'Oude' en 'versleten' bijbels

Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Curie »

Orchidee schreef:Hè wat jammer!
Maar weer een nieuwe erbij kopenAfbeelding
Voor onze tafelbijbel niet eens zo gek idee, die is "alweer" in een belabberde staat en we hebben hem 3 jaar geleden al opnieuw laten inbinden.
De kwaliteit is écht véél slechter dan vroegeah...Afbeelding
Naar aanleiding van deze quote in het topic 'HSV Bijvel'.

Met name bij tafel gebruik, slijten de bijbels inderdaad hard, met de huidige kwaliteit. Vaak is opnieuw inbinden kansloos of kun je voor minder geld een nieuwe kopen. Ondertussen komen er bij ons steeds meer 'oude' en 'versleten' bijbels te liggen.

Oud en versleten klinkt vreemd in deze context, maar dat gaat uiteraard om de physische staat van het stoffelijke van de bijbel.

Ik kan het niet beredeneren, het is puur een gevoel, maar voor mijn gevoel klopt het niet om een 'versleten' bijbel bij het oud papier te doen. Om ze ergens op zolder te laten liggen, is ook geen oplossing. Vroeger hoorde ik weleens, dat je ze maar moet begraven, maar dat lijkt me ook een wat vreemde oplossing.

Hoe gaat u hier mee om?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door JCRyle »

We moeten hier maar niet te bekrompen mee omgaan. We hoeven het niet behandelen als een 'heilig' boek, want dat zou betekenen dat we ook de Bijbel zelf zouden moeten vereren. En dat hoeft niet, want wij aanbidden (als het goed is) de God van de Bijbel. Moet je voorzichtig met de Bijbel omgaan? Jazeker, maar dat moet je met al je spullen. Maar om nu je Bijbel te gaan begraven?! Overigens had ik hier nog nooit van gehoord dat dit gedaan wordt, maar mij persoonlijk lijkt dat niet nodig. We moeten maar niet te Rooms met de Bijbel om te gaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Mara »

Curie schreef: Hoe gaat u hier mee om?
Onze huisbijbel is blijkbaar van goede kwaliteit, want hij valt nog steeds niet uit elkaar.
We zijn er zuinig op, na het lezen gaat hij direkt weer in de boekenkast en we leggen geen boekenleggers er tussen.
Omdat we meerdere (vertalingen) Bijbels hebben, hoeft de tafelbijbel niet altijd gebruikt te worden.
De zondagsschoolbijbeltjes zijn intussen wel aan enige slijtage onderhevig. Ik hoef hem niet meer mee te nemen naar de kerk,
omdat we inmiddels de HSV lezen.
En de lettertjes zijn niet geschikt voor oudere oogjes.
Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te gooien, omdat de gekregen tekst, handgeschreven door de meester van de zondagsschool er in staat.
De trouwbijbel van mijn ouders (nog met plaatjes) is opnieuw ingebonden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door ejvl »

Ik gooi ze gewoon weg, of bij het oud papier.
Ik zie de bijbel (SV of HSV) niet als de Bijbel (let op hoofdletter) maar slechts als een weergave van de Bijbel, weliswaar een goede, maar het is niet meer dan een hoop papier.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Orchidee »

Precies, het geschrevene wat soms in bijbels staat is waardevol maar de bijbel zelf is gewoon papier.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door samanthi »

Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door albion »

samanthi schreef:Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
Je kan ze ook opknappen en weggeven aan het GBS bv of iets dergelijks. Ik zou zelf niet gauw een Bijbel weggooien bij het oud papier.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door eilander »

albion schreef:
samanthi schreef:Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
Je kan ze ook opknappen en weggeven aan het GBS bv of iets dergelijks. Ik zou zelf niet gauw een Bijbel weggooien bij het oud papier.
Ik ben best vaak bij de GBS geweest, maar ik heb nog nooit gehoord over een depot van Bijbels die niet meer gebruikt worden, of daar iets dergelijks gezien in het magazijn ofzo. Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door albion »

eilander schreef:
albion schreef:
samanthi schreef:Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
Je kan ze ook opknappen en weggeven aan het GBS bv of iets dergelijks. Ik zou zelf niet gauw een Bijbel weggooien bij het oud papier.
Ik ben best vaak bij de GBS geweest, maar ik heb nog nooit gehoord over een depot van Bijbels die niet meer gebruikt worden, of daar iets dergelijks gezien in het magazijn ofzo. Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan.
Ik heb dit van mijn broer gehoord, die een paar bijbels weggegeven heeft aan iemand die voor het GBS werkt. Ik zal het wel even navragen hoe dat precies zit.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door albion »

