Dominees die een hoed dragen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Ik hoorde vandaag dat dominees een hoed moeten dragen naar de kerk.
Het argument was de volgende tekst:
Zacharia 3 vers 5:
24Dies zeg Ik: Laat hen een reinen 25hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem 26klederen aan, en de Engel des HEEREN 27stond daarbij.
24 Anders: Toen zeide ik, te weten bij mijzelven, als zijnde woorden van den profeet, wensende dat zulks door den wil des Heeren mocht geschieden.
25 Van het woord hoed zie de aant. Ex. 28 op vers 4. De hoed beduidt het priesterlijk ambt, waartoe de Heere Jozua heeft verordineerd en bevestigd, nadat Hij hem van zijn zonden gereinigd en geheiligd had. Zie 1 Petr. 2:9.
26 Te weten wisselklederen, als vers 4.
27 Te weten vaardig om des Vaders bevel uit te voeren.


Is dit waar? Of is dit gebaseerd op tradities?

Ik kan me het namelijk absoluut niet voorstellen dat God dat geboden heeft?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Ik hoorde vandaag dat dominees een hoed moeten dragen naar de kerk.
Het argument was de volgende tekst:
Zacharia 3 vers 5:
24Dies zeg Ik: Laat hen een reinen 25hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem 26klederen aan, en de Engel des HEEREN 27stond daarbij.
24 Anders: Toen zeide ik, te weten bij mijzelven, als zijnde woorden van den profeet, wensende dat zulks door den wil des Heeren mocht geschieden.
25 Van het woord hoed zie de aant. Ex. 28 op vers 4. De hoed beduidt het priesterlijk ambt, waartoe de Heere Jozua heeft verordineerd en bevestigd, nadat Hij hem van zijn zonden gereinigd en geheiligd had. Zie 1 Petr. 2:9.
26 Te weten wisselklederen, als vers 4.
27 Te weten vaardig om des Vaders bevel uit te voeren.


Is dit waar? Of is dit gebaseerd op tradities?

Ik kan me het namelijk absoluut niet voorstellen dat God dat geboden heeft?
Daar is 't veel te warm voor, joh ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door DDD »

Mensen die dat op grond van deze redenering beweren, hebben mijns inziens onvoldoende gezond verstand. Dat is verder niet erg, maar daar zou ik me maar niet te druk om maken.

Ik vind het zelf tamelijk bespottelijk als een dominee met een hoed op loopt, of het moet een hip model zijn. Maar dat is persoonlijk. Er zijn ook mensen die het zien als een pontificale uiting van wereldvreemdheid en die daar heel blij van worden.

Ik zou in ieder geval geen dominee op bezoek willen met een ouderwetse hoed. Niet thuis en ook niet in het ziekenhuis. Maar dat geheel terzijde.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 jun 2017, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door JCRyle »

Of course! Een hoed is een must have voor de dominee! :hi
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Charles »

Met dat soort teksttoepassingen zie je er al snel uit als een orthodoxe jood.

En is er nou ook een isor certificering voor een reine hoed? Anders loop je per ongeluk met een onreine hoed op je hoofd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Wandelende »

Och, de wens is toch dat we allen af leren weten van den daadwerkelijke hoed en den rand aangaande deze gewichtige zaken.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:Och, de wens is toch dat we allen af leren weten van den daadwerkelijke hoed en den rand aangaande deze gewichtige zaken.
:haha
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Charles schreef:Met dat soort teksttoepassingen zie je er al snel uit als een orthodoxe jood.
In Oud Testamentische tijd zal het wel tulband geweest zijn. Moeten predikanten die dan gaan dragen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:Of course! Een hoed is een must have voor de dominee! :hi
Een mannelijke of een vrouwelijke?
Wandelende schreef:Och, de wens is toch dat we allen af leren weten van den daadwerkelijke hoed en den rand aangaande deze gewichtige zaken.
:D
Hendrikus schreef:Daar is 't veel te warm voor, joh
Als de dominee een kalend hoofd heeft, is een hoofdbedekking wel een must als bescherming tegen teveel zon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik zou in ieder geval geen dominee op bezoek willen met een ouderwetse hoed. Niet thuis en ook niet in het ziekenhuis. Maar dat geheel terzijde.
Dat is inderdaad verschrikkelijk! Of bedoel je toch iets anders...
DDD schreef:Dat is verder niet erg, maar daar zou ik me maar niet te druk om maken.
:fi ... O ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Zita »

DDD schreef:Mensen die dat op grond van deze redenering beweren, hebben mijns inziens onvoldoende gezond verstand. Dat is verder niet erg, maar daar zou ik me maar niet te druk om maken.

Ik vind het zelf tamelijk bespottelijk als een dominee met een hoed op loopt, of het moet een hip model zijn. Maar dat is persoonlijk. Er zijn ook mensen die het zien als een pontificale uiting van wereldvreemdheid en die daar heel blij van worden.

Ik zou in ieder geval geen dominee op bezoek willen met een ouderwetse hoed. Niet thuis en ook niet in het ziekenhuis. Maar dat geheel terzijde.
Als een dominee bij mij op bezoek zou komen, vind ik het interessanter en belangrijker wat hij te vertellen heeft dan wat hij op zijn hoofd heeft. Als hij denkt er goed aan te doen een hoed op te zetten, ben ik het met hem oneens, maar het anti-hoed-sentiment is voor mij niet zo sterk dat hij niet meer welkom zou zijn. Maar dat ook geheel terzijde.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door ejvl »

Ik vind het best wat hebben. Onnodig, maar wel mooi. Ik vind hoeden bij mannen sowieso mooi, maar ik ben misschien vreemd. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Hendrien »

In sommige gemeentes draagt de hele kerkenraad een hoed; ook als ze op huisbezoek gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Dan weet ik genoeg...

Een geacht persoon die ook actief is op dit forum, schreef mij namelijk in een PB dat álle dominees hoeden horen te dragen en dat het verdrietig is dat dit niet veel meer gedaan wordt. Er werd ook gezegd dat in de GG er echter veel predikanten zijn die dit nog zouden doen. Nou, al de 'rechtse' predikanten die ik gehoord hebben hadden géén hoed op, toen ik ze op het kerkplein zag lopen, dus daar had ik ook al mijn twijfels over...
Vandaar de vraag in dit topic.
O ja: alle dominees die geen hoeden dragen werden volgens dit geacht persoon onder 'lichte predikanten' geschaard...

Dus ik vroeg me af of ik zelf hiervan niets wist, of dat het puur gebaseerd is op traditie en gedachte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Jantje »

Hendrien schreef:In sommige gemeentes draagt de hele kerkenraad een hoed; ook als ze op huisbezoek gaan.
Als ik vragen mag: in welk kerkverband?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten