees over de bloeiende ondergrondse kerk in China, in Noord-Korea, in Nigeria, etc. Ik hoop echt dat je je harde stellingnames terugneemt, omdat je Gods werk in deze wereld echt tekort doet.
Beste Luther,Nee ik ben niet zo smaldenkend als je op het eerste gezicht vermoed.Ook in Nederland brokkelt het af,en verwaterd het aan alle kanten. Maar wat is er nog over van het Reformatische Duitsland? In Frankrijk? In Schotland en Engeland? Ik praat niet over kerken vol godsdienst,want die zijn er nog wel. Maar nu de ware zuivere kerk van de Reformatoren Luther,Zwingli,Calvijn,Owen,Wilburton,Huntigton enz? dacht jij nu ook niet beste vriend,als de Heere zulke stromen van zegen(Geest) uitgoot,dat het in ons wegzinkende vaderlandje er niet anders uit zou zien,dan nu het geval is?En ik ben zeker bereid al mijn harde stellingnames terug te nemen waarin de liefde zou ontbreken.En ik wil zeker niet de indruk wekken,tekort te doen aan de ondergrondse en vervolgde kerk in het buitenland,voor zover die er is.Want alle kastijding moet in de liefde gegrond zijn. Maar ook dit,zachte heelmeesters maken stinkende wonden.En een tweesnijdend scherp zwaard is wat anders dan een zacht doekje met wat zalf.
Johannes, de reformatoren (die jij hier noemt), hadden ook allemaal een baard. Betekent dat eigenlijk niet dat wíj, als mannen, ook een baard moeten hebben? Want deze gelovigen uit de Reformatie hadden dat ook...
Een baard is het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, dus ik zou pleiten voor een baard, zucht misschien een nieuwe discussie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:Hans, dat je bijvoorbeeld niet met een knalrood mantelpakje aan het avondmaal hoort te gaan, ben ik met je eens. Maar zwart is niet dé kleur. Als het een andere stemmige kleur is, is dat ook geoorloofd. En als er iemand is die, bij 30 graden, in een wit overhemd, met een nette stropdas en een nette donkere broek aangaat, is dat ook niet 'fout'. Dát is het verschil...
Ik denk,nee ik weet wel zeker dat wanneer je het bij ons aan zou durven,al was het bij 40 graden in het overhemdje naar de tafel te komen,dat je terecht werd terug gestuurd! ik zit al is het 45 graden,altijd met wit of zwart overhemd,met zwart pak in de kerk(en de hoed blijft in de hal achter)altijd en overal.Geen discussiepunt,geen tolerantie.
Johannes, vindt je het goed als ík dat bij jouw kerkenraad na heb gevraagd, om te kijken of het écht waar is, dus niet op roddels en leugens is gebaseerd, of omdat jij dat zelf vindt, denkt, hoopt, verwacht, enzovoort?
Je mag alles vragen.Ik heb het echter nog nooit gezien bij ons dat iemand zo naar de tafel des Heeren loopt,maar in de lijn van de opvattingen hier, verwacht ik absoluut dat zo iemand geweigerd word,al zal men (de kerkenraad)dit in eerste instantie misschien ontkennen.Ik heb geen geheimen,en al wat ik zeg moet ik verantwoorden.Dus ga gerust je gang.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