albion schreef:
eilander schreef:
albion schreef:
samanthi schreef:Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
Je kan ze ook opknappen en weggeven aan het GBS bv of iets dergelijks. Ik zou zelf niet gauw een Bijbel weggooien bij het oud papier.
Ik ben best vaak bij de GBS geweest, maar ik heb nog nooit gehoord over een depot van Bijbels die niet meer gebruikt worden, of daar iets dergelijks gezien in het magazijn ofzo. Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan.
Ik heb dit van mijn broer gehoord, die een paar bijbels weggegeven heeft aan iemand die voor het GBS werkt. Ik zal het wel even navragen hoe dat precies zit.
Ik heb het even gevraagd. Het ging om een eenmalige actie. De bijbel wordt opnieuw ingebonden en dan weggegeven. Maar hij wist niet meer zeker of het de GBS is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
albion schreef:
samanthi schreef:Ik begrijp je gevoel goed, hier is ook eens een discussie over de restanten van het avondmaalsbrood geweest.
Toch kun je een versleten Bijbel gewoon weggooien of bij het oude papier doen, het is geen relikwie.
Je kan ze ook opknappen en weggeven aan het GBS bv of iets dergelijks. Ik zou zelf niet gauw een Bijbel weggooien bij het oud papier.
Ik ben best vaak bij de GBS geweest, maar ik heb nog nooit gehoord over een depot van Bijbels die niet meer gebruikt worden, of daar iets dergelijks gezien in het magazijn ofzo. Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan.
Bij het Bijbelsmuseum in Amsterdam liggen massa's oude Bijbels, door mensen gebracht, je mag ze gratis meenemen, is best interessant, ik heb er een oude Lutherbijel uit 1934 vandaan gehaald. Vaak van oude mensen geweest in sommige zit voorin een briefje van wie hij geweest is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door -DIA- »

Bijbels wegwerpen of bij het 'oud papier' doen kan wel eens heel gevoelig zijn.
Ik weet, als voorbeeld uit mijn jeugd, dat mijn vader er zelfs nog wel moeite mee had om oude Saambinders zomaar bij het 'oud papier' te deponeren. Als hij zag op de inhoud van deze bladen, waaruit zoveel nuttigs is te lezen. We spreken nu over de jaren '60. Later zijn werd de Saambinder wel bij het 'oud papier' gedaan, maar er kwam ook weer een tijd dat ze bewaard bleven.
We moeten rekenen dat het in die jaren niet altijd voor iedereen een vetpot was, dat men bij de vleet boeken kon aanschaffen. Dan was er veel te lezen in een eenvoudig kerkelijk orgaan als De Saambinder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Roos2017 »

Hieronder een citaat uit een artikel van Puntuit waar ik me wel in kan vinden:
http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... n_1_628944

Maar laten we de Bijbel zelf pakken. Staan daar aanwijzingen in voor je vraag? Ik denk dat er een verschil is tussen het Oude en het Nieuwe Testament. In het OT waren er heilige voorwerpen. Je herinnert je wat er gebeurde met de dorpelingen van Beth-Semes die in de ark keken. (1 Sam. 6:19) In het Nieuwe Testament lees ik niet over heilige dingen. De dienst aan de Heere is dan niet meer gekoppeld aan voorwerpen of gebouwen, maar God wil gediend worden in Geest en in waarheid (Joh. 4:24). Daarom mag je het brood dat overblijft van de avondmaalstafel aan de vogeltjes voeren. Het doopwater wordt na de dienst door de gootsteen gespoeld.

Ik begrijp wel dat je met een versleten Bijbel wat anders kunt doen. Juist vorige week vrijdag stonden daarvoor in deze krant een aantal suggesties. Een oude Bijbel gebruiken voor evangelisatie. Dat is mooi. Tegelijk voelt het bij mij niet helemaal goed. Als we dan toch het heil van de naaste op het oog hebben, laten we dan zelf die oude Bijbel nog maar een poosje gebruiken en een nieuwe verschepen naar Paramaribo of in de tram achterlaten.

Je merkt, ik ben er nuchter in. Als een Bijbel versleten is, doe ik hem gewoon bij het oude papier. Als vanaf de boekdrukkunst alle Bijbels waren bewaard, zouden we vele magazijnen vol hebben en zouden die Bijbels nu opgegeten zijn door de muizen of te vies zijn om aan te pakken omdat ze totaal verschimmeld waren.