zonnebloem96 schreef:Ik ken mensen die altijd in het zwart lopen en dat heel oprecht menen. Voor zulke mensen heb ik best respect. Als ik in een ogg of ggin kom, doe ik dan ook zwart/donkerblauw/donkergrijs aan om zulke personen niet te ergeren. Idem voor het Avondmaal. Ik ben er niet zeker van dat het dan zwart moet zijn, kan er geen grond voor vinden in de Bijbel, maar doe het voor de 'zekerheid', waarom ook niet? Waarom afwijken van een gewoonte als je anderen er mee tot last bent?
Ergens is natuurlijk wel een grens. Ben er ook wel eens op aangesproken waarom ik geen zwarte kleren droeg doordeweeks of naar de kerk (eigen kv, geen ogg of ggin). Maar dat gaat me te ver. Dan voel ik me een huichelaar/Farizeeër, die op een bepaalde manier 'ernstig' over wil komen ofzo. Let wel: dat is een persoonlijk argument. Zoals ik al zei, zijn er ook genoeg mensen die er wel heel oprecht in zijn.
deze reactie van jouw beste Zonnebloem,op enkele punten na,had van mij kunnen zijn.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Luther schreef:Ben je echt zo smaldenkend dat je denkt dat de Heilige Geest hooguit nog enkele groepen in Nederland op het oog heeft en hier en daar nog een enkeling in het grote buitenland? Hans, het is Pinksteren geweest! "Ik zal uitgieten van Mijn Geest op alle vlees!" Uitgieten! Niet zomaar wat druppeltjes, zoals jij suggereert op basis van een kledingkleur. Hans, ik ben bang dat je de Heere ernstig tekort doet. Lees over de bloeiende ondergrondse kerk in China, in Noord-Korea, in Nigeria, etc. Ik hoop echt dat je je harde stellingnames terugneemt, omdat je Gods werk in deze wereld echt tekort doet.
Beste Luther,Nee ik ben niet zo smaldenkend als je op het eerste gezicht vermoed.Ook in Nederland brokkelt het af,en verwaterd het aan alle kanten. Maar wat is er nog over van het Reformatische Duitsland? In Frankrijk? In Schotland en Engeland? Ik praat niet over kerken vol godsdienst,want die zijn er nog wel. Maar nu de ware zuivere kerk van de Reformatoren Luther,Zwingli,Calvijn,Owen,Wilburton,Huntigton enz? dacht jij nu ook niet beste vriend,als de Heere zulke stromen van zegen(Geest) uitgoot,dat het in ons wegzinkende vaderlandje er niet anders uit zou zien,dan nu het geval is?En ik ben zeker bereid al mijn harde stellingnames terug te nemen waarin de liefde zou ontbreken.En ik wil zeker niet de indruk wekken,tekort te doen aan de ondergrondse en vervolgde kerk in het buitenland,voor zover die er is.Want alle kastijding moet in de liefde gegrond zijn. Maar ook dit,zachte heelmeesters maken stinkende wonden.En een tweesnijdend scherp zwaard is wat anders dan een zacht doekje met wat zalf.
Johannes, de reformatoren (die jij hier noemt), hadden ook allemaal een baard. Betekent dat eigenlijk niet dat wíj, als mannen, ook een baard moeten hebben? Want deze gelovigen uit de Reformatie hadden dat ook...
Een baard is het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, dus ik zou pleiten voor een baard, zucht misschien een nieuwe discussie.
Ik heb nog nooit ergens een afbeelding gezien van Luther,of Kohlbrugge,of van der Groe met een baard hoor.En als het puur om Reformators gaat,neem dan maar Maarten Luther als uitgangspunt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:Ik heb nog nooit ergens een afbeelding gezien van Luther,of Kohlbrugge,of van der Groe met een baard hoor.En als het puur om Reformators gaat,neem dan maar Maarten Luther als uitgangspunt.
Ik zou dan heel even maar geen calvinist zijn, nee... Het wordt wel een beetje selectief zo, Hans.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Sheba schreef: Wbt de klaagmuur. Het is de restant van de tempel die afgebroken moest worden. Nee wij hebben geen klaagmuur. Maar het Woord Gods is Levend geworden. En de Heere heeft er Zelf zorg voor gedragen dat het Evangelie ook in ons land is gekomen. En heel die tempeldienst is niet en nooit meer noodzakelijk. Geen offer hoeft meer gebracht te worden. Geen zwart voegt maar een grammetje toe aan de Zaligheid. Of niet soms? Zelfs de klaagmuur maakt niet dat je dichter bij de Hemel komt. Of wel soms?
Toch denk ik dat in ons landje een Klaagmuur gemist word.Ik bedoel dit in geestelijk opzicht hoor. Moest het ons niet aanklagen nadat de Heere ons het Evangelie gebracht heeft in de middeleeuwen, wat wij er nu van gemaakt/overgelaten hebben? Geen grammetje zwart,geen enkel offer hoeft gebracht te worden, om nog iets toe te doen. Zeker waar.Toch blijft er nog een offer over wat de Heere welbehagelijk is. O ja toch wel? Wat dan? Een verbroken hart,en een verslagen geest, beste Sheba. Ik moet ook altijd weer aan die ene tekst denken uit Jesaja 66:2b Maar op dezen zal Ik zien,op de arme en verslagene van geest,en die voor Mijn woord beeft.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Mannetje »

Mogen we ook de bierconsumptie van Luther als voorbeeld nemen? ;)

Onze Bogerman, toch ook niet de minsten, had overigens een fikse baard!
-
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ik heb nog nooit ergens een afbeelding gezien van Luther,of Kohlbrugge,of van der Groe met een baard hoor.En als het puur om Reformators gaat,neem dan maar Maarten Luther als uitgangspunt.
Ik zou dan heel even maar geen calvinist zijn, nee... Het wordt wel een beetje selectief zo, Hans.
Vraag maar aan onze Luther. :haha :haha
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Luther »

---knip--- Niet op de persoon aub.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Mannetje schreef:Mogen we ook de bierconsumptie van Luther als voorbeeld nemen? ;)
Onze Bogerman, toch ook niet de minsten, had overigens een fikse baard!
ja de bierconsumptie van Luther,lijkt me een goede zaak.Maar laten we ernstig rekening houden met de consumptie van alcohol,indien we nog moeten rijden!
En ja,Bogerman had een grote baard. Hij beheerste ook het latijn. Ik heb geen baard,en spreek ook geen latijn.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Luther schreef:---knip---
Zie je nu wel dat Luther geen baard heeft?? :haha
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:---knip---
De spijker op zijn kop!!
Gesloten