Ten slotte moet ik nog denken aan de intocht in Jeruzalem. Veel mensen legden toen hun mantels voor de Heere Jezus neer (Mark. 11:8). Zo wilden ze Hem eren. Als Hij over hún mantel reed met de ezel, vonden ze dat heel bijzonder. Een grote eer. Maar Zijn boodschap hebben ze verworpen! Een aangrijpende gedachte. Ik hoop dat je je Bijbeltje liefhebt omdat je de Heere liefhebt. Het exemplaar is dan minder belangrijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Ditbenik »

Roos2017 schreef:Hieronder een citaat uit een artikel van Puntuit waar ik me wel in kan vinden:
http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... n_1_628944

Maar laten we de Bijbel zelf pakken. Staan daar aanwijzingen in voor je vraag? Ik denk dat er een verschil is tussen het Oude en het Nieuwe Testament. In het OT waren er heilige voorwerpen. Je herinnert je wat er gebeurde met de dorpelingen van Beth-Semes die in de ark keken. (1 Sam. 6:19) In het Nieuwe Testament lees ik niet over heilige dingen. De dienst aan de Heere is dan niet meer gekoppeld aan voorwerpen of gebouwen, maar God wil gediend worden in Geest en in waarheid (Joh. 4:24). Daarom mag je het brood dat overblijft van de avondmaalstafel aan de vogeltjes voeren. Het doopwater wordt na de dienst door de gootsteen gespoeld.

Ik begrijp wel dat je met een versleten Bijbel wat anders kunt doen. Juist vorige week vrijdag stonden daarvoor in deze krant een aantal suggesties. Een oude Bijbel gebruiken voor evangelisatie. Dat is mooi. Tegelijk voelt het bij mij niet helemaal goed. Als we dan toch het heil van de naaste op het oog hebben, laten we dan zelf die oude Bijbel nog maar een poosje gebruiken en een nieuwe verschepen naar Paramaribo of in de tram achterlaten.

Je merkt, ik ben er nuchter in. Als een Bijbel versleten is, doe ik hem gewoon bij het oude papier. Als vanaf de boekdrukkunst alle Bijbels waren bewaard, zouden we vele magazijnen vol hebben en zouden die Bijbels nu opgegeten zijn door de muizen of te vies zijn om aan te pakken omdat ze totaal verschimmeld waren.

Ten slotte moet ik nog denken aan de intocht in Jeruzalem. Veel mensen legden toen hun mantels voor de Heere Jezus neer (Mark. 11:8). Zo wilden ze Hem eren. Als Hij over hún mantel reed met de ezel, vonden ze dat heel bijzonder. Een grote eer. Maar Zijn boodschap hebben ze verworpen! Een aangrijpende gedachte. Ik hoop dat je je Bijbeltje liefhebt omdat je de Heere liefhebt. Het exemplaar is dan minder belangrijk.
Dat is idd een verstandig antwoord. Ik had zelf een hele stapel oude versleten Bijbels. Toen ik vervolgens het huis van mijn ouders na hun overlijden ging uitruimen, lagen die van mijn ouders en die van hun ouders er ook. Toen was het twee keer slikken en niet meer over nadenken. Het gaat totaal tegen mijn gevoel in, maar bewaren om het bewaren heeft ook geen zin. Ze zijn bij het oud papier gegaan. Ik heb zelf nu alleen nog mijn 7 exemplaren in gebruik.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Oude' en 'versleten' bijbels

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb een aanzienlijk aantal bijbels, heb er ook gedurende de tijd een aantal weg gedaan.
Allicht is een gedrukt exemplaar van de bijbel niet heilig en onvervangbaar.
Los van dat zijn er toch enige exemplaren die sentimentele waarde hebben.
In mijn geval Bijbels die ik gekregen heb van mensen die er niet meer zijn of me herinneren aan bepaalde momenten.
Deze worden door mij zorgvuldig bewaard en eigenlijk zelden gebruikt en als ze gebruikt worden dan ga ik er uiterst voorzichtig mee om.
Daarnaast heb ik nog een aantal wat duurdere bijbeluitvoeringen zoals zakformaat met ritssluiting of een bepaalde specifieke uitgave.
Voor veelvuldig gebruik zoals bijvoorbeeld in de leeskring of op het werk maak ik graag gebruik van rommelmarktbijbels.
Mocht er onverhoeds een kop koffie overheen gaan of wat dan ook is er niet veel financiële of sentimentele schade.
Ik heb zoals met alle andere spullen wel een hekel aan nonchalant gebruik.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie